over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112203 door PAULA W.
10 sep 2016, 06:05
Weet iemand waar je mooie meubels kan kopen in Havana? ( grote tafel + kast)
D.i. geen 'antiek' in de zin van ouwe troep, en ook geen spaanplaat geweld in de kamer....
Dus zeg maar stevig, goed antiek, of stevig, goed modern (en ik houd meer van robuust dan van 'cubaans glad'.
Dank voor de tip!
#112205 door Everdine
10 sep 2016, 06:48
Je kunt kijken in Centro Comercial 42, dat is in Playa, Calle 42 tussen 5ta en 7a.
In mijn ervaring is de keuze in meubels niet erg groot, vaak zijn ze van metaal en glas, maar in genoemd centrum heb ik wel houten tafels en kasten gezien, relatief duur natuurlijk!
Een van de eerste dingen die men zou moeten introduceren in Cuba is een IKEA!!
#112206 door Pieterklu
10 sep 2016, 16:58
Antiek, Spaans en Franstalig in Havana in de staatswinkel Italia, hoek met Zanja
De tweede ook in Italia, ook staatswinkel (antiek) op de benedenverdieping van Fin de Sieglo (ik hoop dat ik het goed schrijf)!
Ook op korte afstand van deze twee in calle Salud, entre (ik dacht) San Nicolas en Manrique (particulier). Is neit echt een winkel meer een voormalig woonhuis, nu alamacen.

De moderne meubels bijv. in CarlosTercero, zijn in het algemeen gemaakt van spared (geperst spaanplaat), veelal van Chinese makelij. Deze zijn door de grote luchtvochtigheid, vaak in combinatie met vochtige woningen, binnen een jaar of vijf kaduuk. Je kunt inderdaad beter goed eikenhout kopen. Wel duur maar blijft zijn waarde houden.

Scucces
#112207 door rickenbilly
11 sep 2016, 03:52
Calle Italia is Galiano!

Websites als Revolico en Porlalivre etc.

groet,

R.
#112208 door Encantó
11 sep 2016, 11:03
ikea-materiaal is steeds vaker minder dan spaanplaat: gefineerd hardboard op honingraat-karton en gefilmd geperst karton.

In Cuba groeien geen bomen die geschikt zijn om kwalitatieve meubels van te maken. Het dennenhout groeit te snel en is nauwelijks geschikt voor enig werk. Het betere meubelhout komt uit Canada, maar de import wordt georganiseerd door de overheid, waardoor de particuliere schrijnwerker nauwelijks aan goed basismateriaal geraakt, zelfs niet aan vuren. Ik heb er nog nooit massieve meubels met rijke fineren gezien. Links en rechts kan je nog een semi-antieke (ooit ingevoerde) tafel of kast kopen, maar meestal zal de kwaliteit laag zijn.

Het beste waartoe de Cubaanse meubelmakers in staat zijn vind je op de jaarlijkse tentoonstellingen in het Pabellon de Cuba. De kwaliteit is mager, de prijzen hoog (een bed van inlandse den kost 400 CUC; (met 'lattenbodem' en zonder colchon).

Het zal ofwel goedkope Chinese import worden of kromgetrokken prul. Als je echt kwalitatief materiaal zoekt, zal je het zelf moeten importeren.

update:
In de 15de en 16de eeuw waren er wel edele houtsoorten op Cuba zoals Mahonie (Swietenia mahagony Jacquinia) . Maar suiker en koffie brachten veel meer op. Daarom werden haast alle bomen op Cuba omgehakt om plaats te maken voor plantages.

Toen Columbus in 1492 op het eiland aankwam bestond de natuurlijke vegetatie voor 90% uit bomen. Op het moment dat Fidel aan de macht kwam, was hier geen 20 % van overgebleven. Sedert de revolutie zijn er diverse herbebossingsprojecten. Bekend bij de toeristen is 'Las Terrazas', het eerste herbebossingsproject (1968). Het grootste deel van de herbossingsprojecten focust op (snel)groeiende boomsoorten die gekapt worden om houtskool en (slecht) timmerhout van te maken.
#112210 door rickenbilly
12 sep 2016, 03:16
Kijk hier eens naar.
Bij hun kan je ook van alles naar eigen model/schets laten maken.
Wordt wel naaldhout maar van hele goed kwaliteit bijna een soort Oregon Pine (Canada).
Heb hier in Cuba zelf ook wel het een en ander van dit hout laten maken; buitenbanken, veranda overkapping etc.
El Palenque en HM7 zijn ook door deze heren ingericht en afgetimmerd en ziet er allemaal best goed uit.
Beetje boers maar voor de Horeca goed want is lekker stevig.
https://www.facebook.com/Muebles-Leo-Y- ... 295327986/

groet,

R.
#112212 door PAULA W.
12 sep 2016, 11:08
Heee fantastisch!!! Dank jullie wel voor alle reacties!!!
IK vind er vast iets tussen!!
#112230 door Robert
15 sep 2016, 09:30
Encantó schreef:i

In Cuba groeien geen bomen die geschikt zijn om kwalitatieve meubels van te maken. Het dennenhout groeit te snel en is nauwelijks geschikt voor enig werk.

update:
In de 15de en 16de eeuw waren er wel edele houtsoorten op Cuba zoals Mahonie (Swietenia mahagony Jacquinia) . Maar suiker en koffie brachten veel meer op. Daarom werden haast alle bomen op Cuba omgehakt om plaats te maken voor plantages.
.

