over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115264 door Jan Almeida B.
10 apr 2020, 05:37
dasilvasolis schreef:Jan het gehalte fakenieuws of halve waarheden wat je op dit forum plaatst begint echt zorgelijk te worden.

feestje was op de noticias (tv)*
over porter@* (werkt met papieren carné, geen zorgen dus, jij kan de app ook gebruiken)
Avondklok in Habana? 50 positieve gevallen? Die heb je toch echt zelf uitgevonden. net als je bewering over Interferon alfa-2b.
dasilvasolis schreef:(...) Terwijl ze zelf op 10000km afstand zitten.

Daar heb je wel echt een probleem mee, hé pik ! Dankzij facebook en co. is het vandaag goed mogelijk onmiddellijk correcte informatie vanuit Cuba zelf te krijgen zonder tussenpersonen. Tot 2 à 3 jaar geleden was dat nog heel anders. En je opende zelf de deur.

nb.:* .cu site = goedgekeurd door het mannetje achter het raam
Laatst bijgewerkt door Jan Almeida B. op 10 apr 2020, 09:32, in totaal 1 keer bewerkt.
#115266 door hombredecuba
10 apr 2020, 09:30
Laten we nu niet deze ellende op Cuba uitvechten om het eigen gelijk.
Gewoon weergeven wat we horen uit Cuba of nieuwsfeiten.
Niemand helpt Cuba door elkaar te bestrijden over de juiste cijfers.
Als hier in Nederland niet de juiste cijfers te achterhalen zijn(omdat ze niet precies weten wie er besmet zijn) is het voor Cuba nog moeilijker.
Laten we publiceren wat we weten/horen en laten we het beste hopen voor de aan mij aan het hart gelegen Cuba met haar bevolking.
Ik doe dit op bescheiden schaal door weer te geven wat ik hoor van familie in Cardenas en Matanzas.
Ik hoop het beste voor Cuba en haar bevolking.....
#115268 door Pieterklu
10 apr 2020, 13:37
Beste bewoners/residenten in cuba,

Blijf alsjeblieft gewoon het nieuws posten, zoals jullie dat waarnemen in de maatschappij. We moeten er natuurlijk hier in Nederland geen 'radio bemba' van maken! Jullie begrijpen ongetwijfeld dat het waarheidsgehalte van de informatievoorziening vanuit Cuba terugloopt hier in de fora als onze informatie (van vrienden en familie) niet gespiegeld wordt aan jullie exacte waarneming.

Dus hou vol, wees sterk, dat doen wij ook in Nederland. En dank jullie wel voor de bijdragen. Ze zijn zeer nuttig en nodig, althans voor mij (ondanks de vele familie, vrienden en bekenden die ons ook informeren over de 'staat' van Cuba).

Pieter
#115270 door HijodelMundo
10 apr 2020, 14:07
Probleem met informatie over Cuba is dat deze merr dan gemiddeld politiek gekleurd is. Beide kanten van het politieke spectrum uit.
Ook is de realiteit niet in alle delen van Cuba gelijk. Bijv. Habana vs. Camagüey.

Het feit dat alle Cubanen tegenwoordig op internet kunnen betekent niet dat alle Cubanen ook feitelijk goed toegang tot internet hebben. (financiële middelen bijv.)
Ook is het voor vele cubanen niet aangeleerd om kritisch naar info op internet te kijken. Velen hebben als bron: 'dat hep op feesboek gestaan'.
Uit eigen ervaring hecht ik meer waarde aan wat een Nederlander die in Cuba woont te melden heeft dan wat er komt van hoten zeggen via via de tamtam... Cubanen zijn gek op: 'heb je gehoord...', 'fulana heeft een broer en die zijn overbuurvrouw...' of 'ze zeggen dat...'. Vervolgens veranderd in elke stap iets aan de info en wordt deze steeds minder betrouwbaar.
Dit gebeurt natuurlijk ook in NL maar mijn ervaring is meer in Cuba.

