over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114538 door hombredecuba
29 maart 2019, 10:29
Weer terug van Cuba.
Deze winter is mij opgevallen dat het slechter gaat met Cuba.
Vooral wat voeding betreft. (ik heb het niet over de hotels,voor toeristen is er eten in overvloed)
Maar voor de Cubanen is het minder.
Ik heb nog nooit(in Cardenas) elke dag rijen mensen gezien die uren moeten wachten op brood of olie (geen meel) en soms na lang wachten weer zonder brood naar huis gaan.
Dan heb ik het nog niet eens over vers fruit en groente.(tomaten en bananen zijn er wel altijd)
Aan de andere kant zijn er meer elektrische scooters en worden waterleidingen,elektra leidingen,riolering en straten vernieuwd met geld uit Arabische landen.(giften)
Nu hangt ook nog de dreiging van het omvallen van het regiem Maduro boven het hoofd van de Cubanen.
Valt Maduro dan is er grote angst dat de olie toevoer wordt gestopt en dat alles plat ligt op Cuba.
Ik vind het prima dat er een dictator minder is in de wereld,maar Cubanen denken daar anders over.
Ik hou van Cuba en de Cubanen daarom is het triest om te zien dat een groot deel van de bevolking elke dag met armoede/honger te maken heeft.... :( .

p.s. Er is ook geen aspirine op Cuba. (voor diegene die naar Cuba gaan)
#114539 door Mari
29 maart 2019, 18:21
Ja brood en olie is al maanden een probleem (en op een op andere manier soms vrij lokaal, dan is er bijvoorbeeld in Santiago olie in overvloed en in Holguín niets te krijgen). Zelfs in de hotels is er nu niet altijd brood. Ook kip, varkensvlees en eieren is nu regelmatig bijna niet te krijgen.
#114540 door realpino
30 maart 2019, 13:10
wat Mari schrijft, ik denk dat e.e.a. lokale problemen zijn. Net terug uit Camagüey, 's ochtends en 's avonds brak je je nek over de "pan suave" verkopers. Dit in tegenstelling tot november 2018, geen brood te krijgen.
Groente en fruit ook in overvloed (seizoens gebonden), zelfs aardappels.
wat betreft het wankele regiem van Maduro verwacht ik niet dat Venezuela, uit humanitair oogpunt, abrupt de kraan dicht zal draaien. (mocht het zover komen.)
Neemt niet weg dat het voor de gemiddelde Cubaan een repeterende strijd is om in zijn dagelijkse behoefte te voorzien.
#114541 door Chapino
30 maart 2019, 19:50
Mijn ervaring in oostelijk Havana, Miramar, Playa, Siboney, Marina Hemingway, La Lisa van half januari - half maart,
Geen melk, alleen de laatste paar dagen op sommige plekken.
Geen eieren in de bodegas por la libre, een keer een karton kunnen kopen voor 3.00 CUC, in plaats van de 33.00 Peso Cubano, slechts een keer gezien in de supermarkt Palco een half karton ook voor 3 CUC
Heel af en toe kaas, zelfs geen Cubaanse,

In Bauta, vlakbij Havana, heeft de politie en de plaatselijke autoriteiten in moeten grijpen bij een stevige vechtpartij toen er eieren te koop waren.
Ook ongeregeldheden en duw partijen in supermarkten over pakketten met kip, die al uit de handen van vakkenvullers worden gerukt op het moment dat deze de koeling verlaat. Er is nu een max van 2 pakketten kip per persoon.

Aardappelen gelimiteerd per klant,
Brood zeer onregelmatig, waar voorheen de bruine broodjes dagelijks te koop waren vanaf 8.45 is het nu variërend tussen 8.30 en 12.00 uur, en soms ook niets.
Voor medicijnen moet men soms naar 3 tot 5 farmacias om alles te kopen, sommige medicijnen zijn al heel lang niet leverbaar of zeer onregelmatig.

