over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115656 door Jan Almeida B.
01 jul 2020, 21:03
Het veiligste land ter wereld, ...
... waar niemand naar op vakantie gaat.

Het was goed bedacht. Als één van de landen met het beste record op het vlak van bestrijding van het virus, had Cuba dé oplossing gevonden om de veiligheid van de eigen bevolking te kunnen garanderen en toch de grenzen te openen voor het toerisme. De cayos, kleine eilandjes vlak onder de kust, werden opgetuigd om vanaf vandaag toeristen te ontvangen. Eventuele besmettingen kunnen zo beperkt blijven tot de mensen die op de cayos verblijven en/of werken. Contact met eigen bevolking is uitgesloten.

Maar de landen waar traditioneel de meeste vakantiegangers vandaan komen, zijn niet gek. Cuba's oplossing betekent dat er een mix van buitenlanders op een kleine locatie is, waarin zeker ook toeristen afkomstig van superslecht-presterende landen zoals Brazilië en de VS zullen zijn. Dat wil Canada niet, dat wil Europa niet, dat willen andere landen niet. Zelfs Japan (evenveel toeristen als afkomstig uit België) wil dat niet. En dan is er ook nog de eis van wederkerigheid (wij open, jij open).

Goede raad duur. Of toch niet: laat per cayo één land(engroep) toe: Op Cayo Coco de Canadezen (1,1 milj. toeristen in 2018), op Cayo Santa Maria de Europeanen (910.000), op Cayo Guillermo de Mexicanen (171.000) Cayo Largo de Russen (136.000), op Cayo Cruz de Argentijnen. En op Presidio Modelo de Amerikanen...
#115657 door dasilvasolis
01 jul 2020, 22:11
goed idee jan.

die wederkerigheidseis is er trouwens niet bij iedereen. Wel bij China. Maar nieuw zeeland laat niemand toe, maar mag zelf wel de eu in. Dat heet meten met 2 maten.
Ze zouden ook gek zijn in nieuw zeeland om eu burgers al het land in te laten komen. ze zijn net virusvrij.
Feit dat cuba niet op de lijst staat lijkt me een duidelijk politiek gekleurd besluit.
Wel de vs weigeren en wel cuba toelaten zou denk ik pijnlijk zijn.
Of mogelijk hebben ze ukraina geconsulteerd over de geloofwaardigheid van de cijfers van cuba.
Hopelijk dat over 2 weken cuba wel op de lijst wordt gezet.
Europees toerisme zou Cuba echt helpen.

saludos
#115659 door Jan Almeida B.
02 jul 2020, 05:18
Het is niet waar wat u schrijft.

- Ook voor Nieuw-Zeeland geldt de eis van wederkerigheid.
- Gisteren kwamen er 2 vastgestelde gevallen van covid-19 besmetting in NZ. bij.
- Politiek gekleurd? U heeft de debatten gevolgd? Het heeft er niets mee te maken !
- 'Europees toerisme zou Cuba helpen': de huidige aanbevelingen werken naar de EU* toe !
- Ukraina heeft meestal wel valabele argumenten.
- Als individueel land zal Cuba nooit op de lijst komen.
U bent de url=https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/12/misleidendeinfoopsocialemedia/]Jay Francis[/url] van het cubaforum.
* Cuba is bovendien geen herkomstland naar toerisme toe voor de EU-landen.
#115660 door Robert
02 jul 2020, 12:52
1 Dingetje.
Bij mijn weten mogen de Amerikanen niet naar Cuba als toerist.
Dus ze opsluiten op een vakantie eiland, ik weet het niet. Wellicht iets met studie?
#115661 door Ukraina
02 jul 2020, 13:50
Hoe komen de toeristen op het eiland? Hebben die cayos internationale vliegvelden? Lijkt me allemaal een erg onrealisties (communistiese) schijnoplossing.

