over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115528 door Jan Almeida B.
04 jun 2020, 13:35
Hola, Harriet!

Je bent al vijf jaar niet meer online geweest!? Ik zal je even bijpraten...

In de zomer na je vertrek was het vreselijk warm op het eiland. De embalses stonden haast droog en in de Oriente was het zweten met de airco aan. Dat op 20 juli de USA haar ambassade opende aan de Malecon kon geen verfrissing brengen.

In augustus vierde Fidel zijn 89ste verjaardag met makkers Evo Morales en Nicolas Maduro. De ene werd ondertussen gewipt en de andere zal het wellicht ook niet lang meer trekken. In ieder geval kan Cuba niet meer rekenen op de steun van vriend Venezuela. En dat merk je vooral in de Cupets, waar opnieuw lange cola’s staan, zelfs voor ons, yuma's.

Raúls toespraak van eind oktober op de UN conferentie kreeg veel bijval, maar hij kon niet verhinderen dat opnieuw dezelfde landen tegenstemden. USA en Israël. Omwille van de communistische doctrine op Cuba. Maar waarom dan niet consequent zijn en ook geen embargo tegen de CCCR?

Op het einde van het jaar gonsde het van de geruchten dat een bezoek van de Potus himself aanstaande was. Wegbereider John Kerry struikelde echter over zijn eis om ook met de dissidenten te spreken. We vreesden zelfs dat het bezoek er nooit van zou komen!

In 2016 ging het uiteindelijk toch door en landde de president van ‘s werelds grootste macht op Martí. Daar werd hij verwelkomd door een aguacera die 24 uur duurde. Die symboliek! Ik weet dat je daarvan houdt… en geen spoor van de gebroeders Castro! Het was nogal een afgang, zeg! Had Uncle Sam zich maar niet zo moeten moeien met de binnenlandse politiek van ons geliefde eiland! Maar de hoop die Obama bracht zette een trein van veranderingen aan de gang. De MV Adonia legde op 1 mei aan op de terminal Sierra Maestra. Had je moeten zien: ze was bijna zo groot als het Capitolio!

Ik herinner mij niet meer zo goed wat er verder nog gebeurde in 2016. Dat komt wellicht door de dood van Fidel later dat jaar. Heb je zijn graf al gezien? Een steen! Zelf uitgezocht en aan de linkerkant van de vader des vaderlands laten plaatsen. Maar je kwam nooit in Santa Ifigenia. Toch is het een uitgelezen plaats om de geschiedenis te ontmoeten.

Zo. Morgen schrijf ik je verder.
#115529 door havanalover
04 jun 2020, 19:35
Met alle repect maar uw info is niet up to date
voor de uitnoding van een Cubaanse is eveneens een belangrijke waarborg door de Belgische ambasade vereist ( 15 jaar geleden was dat een cheque van 4000 euro)
Harriet Sanders heb ik op dit forum gelezen is in " cielo"