over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112817 door VirgindeRegla
28 feb 2017, 12:21
Sinds 14 februari komen sms-jes niet meer aan bij mijn contacten. Ik kan ze wel ontvangen. Kpn zegt dat ze wel verstuurd worden en ik moet er ook voor betalen.
Ook werkt viber-out niet meer. Volgens viber tot onbepaalde tijd niet in cuba.
Hebben jullie dit ook? Volgens mijn contacten (ook op andere telefoons) komt ook uit Spanje en Italie geen sms aan in cuba?
Iemand een idee waardoor dit komt?
#112818 door realpino
28 feb 2017, 15:31
klopt, is zeer instabiel.
wordt veroorzaakt door ETESCA, zij lopen een beetje te klootzakken met servers.
ook willen zij het gratis SMSen via internet tegen gaan.
cuballama schijnt weer te werken.
#112824 door Encantó
02 maart 2017, 09:38
"El pasado lunes ETECSA bloqueó la recepción de los SMS recibidos desde el exterior para casi la totalidad de los proveedores internacionales. Y aunque, sólo 48 horas después, logramos restablecer el servicio, se han incrementado las quejas por falta de entrega de un gran número de SMS con el paso de los días. (...) y por la tranquilidad y seguridad de nuestros clientes, hemos decidido interrumpir el servicio temporalmente".

Etecsa heeft de voorbije maandag geen enkele sms vanuit het buitenland bezorgd. De oorzaak van de problemen is niet gekend. Cuballama zal deze dienst voorlopig niet meer leveren.

(http://www.cuballama.com)
#112828 door elmister
02 maart 2017, 10:59
SMS van Tele2 kwam op maandag 27-02 wel gewoon aan. Via RecargasaCuba komt er inderdaad niets aan tot op heden. Gewoon weer het volgende doorn in het oog van de geldwolf Etecsa.
#112842 door Janette
03 maart 2017, 21:47
Cubacel werkt ook niet meer momenteel.

Het was vandaag om half 1 op nieuws in Cuba op TV dat er problemen zijn met dit.
#112845 door Encantó
05 maart 2017, 15:33
Etecsa blokkeert buitenlandse sms'en
van een aantal goedkope aanbieders.

Op 21 februari heeft Etecsa SA de diensten van een aantal aanbieders van goedkope sms'en geschorst: cuballama.com, dimecuba.com en cibercuba.com. De blokkering kwam er nadat Cubacel deze bedrijven van fraude had beschuldigd. Volgens Etecsa zou met de fraude een bedrag van 6.000.000 dollar gemoeid zijn. Waarschijnlijk injecteerden deze websites de sms'en via modems aangesloten op Cubaanse vaste lijnen op het gsm-netwerk van Cubacel.

Dit is verboden in Cuba omdat Etecsa dan geen facturen kan uitsturen naar de buitenlandse sms-operatoren (want de sms'en worden niet door buitenlandse operatoren gerelayed). Cuballama werd een aantal maanden geleden beschuldigd van het gebruik van 'simbox'.

(lees ook 'el Bypass de Voz' dat ik 1.5 jaar geleden schreef).

Hoe lang gaan de problemen nog duren?

Er zijn twee mogelijkheden: ofwel gaan de hogergenoemde websites via buitenlandse gsm-operatoren hun sms'en naar Cuba sturen volgens de toegestane protocollen ofwel stoppen ze hun dienstverlening omdat het niet langer rendabel is. Waarschijnlijk dit laatste.

Meer

Als gevolg van de gebeurtenissen die op 21/02 aan het licht kwamen heeft Etecsa op 23/02 een nieuw tariefplan ingevoerd: 45 sms'en voor 2.50 CUC (en nog enkele andere formules, zie website Etecsa)). Waarschijnlijk werd dit gedaan om de kostprijs van een reguliere sms en een sms die via een modem op het net wordt geïnjecteerd dichter bij elkaar te brengen waardoor er door slimme jongens minder zal geprobeerd worden om Etecsa en Cubacel te omzeilen.

Klaarblijkelijk zijn de Cubanen nu echter zo massaal aan het texten geslagen dat de sms-servers de berichten niet kunnen bolwerken. Hierdoor komt het dat ook de reguliere sms'en uit het buitenland vaak niet of zeer laat in Cuba worden afgeleverd...

Interessantje: hetzelfde is ± 20 jaar geleden in Nederland en Belgïe gebeurd. De kostprijs van sms'en werd zodanig verlaagd dat het niet interessant meer was om ze via internet te verzenden.

