Cubaans taalgebruik

Moderator: FORUMBEHEERDER

#108468 door sandersh
13 sep 2014, 23:05
Geweldige illustratieve reactie van Mambize. Het kan niet beter!
Ik geloof overigens niet dat Hijo een wedstrijd met Holantina aan het spelen is.

Holantina, we zeggen in feite allemaal hetzelfde: 'Wees selectief bij het uitzoeken van je (Cubaanse) vrienden'.
Het is helaas een illusie om ervan uit te gaan dat een Cubaan die foutloos Spaans schrijft, je niet zal vragen om geld en andere kostbare zaken. De nood is hoog. Een goede talenkennis en ontwikkeling betekent niet dat iemand niet inhalig kan zijn.
Voor de buitenlander kan het bijzonder pijnlijk zijn om erachter te komen dat zijn persoon zélf er niet toe doet, maar zijn bankrekening des te meer. Dat is ronduit kwetsend. Volkomen terecht dat mensen op dit forum daarover 'klagen' (zoals jij dat noemt). Iedereen krijgt in Cuba onherroepelijk met de materiële ongelijkheid te maken. Dat vertroebelt alles en je doet het bijna nooit goed.
#108469 door HijodelMundo
13 sep 2014, 23:54
Holantina...

Relaxed...

In geschreven taal walen veel nuances weg. Ik denk dat je mijn bercht volledig verkeerd geinterpreteerd heb als zijnde een "aanval" op jou bericht/mening/interpretatie.

Om te beginnen wilde ik aangeven dat que wel degelijk naast como gebruikt kan worden. En daarbij laat ik in het midden of het dan foutief of juist gebruikt wordt want zoals jezelf aangeeft is er veel embarmelijk taalgebruik (in de wereld, maar helaas zeker in Cuba). Oftewel aan het smsje te zien is behoort deze persoon tot de groep mensen die taal niet perfect beheerst en derhalve ook een dergelijke fout zou kunnen maken door de que naast de como te zetten.

Er wordt door de topicstarter gevraagd naar de juiste interpretatie. Ik geef aan dat ik hem net zo inetrpreteer als Joop. Dus ik probeer niet Joop te steunen, ik probeer jou niet aan te vallen, ik probeer gene punten te scoren en ik zie het helemaal niet als een wedstrijdje.

Holantina, jij hebt taal gestudeerd en weet een stuk meer van taal dan ik. Je bent cubaanse dus je kent de cubaanse taal ook heel goed. Ik woon in Habana en ik hoor een Cubaanse eerder zeggen: "wat een honger dat ik lijd" dan "Eet terwijl ik honger lijd". Vooral omdat er ook "Ya me cansé" bij staat, in de zin van Ik heb het gehad met de honger die ik lijd.

Anyway, Holantina, no hard feelings hoop ik want ik ging eerlijk waar niet tegen je tekeer...

Hijo
#108470 door holantina71
14 sep 2014, 10:56
Hijo, hier ook geen hard feelings.
Mambize en Sandersh: Ik zie het ook niet als een wedstrijdje. Ik leg graag dingen uit en deel mijn kennis, net zo goed als ik hier ook profiteer (in goede zin bedoeld) van de ervaringen en kennis van andere forumleden. Dat is een forum voor bedoeld.

sandersh schreef: (...)
Het is helaas een illusie om ervan uit te gaan dat een Cubaan die foutloos Spaans schrijft, je niet zal vragen om geld en andere kostbare zaken. De nood is hoog. Een goede talenkennis en ontwikkeling betekent niet dat iemand niet inhalig kan zijn.