De zoon van mijn vriendin is inkoper van een onlangs geopend particulier restaurant, hij is 6 dagen per week 4 tot 6 uur per dag, per auto, onderweg in heel Havana om de lijsten van de keuken en bar bij elkaar te sprokkelen. Alles kopen lukt bijna nooit, no hay.

Wel zag ik in de supermarkt "Flores" pakketten Italiaanse pasta voor CUC 9.50 en Spaanse marmelade van CUC 8.95, maar geen kip of andere vleeswaren. Deze supermarkt had voorheen altijd prima gehakt, voor een goede prijs, al meer dan een half jaar geen gram meer gezien.

Op meerdere plaatsen wel dure buitenlandse producten, maar de producten voor de dagelijkse maaltijden zijn er niet.

Groenten en fruit, zeer spaarzaam aanbod en ook erg duur en van een matige tot slechte kwaliteit. Bij de particuliere verkooppunten is de kwaliteit redelijk, de kwaliteit op de staatsmarkten is meer dan hopeloos.
Er wordt ook veel minder gekocht, bijvoorbeeld bij de twee plekken waar wij altijd onze groenten en fruit kopen. Een jaar of 3 geleden waren er op zaterdag altijd lange rijen kopers, twee kassa's en 4 -6 verkopers. Nu 2 verkopers en geen rijen, niet meer te betalen voor de gemiddelde Cubaan.

No Hay, is meer aan de orde dan voorheen, helaas.
#114547 door Jan Almeida B.
06 apr 2019, 13:58
Ik deel de mening van Hombre de Cuba, realpino en Chapino. Het zoeken naar dagelijkse voedingsmiddelen op de markt en bodegas neemt steeds meer tijd in beslag. De rekken in de tiendas TRD liggen vol, maar het zijn identieke producten.

Op het platteland is eten wel goed verkrijgbaar en wordt massaal illegaal naar de steden vervoerd. De omvang van de zwarte markt neemt er opnieuw toe (en de prijzen liggen er (veel) hoger).

Sinds de dood van Fidel Castro, de problemen in Venezuela en de groeiende tegenstellingen in de maatschappij (kleine groep nieuwe rijken) zijn steeds meer Cubanen van mening dat het nooit meer goed komt en de revolutie en verloren zaak is.

(gewist: irrelevante info)
Laatst bijgewerkt door Jan Almeida B. op 11 apr 2019, 12:06, in totaal 1 keer bewerkt.
#114548 door hombredecuba
06 apr 2019, 15:52
De regering van de Amerikaanse president Donald Trump heeft nieuwe sancties afgekondigd tegen het Venezuela van Nicolas Maduro. De sancties zijn gericht tegen twee firma's uit de oliesector en tegen een olietanker die olie naar Cuba voerde,zegt het VS ministerie van Financiën in Washington vandaag.

Ook 34 andere schepen uit de venezolaanse sector worden geviseerd.
De Amerikanen willen op die manier de regering in Cuba treffen.

Cuba is een belangrijke afnemer van Venezolaanse olie en ondersteunt in ruil op verschillende manieren het ''onrechtmatige'' regime van Maduro.

Ook de kranten op Cuba worden gehalveerd omdat er geen papier is.

Er is gebrek aan geneesmiddelen en bakolie,meel,vlees en eieren.
Cubanen moeten vaak uren in de rij staan voor deze producten. Op de zwarte markt (te duur voor de meeste Cubanen) zijn de prijzen omhoog geschoten.

Dus het ziet er slecht uit voor Cuba..... :(

Bron: de Volkskrant.
#114560 door hombredecuba
19 apr 2019, 09:19
Nieuwe maatregelen tegen Cuba;
Het overmaken van geld van de VS naar Cuba wordt beperkt.
Er mag nog maximaal 900 euro per kwartaal worden overgemaakt naar Cuba.
Was in 2016 2,7 Miljard euro.