Hier nog leuk filmpje over hoe makkelijk informatie vervormd wordt:
https://youtu.be/Xv-ITGyHaRI

(verder lijkt mij reisbegeleiderschap net zo relevant als metaalarbeider, het is gewoon een persoon...)
#115274 door rickenbilly
12 apr 2020, 02:36
Goedendag,
Vandaag zaterdag 11 april is in Havana het openbaar vervoer stilgelegd zowel prive als staatsvervoer. Grote supermarkten zijn gesloten. Als er ergens nog in de rij gestaan moet worden voor kip oid dan mag er maar 1 iemand van de familie in de rij staan. Rum is nog overal voorradig.
Agro's zijn geopend maar best wel stil en iedereen draagt een (huisvlijt) mondkapje.
Tis een beetje suf nu .

groet,

R.
#115277 door Pieterklu
14 apr 2020, 12:05
Hebben jullie beeld hoe het is gesteld met het werk in fabrieken en kantoren in Cuba? Gaat dat nog allemaal gewoon door en moeten de trabajadores van de Staat zich elke dag (ondanks haperend vervoer) melden op hun werklocatie? Is er sprake van thuiswerken (kan het me nauwelijks voorstellen) of geldt dat alleen voor werknemers van particuliere bedrijven met wifi in huis?

Andere vraag: hoe komen jullie Nederlandse 'Cubanen' jullie dagen in huis of op locatie door?
Dank.

Groet en suerte daar,

Pieter
#115278 door Tijn
14 apr 2020, 12:52
Heel veel fabrieken, winkels en kantoren zijn gesloten. Enkel nog de onmisbare beroepen werken nog. Hier in Camaguey is er geen OV meer. Geen bicitaxi;s geen paard en wagen en geen bussen. Er is een wijk in quarantaine (64 blokken) en overal politie en leger op straat. Overal waar je binnenkomt: Handen wassen!!! En er staat een controleur naast de chloorfles. (controleur is dus een onmisbaar beroep).
Naar mijn gevoel te veel mensen nog op straat, wel allemaal met mondkapjes.
Persoonlijk zit ik voornamelijk thuis... En dat is best saai zonder NetFlix of Spotify. Typ dit op 'mijn kantoor' een, inmiddels ontruimd, Wifi terras bij mij om de hoek waar ik, met toestemming van de directeur, online mag met mijn laptop (zittend in een hoekje).
De sfeer is licht gespannen en natuurlijk worden er de grootst mogelijk onzinverhalen verteld over Corona. Dus wat je in NL opvangt is voornamelijk Bemba...
#115279 door dasilvasolis
16 apr 2020, 18:59
Hola

Lang leek de epidemie in Camaguey een ver van mn bed show die hier door de voorzorgsmaatregelen niet zou komen maar de pandemie begint ook hier in Camaguey steeds reeeler te worden. In de wijk nog geen gevallen maar je leest dat er toch al 22 gevallen zijn in de stad. Ook via Radio Bemba gaan dan weer geruchten rond over gevallen. Bv via buurman hoor je dat in Camaguey een zwerver met Corona doodgevonden is (Hier worden deze zwervers busos genoemd. iemand die in afvalt duikt vandaar de naam buso van bucear = duiken ). Achteraf blijkt radio bemba wat ingekleurd te zijn, en is er een zwerver in Camaguey met longontsteking opgenomen die positief heeft getest op corona. Gisteren bij ons de verdieping gereinigd omdat er in de flat een verdacht geval was op de 7e verdieping.
Probleem wat ik de afgelopen weken zag was dat besef van urgentie en discipline bij een (klein) deel van de bevolking niet echt was doorgedrongen. Natuurlijk er werden steeds meer maatregelen genomen, je ziet het als je je TV aanzet, en zeg 95% houdt zich goed aan de distanciamiento social en heeft mondkapje op. Het is echt beduidend rustiger op straat en in de flat en men houdt zeker meer afstand. Maar toch vergeleken met beelden die ik van andere landen zie van uitgestorven steden was het de afgelopen 2 weken nog gewoon (te) druk op straat in Camaguey . Zag nog steeds mensen die in een menigte te dicht op elkaar staan bv bij de apotheek hier beneden in de flat, en op andere plekken waar zich rijen vormen, ook voor produkten die dus niet echt een basisbehoefte zijn, feestje met drank in trapportaal, en bv buurman van 70 plus, met kettingrokersverleden die doodleuk de halve dag op de niet superbrede trap in de flat zit waar iedereen langs loopt zodat hij nog praatjes kan houden en vriendelijk knikt als mn vrouw of ik hem erop wijst dat dat zeer onverstandig is maar die er niet naar luistert, jongeren die nog aan het basketballen zijn in het gesloten recreatiecentrum.
Politie patrouilleert natuurlijk meer dan normaal en corrigeert mensen die regels overtreden .maar aangezien dit een buitenwijk is is er niet altijd politie op straat. (Ik woon in zo’n buitenwijk met flats)
Daarnaast het feit dat je voor alles in de rij moeten staan, de traag werkende bureaucratische winkels met personeel wat niet is ingesteld om klanten snel te bedienen, en de schaarste van Cuba, zijn niet bevordelijk voor het snel doorstromen van klanten en zodoende vermakkelijken van sociaal afstandshouden.
Natuurlijk is het lastige ook dat de dreiging van het virus niet zichtbaar is en de wereld er nog gewoon zonnig is. Komt bij de gemiddelde Cubaan die eigenwijs is, zich moeilijk schikt naar discipline en bang zijn iets voor mietjes vinden. el cubano o no llega o se pasa
Ikzelf zit dus bijna de hele tijd thuis. Ga nog wel dagelijks de deur uit om een rondje te hardlopen (met mondkapje) . Inderdaad zoals Tijn zegt geen netflix of iets dergelijks. Gelukkig heb ik wel thuis internet,
Voor de Nederlanders die hopen dat straks met zomerwarmte het virus verdwijnt. Reken er maar
niet op! Het is zelfs voor april extreem warm hier. 35 graden en hoger, en gortdroog. Blijkbaar is dat voor het virus geen bezwaar.