Sandersh: Dat heb ik ook niet beweerd en zie ik niet zo zwart- wit. Toch.... nou dat we het erover hebben..... is het wel zo dat in principe iemand die fatsoenlijk Spaans kan zich op een andere intellectuele niveau bevind. Met zo'n persoon zou je beter kunnen communiceren. Ik verwacht dat je zo'n iemand beter kunt uitleggen dat we hier in NL/België hard voor ons geld moeten werken, en niet zomaar elke keer honderden euro's kunnen sturen. Voor de duidelijkheid: met intellectuele niveau bedoel ik niet opleidingsniveau, maar eerder denkniveau en algemene ontwikkeling. Het is geen garantie want niets in het leven is zeker. Maar grote kans dat je met iemand die beter schrijft veel minder moeite zal hebben met het ontcijferen van sms'jes. En waarschijnlijk ook niet zulke scheldwoorden te lezen krijgt. Probleem opgelost :D
De nood in Cuba is idd. hoog en iedereen zal er wel eens ergens naar vragen (of het nou direct of indirect is) Mijn vader en moeder zijn beiden hoogopgeleid en toch kunnen ze het niet met hun pensioen redden. Het zijn wel ontwikkelde mensen en ze weten hoe het leven buiten Cuba is. Het lukt wel om ze aan het verstand te brengen dat we hier vrijwel overal voor moeten betalen en dat een gemideld salaris hier ONGEVEER genoeg is om in het levensonderhoud te voorzien van een persoon. Maar dat het niet genoeg is om 4 meer mensen te onderhouden. Of ze nou in Cuba leven of elders. Mijn vader is voorbij zijn AOW leeftijd maar hij werkt nog steeds. Ik beweer niet dat ze echt nooit ergens om vragen. Het blijft echter beperkt.
#108473 door Encantó
14 sep 2014, 20:55
Er is al 55 jaar een braindrain aan de gang. Sinds 1960 hebben 20% van de Cubanen hebben het land verlaten. De Carta Blanca was er ooit gekomen om hier een einde aan te maken. Maar nog steeds verlaten dagelijks ± 100 Cubanen hun land om elders hun geluk te zoeken.

O.T.: achter de statistieken (+ 99% v/d Cubanen is 'geletterd') gaat een heel andere wereld schuil. De niet-blanken in de provincies die tijdens de Speciale Periode naar school gingen werden vaker naar het veld gestuurd om te helpen dan dat ze les kregen. Tel daarbij dat ze een aversie tegen het systeem hadden en het is wel enigszins begrijpelijk dat het schrijven niet zo perfect is.

Afbeelding
bron: wikipedia.com
#108478 door hombredecuba
15 sep 2014, 08:32
Encanto ,Kun je onderbouwen hoe je aan die cijfers van 100 Cubanen per dag komt die vertrekken van Cuba?
Dan zal je ook de cijfers hebben van hoeveel Cubanen er terugkeren naar Cuba.

Als deze cijfers kloppen is dat natuurlijk heel weinig.
Even ter vergelijking; Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de statistiek blijkt dat in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim 52000 mensen uit Nederland zijn vertrokken.
Dat zijn er 344 per dag. Zouden dit ook gelukzoekers zijn?
#108481 door holantina71
15 sep 2014, 09:57
Encantó schreef:O.T.: achter de statistieken (+ 99% v/d Cubanen is 'geletterd') gaat een heel andere wereld schuil.

Zeker weten. Dat zijn nepgetallen. Ik heb ook eerder in dit forum verteld hoe het in Cuba aan toe ging en nog steeds gaat. Leraren worden ("van boven") onder druk gezet om hoge slagingspercentages te hebben onder hun studenten. Ik weet nog dat (soms) leraren tijdens een examen binnenkwamen en de antwoorden op het bord schreven, of anders kwamen ze langs de tafels van cursisten die er moeite mee hadden om (bij meerkeuze vragen) het juiste antwoord aan te wijzen. Op deze manier is er weinig motivatie om echt voor een proefwerk te leren. Dit heette in die tijd "regalar las notas" (= de punten schenken) Toch was er altijd een aantal mensen die wel de stof kenden. Op de lange termijn is het beter zo. In die tijd ook, want er waren altijd leraren die zich niet makkelijk lieten intimideren of onder druk zetten. Gemakzuchtige cursisten die profiteerden van die fraudulente praktijken vielen uiteindelijk door de mand. Op een gegeven moment begon men met de "pruebas de ingreso a la educación superior". En daar waren er geen bekende leraren aanwezig om je de antwoorden toe te fluisteren.... slagingspercentages waren in dit geval ook niet meer nodig.
#108482 door Encantó
15 sep 2014, 10:12
hombredecuba schreef:(...) Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de statistiek blijkt dat in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim 52000 mensen uit Nederland zijn vertrokken.

