over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114084 door Ukraina
20 jun 2018, 21:51
dasilvasolis, jij vindt nogal wat. Ik zal er niet op ingaan behalve de opmerking dat de Cubaanse autoriteiten en de officiele Cubaanse kunst organisaties jouw mening niet delen, anders was dit werk NOOIT in een officiele galerie tentoongesteld.

Jouw definitie van veiligheid is ook bijzonder beperkt. Mensenrechten zijn per definitie een onderdeel van veiligheid. Of denk jij, om een simpel voorbeeld te noemen, dat de Damas de Blanco zich veilig voelen in Cuba? Nog maar te zwijgen over hun familieleden die onterecht in gevangenissen zitten.

Dat andere Latijns Amerikaanse landen nog onveiliger zijn betekent niet dat Cuba veilig is.
#114085 door dasilvasolis
21 jun 2018, 12:25
Ja ik vind nog wel meer. Ik vind het niet ethisch en onsmakelijk en niets met kunst te maken hebben en daar blijf ik bij. Het zal maar jou familielid zijn geweest wat vermoord is. Wat een of andere kunstautoriteit vind verandert de zaak niet.
Ik hoor graag van jou als er zgn mensenrechtenactivisten in cuba zijn verdwenen of vermoord want in dat geval is de koppeling die je maakt terecht.
Voor zover ik weet gebeurt dat hier niet. Daarom maak ik de koppeling met bv colombia waar de kans om vermoord te worden als vakbondsleider of mensenrechtenactivist tig x groter is dan voor de rest van de bevolking. Bv ca 170 sociaal leiders in colombia in 1 jaar tijd vermoord. Dan wordt veiligheid wel iets wat je moet koppelen aan mensenrechten
Al jouw bronnen wbt mensenrechten in cuba zijn politiek zeer gekleurd en nemen regelmatig een loopje met de waarheid. Ook niet raar als je enkel engelstalige bronnen zoekt. Tja dissident zijn in cuba is voor velen een lucratieve business. Daar wordt veel geld ingepompt.

Saludos.
#114089 door Ukraina
21 jun 2018, 17:36
"Al jouw bronnen wbt mensenrechten in cuba zijn politiek zeer gekleurd en nemen regelmatig een loopje met de waarheid. Ook niet raar als je enkel engelstalige bronnen zoekt."
Deze site heeft 9 talen, als je het liever in het Spaans leest kan dat ook. Misschien vind je het dan overtuigender. https://www.hrw.org/es/americas/cuba

"Ik hoor graag van jou als er zgn mensenrechtenactivisten in cuba zijn verdwenen of vermoord want in dat geval is de koppeling die je maakt terecht." Je hoeft je burgers niet te vermoorden om mensenrechten te overtreden, die grens ligt veel lager.

"Tja dissident zijn in cuba is voor velen een lucratieve business. Daar wordt veel geld ingepompt. "
Ik zal mijn Cubaanse vrienden hierop attenderen, dan kunnen ze een carriere move maken en veel geld gaan verdienen, bedankt voor de tip! :roll:
#114095 door dasilvasolis
23 jun 2018, 09:58
Beste ukraina

1. Human right watch die je aanhaalt kan je misschien in tig talen lezen, maar het is en blijft een Amerikaanse organisatie. Op haar objectiviteit in haar rapportering w.b.t latijns amerika valt m.i veel af te dingen. Vind ik ook niet heel verwonderlijk voor een amerikaanse organisatie.
2. Het is geen hersenspinsel maar een feit dat er veel geld gestoken wordt door de vs of cubaans amerikaanse organisaties in creeren van een opositie dissidenten etc. De vs streeft nl openlijk naar zoals zij dit noemen regimechange.

Dat de damas de blanco geld krijgen lijkt mij vrij duidelijk. Kan niet anders verklaren waarom berta solar van damas de blanco in miami openlijk zich voor de blokkade uitspreekt en zelfs 1tje van de damas voor de politiek van trump t.a.v cuba. Dit kan je gewoon op youtube vinden. Hier maak je in cuba echt geen vrienden mee. Alleen in de vs. Geen wonder dat ze in cuba uitgekotst worden.