Saludos en blijf gezond

ps gelukkig laatste tijd geen fakenieuws meer op het forum
#115283 door dasilvasolis
19 apr 2020, 19:51
Hola

Weer even een uitgebreide update van de huidige situatie.
Cuba zit vandaag op 1035 geconfirmeerde Covid 19 besmettingen. 49 meer dan gisteren.
Tot nu 34 doden. (2 gisteren) 255 reeds genezen, 9 in kritische toestand en 7 in slechte toestand
Het aantal tests per dag is flink toegenomen en schommelt de laatste dagen meestal tussen de 1500 en 2000 per dag. Totaal 26982 tests afgenomen
Het aantal mensen wat in ziekenhuis is opgenomen ligt op 3037 incl de geconfirmeerde covid 19 patienten . Andere zijn mogelijke covid 19 gevallen. Bv door direkt contact met covid 19 patient en-of doordat ze symptomen van de ziekte hebben.
8134 personen zitten thuis onder controle van de primaire gezondheidszorg.
Dit was een paar weken terug tegen de 30000.

Positief:
• Het aantal nieuwe positieve gevallen per dag lijkt de laatste 10 dagen te stabiliseren (rond de 50 per dag) en niet verder door te groeien . Groei is lineair niet exponentieel
• Aantal genezen verklaarde patienten neemt ook gestaag toe. (vandaag 27)
Zorgenpunten:
• Laatste week steeds een deel gevallen waarvan de bron van besmetting onduidelijk is.
• 27 plaatsen in Cuba waar lokale besmetting heeft plaatsgevonden. (zie hier onder)
• la Habana heeft maar liefst 36% van alle Covid 19 gevallen. Ook Santa Clara en Isla de Juventud verhoudingsgewijs veel gevallen
• 1 uitbraak in een bejaardentehuis in Santa Clara.
• 92 medewerkers gezondheidszorg besmet, evenals 5 studenten (die de huis aan huis bezoeken doen) en 5 Cubanen die in het buitenland in de medische missies werken
Opmerkelijk:
• Van de geconfirmeerde gevallen de laatste dagen 4 dagen had ongeveer de helft geen symptomen van de ziekte. Gisteren was dat zelfs meer dan 80%. Op zich betekent dat door gevoerde beleid veel patienten tijdig worden ontdekt.

De voorspelling (van 8 april) van wetenschappers in Cuba was dat het aantal besmettingen in Cuba nog zal groeien en dat Cuba halverwege mei de piek zal hebben van de epidemie. In worst case scenario zou aantal besmettingen oplopen tot 4000, in beste scenario tot iets meer dan 1000. De curve zit nu 10 dagen later wat onder het middenscenario (piek van ca 2000 besmettingen). Het verschil tussen de verschillende scenarios zat in hoeverre Cubaanse bevolking de sociaal afstandhouden maatregelen in de praktijk zal brengen

