Cubaans taalgebruik

Moderator: FORUMBEHEERDER

Eje

#113144 door Pieterklu
23 jul 2017, 12:50
Zoek fietsonderdeel, met Cubaanse banaming 'Eje.' Wie weet naar welk onderdeel ik op zoek moet, om fiets weer te laten rijden. Thanks.
#113147 door HijodelMundo
23 jul 2017, 18:36
Hier inderdaad de as van het wiel.

Eje kan overigens ook de spil betekenen!
#113148 door Pieterklu
23 jul 2017, 21:24
Heel fijn, ik ga er maar vanuit dat het de trapas is die de pedalen verbindt. Dank jullie.

Groetjes
#113150 door JVLebbink
23 jul 2017, 22:23
Waarom niet even navragen wat ze nou precies nodig hebben, waar het zit en wat het doet? Weet je wel om wat voor fiets het gaat. Fietsonderdelen zijn nou niet altijd even compatibel.

J
#113152 door hombredecuba
24 jul 2017, 08:53
Je hebt achterassen,voorassen en trapassen.
Voor en achterassen zitten uiteraard in de wielen.
De trapas is de as waar de pedalen aanzitten.
Het is heel belangrijk om de juiste maat te weten,lengte,dikte en diameter.
Je kunt al dit materiaal vinden op "Internet Bikes'' bij ''Onderdelen''.
#113158 door Pieterklu
24 jul 2017, 14:38
Ja, ik snap de vraagstelling. Niets zo vervelend dan een onderdeel mee te zenden wat niet past. Ik leg het jullie uit.

Het betreft namelijk een Trek mountainbike, afkomstig uit het politiedepot. Ik heb er in een koop in 2012 vier afgeschaft en ze op een na getransporteerd naar Cuba. Daar zijn ze in gebruik bij mijn familie. De ene bevindt zich in een betere staat dan de andere.

De laatste van de vier MTB's heb ik gereserveerd voor reserveonderdelen bij 'calamiteiten,' zoals een trapas. Deze gaat dus nu mee naar Cuba in de shared container.

Dank jullie.

Groetjes
#113159 door Joop_Siroop
25 jul 2017, 17:12
Fietsonderdelen zijn schaars. Neem een complete fiets mee. Dan kun je ook nog wat extra fietsonderdelen in de doos stoppen (tot 32kg).
Een hele fiets mee met Tui kost 30 euro (aangeven dat je een enkeltje wilt omdat je over paar maanden weer gaat)

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... nbike.html?
#113160 door Pieterklu
25 jul 2017, 20:47
Ik weet het Joop. Overigens de luchtvaartmaatschappijen zijn druk bezig de inhoud van fietsdozen te controleren. Mijn systeem om een fietsdoos vol te laden (tot 32 kg) met andere spullen gaat niet meer op. Wel knijpt men een oogje dicht als het om fietsonderdelen gaat - maar in bescheiden mate.

Ik ben overigens een beetje klaar met dat gesleep van spullen. Er komt geen einde aan, want aan alles is gebrek in Cuba. Ik reis liever wat lichter. Al dat gesleep met al die kilo's van auto naar luchthaven en van luchthaven naar Havana, is niet echt het begin van een ontspannen vakantie.

Meer comfortabel is om wat m3 te verzenden via schip naar Mariel. Het kost wat maar je bent er in een keer vanaf. Dus begin augustus gaat er een lading de deur uit. Ik ben benieuwd of het in Mariel wat eerder wordt uitgeklaard dan in de haven van Havana. Deze keer dus geen haringen meesturen.

Groetjes
#113161 door hombredecuba
26 jul 2017, 08:24
Heb je wel eens nagedacht om spullen op te halen uit Miami?
30 minuten vliegen.
#113162 door Pieterklu
26 jul 2017, 14:10
Nee hombre, nog niet over gedacht. Kan wel, is ook sneller, maar luchtvracht is duur. Je moet ook naar Miami om in te kopen. Kom je aan op Havana, betaal je de hoofdprijs voor invoer in cuc. Nu vindt afrekening volledig plaats op basis van cup. Scheelt voor mijn lading circa 1500 euro. Voor dat bedrag verscheep je alleen al 15 - 20 m3 vanuit Nederland naar Cuba.
#113164 door Pieterklu
27 jul 2017, 11:26
Dat weet ik nog niet Jos, kan via Rotterdam of Antwerpen zijn. Vorige keer heb ik met Nirint verstuurd. gr