Wat moet je gezien of gelezen hebben?
#111003 door Gibi345
23 sep 2015, 14:41
Herman Portocarero presenteerde zijn boek ‘Diplomatie & Avontuur’ in 2012.

Herman Portocarero, een grote meneer met een uitstraling van hier tot Havana, Addis Abeba, Kingston Jamaica, Managua, Khartoem en Sanaa. Hij is jurist van opleiding, werkte een tijdje zelfs in de gevangenis, maar koos uiteindelijk voor de diplomatie op plaatsen waar dat niet zo evident is. Dat ook zijn afkomst leest als een spannend boek en of zijn geschiedenis terug gaat tot Pedro Portocarrero (4 X r!), luitenant van Pedro de Alvaro en conquistador of is hij eerder verwant aan Sefardische conversos zoals later zo vaak zal worden verondersteld in de Caribische wereld?

De auteur! “Yo soy un hombre sincere de donde crece las palmas” Guantanamera , Versos Sencillos, José Marti, Cubaans dichter en vrijheidsheld 1853 - 1895

Zijn visies! Tijdens het lezen vonden we meer dan eens ideeën en visies die veel mensen graag onderschrijven maar zelden in slagen op dezelfde meesterlijke manier te verwoorden als Herman Portocarero. Neen, het boek is niet echt een afrekening, een biografie, een opsomming of een eindeloze reeks ontmoetingen met … tijdens zijn diplomatieke loopbaan maar eerder een evolutie in zijn denken over alles wat de wereld beroerde tussen 1979 en nu. Hij kan het weten, begrijpen en vooral duiden want hij zat dikwijls vooraan op de eerste plaats. Van de Verenigde Naties in New York naast Yasser Arafat luisterend naar een toespraak van Mouammar Khadaffi. Colin Powell die op zijn bek gaat en Michael Gorbatsjov die bij iedereen de mond doet openvallen tot in het voormalige paleis van Haile Selassie in Addis Abeba. Van de achterbuurten van Kingston Jamaica, Port au Prince in Haïti tot in de eetkamer van Fidel Castro in Cuba; hij was er bij. Zijn vaderlijke bezorgdheid als hij zijn zoon probeert te bereiken die ergens in de metro zit terwijl de WTC torens in zijn geliefde New York tegen de grond gaan tot de spirituele nachtelijke wandeltochten door Brooklyn.

Zijn spiritualiteit! Hij is agnost, ziet de monotheïstische godsdiensten als het grootste kwaad dat de mensheid is overkomen maar bewondert toch hun organisatietalent en ingenieuze technieken om te slagen waar een communistisch regime meestal faalt. “ Het samen gaan van repressie en collectieve hypocrisie kan immers millennia lang overleven, zoals de geschiedenis van de religies aantoont”!

Zijn helden! Hij rekent ook genadeloos af met die andere mythe Che Guevarra en zijn vreselijke tekst “Tactica y estrategia de la Revolucion latinoamericana” waaruit de ware aard van de man, de meedogenloze revolutionair, naar boven komt. Je zou als jonge adolescent voor minder die poster van de muur van je studentenkamer sleuren! Is het niet zo dat hadden al die zo gezegde iconen, helden en rolmodellen de pensioengerechtigde leeftijd bereikt ze een stuk minder ons denken en ideaalbeeld zouden hebben gevormd. (Patrice Lumumba, Che Guevarra, John Kennedy, Martin Luther King, José Marti, ...) Sommigen waren wellicht zelfs in Den Haag voor de rechtbank verschenen. Ook dat heeft Herman Portocarero door en dat je echt niet wilt weten aan welke kwalen, onder welke medicatie en hoe mentaal onstabiel die hoge piet, die sterke man of die dictator zat of was bij het nemen van de meest ingrijpende beslissingen. Een collega diplomaat houdt zelfs bij hoeveel staatshoofden die hij zijn geloofsbrieven overhandigde nadien eindigden aan de galg of voor het executiepeloton.

