over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112758 door Ukraina
14 feb 2017, 14:58
Pieterklu schreef:Nee, mij niet gezien. Zes maanden geprobeerd: slecht bevallen.

Kan ik me heel goed voorstellen. Er zijn nog wel een honderdtal landen waar ik niet zou willen wonen. Begrijp niet waarom mensen uitgerekend naar Cuba emigreren?!
#112761 door dasilvasolis
15 feb 2017, 22:47
Ja dus die zijn er. Ik woon er al jaren. Al schrijf ik zelden hier. Er zijn. er vast nog een paar. Wel steeds minder nederlanders. Degene die ik kende zijn allemaal teruggegaan. Leven in nl is natuurlijk In veel opzichten een stuk makkelijker dan hier . mij bevalt het in ieder geval

Saludos
#112764 door Ukraina
16 feb 2017, 10:22
@salsalieve
Je hebt gelijk, het was een halfslachtige opmerking. Halverwege bedacht ik dat de expats en plein public toch geen antwoord willen geven op hun motivatie. Maar ben best benieuwd op wat voor manier ze daar geld verdienen/ wat voor werk ze doen. :)
#112765 door havanalover
16 feb 2017, 15:16
Een interesant onderwerp. Bij mijn (beperkte) kennis haken velen voor financiële reden af.
Een eerste groep denkt met de Cubaanse partner een casa particular of een paladar te beginnen, lijkt mooi maar velen onderschatten de (cubaanse) problemen: hoge belastingen, bezettingsgraad, verguningen, bevoorrrading (vooral paladars). Enkel in de toeristische plaatsen lukt het.
Een tweede groep (yumas) haalt zijn inkomen uit het buitenland, dit zijn buitenlanders die op een payroll staan in een land buiten Cuba, dit zijn hoofdzakelijk reisgidsen, handelsagenten, buitenlandse ambtenaren (ontwikkelingssamenwerkers, ambassadepersoneel) , soms hotelpersoneel (koks, managers) van buitenlandse hotelketens,
Een derde groep zijn zelfstandigen met een verblijfsverguning die hun inkomen eveneens uit het buitenland halen, dit zijn journalisten, schrijvers, ontwerpers, fotografen, handelsagenten, ook mensen die via internet (websites) werken (in Cuba niet eenvoudig!) bv Revolicio is een Cubaanse website die uit Spanje werkt (er zijn er nog meer). Een handeltje beginnen of werken als barman enz. ben ik nog niet tegen gekomen (een Cubaan gaat altijd voor). Cuba mikt ook op welstellende gepensioneerden (vooral Canadezen) wait and see
#112775 door Pieterklu
17 feb 2017, 22:57
@Consulado#Neptuno: ik weet het expat zijn wordt vaak geromantiseerd. Zoiets van het hebben van 'the best of both worlds.' Ga maar op vakantie in Cuba en vergeet het snel om daar full time te gaan wonen, of het moet zijn in een luxe woning, van alle gemakken voorzien, in Playa of Vedado met een staf van vaste medewerkers (tuinman, chauffeur, klusjesman en niet te vergeten 'een regelneef' die alles van 1e klas biefstuk' tot een uitlaat van een Chevy '53 weet te organiseren.

Ik heb eerlijk gezegd het meest 'geleden' onder de moordende bureaucratie en de ongelofelijke corruptie.

Op de derde plek kwam het constante gehengel en gejengel naar alles wat ik in mijn bezit had: geld, mijn slippers, t-shirt, broek, fiets(en).

En het derde punt was het dagelijkse gehussel (1 tot 2 uur per dag) om aan je dagelijkse etenswaren te komen. Soms reed ik op de fiets 10 km om met 40 eitjes terug te keren of op de bagagedrager een diep gevroren pakket met 15 kilo pollo (die misschien wel 1 of 2 keer ontdooid was geweest en daarna weer diepgevroren). In het begin heel leuk en interessant maar daarna gaat het tegenstaan.