Saludos
#114097 door hombredecuba
24 jun 2018, 09:07
@dasilvasolis
Inderdaad,het is bekent dat z.g. dissidenten betaald werden/worden door Amerika.
We kennen allemaal de verhalen van Joany Sanchez die lux woonde in Cuba,veel geld kreeg, en notabene in het bezit was van een Amerikaanse Creditcard.
Ook vertelde zij toen gemolesteerd te zijn door de geheime dienst terwijl er nog geen blauw plekje zichtbaar was.
En zo zijn velen de revue gepasseerd en ontmaskerd.
Over damas de blanco kan ik zeggen dat zij op Cuba niet serieus worden genomen,er wordt lacherig op gereageerd als je er naar vraagt...... :lol: maar zij leven er goed van......
#114098 door Ukraina
25 jun 2018, 10:43
Goh daar hebben we hdc weer. Met nieuwe "informatie". Als je nou eens een keer een bronvermelding geeft dan word je verhaal misschien geloofwaardiger.

Ik wacht trouwens nog steeds op het bewijs van de verdachtmaking in dit topic die jij eerder over mij maakte. Waar blijft die hdc? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om die te vinden? Of heb je dat ook uit je duim gezogen?
#114099 door havanalover
25 jun 2018, 15:42
@ ukraina
Het is inderdaad zo dat heel wat zogezegde disidenten het gewoon zijn om geld te verdienen aan naive "yuma's".
Het onderwerp wordt uitvoerig behandeld door Herman Portocarero (oud ambasadeur België /Europa). De man wordt terecht door velen als de Cubakenner bij uitstek vernoemd.
In zijn onvolprezen boek "Havana zonder make-up" maakt hij melding van een beroepsbijeenkomst als ambasadeur die hij had met verschillende disidenten. Als ambasadeur brengt hij verslag uit over de stand van de disidentie in Cuba. Het verslag is verhelderend en tergelijkertijd beschamend voor de disidentie. Er is veel geroep over "mensenrechten" en mistoestanden. MAAR iets constructief in de plaats zetten kunnen ze niet. Er wordt veel show verkocht. Op de voor de hand liggende vraag " stel dat Fidel vannacht overlijd, wat gaat gij dan doen? Geen plannen voor transitie, niets enkel hole slogans " los derechos humanos enz.. bla bla". Ik onderschrijf volledig zijn visie : de disidentie in Cuba is miserabel en draait volledig op eigen belang. Hij kan zich niet van de indruk ontdoen dat velen reeds hun positie van "na de Castro's" aan het veilig stellen zijn. Mevrouw Sanchez (de heldin van de naive Yuma) maakt er geen geheim van dat ze met het geld dat ze met de disidentie verdiend heeft een dagblad wil oprichten na de periode van de Castro's ( vamos a ver) In vele arme landen doet men de gekste zaken om aan geld te geraken wel Cuba is hier geen uitzondering op. Iemand met wat Cuba ervaring weet je kunt het zo gek niet verzinnen of het gebeurd ...als het maar geld opbrengt. Dan lijkt mij dissident nog een eerzame bezigheid en als het goed wordt aangepakt brengt het veel geld op.
#114100 door Pieterklu
26 jun 2018, 10:27
hak tak touwtje...... We houden van dit draadje vast dat NL niet zo onveilig is als Cuba, maar dat Cuba in Latijns-Amerika extreem veilig is. Is dat een mooie samenvatting of niet?
#114101 door Ukraina
26 jun 2018, 10:33
@havanalover
Ik heb Portocarero's vorige boek gelezen en er erg van genoten, het laatste helaas nog niet. Maar ik begrijp dat de opmerking in zijn roman staat, en je weet romanfiguren kunnen alles beweren.
Ik kan me niet voorstellen dat Portocarero schrijft dat Cuba een rechtstaat is waar vrije meningsuiting bestaat. Ergo er worden mensen opgesloten die over het systeem of over bepaalde machthebbers onwelgevallige mededelingen doen.