Fout: er zijn er 52.000 aangekomen in Nl. tegenover 47.000 die het land verlieten in dezelfde periode. Dat is een TOENAME van + 5000 inwoners in Nl. .

hombredecuba schreef:Kun je onderbouwen hoe je aan die cijfers van 100 Cubanen per dag komt die vertrekken van Cuba?

Dat is een zeer lage inschatting en enkel emigratie naar de USA. Omdat ik graag met echte cijfers werk. 365 * 100 = 35.600/jaar. In 2012 kregen 32.000 Cubanen een verblijfsvergunning in de USA. bron: http://www.cbslocal.com.
hombredecuba schreef:Dan zal je ook de cijfers hebben van hoeveel Cubanen er terugkeren naar Cuba.

Die zou je zelf ook moeten kennen: tot 14 januari 2013 (afschaf Carta Blanca) praktisch geen = 0 = nul. Cubanen die het land illegaal verlieten konden na het verstrijken van een periode van 2 jaar niet meer terugkeren (om in Cuba te leven).

Dat is sedert 2013 veranderd. Voorlopig geen cijfers bij one.cu. Er circuleren op de interwebs wel cijfers over het aantal Cubanen dat na 14 januari 2013 terugkeerde voor het verstrijken van de visa-termijn: geen 30 % was op tijd terug. Dat betekent dat er waarschijnlijk een toename is over 2013 van 40.000 Cubanen die niet op tijd zijn teruggekeerd / niet meer zullen terugkeren. Alhoewel. De wet (DECRETO-LEY No. 302, Staatsblad n° 44, 16 oktober 2012) voorziet tevens in een uitbreiding van de termijnen om terug te keren zonder dat er consequenties aan vastzitten. Ps.: de meeste verblijven/leven nu illegaal in de gastlanden (waartoe ook Nl. behoort).

Het is minder bekend, maar de golven van vluchtelingen (inclusief balseros) worden telkens georganiseerd door de Cubaanse overheid. Om te gebruiken als pressiemiddel in de internationale politiek (=USA). Lees daarvoor Holy Ackerman.

update: link weg
Laatst bijgewerkt door Encantó op 15 sep 2014, 17:22, in totaal 1 keer bewerkt.
#108486 door mambize
15 sep 2014, 10:37
Het is misschien een tema voor een nieuwe topic, maar ik wil toch deze video (daterend van 15 januari 2014) meegeven:

#108490 door hombredecuba
15 sep 2014, 16:48
Je moet toch echt aan de bril ''encanto''. Er zijn toch echt 52000 mensen vertrokken uit Nederland.
Ik heb het niet over de toestroom van vluchtelingen naar Nederland,dat is een heel ander verhaal.
Deze mensen kun je niet rekenen als ''inwoners'' omdat zij wachten op een verblijfsstatus die tegenwoordig in de meeste gevallen wordt afgewezen.
De 52000 Nederlanders die vertrokken zijn,zijn emigranten.
#108495 door Encantó
15 sep 2014, 17:32
Er zijn toch echt meer mensen Nederland binnengekomen dan dat er het land hebben verlaten. Voor 2013 bedroeg het migratiesaldo zelfs 47.000. Dat is praktisch zoveel als het aantal Cubanen dat officieel van het eiland zijn vertrokken.
zoek het zelf eens uit
hombredecuba schreef:De 52000 Nederlanders die vertrokken zijn,zijn emigranten.

Daar zitten een hele hoop Mohammeds en Yasmina's bij die gaan rentenieren in Syrië en andere sprookjeslanden.
Immigratie Vestiging van personen vanuit het buitenland in Nederland.
Om als immigrant te kunnen worden geteld dienen deze personen ingeschreven te worden in de gemeentelijke bevolkingsregisters.
Men wordt ingeschreven als men verwacht minimaal vier maanden Nederland te blijven.
#108511 door holantina71
16 sep 2014, 21:17
mambize, filmpje is erg interessant! Bedankt voor het delen.
Ik sluit mijn post met een citaat dat ik vandaag heb gevonden. Vond het te mooi om niet met jullie te delen.
"No hay espejo que mejor refleje la imagen del hombre que sus palabras" ~Juan Luis Vives ~