over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#106019 door dennis75
23 dec 2013, 11:10
Beste forumleden,

Ik wil graag bij mijn volgende bezoek legaal bij mijn novia in Camaguey verblijven met een familie visum. Is dit gemakkelijk te regelen in Camaguey en wat moet ik daar voor doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nu zal ik de volgende keer vliegen op Havana om daar enkele dagen met haar te verblijven. Moet ik binnen een bepaalde tijd mijn toeristenvisum hebben omgezet bij de immigratie in Camaguey of kan ik dit ook in Habana laten doen? Anders moet ik direct vanuit Habana naar Camaguey om dat a2 visum te regelen. Hopelijk heb je hier enkele dagen de tijd voor want als dat binnen 24 uur moet ga ik dat niet redden.

Waar moet ik heen? Met wie? Moet ik documenten overleggen?

Alvast bedankt voor de respons!!

Groet,

Dennis

#106293 door Osito
23 jan 2014, 22:37
Hallo Dennis75,

een familievisum is bedoeld voor familie. Een novia is geen familie, je zult dus eerst in Cuba moeten trouwen met je novia.
Daarna kun je een familievisum aanvragen op het Cubaans Consulaat in Rotterdam, waarbij je de Certificacion de matrimonio moet overleggen. En die mag geloof ik niet ouder zijn dan twee jaar, dus die moet af en toe opnieuw worden uitgeprint/uitgeschreven.
Je kunt ook je toeristenvisum in de provinciehoofdstad van je vrouw laten omzetten in een familievisum.
Maar eerst even trouwen.

Sterkte er mee

#106670 door Jogo
04 maart 2014, 12:27
Osito schreef:Je kunt ook je toeristenvisum in de provinciehoofdstad van je vrouw laten omzetten in een familievisum.
Maar eerst even trouwen.

Hoeft niet perse in de hoofdstad van een provincie. Je hoeft ook niet getrouwd te zijn. Voor ik getrouwd was zeer regelmatig mijn toeristen visum ingewisseld in een familie visum. Het familie visum aanvragen in Nederland kan echter wel alleen als je getrouwd bent met een Cubaan(se)

#106679 door PapiChulo
05 maart 2014, 07:00
Het familievisum is niet meer nodig bij bezoeken korter dan 30 dagen!
Wij hebben ook voor het eerst drie weken gelogeerd bij mijn schoonmoeder zonder bezoek bij de inmigacion en zonder problemen.

#106680 door Jogo
05 maart 2014, 07:40
PapiChulo, zowel het Cubaans consulaat in Rotterdam als de douane in Holguin wisten me te vertellen dat een familievisum toch echt nog steeds noodzakelijk is.
#106693 door rob1959
06 maart 2014, 21:55
het is inderdaad niet nodig een familie visum voor een verblijf
van een langere periode.
maarrrrrrr als jij een relatie opbouwen wilt ? en jij verblijft
iedere keer in een casa particular of bij (familie)een hotel en jij reist iedere
keer met een toeristen visum,dan worden er vraagtekens
gezet bij de redenen waarom jij op een toeristenvisum binnenkomt.
alle binnenkomsten worden geregistreerd en bijgehouden.
en dat is geen probleem als jij er bent voor de mooie stranden en de
vrije cultuur..........
maar weet wel alles wordt genoteerdt.
houd er wel rekening mee.
#106695 door Jogo
07 maart 2014, 10:40
rob1959 schreef:het is inderdaad niet nodig een familie visum voor een verblijf van een langere periode.
houd er wel rekening mee.

Hoe kom je aan deze info? het consulaat geeft aan dat dit nog steeds noodzakelijk is. Ik heb het hier dan we over een verblijf bij mijn vrouw thuis dus niet in een hotel of casa particular.