Het reis verkeer van de VS naar Cuba wordt beperkt om de toerisme sector te treffen.

Cubaanse talentvolle honkballers kunnen niet meer spelen in de Amerikaanse competitie.

Ook voor Nicaragua en Venezuela gaan de strafmaatregelen door.
Het is voor Maduro steeds moeilijker om aan geld te komen.
#114573 door Chapino
03 mei 2019, 04:19
Laatste berichten van de familie van mijn vriendin uit Havana - Artemisa,

Een groot deel van de toch al schaarse regionale (staats) busdiensten is geschrapt, wat blijft zijn de veel duurdere particuliere taxi's en de omgebouwde vrachtwagens. Voor velen is het in de praktijk onmogelijk geworden om vanuit de provincie naar Havana te reizen, simpelweg te duur.
Van bedrijven zijn de personeelsbussen, die werknemers ophalen en thuisbrengen, weggevallen.
In de haven van Zona Especial de Desarrollo Mariel zijn ploegendiensten geschrapt,
In de winkels is er een tekort aan alles,
#114574 door Tijn
03 mei 2019, 12:34
Ze zal wel op 1 mei bussen geteld hebben :-)
Zit in Havana en bussen rijden volgens mij gewoon normaal... Transport in Havana is eigenlijk best OK... Wijs de familie van je vriendin eens op de Taxi-routeros waarmee je voor 5 of 10 peso overal naartoe kunt...
#114576 door Chapino
03 mei 2019, 15:50
Met alle respect Tijn, ik weet en ook de familie dat het openbaar vervoer in Havana redelijk tot goed geregeld is, behalve op 1 mei en andere speciale vrije dagen. Tenminste als je vlakbij een doorgaande route woont waar meerdere buslijnen dezelfde kant opgaan, ben je echter afhankelijk van één lijn die naar jouw wijk gaat sta je soms zomaar 1 tot 2 uur te wachten op een vaak overvolle bus, die vaak ook nog niet eens stopt omdat er niemand meer bij past.
Ook is iedereen op de hoogte van de routeros, maar die gaan vanuit Havana niet veder dan Santa Fé en of Punta Brava, dan ontbreken er toch nog vele kilometers tot Bauta of Artemisa, zonder vervoer.
Daarbij is een routero voor het dagelijkse woon werk verkeer veel te duur voor een gemiddelde, pakweg maestro of enfermera, het is simpelweg voor hen onmogelijk om 10 tot 20 Peso MN er dag uit te geven voor woon werk verkeer.

De strekking van mijn verhaal is dan ook de maatregelen die zijn ingevoerd door de overheid om het openbaar transport te beperken in de provincie, en de enorme gevolgen die dat heeft voor de gemiddelde Cubaan, het gaat niet over Havana.
#114578 door Jan Almeida B.
04 mei 2019, 16:12
uit Havana:
"Por la Habana te diré que se ha puesto todo muy difícil debido a que se ha intensificado el bloqueo debido a las leyes que nunca se habían aprobado y el presidente loco de los EEUU por apoyar a sus amigos reaccionarios de la Florida que le ayudan"
#114579 door Joop_Siroop
04 mei 2019, 17:46
Tuurlijk ... el bloqueo ... Trump.. Miami
Maar bij een machtswisseling in Venezuela gaat de kraan naar Cuba helemaal dicht.
Dan is het hopen dat China of Rusland nog wat geld over hebben anders krijgen we weer een super especiale periode.
#114580 door Jan Almeida B.
04 mei 2019, 18:09
Daarjuist van een andere relatie ontvangen (via messenger):

"Si quieres me puedes poner una carta de invitación para yo ir allá por un tiempo. Y así trabajo en cualquier cosa y te ayudo. (...) Bueno aquí es peor. No hay pollo no hay aceite.... La carne de cerdo está carísima
buscarla es más estresante (foto) Este es el último pollo que me quedaba

etc