Bovendien is vliegen niet bepaald veilig: die HEPA filters zou elke passagier op zijn neus en mond moeten hebben. Nu worden de eventuele virussen eerst in de cabine uitgeademd om veel later pas gefilterd te worden.
Maar er zal gevlogen worden! De kapitalistiese oplossing.
#115663 door dasilvasolis
02 jul 2020, 14:31
Jan al zou ik zeggen dat de aarde rond is dan zeg je waarschijnlijk nog uit een automatische reflex dat het niet waar is. Vermoeiend hoor

Maar ok hier de onderbouwing.

https://www.immigration.govt.nz/about-us/covid-19
- alleen residents en hun partners en diplomaten mogen vooralsnog nieuw zeeland in.
niks wederkerigheid dus
de besmette gevallen zijn residents die terugkeren. In nieuw zeeland moet iedereen bij aankomst in verplichte quarantaine.
- algerije is ook geen bron van toeristen voor de eu. Staat wel op de lijst

Kortom geen redelijke verklaring vinden anders dan een politiek gekleurd besluit. Cuba stond namelijk wel op de 1e lijst van landen.
EU discussies volgen? Die is nogal ondoorzichtig.

Ukraina jij weigert natuurlijk principieel te lezen wat geschreven is door communisten.
Had je wel gelezen. Dan zou je weten hoe ze dat met de vliegvelden doen. Is gewoon uitgelegd.
Cayo Coco en Cayo Largo hebben internationale vliegvelden.
Cayo santa maria heeft vliegveld bij cayo las brujas wat niet internationaal is .
vluchten voor cayo santa maria gaan op santa clara .

saludos.
#115668 door Jan Almeida B.
02 jul 2020, 20:19
Ik ga het proberen uit te leggen:

U staat in Cuba, Ik sta in Europa. Geen van ons tweeën staat in Nieuw-Zeeland. Dat begrijpt u? Welnu: Europa beslist dat toeristen uit Nieuw-Zeeland welkom zijn, op voorwaarde dat wij, Europeanen, naar Nieuw Zeeland mogen reizen. Wat ze in NZ onder elkaar zeggen hoeven we niet te weten. Interesseert ons niets. Ik sta daar niet, u staat daar niet. Ik hoor hier Europa wel fluisteren dat ze met de eis, dat het reizen in twee richtingen gaat, Nieuw Zeeland onder druk willen zetten om geen andere eisen te gaan uitvinden. Begrijpt u dit? Dus stop ermee met te doen alsof u in Nieuw Zeeland staat. U staat in Cuba, niet in Nieuw Zeeland. U weet niet wat de kiwi's onder elkaar afspreken en u heeft de Europeanen niet horen fluisteren. Heeft u dit goed begrepen? Of moet ik er toch nog een tekeningetje bij maken?
#115669 door dasilvasolis
02 jul 2020, 20:39
ben benieuwd naar je tekening.
wat de kiwis afspreken over wie het land binnen mag komen zetten ze gewoon op hun overheids website. Modern land weet je wel.
#115689 door Ukraina
07 jul 2020, 11:19
dasilvasolis schreef:Ukraina jij weigert natuurlijk principieel te lezen wat geschreven is door communisten.
Klopt die schrijven nl van links naar rechts :roll: Zolang de meesten hier niet de moeite nemen om hun 'info' met bronvermelding te laten vergezellen wordt dat lezen meer een ZOEKEN.
dasilvasolis schreef:...
Cayo santa maria heeft vliegveld bij cayo las brujas wat niet internationaal is
vluchten voor cayo santa maria gaan op santa clara .

Punt is hoe de toerist op de 'eilanden' komt zonder eventueel Cubanen te besmetten en vv. Dat wordt nergens verteld.
Nog minder of de logistiek opweegt tegen de opbrengsten. En dan het 'ontsmetten' van de bussen nog. Etc.
Ik zie over het hoofd dat effectiviteit een onbekend begrip is op Cuba.
#115702 door Jan Almeida B.
08 jul 2020, 05:15
De eilandjes boven de noordkust en Cayo Largo (in het zuiden) blijven leeg. Cuba's belangrijkste toeristenland, Canada, denkt er zelfs niet aan om reizen aan te bieden naar de Cayos. Momenteel wordt door de nationale luchtvaartmaatschappij alleen op Mexico gevlogen. Maar dan moet men bij terugkeer 14 dagen in zelf-quarantaine...

Vluchten door Air Canada vanaf 10 september op Cayo Coco.
Carïbische eilanden vanuit Canada (vul aan met Toronto, Ontario): 14 dagen zelf-quarantaine.