Puntvier met stip was de dagelijks terugkomende vragen en interesse van het vrouwelijke geslacht, alsof ik een lopende reclamepop van de een of ander Geurlijn was (terwijl ik er in het echt toch anders uitzie). Misschien is een vestiging van Specksavers in Obispo te overwegen?

Punt vijf waren de dieptreurige Telenovelas die onuitroeibaar leken en waar geen ontsnappen aan was, want overal waar je kwam .... je raadt het al.

Punt zes vormden de aftroggers in winkels, restaurants (mijdt barrio chino), ja overal waar je moet afrekenen, en het vergt continue aandacht, of er een 'missertje' gemaakt wordt met het opmaken van de rekening. Of er weer net niet een munt cup toevallig tussen het wisselgeld cuc zit.

Wat ik vooral miste was het culturele, het sportieve, een leuk uitstapje, een bezoek aan een interessante stad. De bibliotheek, dus een goed boek op zijn tijd (liefst niet revolutionair), een fatsoenlijke film, onderhoudende programma's zoals Zembla, Nieuwsuur, een fatsoenlijk journaal en voedingsmiddelen van all over the world, die we hier wel hebben om het eentonige menu van alle dagen een keertje te doorbreken.

En natuurlijk zijn er ook heel veel positieve punten. Cubanen zijn in het algemeen heerlijke, ongedwongen, geinteresseerde en humoristische mensen. Ik heb daar vrienden voor het leven gevonden.

Persoonlijk vind ik het heerlijk met 20 graden wakker te worden, je fiets te pakken en tijdens 'de gouden uren' op fotosafari te gaan in havana, of je sportschoenen aan te doen en een stukje hard te lopen op de Malecon. Kletsen, gek doen en lachen op straat met Cubanen, een espresso op het terras van hotel Colina of cafetaria Francesco aan Parc Central, op familiebezoek te gaan en daar de hele optocht van broers, zussen, neven, ooms en tantes in een tijdsbestek van 2 uur langs te zien trekken, zitten tussen de palisaden of in de prachtige tuin van UNEAC en luisteren naar meeslepende son of prachtige bolero, meegaan met de boot op vistocht in de avond/nacht. Kortom: te veel om op te noemen.

Maar als ik de balans opmaak kies ik toch liever voor een verblijf in NL. Zo af en toe, bij min 5 met snijdende noordenwind en op de fiets gaan mijn gedachten uit naar het zonnige Cuba, voor een weekje of twee of zo.
#112776 door Ukraina
17 feb 2017, 23:24
hoi Pieterklu, wat een mooi verhaal! Ik kan het mij levendig voorstellen. Wat punt 3 betreft, je kan natuurlijk beter vegetarier zijn, en dat niet alleen op Cuba. Klopt het verhaal dat men in Cuba kaas maakt van melkpoeder?

Ben benieuwd naar de corruptie, kun je daar een voorbeeld van geven? En vraag me ook af of je iets opvallends/ vervelends met de veiligheidsdiensten te maken hebt gehad.
#112784 door Pieterklu
19 feb 2017, 18:50
@Ukraina: dank je. Ik zou het niet weten of leche de polvo in Cuba als grondstof voor kaas gebruikt wordt. Ex Cuba: het is niet ondenkbaar. De Cubaanse kaas is in elk geval ontzettend jong en het lijkt wel of die 1 weekje na de aanmaak al in de winkel ligt. De echt goed kaas (Gouda) komt o.a. uit NL.

Corruptie: is overal en altijd. Doe standaard een opgevouwen briefje van 10 cuc in je paspoort. heb je een probleem met politie, kan dat opgelost worden. Vorig jaar reed ik in de auto naar Santiago en ik had Cubaanse vrienden mee. Een agent hield mij aan bij de controlepost en wilde mij en de inzittenden controleren. Ik stapte uit om kofferbak open te maken. Hij zei alleen: 'Vandaag is mijn verjaardag, er komen vrienden en ik wil graag een goede fles rum kopen!'

