over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#113042 door Encantó
27 mei 2017, 15:33
Binnen 5 jaar zal men Paseo del Marti (Prado) niet meer herkennen en alleen de promenade met de leeuwen zal herinneren aan het Havana dat ik 10 jaar geleden heb leren kennen. Waar ik het zo machtig vond om, zonder een cent op zak, hele dagen te kuieren en te spreken met de bewoners, waarbij de ron werd rondgegeven om te toasten op de Victoria de la Revolución.

Bekende gebouwen zoals het Capitolio en Gran Teatro zullen eind dit jaar helemaal gerestaureerd zijn. Aan de Oostzijde van Parque Central werd begin deze maand het totaal verbouwde winkelcentrum Manzana de Gómez geopend als ' ***** Gran Hotel Manzana y Kempinsky Habana' (uitgebaat door top-keten 'Kempinsky' uit Genève).

Verderop richting Malecon wordt de klok rond gewerkt aan 3 bijkomende ***** hotels: hotel Regis, hotel Packard (jarenlang hebben de oude gevels in steigers gestaan) en hotel Prado y Malecon tussen Malecon en San Lazaro. Van diverse bewoners in de vervallen panden aan de Paseo del Prado verneem ik dat zij door de overheid elders zullen gehuisvest worden en dat hun woningen plaats moeten maken voor meer nieuwe hotels, winkels en restaurants.

Het prado zal binnen korte tijd niet langer de koele ontmoetingsplaats zijn waar de Habañeros, die in aangrenzende straten wonen, 's avonds samenkomen, maar een soort Rambla (Barcelona) waar horden luidruchtige toeristen over elkaar struikelen en tot laat in de nacht de terrasjes bevolken.

Het enige dat nog zal reminisceren aan het "Cuba autentica" zullen de oldtimers zijn. Replica's die spiksplinternieuw uit China worden ingevoerd.

Als ik over nog eens tien jaar op vakantie ben in Havana en op het bovendek van die lelijke tourbus zit, dan zal ik mij iedere meter van Prado herinneren waar ik sympathieke mannen, vrouwen en kinderen heb ontmoet. Het psssst hoorde van de jinitero die mij probeerde te lokken en de policia die dacht alles in de gaten te hebben. De voordeuren gewoon kon openduwen en door de bewoners vriendelijk voor het avondmaal werd uitgenodigd.

Zij zullen ondertussen in San Miguel del Padrón, Cotorro of Arroyo Naranjo wonen, in een betonnen Sovjet blok of een houten hut waar de hoop op een beter leven kleiner is dan ooit.

Afbeelding

[links hotel Packard (capdevila) / rechts hotel Prado y Malecon]
[centrum: Prado, centrum achtergrond: Capitolio]
#113074 door Ukraina
16 jun 2017, 23:46
Ik heb me ook lopen te verbazen over bepaalde bouwactiviteiten, en bijna afgeronde renovaties, die er ( aan buitenkant) aardig uitzien.
Vraag me vooral af voor wie de peperdure producten die in de luxe Manzana de Gómez passage bedoeld zijn. Wie koopt er high end consumer fotocameras van Nikon of Canon in Habana?! En wie is er geinteresseerd in Cubaanse koffie???

Het leuke aan het 5* Gran Hotel Manzana is dat je in de lobby, zonder verplichte consumptie, gewoon een uur of langer kan zitten of surfen.