over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115694 door dasilvasolis
07 jul 2020, 16:17
Ukraina. Ik pik er even 1 punt uit. Zijn veel meer punten van je post in mei waar je de plank aantoonbaar mis slaat. Maar als ik ze allemaal grondig onder de loep neem wordt het een veel te lange post.

Ukraina schreef:
- Hoe kan Cuba testen hebben, waar komen die vandaan? Hoe betrouwbaar zijn die. Denk bijvoorbeeld aan de Russiese en Chinese propaganda stunt om hulpgoederen aan o.a. Italie te leveren. Die waren voor 25% ONBRUIKBAAR.

Antwoord:
https://www.paho.org/cub/index.php?opti ... Itemid=606

100000 pcr testen door WHO gedoneerd. Lijkt me betrouwbaar. Of ook communistenpropaganda?

Even gegoogled. die 25% van russische chinese hulp die volgens jou onbruikbaar zou zijn in Italie. Geen hard bewijs.
Vond enkel een claim van een hoge politieke italiaanse bron (anoniem) aan journalist in la stampa over de russische hulp die voor 80% onbruikbaar zou zijn. De italiaanse minister van gezondheidszorg heeft china in ieder geval bedankt voor de hulp en heeft deze claim nog bevestigd nog ontkend. Tenminste ik vind niets daarover.
De claim kan dus waar zijn, maar kan net zo goed pure koude oorlogspropaganda zijn.

saludos

https://www.lastampa.it/topnews/primo-p ... 1.38633327
#115711 door Ukraina
08 jul 2020, 18:13
dasilvasolis, sinds wanneer heb jij moeite met te lange posts?
https://nos.nl/artikel/2328673-honderdd ... uizen.html
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/27/co ... 0328201014

citaten uit onderstaand artikel

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/01/in ... n-a3998460

De 600.000 Chinese mondkapjes die Nederland eind maart afkeurde omdat ze ondeugdelijk waren, vormen nog maar het topje van de ijsberg. Nederlandse handelaren die in China mondkapjes inkopen, vertellen dat het veel vaker misgaat.
...
De juiste kwaliteit geleverd krijgen is normaal in China al een hele kunst, in tijden van Corona is dat nog veel moeilijker. Ook de eigenaar van MedMonkey heeft een partij mondkapjes ingekocht die bij aankomst in Nederland niet aan de eisen bleek te voldoen. Daar loopt hij liever niet mee te koop: slecht voor zijn reputatie in Nederland en in China. „Ze hadden spatwaterdicht moeten zijn, maar ze waren zo lek als een mandje”, zegt hij aan de telefoon. „Het waren er wel een miljoen. Ze kwamen van één van de ruim twintig fabrieken die officieel zijn goedgekeurd om aan het buitenland te leveren”, aldus de bemiddelaar. „Ik kende de fabriek, ik had eerder zaken met ze gedaan. Al hun certificering was in orde”, vertelt hij. „En toch gebeurt er dan zoiets.”
...
Niet alleen Nederland heeft problemen gemeld met Chinese mondkapjes. Ook Spanje, Tsjechië, Turkije en Canada hebben partijen afgekeurd.
...
Met China als weldoener valt het in praktijk wat tegen. Verreweg het grootste deel van wat er aan medisch materiaal naar Nederland komt, is gewoon gekocht tegen hoge, commerciële tarieven. Het gaat om de aanschaf van miljoenen mondkapjes.
#115713 door Ukraina
08 jul 2020, 18:55
dasilvasolis ik heb even iets langer ge quant maar daar is ie! Zowaar dezelfde krant.
En sorry het was geen 25% MAAR 80%!
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ant.com%2F
Russische hulpoperatie loopt uit op diplomatieke rel met Italië
‘From Russia with Love’: onder die vlag stuurde Rusland vorige maand een lading hulpgoederen en medisch personeel naar Italië om het land te helpen bij de strijd tegen het corona-virus. Maar de missie is uitgemond in een politieke rel tussen Moskou en Rome.
Bert Lanting4 april 2020, 11:11
Rusland reageerde woedend op kritische stukken in de Italiaanse krant La Stampa over de Russische hulp, die onder meer bestond uit ontsmettingsmateriaal, beademingsapparatuur en een honderdtal militaire artsen en virologen. De hulp was bestemd voor ziekenhuizen in Bergamo, op dat moment de voornaamste brandhaard van het virus in Italië.