Afbeelding

Vanuit Cuba komen sms'n hier wel aan omdat daar alleen het bovenste deel van het schema werkt.

bronnen:
http://www.granma.cu/cuba/2017-01-24/et ... 7-11-01-40
http://www.14ymedio.com/cienciaytecnolo ... 82981.html
https://www.youtube.com/watch?v=l7V07mtpoio
#112851 door Janette
07 maart 2017, 07:19
Degene die mij vanaf cubacel vanuit Cuba een sms stuurt naar Nederland, komt bij mij ook niet aan. Omgekeerd ook niet. Niks werkt.
#112852 door salsalieve
09 maart 2017, 21:15
Ik gebruik al enkele jaren smshabana kost 0,05 per sms maar komen sinds enkele weken inderdaad niet meer aan. Via vodafone wel maar dat kost dan wel weer 0,52 per sms dus 10x zoveel :? :shock: :evil: Ik hoor van vrienden daar dat zij ook veel problemen ondervinden met bellen en smsen. Dus aan de ene kant hebben ze gewonnen door meer internet acces maar aan de andere kant verliezen ze dan weer door slechter telefoonbereik, es Cuba!!!
#112855 door Encantó
09 maart 2017, 23:36
Nee, dat is niet correct.

Het fenomeen dat speelde heet simbox-fraude. Dat komt over de hele wereld voor. Meer in landen zoals Cuba en Nigeria waar telecom duur is. Simbox-fraude is moeilijk op te sporen. Klaarblijkelijk heeft Etecsa / Cubacel er nu wel iets op gevonden (of Telekom Austria ingehuurd) om de simbox-fraude te ontdekken.

SIM box fraud is a significant problem for all network operators worldwide. Operators unknowingly share their voice revenues with SIM box fraudsters. Approximately 6 % of all international, national, transit & roaming voice traffic is terminated via SIM cards or fixed numbers instead of using regular interconnections. At the same time SIM box fraud affects end customers, since the call quality decreases and customer complaints increase.

Detecting such SIM box fraud is like catching an invisible thief. Therefore, the Telekom Austria Group offers a new and active SIM Box Detection Service that supports the operator to protect its network from all types of SIM box fraud. This service is necessary for all operators worldwide to recognize and block all types of SIM box fraud -- with a minimum of effort and investment.
#112892 door Encantó
14 maart 2017, 00:20
Wordt niet meer opgelost. Cuballama out (wat goedkope sms'en betreft)...
#113108 door lacongolia
17 jul 2017, 14:37
VirgindeRegla schreef:Is het weer zover? Ik heb het alweer, sms uit cuba komen niet aan en mijn smsjes naar cuba komen ook niet aan...

Ik heb hetzelfde probleem. Ik dacht dat het lag aan mijn provider Vodafone en heb gevraagd of ze onderzoek konden doen. Ik heb er een aantal maanden last van :(
#113109 door realpino
17 jul 2017, 15:17
KPN is de laatste weken vrij stabiel wat sms verzenden betreft. Al was de service vorige maand in Cuba om te janken.
Lokale sms'jes kwamen met ca. 20 minuten vertraging aan, en een Cubaans nummer bellen was onmogelijk. Naar Nederland daarentegen weer geen probleem.
volgende keer toch maar een Cubaans nummer aanschaffen.
#113203 door Madc
06 aug 2017, 21:39
Afgelopen vrijdag een reactie van Telfort gehad dat smsjes inderdaad niet aankomen in Cuba. Het wordt daar geblokkeerd. Telfort zou hun IT moeten aanpassen om het smsen weer mogelijk te maken. Dat gaan ze niet doen vanwege de hoge kosten.

Wel creditering gehad van verzonden smsjes die nooit zijn aangekomen met terugwerkende kracht. Wel zo netjes.
#113205 door Janette
07 aug 2017, 21:42
Netjes dat ze dat doen.

Zo heb ik het probleem met vodafone als ik bel is gesprek binnen 1 minuut weg, waardoor ik weer inbelkosten moet maken is 1 euro inbelkosten. Bellen is wel goedkoop meende iets van 18 of 19 cent per minuut, maar als ik 5 of meerdere keren terug moet bellen tikt het ook aan kwa inbelkosten. Vodafone heeft mij gezegd dit ook te zullen vergoeden de inbelkosten incl.btw . Ze zagen dat ik vaak had gebeld afgelopen week op 1 dag en naar hetzelfde nummer en maar heel kort had gesproken. Dus dat is ook netjes van vodafone.