#106696 door PapiChulo
07 maart 2014, 13:01
Jogo, Voor onze vakantie in december was mijn Cubaanse vrouw ook zelf nog op consulaat geweest in Rotterdam en heeft daar persoonlijk de informatie gekregen dat er GEEN familievisum meer nodig is bij verblijf bij onze (schoon-) familie in Cuba bij oponthoud minder dan dertig dagen. En zoals gezegd, was er ook geen enkel probleem tijdens ons verblijf op Cuba.
#106697 door rob1959
07 maart 2014, 17:46
zoals gezegd,geen probleem

en zelfs als je je visum vergeet(toeristenvisum)
kun je bij binnenkomst in de aankomst hal een visum kopen
nog voor je door de paspoort controle bent.staat rechts een kleine(kiosk)
balie(toeristinformatie)visum 20 cuc

heb ik gedaan problemen thuis in cuba,met spoed geboekt,geen tijd
om mijn visum op te halen in rotterdam

maar het is voor je zelf beter een familievisum te halen
#107036 door cubareis
12 apr 2014, 19:06
Je kan nu in Camaguey voor 60 CUC bij de Emigratiedienst een extra visum voor 30 dagen krijgen op je Toeristen visum. Maar wel gelijk doen voor je in huis gaat anders kan het verkeerd aflopen met je Novia.
#107037 door sandersh
12 apr 2014, 20:03
Dit is verwarrende info. Heb je nu wel of juist geen familie visum nodig? Jullie spreken elkaar tegen, ik snap het niet meer.
#107076 door rob1959
19 apr 2014, 00:41
Als je getrouwd bent,dan ga je naar het cubaans consulaat in Rotterdam
voor een familie visum (trouwakte en ticket meenemen)
Als je nog niet getrouwd bent reis je op een toeristen visum
dat kun je omzetten naar een familie visum bij inmigracion in cuba
ik weet niet of dit voor iemand mogelijk is die sinds kort een relatie heeft
of voor een langere relatie maar niet getrouwd is.
#107115 door hombredecuba
25 apr 2014, 09:50
Zelf ga ik met een touristen-visa naar Cuba.
Deze heb je altijd nodig(ook al heb je de familie visa).
Ik probeerde een keer met alleen mijn familie visa van Schiphol weg te komen maar moest alsnog een touristen-visa kopen op Schiphol.
Ik reis dus naar Cuba en zet mijn visa om naar familie visa.
Dit moet wel binnen 3 dagen gebeuren anders staat de immigratiedienst voor de deur.
Dus zegels halen bij de bank en naar de immigratiedienst.
Inmiddels ken ik de mensen van de immigratiedienst dus hoef ik niet lang te wachten.
#107121 door Jogo
25 apr 2014, 14:51
hombredecuba schreef:Zelf ga ik met een touristen-visa naar Cuba.
Deze heb je altijd nodig(ook al heb je de familie visa).
Ik probeerde een keer met alleen mijn familie visa van Schiphol weg te komen maar moest alsnog een touristen-visa kopen op Schiphol.

Dan zijn ze op Schiphol niet goed geinformeerd geweest. Op een familie visum mag je gewoon reizen. Visum is visum. Ze kijken (de balie medewerksters van Arkefly) meestal wel raar omdat zo'n visum niet veel voorkomt maar na enige uitleg valt het kwartje.

hombredecuba schreef:Ik reis dus naar Cuba en zet mijn visa om naar familie visa.
Dit moet wel binnen 3 dagen gebeuren anders staat de immigratiedienst voor de deur.
Dus zegels halen bij de bank en naar de immigratiedienst.

Dit kán gebeuren (en kun je ook beter voorkomen) maar het is niet zo dat ze automatisch komen na 3 dagen. Tenzij bijvoorbeeld de buren de immigratieienst op de hoogte hebben gesteld.

hombredecuba schreef:Inmiddels ken ik de mensen van de immigratiedienst dus hoef ik niet lang te wachten.

