Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#113676 door Lena13
10 jan 2018, 11:16
Iemand ervaring of informatie of het mogelijk is mijn Belgische auto te sturen naar Cuba en daar te verkopen?
Mijn oude diesel krijg ik in België nauwelijks nog verkocht. Er is enkel interesse van opkopers om hem daarna te exporteren naar Afrika.
Via mijn Cubaanse vriendin en contacten weet ik dat mijn auto best veel waard kan zijn als hij verkocht zou worden in Cuba.
In geval de transportkosten meevallen is dit misschien een veel betere manier om hem te verkopen...
Iemand een idee hoe hieraan te beginnen?
Moeten er op voorhand importdocumenten worden aangemaakt?
Welke rederij?
Wat gebeurt er wanneer de auto aankomt in Cuba?
Invoertaksen?
#113682 door HijodelMundo
12 jan 2018, 08:31
In 2014 zijn de regels juist veranderd ten nadele van auto import. Enkel bedrijven en ambassades migen importeren en dan nog onder strikte voorwaarden.
Bovendien import zal altijd voor eigen gebruik zijn en niet voor handel.
#113702 door Tijn
24 jan 2018, 19:15
Gewoon wel doen... Tweede hands Toyota Yaris kopen, invoeren en voor de dubbele prijs aan mij verkopen!!!

Kansloze missie... Sorry... kan gewoon niet.
#113710 door mambize
27 jan 2018, 10:21
Zoals altijd zijn een mix van hele en halve waarheden een bron voor desinformatie en onjuistheden.

Het is inderdaad waar dat een oude diesel in België nauwelijks verkocht wordt. zelfs de prijs van oud ijzer wordt er niet aan gegeven.

Het is ook waar dat een dergelijke auto, mocht die in Cuba te koop staan, best nog wel voor veel geld van eigenaar kan veranderen.

De transportkosten zouden in een “normale” situatie ook best kunnen meevallen. Zo kan men voor ongeveer 1.000€ een auto van de USA naar België brengen, dus omgekeerd ongetwijfeld ook.. Maar ja , Cuba behoort niet tot de landen waar alles normaal is…

Maar het probleem is dat invoer van een auto in Cuba sedert 2014 is toegelaten, maar slechts is weggelegd voor de happy few: Cubanen die goedkeuring hebben gekregen van de overheid, diplomaten, consuls en vertegenwoordigers van buitenlandse bedrijven in Cuba altijd met toestemming van de overheid.
(Meer info: http://www.aduana.co.cu/index.php?optio ... 30&lang=es )

Conclusie: vergeet het en verkoop het ding als oud ijzer.
#113740 door Lena13
07 feb 2018, 21:26
Bedankt voor uw duidelijke uiteenzetting mambize.
Het zal inderdaad dan best zijn om hem hier te verkopen.
Of ik wacht nog enkele jaren tot hij weer in prijs zal stijgen!