Cubaans taalgebruik

Moderator: FORUMBEHEERDER

#103347 door gieleke
23 apr 2013, 12:50
Hallo,

ik zal me even voorstellen, Ik ben Gieleke, ben nieuw hier. Ik lees al enkele dagen mee maar heb me nu aangemeld omdat ik een vraag heb.

Ik wil met mijn partner komende zomer 2,5 week naar Cuba. Echter spreken wij geen van beide ook maar 1 woord Spaans. Ik lees dat de Cubanen amper Engels spreken en dus Spaans wel een must is, maar ik hoor soms ook verhalen dat dat achterhaald is en de laatste paar jaar bijna iedereen wel Engels kan.
Wat zijn jullie ervaringen? of misschien beter nog; wat is jullie advies? gewoon gaan of wordt het lastig zonder spaans? beter een jaar spaanse les en volgend jaar gaan?

bedankt voor jullie hulp!
#103348 door JVLebbink
23 apr 2013, 12:57
gieleke schreef:en de laatste paar jaar bijna iedereen wel Engels kan.

Bijna niemand kan Engels. Misschien in de resorts, maar de 'gewone' cubaan (jong of oud) niet.

J

#103351 door Tijn
23 apr 2013, 15:23
Zonder Spaans red je je prima, maar is contact met de (echte) Cubanen vrijwel onmogelijk.
Als je het type toerist bent dat het smalste straatje van Camaguey op de foto wil zetten of op een resort in de zon wilt liggen met een mojito, dan is Spaans een optie. Wil je mensen ontmoeten en je horizon verleggen, dan kan dat bijna niet zonder Spaans...

Ik ken een leraar Engels, die geen Engels spreekt... De meeste Cubanen hebben bij hem in de klas gezeten... :-)

#103383 door gieleke
25 apr 2013, 10:00
oke duidelijk, dank voor jullie antwoorden. ik twijfel nog wat we zullen doen. van de ene kant redden we ons waarschijnlijk wel, van de andere kant vind ik contact wel erg leuk/verrijkend. Iemand een spoedcursus 'Spaans binnen 2 maanden' aan te raden? ;-)

#103388 door carino
25 apr 2013, 13:10
Op veel plaatselijke volksuniversiteiten geven ze vaak best goede cursussen Spaans voor op vakantie of voor beginners.

#103392 door sandersh
25 apr 2013, 16:15
Die MichelThomas cursus is voor mensen met heeeel veeeel tijd. Categorie bejaarden en werkelozen.
Zonder Spaans te spreken, kan je rustig door Cuba reizen. Je mist dan wel de clou van wat er gezegd wordt, maar als je je intuitie gebruikt, kom je een heel eind.
Als je een IPad hebt, kan je een aantal apps van cursussen Spaans downloaden.

Of deze (gratis);
http://www.nocomprendo.es/online_cursus_spaans/hol/

gratis:
http://educatie.ntr.nl/cursusspaans/

E 4,99:
http://www.boekenvoordeel.nl/snelcursus ... ijpen.html

#103393 door Tijn
25 apr 2013, 17:05
Die MichelThomas cursus is voor mensen met heeeel veeeel tijd.

Of voor mensen die veel in de auto zitten, een MP3 spelertje hebben en dat in de sportschool, trein, joggend of fietsend op hun hoofd zetten...
Ik geef toe, in de sportschool kijken mensen wat raar als je hardop Spaans zit te leren op een fiets, maar het werkt uitstekend. (overigens schijnt lichaam en geest tegelijkertijd inspannen een uitstekende manier te zijn om je prestaties op beide vlakken te verhogen.)

#103394 door sandersh
25 apr 2013, 17:25
Het is een kwestie van smaak, die cursussen. Michel Thomas vind ik dusdanig slaapverwekkend dat ik in de auto zou vergeten gas te geven en op de loopband het tempo flink zou terugschroeven. t Is maar waar je van houdt.

#103396 door gieleke
25 apr 2013, 18:21
wauw, dank voor de hulp! kan ik wat mee!

#103397 door gieleke
25 apr 2013, 19:20
ik zit voor mijn werk veel in de auto, en werk veel thuis, dus heb de tijd om er in te duiken. Ik ga die Michel Thomas zeker checken, al vind ik zijn stem niet heel aangenaam (preview op de website), maar een combi van wat cursussen kan geen kwaad lijkt me.. Bedankt!

#103398 door Tijn
25 apr 2013, 21:07
succes!
#111647 door Rudolf
22 maart 2016, 21:06
Duolingo.com of de app voor de smartphone/tablet werkt heel fijn om een beetje Spaans te leren!
#111823 door holantina71
21 mei 2016, 12:12
Hoi,
Ik zou in elk geval altijd (basis) Spaans proberen te leren. Sommige Cubanen spreken wel Engels, maar hun Engels is beperkt. Slechts weinigen spreken het echt goed. Cuba is een land waar men vooral naartoe gaat voor de belevenis voor het speciale sfeer er en de mensen, muziek, enz.... Om maximaal hiervan te genieten lijkt mij dat (goed) Spaans spreken een handig iets is....
Er zijn talloze apps, websites enz. waarmee je gratis Spaans kunt leren. Er zijn ook veel zelfstudie boeken. Maar het beste is om "echte" les met eengoede leraar of lerares te volgen. Een boek of CD-ROM praat niet terug en beantwoord geen vragen. Hier een aantal tips om (snel) Spaans te leren https://komspaansleren.com/2013/02/05/141/