De diplomaat! Hij heeft het ook niet zo echt begrepen op sommige van zijn collega’s in hun geprivilegieerd afgeschermd wereldje. “Autoriteit hebben zonder autoritair te worden is één van de interessantste uitdagingen in het leven, zeker als je jong bent”! Zichzelf en zijn flamboyante beroep in vraag stellen en relativeren hoort er ook bij. Een gedachte met een nachtelijk overzicht van Central Park vanuit de residentie op 5th Avenue & 63rd Str., New York :Ik kon hier beter dan waar ook mijmeren over de gunsten en lasten van het diplomatenbestaan, me bewust van mijn privileges en ook wetend dat het in zekere mate een ‘geleend’ leven was: in een grandioos decor, de vreemde combinatie van een sprookjesbestaan en een mondaine slavernij”!

De politiek! Zelf gefascineerd door de hopeloze conflicten tussen levenswijzen, culturen en bevolkingsgroepen zonder onmiddellijk uitzicht op beter en vooral vredeliever zou ik de hopeloze situatie in oa het Midden Oosten niet beter kunnen duiden met de uitspraak van schrijver, filosoof, jurist en kunstenaar Portocarero: “Autoritaire regimes willen nomaden altijd sedentariseren”!

Zijn Cuba! Is ‘Diplomatie & Avontuur’ bij wijlen een harde noot om te kraken en mis ik bij sommige denkpistes van analytici wel eens de nodige academische kennis om zoals de auteur doet de zaak in perspectief te zien en te begrijpen toch leg ik het werk nadien binnen handbereik om het nogmaals en nogmaals te lezen. “Mijn liefde voor Cuba gaat diep, maar als het land mij tot familie maakte, kreeg ik ook het recht om er voor mezelf als familie over te oordelen”, zo Herman Portocarero!

Rechtvaardigheid! Vind ik de man en ook zijn levensverhaal omdat hij eventjes de overvolle gevangenissen in de VS als een maatschappij in een maatschappij duidt waar we wel eens meer over willen weten. “Er zijn ernstige sociologen in de VS die voorhouden dat het gevangenisstelsel, met zijn enorme concentratie van jonge ‘blacks’ gewoon de ‘juridische voortzetting’ van de slavernij is! De slavernij die het pijnlijk gevolg was van één der eerste vormen van globalisering. De paleizen, kathedralen en hoogmoed in Europa als stille getuigen van het harde labeur in de suikerrietvelden van de Caraïben. Het verhaal van de muiterij op de Bounty als voorbeeld van hoe een kortzichtige en eenzijdige visie op productie en landbouw zware gevolgen kan hebben.

Zijn kunst! De kunstenaar en universele mens in de gedaante van Herman Portocarero mijmert tijdens slapeloze en van ingewikkelde denkpistes propvol gevulde nachten over het heengaan van Ted Kennedy terwijl hij de klanken hoort van Flamma Flamma, een muzikaal kunstwerk waarvoor hijzelf nota bene het libretto schreef. “In corpore vivo vives, corpus mortuum tibi tradimus”!

Zijn achterdocht! Waarom hij, de schrijver afgebeeld staat met net niet een zonnebril op weet ik ook pas op het einde van dit kunstwerk of is het een waarschuwing voor allen die de wereld zonder veel vragen, twijfels en gezonde achterdocht bekijken? “Vertrouw op Allah, maar bind ’s nachts toch maar de kamelen vast” (Sindbad de zeeman!) “Ik heb ook een paar dingen geleerd op straat. Houd je zonnebril op in een gevaarlijke buurt. Draag daarentegen nooit een zonnebril om met een gevaarlijke hond te converseren. Slechte mensen zien beter je ogen niet, kwade honden wel.”

Diplomatie & Avontuur van Herman Portocarero : een aanrader en om zeker meer dan één maal te lezen.
http://native.beslist.be/boeken/d000076 ... ntuur.html
#112553 door havanalover
08 dec 2016, 14:20
@gibi345
Diplomatie § avontuur is inderdaad een schitterend boek, maar zijn jongste boek "HAVANA ZONDER MAKE-UP" is nog veel beter. Niet de straat interviews en het klassiek Cubaans gesjoemel maar waardevolle inside informatie en inzichten die alleen een bevoorrechte observator kunnen te beurt vallen. Door zijn functies als Ambassadeur (Belgie en Europa) heeft hij toegang tot alle Cubanen zowel dissidenten, de man in de straat, de creatieven, als regeringsfunctionarissen. Bovendien kan de man schrijven en weet hij waarover hij schrijft. Een Europese ambassadeur waar we trots op mogen zijn.