Misschien dat er een paar lui tussen zitten die de boel belazeren uit eigen gewin. Dat lijkt me een lastige weg, en vraag me af hoe zoiets werkt. Het klinkt teveel als: de bedelaar die s'avonds terug naar zijn villa gaat. En vervolgens beweren dat er geen armoede bestaat.

Blijft overeind dat er geen vrije pers is, geen recht op vrije vorming van vereniging, geen vrije verkiezingen etc. Dan wordt het natuurlijk erg ingewikkeld en gevaarlijk om een transitie voor te bereiden. Dat zal als een poging tot staatsgreep worden gezien met hoogstwaarschijnlijk de doodstraf als gevolg. Het verbaasd me niet als sommige Cubanen/ dissidenten nogal onnozel doen over "wat na Castro" geburen moet. Het hele idee "na Castro" is onnozel, het systeem blijft zichzelf in stand houden.
Als je bent opgegroeid in zo'n gesloten samenleving heb je geen enkel idee of ervaring hoe het anders kan. In die zin vind ik het nogal een gratuite opmerking van Portocarero (romanfiguur) die als diplomaat alle bescherming geniet die je je maar kan wensen.

Het is niet meer dan logisch dat het in een land zonder vrije pers etc onveilig is om te wonen. Daar heb je niks te willen, alleen maar te doen.

Het is ongefundeerd om te beweren dat zowel HRW als Amnesty international als yumas door een paar geslepen Cubanen voor de gek worden gehouden.
https://www.amnesty.org/en/countries/americas/cuba/

@Pieterklu, een heel slechte samenvatting, tenzij je Cuba beschouwd als een openlucht museum voor westerse toeristen en de bevolking buiten beschouwing laat. Ja voor toeristen is Cuba behoorlijk veilig.
#114108 door Tijn
27 jun 2018, 10:23
Kunnen jullie het wel eens worden over het feit dat jullie het nooit eens gaan worden over dit onderwerp?
Deze draad begint voor een onveilig gevoel in mijn hoofd te zorgen...
#114109 door havanalover
27 jun 2018, 12:59
@ukraina

Ik denk niet dat je de bewuste vermeldingen hebt gelezen vermeld in zijn boek "diplomatie & avontuur" blz 192-193.
Portocarero heeft trouwens 17 boeken geschreven waaronder 3 over Cuba. Ik denk dat je over een ander boek praat . (GEEN roman). Portocarero schrijft zijn menoires als ambasadeur in Havana. (in het boek diplomatie & avontuur) Ik vermoed dat je "Cubaanse nachten" hebt gelezen, dat is een soort roman.
Het is nutteloos met iemand te discusseren die niet voor andere argumenten open staat en toch haar gelijk wil halen.
De opmerking van "TIJN" is zinvol "we gaan het nooit eens worden" Discussie gesloten. Het is niet omdat je 10 of 20 maal in Cuba bent geweest dat je de wijsheid in pacht hebt en alles denkt te weten.
#114128 door Ukraina
18 jul 2018, 14:30
@havanalover
"Het is nutteloos met iemand te discusseren die niet voor andere argumenten open staat en toch haar gelijk wil halen." Ik neem aan dat je het nu over jezelf hebt.
* Ook al ben je nooit in Cuba geweest, je hoeft enkel de HRW rapporten te lezen en je kan er achter komen wat er speelt. Sterker, alle gasten die hier reageren en deels langere tijd in Cuba wonen weigeren deze informatie tot zich te nemen. Om welke redenen dan ook. En zij komen evenmin met bronvermelding die hun beweringen zouden kunnen staven. Wat mij totaal niet verbaasd.
* I agree to disagree.
#114134 door Pieterklu
22 jul 2018, 18:49
Zijn recente uitspraken van de hoogste rechter dan niet feiten waar we niet omheen kunnen?
#114213 door rickenbilly
11 sep 2018, 04:28
NOTICIAS DE CUBA Joven es apuñalado en Villa Clara por ser gay, activistas califican el acto como “crimen de odio”

NIEUWS UIT CUBA Jonge man wordt neergestoken in Villa Clara omdat hij homo is, activisten beschrijven de daad als "haatmisdaad"

Zal wel fake nieuws zijn.

groet,

R