Cubaans taalgebruik

Moderator: FORUMBEHEERDER

#96548 door Dani Patron
13 okt 2011, 18:07
Hallo,

Ik ben op zoek naar de betekenis van een woord en ik kan het nergens vinden.

Wat is una meseta?

Het verhaal gaat over een verbouwing in huis en met name de keuken en badkamer.

Heeft iemand enig idee wat bedoeld wordt met een meseta?

alvast bedankt.

gr. Danielle

#96549 door HijodelMundo
13 okt 2011, 18:22
Meseta komt van mesa (tafel). Het betekend in Cuba en in de context die jij vraagt dus aanrecht in de keuken. Kan lang of kort zijn of zelf een U-vorm zodat je een bar krijgt.
In de badkamer betekend het natuurlijk niet aanrecht maar soort van 'tafel' (meestal) rond de was tafel voor de zeep, tandpasta, parfum, etc...

Saludos desde Cuba,

Hijo

#96560 door elmister
14 okt 2011, 09:03
Ze bedoelen hiermee het aanrecht van de keuken en het wastafel gedeelte in de badkamer.

#96589 door Elisabeth
15 okt 2011, 19:55
Volgens mij is een aanrecht un fregadera + encimera, waarbij het woord fregadera zeker wordt gebruikt, maar encimera heb ik in Cuba nooit gehoord.

Misschien ook wel omdat een kant en klare encimera een luxe is. Meestal wordt het aanrecht gemetseld en met azulejos, tegels, waterdicht gemaakt.

Een meseta is natuurlijk een grote lege vlakte en wordt tenminste in Spanje alleen in geografische zin gebruikt. En een grote lege vlakte in een Cubaans huis?! :D

Ik zou nog maar eens vragen wat ze nou precies bedoelen. Een aluminium fregadera kun je makkelijk meenemen. Die zijn niet zo groot en weegt ook niet erg veel. Ik heb er jaren geleden eens éen naar Cuba gebracht. Hij paste zelfs in een grote koffer.

#96592 door HijodelMundo
16 okt 2011, 00:43
Dani,

Meseta is wat elmister en ik uitgelegd hebben.

Elisabeth echt waar, niet omdat ik nagevraagd heb maar aangelegd heb...

Hijo

#96595 door elmister
16 okt 2011, 06:20
Hijo del mundo zoals je zelf al gezegd hebt, wij hebben gelijk.
Ik begrijp niet waar criticus Elisabeth dit nu weer vandaan haalt!
Zeker ergens wat gehoord of gelezen!

En Elisabeth una fregadera is een wasbak! geen aanrecht! en daar vroeg Dani om! En ik heb nog nooit in heel mijn leven gehoord over een encimera. ik denk dat als je dit wil laten maken op Cuba je wasbak bovenop de kraan komt ofzo! :lol:

En Elisabeth je zegt het zelf al ( wordt tenminste in Spanje alleen in geografische zin gebruikt) In Spanje niet op Cuba!

Beste Dani, Geen wasbak meenemen in je koffer en zeker geen aluminium aanrecht. Dankzij het fijne harde met calcium gevulde water heb je zo een lelijk aanrecht. Tot tegenstelling wat Elisabeth zegt, kun je die op Cuba wel kopen!

#96600 door Elisabeth
16 okt 2011, 10:09
Och, het Cubañol is me niet helemaal onbekend, het Castillano ook niet, maar het moderne Nederlands, dat eigenlijk meer Engels is wordt zo langzamerhand wel een raadsel voor me. Omvat een aanrecht niet zowel de gootsteen zelf als de afdekking van steen, kunststofplaten of wat dan ook links en rechts van de gootsteen?

Ik kan me best voorstellen dat in Cuba een aanrecht een "meseta" wordt genoemd hoor. Wel een aparte vondst trouwens die niet eens in het Latijnsamerikaanse woordenboek staat. Een hoogvlakte. Leuk!

Ik heb het woord in de Oriente nooit gehoord, ook niet toen we een jaar of 10 geleden in het huisje van mijn schoonmoeder een compleet aanrecht hebben aangelegd. Overigens ziet de inox gootsteen er altijd nog prima uit. Ik zie ook niet in waarom die snel lelijk zou worden. Hier in huis hebben we al 16 jaar dezelfde en ook die ziet er goed uit. Zo af en toe netjes schoonmaken en dat doen ze in Cuba ook hoor. Mijn Cubaanse schoonmoeder is er in elk geval erg blij mee.

Dus, ik blijf erbij: een meseta is een plateau of een hoogvlakte en als er in Cuba een aanrecht (maar welk gedeelte?) mee wordt bedoeld, is dat ook prima.

Hier nog een link van een officiele Cubaanse pagina. In Cuba is een meseta toch kennelijk ook een hoogvlakte. Het fototje lijkt tenminste niet op een aanrecht...

http://www.ecured.cu/index.php/Meseta
Laatst bijgewerkt door Elisabeth op 16 okt 2011, 10:59, in totaal 2 keer bewerkt.

#96602 door Dani Patron
16 okt 2011, 10:23
Allemaal bedankt voor de uitleg.

