over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112868 door Jogo
11 maart 2017, 09:01
Heeft iemand hier ervaring in het meenemen van een televisie naar Cuba? Mag dat? Kwam hij heel aan? Moest er betaald worden op de luchthaven? En werkt een NL televisie eigenlijk wel op Cuba?
#112869 door elmister
11 maart 2017, 13:15
Beste Jogo, Ik er al meerdere meegenomen. Het mag en als je Cubaanse residentie heb mag je een maal per jaar de invoerrechten in CUP betalen. Ik heb er een gewoon in een grote koffer gedaan en de andere apart ingecheckt in zijn doos. De invoerrechten zijn 32 inch 250,- pesos, 32 t/m 42 inch 400,- pesos en boven de 42 inch 500,- pesos. Je mag er maximaal twee tegelijk meenemen. Verder hoe je hem meeneemt hangt een beetje af met wie je vliegt en wat die hiervoor rekenen. Ja Nederlandse televisie's werken op Cuba, zeker dankzij de Digitale kastjes die ze tegenwoordig met de antenne en tv verbinden. Wel zou ik letten op de spanning 110v - 240v, In Cuba hebben sommige huizen beide, anderen weer enkel 110v. Maar dat kan aangepast worden. Ik neem meestal standaard televisies mee die beide spanningen aankunnen.
#114731 door realpino
23 jun 2019, 13:40
Wel het vermelden waard dat als men geen residentie heeft, het bedrag in CUC voldaan dient te worden.
Afgelopen maand voor het eerst sinds jaren volledig door de Cubaanse douane mangel gehaald op Holguin luchthaven.
Voor 850 cuc mocht ik een monitor (<32 inch) en een videobewakingssysteem invoeren.
Had e.e.a. hier voor een totaal prijs van ca 250 euro aangeschaft, heb er dus maar afscheid van genomen.
#114732 door Stan
24 jun 2019, 14:45
We hadden vorig jaar ook een grote TV gekocht om mee te nemen want de oude beeldbuis-TV van de familie had de geest gegeven. De grote kon en mocht echter niet mee met de chartervlucht.
In de laatste dagen voor de reis kwam ik in de kringloop nog een nette Sony tegen voor 50 euro die precies binnen de maten van de handbagage paste. Het screen werd goed beschermd door een passende plaat en de TV werd gewoon voorzichtig mee gedragen in een grote boodschappentas.
In Cuba moesten we echter 250 CUC voor de invoer betalen ook al was er een aankoopbon van de kringloopwinkel bij. Na veel discussie en gedim-dam mochten we via een andere vage formule een bedrag betalen voor het gewicht van onze normale bagage. De santos en medicijnen mochten we er nog uithalen want die hoefden niet mee gewogen te worden... Ik moest toch nog 101 CUC betalen om de TV mee naar binnen te mogen nemen.