P.S: DIt probleem heb ik trouwens sinds begin 1 augustus voorheen was dat niet zo dat de verbinding snel was verbroken.
#113212 door Madc
11 aug 2017, 22:00
Ah dat is handig om te weten. Heb dat namelijk ook bij Vodafone (verbinding weg, opnieuw bellen). :?
#113219 door rickenbilly
15 aug 2017, 02:33
Waarom LAAT niemand zich bellen eventueel verrijkt met schokkend beeld, vanuit Cuba?

Voorwaarden voor de persoon in Cuba is:
1.Toegang tot Wifi zone
2.Telefoon met Wifi ontvangst. jaja duidelijk!
3.Telefoon met beeldscherm zoals ze hier zeggen "tatil" waarmee bedoeld wordt scherm dat(vinger0 druk gevoeling is.
4.App van IMO met beeld. Of voor de wat handigere Cubanen onder ons ook bv. WhatsApp, Skype en UppTalk. Ondanks berichten dat het niet kan zie ik Cubanen in Havanna en afgelopen weekend ook in Viñales dit gewoon gebruiken in de Wifi zone's. Ook ik heb deze apps geïnstalleerd en het werkt dagelijks gewoon met de Iphone of Android.
5.De cubaanse kant koopt een kaart van 1,5 CUC waarmee, in theorie, 90 minuten gebeld en 'gebeeld' telefoneert kan worden.
6.Beter nog de Cubaanse zijde koopt een NAUTA internet abb. voor 3 CUC en ontvangt dan een eigen ??????@nauta.cu email adres en een eigen Wifi internet account die om de een of ander onduidlijke reden anders is namelijk ?????@nauta.com.cu
Met een abb. kan via het internet, net als bij de mobieltjes, op de site van Nauta of andere aanbieders als DING.com saldo gekocht worden. Ook zijn er regelmatie korting acties.
7.Cubaanse zijde moet, voor uw nachtrust, wel 6 uur tijds verschil aanhouden.
8.SMS's is inmiddels voor veel Cubanen ook verleden tijd. Gewoon een emailtje sturen of whatsappen.

Samenvatting:
Dus voor 1,50 Cuc zo'n 1,30 euro kan dus a 1,4 cent gebeld en 'beeld' belt worden!

Groet R,
#113220 door Jos vivienda
15 aug 2017, 09:03
rickenbilly schreef:Waarom LAAT niemand zich bellen eventueel verrijkt met schokkend beeld, vanuit Cuba?

Voorwaarden voor de persoon in Cuba is:
1.Toegang tot Wifi zone
2.Telefoon met Wifi ontvangst. jaja duidelijk!
3.Telefoon met beeldscherm zoals ze hier zeggen "tatil" waarmee bedoeld wordt scherm dat(vinger0 druk gevoeling is.
4.App van IMO met beeld. Of voor de wat handigere Cubanen onder ons ook bv. WhatsApp, Skype en UppTalk. Ondanks berichten dat het niet kan zie ik Cubanen in Havanna en afgelopen weekend ook in Viñales dit gewoon gebruiken in de Wifi zone's. Ook ik heb deze apps geïnstalleerd en het werkt dagelijks gewoon met de Iphone of Android.
5.De cubaanse kant koopt een kaart van 1,5 CUC waarmee, in theorie, 90 minuten gebeld en 'gebeeld' telefoneert kan worden.
6.Beter nog de Cubaanse zijde koopt een NAUTA internet abb. voor 3 CUC en ontvangt dan een eigen ??????@nauta.cu email adres en een eigen Wifi internet account die om de een of ander onduidlijke reden anders is namelijk ?????@nauta.com.cu
Met een abb. kan via het internet, net als bij de mobieltjes, op de site van Nauta of andere aanbieders als DING.com saldo gekocht worden. Ook zijn er regelmatie korting acties.
7.Cubaanse zijde moet, voor uw nachtrust, wel 6 uur tijds verschil aanhouden.
8.SMS's is inmiddels voor veel Cubanen ook verleden tijd. Gewoon een emailtje sturen of whatsappen.

Samenvatting:
Dus voor 1,50 Cuc zo'n 1,30 euro kan dus a 1,4 cent gebeld en 'beeld' belt worden!

Groet R,

Ik dacht dat de meeste mensen dit wel wisten, misschien dan toch niet. :? :?