Ik ga niets meenemen vanuit Nederland.
Mijn vriend is zijn huis aan het verbouwen en vertelde enthousiast over een meseta en ik begreep maar niet wat het was... vandaar de vraag.

gr. Danielle

#96603 door Elisabeth
16 okt 2011, 10:48
Tot tegenstelling wat Elisabeth zegt, kun je die op Cuba wel kopen!

Waar heb ik dat gezegd? Ik heb voor de zekerheid alles wat ik heb geschreven nog even doorgelezen maar niets van dien aard gevonden. :o

#96604 door Elisabeth
16 okt 2011, 10:50
Dani, prima. Jouw vriend bouwt dus een hoogvlakte in zijn huis. Super!

Nee, alle gekheid op een stokje: het is natuurlijk fijn dat hij geld en materiaal heeft gevonden om zijn huis om te bouwen en kennelijk is dat ook belangrijk voor hem. Een goed teken vind ik.

#96606 door elmister
16 okt 2011, 12:30
Beste Elisabeth,

Niet alles wat de cubaanse bevolking zegt staat in een woordenboek! Want dan zou je over alles wel kunnen gaan twijfelen.
Het gaat er ook niet om wat er wel of niet in een woordenboek staat, maar wat de betekenis op Cuba is van deze woorden!

En je noemt het hebben van een (Encimera) Volgens jou bewoordingen is dit een aanrecht! Een Luxe en je zegt dat je deze gemakkelijk kunt meenemen! Daar denk ik al gauw bij, dat het daar niet te koop is! Erg vervelend om met iets van die afmeting mee te nemen in je koffer als je ze daar ook kan kopen. Niet erg logisch.

Maar Elisabeth je hebt gelijk iedereen op Cuba laat een hoogvlakte bouwen in zijn keuken en badkamer! :lol:

#96611 door Robert
16 okt 2011, 15:30
Eh tja ik heb wel een paar rvs wasbakken naar Cuba meegenomen (nee niet nieuw maar gevonden en schoongemaakte exemplaren).
En ja nadat ik ze had meegenomen ben ik ze ook tegengekomen op Cuba, wel aan de prijs overigens.
Fregadero, zo noemt mijn vrouw zo'n wasbak die geplaatst kan worden(en bij ons geplaatst is in..) in een meseta.
En mijn zoontje zei dat een meseta een gootsteen is, en natuurlijk ben ik het daar ook mee eens.
Maar zo zie je maar ook in Nederland heeft 1 ding meerdere namen, aanrecht en gootsteen (en wie weet nog meer).
Laatst bijgewerkt door Robert op 18 okt 2011, 15:41, in totaal 1 keer bewerkt.

#96612 door elmister
16 okt 2011, 15:34
Beste robert je hebt gelijk!
En een fregadera is een wasbak, maar als ze het hebben over het aanrecht, maken of gemaakt noemen ze dit een meseta. En ik heb nog nooit over een encimera gehoord!

Wat betekent bijvoorbeeld un pescado nog meer?

#96613 door PapiChulo
16 okt 2011, 15:56
mijn (cubaanse) vrouw zegt :
"meseta" is het aanrechtblad in de keuken

#96638 door raphael
17 okt 2011, 23:02
PapiChulo schreef:mijn (cubaanse) vrouw zegt :
"meseta" is het aanrechtblad in de keuken

Precies, en niet in de badkamer voor zo ver ik weet.

Encimera is zeker een "Oriente", Santiago, Guantanamo, woord.
In Havana noemen we het meseta die ook die geografische betekenis heeft.

Er zijn andere verschillen tussen Occidente y Oriente.

Kraan: Llave, pila ( grifo in Spanje) is pluma in Oriente
Kast: Escaparate is in Spanje en in Oriente armario...

Het woord dat ik ken is fregadero, i.p.v. fregadera

#96642 door Robert
18 okt 2011, 13:31
Ik kon pluma alleen als veer van een vogel of pen maar nooit gehoord in de betekenis van kraan.

#96644 door Joop_Siroop
18 okt 2011, 15:24
Oost en West is vaak verschillend
Zo zei mijn Haagse tante altijd:

"Niet van je mes etah"

#96645 door HijodelMundo
18 okt 2011, 15:40
Oh oh Den Haag, moojeuh stad achteuh deu duineuh!

#96650 door salsalieve
18 okt 2011, 20:31
Ben het helemaal eens met Elisabeth, Santiago is mijn stad en daar hebben ze het over encimera als het over de aanrecht gaat en ook de woorden die Raphael schrijft zijn heel bekend. In paladares daar schenken ze gratis water maar dan wel agua de la pluma dus kraanwater dat ik dan weer niet drink natuurlijk :lol:

#96655 door lj
18 okt 2011, 23:10
@Joop Siroop

"Niet van je mes etah"

En ze bedoelde niet van het aanrecht eten?

#96689 door Elisabeth
20 okt 2011, 12:54
Mijn Santiaguero praat meer over "llave", pluma minder. Ik vind dat lastig want soms is het niet werkelijk duidelijk of hij het over een sleutel heeft of over de kraan.

En met sleutels is hij ook nogal bezig. Ik was vroeger meer van altijd de achterdeur openlaten maar dat heb ik grondig moeten afleren...