over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#113448 door Ukraina
15 okt 2017, 11:44
In NRC staat een interessant artikel over de futuristiese aan de koude oorlog herinnerende verhalen over geluidsaanvallen op USA personeel in Havanna. Met als conclusie: "Ongetwijfeld hebben meerdere Amerikanen in Havana serieuze klachten gehad, maar voorlopig is niet aangetoond dat die eenzelfde oorzaak hadden. "
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/13/ge ... 6-a1577173
#113453 door Gibi345
17 okt 2017, 08:09
Het is altijd goed losse stukken 'informatie' in een context te plaatsen, om daarmee zicht te krijgen op de mogelijke strategie die op de achtergrond bepalend is. Dit doet de Cubaan Ravsberg op de website van havanatimes.org. Hij toont aan dat de toeristenindustrie op Cuba het doelwit is van deze politieke acties die een strategische rol vervuld in het Cubaanse beleid b.v. in het terugbetalen van de uitstaande schulden zonder welke nieuwe kredieten niet mogelijk zijn die zo belangrijk zijn gezien de huidige tekorten op de handels- en betalingsbalans en de lage economische groei of te wel de huidige economische crisis op Cuba.

HAVANA TIMES – In the 1960s the US State Department produced a document that reflected the strategy to follow in Cuba. It said that in a subtle way they should provoke hunger, misery and desperation among the people to push them to rebel and overthrow the government........
http://www.havanatimes.org/?p=127803

Saludos,
Gibi
#113454 door Pieterklu
17 okt 2017, 11:55
De aantijging van Fernando Ravsberg, overigens geen Cubaan ( ik dacht Uruguayaan), bewandelt een (niet-onderbouwde) denkrichting met behulp van USA-acties uit het verleden, om een stok in het wiel van de Cubaanse economie te steken. Het zou overigens zomaar waar kunnen zijn dat USA stiekeme acties uitvoert, die de publieke opinie beïnvloeden.Het oogmerk daarvan zou kunnen zijn:
a. Cuba een negatief imago te geven waardoor USA-toeristen wel 2x nadenken voordat ze naar Cuba reizen;
b. gevolg : de kwakkelende economie van Cuba een laatste zetje naar de afrond te geven;
c. bijkomend gevolg is dat USA/Trump kan afzien van officiële acties tot aanscherping van restrictief beleid (bloqueo), die het niet goed doen bij Amerikaanse bedrijfsleven.

Als we geloof hechten aan deze conspiracy-theorie die Ravsberg poneert zijn 'de beren' natuurlijk los en staan we niet ver af van een nieuwe detente tussen USA en Cuba. Ravsberg is in het algemeen vaak uitstekend op de hoogte. Cuba wordt daarmee verder in de armen gedreven van Rusland, die economisch steeds belangrijker wordt o.a. door opgevoerde olieleveranties en daarvoor in de plaats bestellingen Russische Lada's etc
#113455 door Gibi345
17 okt 2017, 13:29
Ravsberg heeft vrouw en kinderen in Cuba en leeft er al 20 jaar en wordt beschouwd als 'Cubaan' of 'nationaal burger' aldus Esteban Morales. Niet de nationaliteit maar wat deze journalist levend in Cuba te melden heeft is belangrijk. De in het artikel van Ravsberg genoemde acties tegen Cuba in de afgelopen 50 jaar zijn ondernomen door de VS onder het mom van 'vrijheid' en 'democratie' die in zijn artikel genoemd worden zijn geen 'conspiratie' maar feiten! Hiermede wordt voortdurend elementaire mensenrechten geschonden.

In het artikel staat duidelijk dat de VS geen bewijzen van haar jongste beweringen kan leveren!
(..) The famous acoustic attacks denounced by CIA agents in Havana have no basis in facts. They do not present names of victims, do not show medical reports and they were supposedly made with a fantastic weapon that according to the New York Times violates all the laws of physics.
The plan seems to be generating uncertainty, to spread fear and reduce the number of US tourists, which was the fastest growing group. The US market could have doubled the total number of visitors in a few years (...).

Cuba heeft zoals het artikel aangeeft geen enkel belang bij verslechtering van de Cubaans-Amerikaanse verhoudingen, echter Trump moet zijn verkiezingsbelofte inlossen aan de Cuban Americans in Florida die hem gesteund hebben. De Koude oorlog retoriek/ bedreigingen en tegen Cuba worden al vanaf Juni geuit onlangs tijdens zijn redevoering in de VN tot een maximale opgevoerd. De analyse in dit artikel van de verschillende elementen van een samenhangende strategie is zeer aannemelijk.

Als mensen moeite hebben met deze feiten dan is dat meestal omdat het Amerika-beeld wat ze hebben in gruzelementen valt. De Cubaanse ervaringen met de Amerikaanse 'vrijheid' en 'democratie' zoals onder Batista, staan ze nog scherp voor ogen. We geen kritisch onderzoek doet en geen kritische analyse maakt kan voor elk politiek karretje worden gespannen.