Het is niet wijs om over de Cubaanse veiligheidsdiensten te praten en ervaringen uit te wisselen. De muren hebben oren en de arm van deze diensten is lang, en ik heb familie in Cuba die niet in de problemen moeten komen.
#112791 door Ukraina
19 feb 2017, 23:58
Ik wil niemand in de problemen brengen, zo was mijn vraag niet bedoeld. Maar zou wel eens willen weten waar ongeveer de grens ligt tussen paranoia en realiteit. Heb bijvoorbeeld soms de indruk dat iemand anders op een mail reageert dan de geadresseerde. En dan gaat het over gewone brave burgers.
#112825 door elmister
02 maart 2017, 10:10
Misschien had ik mijn vraag beter moeten formuleren. Maar er staat in de titel van het onderwerp toch echt (mensen op het forum .... cuba wonen). Maar ja bedankt dat onder de aandacht is gebracht dat er nog anderen op Cuba wonen! :D Jammer had het eiland graag voor mezelf gehad.
#112827 door elmister
02 maart 2017, 10:28
De reden dat ik deze vraag stelde is dat er steeds meer mensen uit mijn kennissenkring de overstap naar Cuba wagen. Dan heb ik het vooral over Europeanen die met een Cubaan of Cubaanse getrouwd zijn. Deze groep bestaat ook uit steeds jongere mensen. Ik zelf zit ook al een tijdje te spelen met het idee om daar definitief naar toe te gaan. Ik begrijp dat er dagelijkse dingen zijn op Cuba die het leven niet gemakkelijk maken. Maar ik heb er jaren geleden een aantal jaar gewoond en had nergen last van. Dankzij EL PAQUETE krijg je bijna alle informatie binnen, Films, series, boeken, tijdschriften en sport bijvoorbeeld. Internet verbinding wordt steeds beter en beetje bij beetje zie ik toch dingen die sterk veranderd zijn en aangepast naar deze tijd. Ik weet niet hoe anderen hier over denken, maar ik vindt de Nederlandse televisie verschrikkelijk, steeds meer praat programma's waar enkel en alleen problemen besproken worden, waar nooit en nimmer wat aan gedaan gaat worden. Verder zijn de economische vooruitzichten in Nederland zeker niet vrolijk of stabiel te noemen. Ik denk dat als je enig vermogen naar Cuba kan meenemen dat er toch best zaken zijn die je kan ondernemen. Verder betwijfel ik dat de regel en belasting druk op Cuba zwaarder weegt dan die van Nederland. Ik heb zelf als boekhouder bij een bedrijf gewerkt en heb nu al 4 jaar mijn eigen onderneming en daar wordt je ook niet blij van.

Ik zie het als volgt, als je een eigen onderneming kan starten in vorm van een casa particular of iets soortgelijks en je vrouw of man kunnen een leuk betaalde baan vinden dan lijkt het me wel goed te doen. Al jaren probeert mijn vrouw hier in Nederland (ondanks al haar diploma's) een goede baan te vinden (Wat geen kantoren of hotels schoonmaken inhoudt). Maar dat is nagenoeg onmogelijk en voor mij wordt het ook steeds lastiger om geld te verdienen. Mijn voordeel is ik heb er al mijn huis met alles en een moderne auto. Verder nog wat centen om mee te nemen en aan het werk te zetten. Ik hoor graag hoe jullie hier naar kijken.
#112831 door Robert
02 maart 2017, 13:20
Mijns inziens is het hebben van een goede intelligente partner zonder gaten in haar/zijn handen en die dingen voor elkaar krijgt of het hebben van een redelijk stabiel inkomen uit het buitenland cruciaal.
#112834 door rickenbilly
02 maart 2017, 14:46
@ Elmister

Als je serieus overweegt de stap naar ondernemerschap in Cuba te wagen kan ik je adviseren.
Mijn gratis advies:

NIET DOEN.

Wil je een uitgebreid advies, niet gratis, maar voor jou wel winstgevend stuur me dan een PM.

groet,

R.