La Stampa meldde echter dat tachtig procent van de geleverde goederen onbruikbaar was, wat de krant op een woedende reactie van de Russische ambassadeur in Rome kwam te staan. Maar de Russische woede kolkte helemaal over, toen La Stampa suggereerde dat Rusland waarschijnlijk spionnen had meegestuurd met het contingent artsen en immunologen van het Russische leger. ETC
#115714 door Ukraina
08 jul 2020, 18:58
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd9bc721/
Met hulpzendingen naar Rome was Moskou de Europese partners van Italië voor, die hierdoor in verlegenheid werden gebracht. Bij de EU en de Navo werden vraagtekens gezet bij de Russische hulpactie, die volgens sommige functionarissen vooral bedoeld is als diplomatieke publiciteitsstunt. De Italiaanse krant La Stampa klaagde dat het overgrote deel van de Russische hulpgoederen onbruikbaar was. ETC
#115719 door dasilvasolis
09 jul 2020, 01:20
Mijn gelijk halen via een forum? geloof ik niet zo in. Dat iemand op een forum van ideeen verandert is zeldzaam. Zeker als iemand een zeer sterke mening heeft is die kans klein. Als iemand iets niet gelooft. Bv dat vaccins niet werken. kan je met alle wetenschqppelijke bewijzen komen en dan nog ...

toch een korte reactie
anonieme politieke bronnen zijn dus altijd waar? Tenminste als la stampa het overneemt en de volkskrant het weer van deze overneemt?
ik ben wat cynischer.
Anonieme politieke bronnen of anonieme functionarissen van welke kant dan ook wantrouw ik altijd.
Zeker in het huidige koude oorlog klimaat tussen het westen en china en rusland .
Maar laten we er geen ruslandforum van maken.
De WHO lijkt mij als ze pcr testen leveren aan Cuba wel betrouwbaar. Of is de WHO ook onbetrouwbaar volgens anonieme bronnen?

Saludos
#115941 door dasilvasolis
28 jul 2020, 15:30
Hombre weet niet wat je met dit berichtje wil zeggen. Maar haal het svp weg. Het plaatje is namelijk fakenews
Iemand heeft bij de pruebas een extra 3 gezet.

Hier het originele officiele bericht van MINSAP van dezelfde dag. Aantal pruebas (tests) op 6 juli 3081.
Geen 33081 !!

Cuba doet maximaal op een dag iets meer dan 3 duizend PCR tests.

Saludos

https://salud.msp.gob.cu/parte-de-cierr ... -la-noche/
#115944 door dasilvasolis
28 jul 2020, 18:58
hombre je hebt je post geedit.
nu zet je er een uitleg bij.
wat het bewijst is inderdaad hoe makkelijk het goochelen met cijfers is.
maar het bewijst ook dat je daarmee vaak en snel door de mand valt.
haal het weg joh. zeker aangezien jezelf ook weet dat het bericht valse info geeft

