over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114750 door Everdine
12 jul 2019, 06:03
Hee Joop, wie stuurt jou zo veel recarga!! Wat heb je beloofd??;)

Ik heb in het verleden ook wel recarga gestuurd, maar IK werd nooit gebeld!! Nu stuur ik ook regelmatig recarga naar iemand die een huisje aan het bouwen is, hij verkoopt dan de 20cuc en kan daar 4 pakken stenen van kopen (of twee zakken cement) en hij kan de bonus gebruiken om te sms-en en zo, en deze man sms-t me de hele tijd, waar ik me ongemakkelijk bij voel! Zóveel dankbaarheid hoef ik nou ook weer niet. Aan een andere vriend stuur ik ook wel eens recarga - hij verkoopt de 20 cuc niet, uit respect zegt hij, waar ik niets van snap. Wel deelt hij de recarga met vrouw en dochter, dat schijnt dus ook te kunnen.

Waar ik maar mee wou zeggen: de ervaringen zijn divers!

Ochtendlijke groeten
#114751 door HijodelMundo
12 jul 2019, 12:13
Everdine schreef: Aan een andere vriend stuur ik ook wel eens recarga - hij verkoopt de 20 cuc niet, uit respect zegt hij, waar ik niets van snap.

Klinkt voor mij als: Ik verkoop het wel maar wil vooral niet dat Everdine denkt dat ik het verkoop...
Kan prima zijn dat dat niet zo is, maar 15 jaar dagelijks met Cuba bezig (waarvan 10 jaar in Cuba gewoond) maakt dat je die gedachtes helaas krijgt...
#114752 door Joop_Siroop
12 jul 2019, 14:01
Diegene die mij dit overzichtje stuurde eindigde na een leuk gesprek met... "ik zou je nog om een kleine gunst willen vragen..."
Daarop schreef ik "als je bij mij om een recarga gaat zeuren blokkeer ik je meteen..."
Nee, nee.. dat was helemaal niet de bedoeling maar weer later liet ze me trots zien hoeveel recargas ze gescoord had in de afgelopen dagen.
Als dat het gemiddelde dagloon in Cuba zou zijn dan waren alle economische problemen voorbij...
#114755 door holantina71
15 jul 2019, 12:04
tja... wat moet ik hier van zeggen. Was me al eerder opgevallen dat er een soort "jineterismo 21e eeuw" aan de gang is. Deze "lucha" speelt zich niet meer af aan het strand of op parken of andere plekken waar turisten rondhangen. Nee hoor... moderne Cubanen zitten op social media, zoals FB en maken nieuwe vrienden. Die nieuwe vrienden kunnen vroeger of later rekenen op een berichtje: "Mijn saldo is op, ik kan niet meer met je praten, tenzij...." :lol: En ja hoor, daar komt de recarga. Lukt het niet met de ene, dan de andere. Overigens ontsnappen familieleden en oude vrienden niet aan deze praktijken. Dit tot grote ergenis van veel in het buitenland wonende Cubanen.
Ik stuur tegenwoordig al lang geen recargas naar familieleden, die schreven of belden mij toch nooit. Alleen mijn Cubaanse partner krijgt een recarga, en dat doe ik omdat hij dagelijks appt, belt, enz.
Mijn moeder zegt dat ze niet goed is met internetten via de smartphone, ze snapt er niets van, enz. Daarom wordt haar oude samsung ook niet door een nieuwere model vervangen (althans niet door mij! ) ongeacht hoeveel indirecte opmerkingen ze erover maakt. Zónde van mijn geld :) Conclusie: in Cuba is het beter om duidelijk en assertief te zijn met al die verzoekjes want anders.... oei oei.... er komt geen eind aan!