Natuurlijk groeien er nog wel degelijk bomen waarvan het hout goed is en bovendien nog zeer mooi.
Geen idee wat het precieze Spaanse woord is laat staan de vertaling, mahagua azul dat was wat mijn eerste timmerman zei dat het heette en waar hij mijn eerste schommelstoel van maakte, er is ook een bruine versie van.
In de tuin van het huis waar ik meestal verbleef, en er rondom, groeide vele caoba's, mahonie.
Verder kwam ik veel meer tegen zoals het hout van kaki bomen, familie van ebbe (waarvan gezegd word dat er daarvan ook nog steeds wat in Cuba groeien?), teak etc.
#112231 door Pieterklu
15 sep 2016, 10:54
Het is heel simpel @Robert, het is verboden om bomen (tropisch hardhout) te kappen in Cuba. Daarom moet bijna al het hout geimporteerd worden, omdat vervangende productiebossen ontbreken. In Cuba, je zou het niet zeggen als je naar de roet- en fijnstof-uitstoot van voertuigen kijkt, is de staat ver met bescherming van natuur, omgeving en ecologie.
#112232 door Robert
15 sep 2016, 11:44
Dat klopt je mag er zelfs je eigen bomen niet kappen.
Maar dit forum gaat wel over Cuba........
Bovendien geloof ik niet dat het hout wat de lokale timmermannen tot hun beschikking hadden, en zonder twijfel nog hebben...., geïmporteerd was/is.
Maar ook,
Het hout van de bomen die op Cuba groeien als onkruid, maraboe oid, schijnt ook heel goed hout te zijn, zo verklaarde een latere timmerman zijn vader (voormalig timmerman).

Apart was wel dat de goede timmermannen die ik trof vertrokken uit het dorp.
De eerste naar Havana de tweede naar Miami.
#112233 door rickenbilly
15 sep 2016, 15:21
Marabu hout wordt in container ladingen geëxporteerd door Ministerie van Flora y Fauna.
Ter waarde van meer dan 5 miljoen dollar per jaar.

Als houtskool!

Volledig ongeschikt als timmerhout.

groet,
R.
#112238 door Robert
17 sep 2016, 07:01
Tja wellicht weet jij meer als een beroeps timmerman, die mij indertijd zijn meubels toonde gemaakt van marabu.
Grondstof verspilling gebeurd ook absoluut niet op Cuba.
Hij werd indertijd tewerk gesteld om marabu te verwijderen en de beste stukken nam hij, illegaal, mee.
Wellicht een idee om het hout eens te bekijken om te zien of je er stoelen van kunt laten maken om te exporteren, wat netto meer op zal kunnen leveren als houtskool.
Mar goed weer wat geleerd, Cuba exporteerd voor meer dan 5 miljoen aan
houtskool.
Overigens de dunne zijtakken van dennebomen zijn wellicht rechter dan van marabu maar volgens mij ook hooguit te gebruiken als kerstversiering.

Edit
Marabu houtskool uit Cuba is ook hier goed verkrijgbaar, zo bleek bij even googlen. En bovendien behoorlijk aan de prijs.
#113616 door PAULA W.
26 nov 2017, 07:10
Fijne info! Zo leer ik weer wat.
Overigens heb ik prima meubeltjes gevonden bij een antiekdealer. Ik vroeg me wel af wat de achtergrond was het meubilair, waar haalt hij het vandaan en wat betaalt hij ervoor? Ik betaalde Europese prijzen, dat leek me ook wel terecht (heel mooi spul), maar dat zal hij vast niet doen... Afijn, hij lichtte me er ook niet verder over in. Meubilair in de 'shopping' is idd vre-se-lijk slecht én duur.
#113632 door Pieterklu
08 dec 2017, 16:20
Adresje Paula W dat me nog te binnenschoot is: Carlos, die zit incalle Salud in een woning/lokaal schuin tegenover de Katholieke kerk in de cuadro met de bloemenuitstallingen (als je me nog kunt volgen). Hij heeft best af en toe leuke antieke meubels tegen aardige prijzen. Afdingen is daar mogelijk. Dat kan overigens ook in de benedenlocatie van Fin de Siglo.
#113633 door Robert
08 dec 2017, 17:35
Over Cubaanse meubels.
Ik heb nog een mahonie kinder schommelstoel in de aanbieding.
Hier in NL dus en gemaakt in Buenaventura Holguin Cuba rond 2005.
Stuur maar een pm bij serieuze belangstelling.