saludos
#115948 door hombredecuba
29 jul 2020, 08:50
@dasilvasolis. Als ik jou berichten na lees ben ik nog steeds verbaasd met welke stelligheid jij de Cubaanse corona cijfers door dik en dun verdedigd.
Het zijn dan cijfers uit betrouwbare bron en daar moet je dan ook van uitgaan.
Ik twijfel dan ook niet aan de goede bedoelingen maar aan de juiste cijfers.
Domweg omdat niemand het weet.
Kijk naar Nederland. Vandaag is bekent geworden dat de corona cijfers (flink) zijn bijgesteld.
CBS: ''tot twee keer meer coronadoden dan geregistreerd''.
Het aantal mensen dat is overleden aan covid-19 is waarschijnlijk 50 tot 100 procent hoger dan geregistreerd.
Vooral in de eerste fase van de corona-uitbraak zijn er waarschijnlijk relatief veel mensen overleden aan corona zonder dat de sterfgevallen als zodanig in de statistieken terechtkwamen. Dat heeft ermee te maken dat er in het begin nog niet zo veel werd getest.
Dus als het CBS met deze drastische bijstelling komt en jij met stelligheid beweerd dat de cijfers van Cuba tot achter de komma kloppen zou ik toch maar een beetje voorzichtiger zijn met die cijfers.
Het zou wel eens kunnen dat de Cubaanse cijfers op een later tijdstip bijgesteld gaan worden.
Daarom neem ik de cijfers van Cuba niet serieus en zie het meer als aanname........niemand weet het precies....
#115950 door Consulado#Neptuno
29 jul 2020, 13:38
De sterftecijfers waren/zijn in Nederland zo laag omdat de oudere personen die in rusthuizen aan corona overleden niet werden meegeteld omdat er geen test was uitgevoerd.
Dergelijke cijfers zijn natuurlijk per definitie onbetrouwbaar. Je kunt net zo goed niet registreren.
In België werden deze overlijdens wel meegeteld en de overlijdens aan corona liggen daar bijna twee maal zo hoog als in Nederland.
Er is Europa, laat staan in de wereld, geen eenduidig systeem hoe de overlijdens te tellen.
Iedereen doet maar wat.
De Cubanen waarschijnlijk ook.
#115951 door dasilvasolis
29 jul 2020, 19:31
Het was allang bekend dat de oversterfte in Nederland veel hoger was dan het officiele aantal COVID doden.
(Oversterfte is sterfte tijdens de pandemie - gemiddelde sterfte over dezelfde periode in voorgaande jaren)
oa New york times, ourworldindata en de economist houden dit al maanden bij voor diverse landen . De volkskrant schreef er 29 mei al over
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b70c7945/

De economist kwam voor Nederland op grond van cbs gegevens op 9500 oversterfte. ca 3500 meer dan officiele covid dodental.

Dat het nu pas het nederlands nieuws haalt, weken later verbaast me.
Inderdaad telt Belgie anders en telling daar komt veel meer overeen met de oversterfte.

Hier het interessant artikel over oversterfte
van the economist
https://www.economist.com/graphic-detai ... -countries
Het wordt continu bijgewerkt.

Ik had het in mijn originele post onder punt 8 al over eventuele oversterfte in Cuba
Die was er conform minsap niet. (Maar die cijfers zal je wel niet geloven)

Hombre ik geloof niet blind in cijfers . In mijn originele post heb ik 9 logische argumenten neergezet op grond waarvan ik de cijfers van MINSAP geloofwaardig vond.
Ik heb nog geen enkel overtuigend logische argument voor het tegendeel gelezen.
Het dagelijks beeld in camagüey waar we weer normaal leven is nog steeds in overeenstemming met de info van MINSAP.

Het principiele argument dat alleen in een democratie cijfers betrouwbaar zijn en cijfers van communisten nooit kloppen vind ik echt een nonargument.

saludos
#115955 door HijodelMundo
29 jul 2020, 23:35
Oversterfte is al lang een thema in Nederland, echt niet iets van nu.

Grappig was ook dat na enkele weken oversterfte er juist ook een tijdje ondersterfte was, dus minder dan gemiddeld in dezelfde periode.
Wat zou kunnen duiden op het feit dat Corona wat sterfte versneld heeft bij mensen die anders ook wel het tijdelijke voor het eeuwige veruild zouden hebben...
#115961 door dasilvasolis
30 jul 2020, 01:03
klopt helemaal hijo. Zeker met een ziekte als covid die bovengemiddeld ouderen en mensen met onderliggende klachten fataal is zal dat het geval zijn. Redelijke kans dat over het hele jaar nederland een lagere oversterfte zal laten zien

In landen als ecuador en peru is het trouwens wel echt extreem het verschil
Ecuador met vergelijkbaar aantal inwoners als nederland had een oversterfte van 22000 in krap 3 maanden. Dat is wel heftig

saludos.