Sinds 7 april zitten we officieel in fase 2 van de epidemie. Wat betekent dat er sprake is van lokale transmissie van de ziekte. Wat inmiddels op 27 plekken in Cuba is vastgesteld. 26 actief en 1 casus die reeds gesloten is (Hotel Memories in Varadero)
- Pinar del Rio: comunidad Camilo Cienfuegos, Consolacion del Sur
- Artemisa: Escuela de Cine y Television, San Antonio de los Baños
- La Habana: consejos populares Carmelo en Vedado (Plaza de la Revolucion) Buenos Aires (Cerro), Loteria (Cotorro), San Agustin (La Lisa), Acosta (10 de Octubre)
- Mayabeque: Comunidad la Rua en San Antonio las Vegas
- Matanzas: consejo popular el Naranjal in Reparto Armando Mestre
- Villa Clara: 2 plekken in Camajuani, Hogar de Ancianos nr 3 in Santa Clara (Bejaardentehuis)
- Sancti Spiritus: Cabaiguan, en Taguasco
- Ciego de Avila: consejo popular Simon de Reyes in Venezuela, Florencia, 2 plekken in Moron (turiguano en Pan Horticola)
- Camaguey: consejo popular Argentina in Florida
- Holguin: Gibara en Banes
- Guantanamo: Baracoa
- Isla de la Juventud: consejo popular Pueblo Nuevo en Abel Santa Maria

Meeste van deze plekken hebben quarantainemaatregelen om verdere verspreiding tegen te gaan . Meestal gaat het om een aantal huizenblokken, of om een (deel van) een wijk. Dit betekent dat bewegingsvrijheid gelimiteerd is, en ook dat er niemand meer in en uit dat gebied mag. Maatregel is normaal gesproken voor 4 weken na het laatste geval in het betreffende gebied (2x de incubatietijd van 2 weken.)

In de regio Latijns Amerika is Cuba volgens mij 1 van de weinige landen die voor sociaal isolement op vrijwillige basis heeft gekozen. Men roept mensen op zoveel mogelijk thuis te blijven maar men mag wel de straat op. Hoewel dus ook in Cuba stapsgewijs steeds stringentere maatregelen genomen worden, en er gebieden in complete quarantaine zijn.
Belangrijk verschil met meeste andere landen is het actief langs de deuren te gaan om mensen met symptomen op te sporen. Om zo vroeg besmettingshaarden weg te nemen. Nog steeds komt er bijna elke dag wel iemand aan de deur om te vragen naar onze gezondheidstoestand.
Het gelijk verplicht isoleren van patienten en mogelijke patienten is ook een verschil met de meeste landen. Net zoals het feit dat al vanaf 24 maart toen er hier nog Cubanen het land binnen konden reizigers verplicht naar quarantaine centra moesten. Cuba heeft ook het gebruik van zelfgemaakte mondkapjes gepromoot en dat is nu al een tijdje verplicht op straat.

Een aantal op dit forum schreef dat ze de Cubaanse cijfers niet geloven. Iemand schreef dat als Nederland al geen nauwkeurige cijfers kan leveren, Cuba al helemaal niet. Wat hij vergeet is dat de manier waarop Cuba de pandemie aanpakt dus wezenlijk anders is dan de Nederlandse. Als je als zoals in Cuba overal de deuren langs gaat om actief op te sporen dan heb je natuurlijk een veel groter deel van de ijsberg van de pandemie in beeld. In Cuba worden mogelijke gevallen geisoleerd en alle contacten van een covid patient ook! En daarna getest. Dit terwijl in Nederland mensen die lichte klachten hebben gezegd wordt thuis uit te zieken en waar ook geen test wordt afgenomen als je niet in ziekenhuis komt. Daarom kan Cuba exacter het aantal (gemeten) besmettingen meldden.
Aangezien in de statistieken in Cuba dus relatief veel meer patienten zitten met lichte of zelfs geen klachten zitten, is het logisch dat sterftepercentage veel lager, en het aantal herstelde patienten veel hoger liggen dan in Nederland

Natuurlijk had Cuba zoals de meeste landen van Latijns Amerika het voordeel dat de epidemie hier later begon dan in Europa zodat er in een eerdere fase al maatregelen zijn genomen, en actief op zoek is gegaan naar besmettingsgevallen. Hierdoor kan Cuba ook alle verdachte gevallen testen wat natuurlijk onmogelijk is als je pas begint als je al grote aantallen besmettingen hebt. (zoals in Nederland) .
De aantallen gerapporteerde besmettingen in de regio Latijns Amerika liggen sowieso veel lager dan Europa. Cuba zit vergeleken met veel landen in centraal amerika zelfs ietsje hoger in het aantal gerapporteerde besmettingen. Ik denk juist omdat Cuba vergeleken met de meeste landen in de regio meer meet, en een actiever opsporingsbeleid heeft.
Vergeleken met veel landen in de regio is Cuba een baken van openheid over de voortgang van de epidemie en het beleid. Een aantal overheden in de regio geeft juist weinig tot geen openheid over de gang van zaken en over het aantal gedane tests.