Saludos,
Gibi
#113461 door dasilvasolis
18 okt 2017, 22:05
Helemaal met gibi eens
Fernando Ravsberg is een hele goede journalist. Onafhankelijk, eigenzinnig en erg goed geinfformeerd. De koude oorlog van de vs met allerlei sabotageacties van de vs tegen alles wat maar enigszins links is in latijns amerika is helaas echt geen hersenspinsel maar harde realiteit. Niks complottheorien pieterklu gewoon feiten
Dit verhaal van de zogenaamde sonische aanval op amerikaanse diplomaten is lachwekkend in zn absurditeit. Maar heeft wel effect en perfct excuus om de relaties weer te bevriezen. Tja ra ra wie zou daar achter zitten en belang bij hebben? Daar hoef je geen sherlock voor te zijn.
#113462 door Pieterklu
18 okt 2017, 22:30
Ik onderschrijf dat Ravsberg een uitstekend journalist is, die goed is geïnformeerd. Als Ravsberg een Cubaan zou zijn, zou hij al lang als perona non grata verklaard zijn en in cacel beland zijn. het feit dat hij buitenlander is, een reputatie geniet en veel invloed heeft, maakt dat hij nog steeds zijn werk in Cuba kan doen. Echter, er zijn geen verifieerbare feiten of gepubliceerde bronnen die zijn huidige verhaal ondersteunen. Alleen de geschiedschrijving is aan zijn kant. Daarmee beweer ik zeker niet dat zijn verhaal uit de grote duim gezogen is. Het zou zomaar eens de waarheid kunnen zijn of die benaderen.
#113468 door Gibi345
19 okt 2017, 09:44
Het US State department verklaart Trump's opmerkingen als onbewezen, en heeft alle VS diplomatieke posten hierover geïnformeerd, het is duidelijk wie uit zijn duim zuigt en zoals Ravsberg goed analyseert op basis van historische en recente feiten dat doet hij niet zomaar (..) Trumps Cuba accusations contradicted by State Department https://www.democraticunderground.com/1016194872

Saludos,
Gibi
#113477 door Pieterklu
23 okt 2017, 13:52
Niet heel vreemd, denk ik zo. Vooral een verschil in visie en perceptie. Canada ziet juist meer (economische en toeristische) kansen in Cuba, nu Trumps regering de handel met Cuba tot het hoognodige wenst te bevriezen. De Cubaanse minister van toerisme c.a. was ook niet voor niets op bezoek in Canada!
#113479 door Ukraina
24 okt 2017, 10:54
:? ??? De vraag is hoe het staat met de berichtgeving in Canada over de "ultrasone aanvallen" omdat er schijnbaar ook Canadees personeel is getroffen. Wordt dat in de Canadese pers en door de regering bevestigd?
#113481 door Jos vivienda
24 okt 2017, 12:42
Dit is weer een uitvindsel van de amerikanen, om de gemaakte afspraken gemakkelijker te kunnen verbreken. En in het artikel zie ik nergens dat de Canadezen bevestigen dat medewerkers van hun ziek geworden zijn, er wordt melding van gemaakt maar een bevestiging ....?
#113482 door Ukraina
24 okt 2017, 16:02
@Pieterklu
In jouw link kan ik enkel deze opmerking lezen: "A few Canadians were also affected by the attacks, which caused a variety of physical symptoms." Er word niet verder op ingegaan. De rest van het artikel gaat enkel over de USA. Nog erg vaag.

In een stukje uit 24 aug lees ik slechts: "the Canadian government still won’t say how many of its diplomatic staff have been impacted." De rest gaat weer over die Amerikanen... https://globalnews.ca/news/3694829/cana ... onic-cuba/

Er is ook een link met de gewraakte geluidsopnames, enkel met de muis over de link glijden deed bij ons al een hevige hoofdpijn en duizeligheid ontstaan. We hebben er maar niet op geklikt, maar meteen de pc uitgezet. :D

Hoe dan ook ben erg benieuwd of iemand nog met info kan komen over de Canadese slachtoffers.
#113487 door Gibi345
25 okt 2017, 09:27
Als het Amerika-beeld instort, krijg je dit soort reacties. Gelieve rationeel je bewijzen neer te leggen voor je 'analyse' of geloof je graag in Amerikaanse science fiction met neofascistisch trekje! Degene die namelijk degelijk onderzoek gedaan heeft, de Amerikaanse journalist Wayne Madsen, constateert dat deze science fiction uit Amerikaanse extreem rechtse kringen komt.

saludos,
Gibi
#113488 door Ukraina
25 okt 2017, 12:21
Pieterklu schreef:Uit het stukje blijkt dat er in de Canadese pers wel degelijk aandacht aan het mysterie besteed wordt. Dat werd ontkend in dit draadje.

Begrijp niet waar je het over hebt. Wat ik zoek is Canadese info over de zogenaamde Canadese slachtoffers. Die info mis ik nog steeds, helaas.
#113493 door Robert
25 okt 2017, 14:58
Nu vind ik dit een beetje lachwekkend en ongeloofwaardig.
Echter eerder las ik dat Cuba de vs toestemming had gegeven om dit op Cuba door de fbi uit te laten zoeken.
Daar zal toch ooit iets over een resultaat bekend moeten worden?!
#113494 door Jos vivienda
25 okt 2017, 15:11
Robert schreef:Nu vind ik dit een beetje lachwekkend en ongeloofwaardig.
Echter eerder las ik dat Cuba de vs toestemming had gegeven om dit op Cuba door de fbi uit te laten zoeken.
Daar zal toch ooit iets over een resultaat bekend moeten worden?!

Ik denk dat de FBI in deze niet echt objectief gaat zijn.