Dat klopt helemaal en ik liet voor ik kwam (toen ik nog niet getrouwd was en op een familie visum reisde) de zegels ook alsvast regelen, scheelde ook weer tijd.
#107128 door hombredecuba
26 apr 2014, 09:25
Hallo Jogo
Zelf weet ik niet wat de regels zijn betreffende familievisa op Schiphol,maar ik kon hoog en laag springen maar ik moest toch echt een touristenvisa kopen terwijl er een hogere medewerker was bijgeroepen die ook bevestigde dat ik een touristenvisa moest hebben.
Ik had geen keuze ,maar raar vind ik het wel.
Bij mij stond de immigratiedienst de volgende dag op de stoep,misschien zijn ze strenger in Cardenas.
Ik moet wel zeggen dat dit in het begin was,na die tijd nooit geen last meer gehad.
#107130 door rob1959
26 apr 2014, 12:45
een visum is een bewijs van toegang tot een bepaald land
er zijn landen met een overeenkomst van vrij reizen in de betreffende landen
een familievisum of toeristenvisum maakt geen verschil(blijft een visum)dit is een toestemming om het land in te reizen
in dit geval cuba.
nederlandse douane heeft er niets mee te maken
want dan zouden de nederlanders een uitreis visum moeten aanvragen
om nederland te verlaten(voor vakantie bijvb)
zoals voor cubanen nog in veel gevallen zo is
#107154 door HijodelMundo
30 apr 2014, 15:55
Het punt van de visa op schiphol is dat mocht je onverhoopt Cuba niet binnengelaten worden dan zouden ze (de cubaanse autoriteiten) de luchtvaartmaatschappij kunnen verplichten de passagier mee terug te nemen. Dat wil de KLM, ARKEFLY, etc. niet.

Dus zij willen zeker zijn dat jij het land inmag. Aan zo'n tante beppie op schiphol is enkel uiteglegd dat: "De reiziger naar Cuba moet zo'n goen paierke hebben anders mag hij het vliegtuig niet in..." Tante Beppie wordt niet betaald om na te denken maar op directe orders uit te voeren. Dat gaat in bijzondere gevallen wel eens mis.

Ik heb het een keer voorgehad dat ze mij ook een visum wilde laten kopen omdat ik die niet had. Mijn Cubaanse identiteitskaart was voor Tante Beppie niet voldoende... Vriendelijk uitleggen, vriendelijk aandringen, dwingend aandringen en ten laatste dreigend duidelijk maken als door toedoen van Tante Beppie je de vlucht mis je haar aansprakelijk stelt voor de gemaakte kosten van een nieuwe ticket kopen. (dan komt er wel een supervisor langs die wel betaald wordt om na te denken en dan na excuses je toch toelaat op het vliegtuig)

Saludos,

Hijo
#107159 door Encantó
30 apr 2014, 19:15
HijodelMundo schreef:Tante Beppie wordt niet betaald om na te denken maar om directe orders uit te voeren.

Ah, ik zie haar vaak en overal. Nu weet ik hoe ze heet.
#112972 door realpino
09 apr 2017, 21:48
maar dus ff snel voor mij, niet getrouwd betekend dus gewoon in casa particular verblijven? ( des nachts)
#112973 door Chapino
10 apr 2017, 04:53
Dat ligt er maar aan hoe het inmigración kantoor waar je je visa wilt omzetten reageert, en dat kan nog wel eens verschil uitmaken.
Ik ben niet getrouwd, maar heb een langdurige relatie met mijn vriendin, en zet mijn visa al jarenlang, meerdere keren per jaar, om zonder problemen. Wel steeds bij hetzelfde kantoor, meestal ook bij dezelfde beambte.
Wel is het noodzakelijk om samen te gaan naar inmigración met eventueel "bewijzen" dat jullie een langdurige relatie hebben. Ook voor mij als "vaste klant", en bekend bij iedereen, is het noodzakelijk dat mijn vriendin aanwezig is om haar Carnet te overhandigen.
Ook een tweede verlenging van 30 dagen geeft, op dat kantoor, nooit een probleem.
Suerte,