Zoals door Chapino, Rickenbilly en Tijn gemeld zijn nu in fase 2 landelijk de maatregelen ook verder aangescherpt. Geen openbaar vervoer meer, ook geen bicitaxis en koetsjes meer. Enkel OV voor de mensen met noodzakelijke banen. Electriciteits en waterrekeningen hoeven voorlopig niet betaald te worden want kantoren zijn dicht. De rekening blijft wel staan hoor. Winkels voor niet essentiele spullen zijn dicht. De nieuwe winkels in divisa blijven wel open. Alcohol mag niet meer verkocht worden door horeca. Maar CUC winkels mogen dit wel verkopen. Je mag het niet op straat drinken . Zoals Rickenbilly al zei. Rum is dus nog volop te krijgen!

Veel werknemers worden overgeplaatst naar andere sectoren. In hotel in Camauey wat dicht is, is grootste deel personeel eerst 2 weken met vakantie gestuurd en aangezien hotel voorlopig niet open gaat, kan personeel nu kiezen of in landbouw in Minas te werken, of in de denguebestrijding of onbetaald verlof opnemen. Werk in voedselvoorziening, electriciteit, gezondheidszorg en fabrieken van noodzakelijke produkten dergelijke gaat nog gewoon door.
Overheid gaat waar mogelijk naar telewerken thuis maar dat kan natuurlijk maar voor een beperkte sector.
Tot nu toe zijn er geen apagones (uitval van stroom) geweest, ondanks dat stroomverbruik door het grote aantallen mensen thuis natuurlijk hoger ligt. Er is tenminste in Camaguey voldoende voedsel (Voor de kip wel zeer lange rijen, maar bij bv brood valt de rij mee)

Hoewel cuba al sinds 24 maart gesloten is voor toerisme en sinds begin deze maand de grenzen helemaal gesloten zijn voor binnenkomende passagiersvluchten, zijn er nog steeds bijna 6000 buitenlandse toeristen die niet (op tijd) vertrokken zijn. Evacuatievluchten zijn er nog wel maar natuurlijk steeds minder. Ik weet bv dat eind maart een belgische toerist die met TUI vloog uiteindelijk met een vlucht geregeld door de duitse ambassade vertrokken is . Denk dat de meesten die er nu nog zijn de epidemie hier in Cuba zullen moeten uitzingen. De meeste zitten in hotels Waar ze dus niet uit mogen. Een deel van ca 900 buitenlanders zit nog steeds in Casas particulares. Met name in la Habana en Santiago. Overheid heeft wel uitgesproken dat voorkeur heeft dat men naar hotel gaat maar men heeft verblijf in casa particular niet verboden,

Ik verwacht dat er in de komende tijden nog wel meer gebieden in quarantaine gaan. Denk zeker met de ontwikkeling in la Habana, dat dat voor meer delen van de stad wel in de lijn der verwachting ligt.
Hoe het zich ontwikkelt hangt met name af van de mate waarin de Cubanen zich aan de maatregelen houden.
Verder wil ik nogmaals wijzen op de applicatie die Hijo noemde. Nogmaals dank Hijo want echt een hele handige tip.In deze app kun je in 1 oogopslag alle corona cijfers van Cuba zien. Ook met kaart waarop je het per provincie en gemeente kan zien https://covid19cubadata.github.io/?fbcl ... 5v8iMxw9gg
Ik heb m zelf via apkis downgeload. Apkis is een Cubaanse applicatie via welke je Cubaanse applicaties kunt downloaden.Ook hier de corona app die ik al eerder noemde en er is nu ook een app via welke je via internet autopesquizaje kan doen. Zeg maar zelf je medische staat doorgeven

Saludos en blijf gezond.
#115285 door rickenbilly
19 apr 2020, 21:11
Goedendag,

Ik woon aan de rand van de sedert begin April 'afgesloten' wijk:
Consejos populares Carmelo en Vedado (Plaza de la Revolucion)
Wandel regelmatig met de hond daar door die wijk en heb ook vrienden die daar wonen en in de praktijk is er weinig afgesloten. Mensen staan gewoon in de rij voor de markt, voor de buurtsuper (spar), voor de bakker en voor de bodega om kip of wasmiddel te kopen.

Fakenieuws 1: via Radio Bemba
De besmettinghaard zit/zat in de al weken gesloten 'fabrica de arte' (In de wijk Carmelo) waar op goede avonden gauw 500 to 1500 toeristen verblijven/verbleven. Lekker dicht op elkaar.
Fakenieuws 2: Uit Miami
Andere grote besmettingshaard zijn de rijen van mensen in het hele land die eerste levensbehoeften trachten te bemachtigen.
Maar ja door het 'bloqueo' is er tekort aan alles. Schoonmaakmiddelenn (Sucel/Unilever), kip uit de USA a 4 CUC de libra (453 gram), rijst uit Vietnam.

groet,

R.
#115290 door Tijn
20 apr 2020, 12:42
Dank Rick, Billy en Dasilva

Heb hier verder weinig aan toe te voegen. Gisteren doos kip gekocht voor 1200 MN. Dat was drie maanden geleden 700 dus er is behoorlijke kipinflatie. Rund en varkensvlees op dit moment 40-50/libra en dat is stabiel. Plateautje eieren 90!!!
Groente en fruit op straat is gelijk gebleven voorzover ik kan zien.
Inflatie is een probleem... Mocht je mensen ondersteunen op Cuba stuur ze wat extras!
#115308 door dasilvasolis
22 apr 2020, 16:57
Update.
Stijging van aantal covid 19 gevallen blijft stabiel rond de 50 per dag
vandaag 52 . (totaal nu 1189)
32 genezen verklaart. totaal nu 341
2 overleden.. totaal overleden 40

Opvallend 44 van de 52 waren in la habana
Camagüey 2e dag zonder nieuwe gevallen.
provincie Granma is trouwens al weken zonder een nieuwe besmetting. Heeft ook de provinciegrenzen gesloten.

Verder weinig te melden.

Saludos en blijf gezond
#115315 door Ukraina
24 apr 2020, 14:40
Chapino schreef:Geen verkoop van alcohol meer in de bodegas en MN restaurants, uitsluitend nog in de “CUC winkels”

Ik mag toch aannemen dat je nog gewoon je pet flesje kan laten vullen bij de rum boer?
#115317 door Ukraina
24 apr 2020, 22:55
Joop_Siroop schreef:
Tijn schreef:...De grafiek staat op die pagina ....

Nee hoor (ook niet in de code)

Ik moet niet veel hebben van grafieken die op (NL en CU ) fantasie cijfers gebaseerd zijn, maar die grafiek van Tijn is indrukwekkend!

Het zou nóg overtuigender zijn als je er een kortingsbon voor je bedrijfje aan zou plakken. :roll:
#115321 door Tijn
25 apr 2020, 12:24
OK, bij dezen een kortingsbon:
Lachen is gezond en ik heb een bundeltje absurde waargebeurde verhalen geschreven. PM me met je emailadres (waar ik verder helemaal niets mee doe) en ik stuur gratis een downloadlink.
Zo goed Ukraina?
#115326 door Chapino
25 apr 2020, 14:29
@ Ukraina, Helaas ook dat is verleden tijd, cerado.
In alle bodegas en restuarants in MN is de verkoop van alcohol houdende drank verboden, alleen nog rum, wijn , bier, etc. verkrijgbaar in de CUC winkels.
#115332 door Tijn
26 apr 2020, 11:58
@Rick en Billy,
Ha! Hier liggen alle winkels vol met Bucanero en Cristal... treetje ruilen voor een paar pakken koffie? Want koffie is hier al n maand nergens te bespeuren...
#115347 door Ukraina
28 apr 2020, 15:02
Chapino schreef:@ Ukraina, Helaas ook dat is verleden tijd, cerado.
In alle bodegas en restuarants in MN is de verkoop van alcohol houdende drank verboden, alleen nog rum, wijn , bier, etc. verkrijgbaar in de CUC winkels.

WOW kan het gewone volk geen alcohol meer kopen?! Ik neem aan ook geen bierwagens meer ... :shock:
Hoe vaak is dat sinds 1990 voorgekomen?
#115354 door Tijn
29 apr 2020, 12:10
Nee, geen alcohol meer in MN.. Tenminste niet legaal. En over legaal gesproken er is hier een golf van arrestaties van mensen die illegale handeltjes drijven... Never waste a good crisis!