Contact met het thuisfront vanuit Cuba
#108210 door hombredecuba
22 aug 2014, 16:48
Vandaag gelezen dat sinds vandaag ''Google Chrome'' beschikbaar is voor Cubanen.
Op welke manier het embargo wordt omzeild is overigens niet bekent gemaakt.

Het valt me trouwens wel op hoeveel Cubanen (veel uit Varadero) er op Facebook zitten.
Zelf denk ik dat het met een Smartphone gebeurt.
Ik zal van de winter informeren hoe het zit.

Verleden jaar was er al een filmnet in sommige wijken (ook bij ons) waar de nieuwste films te zien waren.
#108212 door HijodelMundo
22 aug 2014, 18:46
Vooralsnog is dit een gevalletje "Dooie Mus".

Ik heb hier chrome op mijn laptop maar hij kan nog steeds niet geupdate worden. En als ik Chrome probeer te downloaden dan krijg je nog altijd de melding:
"This product is not available in your country. Thanks for your interest, but the product that you're trying to download is not available in your country."

Ik persoonlijk zou het erg fijn vinden als de play store gewoon zou werken vanaf mijn android phone. Nu moet ik steeds met omwegen en VPN servers werken en het blijft lastig...
Wel gister nog de app van EZETOP gedownload. Kan nu dus via de mobiel snel en makkelijk dubbele credito boeken... (moet enkel wifi hebben maar dat heb ik op kantoor...)

Hijo
#108213 door sandersh
22 aug 2014, 20:54
Generacion Y beschrijft in bijgevoegd artikel dat er een paar maanden geleden een aantal bobo's van Google in Cuba op bezoek waren.
Tot nu toe werd Google Chrome illegaal meegenomen uit het buitenland en onderling in Cuba gekopieerd. http://generacionyen.wordpress.com

Google zelf laat in hun blog weten dat Google Chrome vanaf nu te downloaden is in Cuba. Net als in andere 'niet bevriende' landen zoals Syrie. http://googlepublicpolicy.blogspot.nl/2 ... ad-in.html
#108214 door HijodelMundo
22 aug 2014, 21:06
Als je chrome op je apparaat hebt staan doet het gewoon. Hier downloaden en update gaat echter niet. Het zou vanaf vandaag moeten lukken maar ik geef hier dus (nogmaals) aan dat het nog steeds niet lukt (iets met blijdschap en dooie mussen...)
Verder kan je het wel downloaden hier maar moet je via proxy servers werken waardoor je computer en ook google denkt dat je niet Cuba maar ergens anders zit (bijv. in duitsland...) allemaal omslachtig en een gedoe, maar wel mogelijk.

Hijo
#108215 door macluc
22 aug 2014, 21:14
Waarom zou je Google Chrome willen gebruiken? Voor mij is Firefox al jaren de nr.1 browser. Veiliger ook denk ik!
#108216 door HijodelMundo
22 aug 2014, 21:50
Ikzelf al jaren met chrome en zeer tevreden user.... Daarom!

verder opent dit ook perspectief op het gebied van Play Store voor mijn android tel...

Hijo
#108217 door macluc
22 aug 2014, 22:04
OK ieder z'n meug Hijo.
Die play store is niets voor mij. Weet ik niets van dus.
Weet jij trouwens of er nog progressie is mbt smartphones/email bij Etecsa en of dat financieel aantrekkelijk is?
Saludos
#108218 door HijodelMundo
22 aug 2014, 22:10
Mbt etecsa... geen idee. ik heb internet thuis en op kantoor. Geen behoefte aan die extra kosten via etecsa. Kan mij voorstellen dat het voor vele wel ineteressant is.

Mbt tot die play store, er zijn wel eens apps die handig/leuk vindt, zoals bijvoorbeeld ide van EZTOP om gemakkelijk beltegoed op te laden. Moet ik dus via allerlei omwegen doen. Zou voor mij practisch dat gewoon rechtstreeks te kunen doen!

Hijo
#108219 door macluc
22 aug 2014, 22:30
Es cuba,
tja altijd lastig om anderen lastig te moeten vallen ...... al doen velen het graag. Meestal als het niet te vaak is .....
vreemd ook dat de dubbele top-up met bv cash op cuba betalingen niet te regelen is, heb ik eens geprobeerd.
#108220 door sandersh
22 aug 2014, 23:55
Ben erg benieuwd waaraan het ligt dat het upgraden niet lukt, Hijo. Zou Cuba dit nu weer tegenhouden?? Wat ik uit de berichtgeving begrijp, ligt het niet aan Google. Of liegen die jongens ook? Om gek van te worden, of is het daar in Cuba te warm voor? Houd ons vooral op de hoogte!
#108221 door HijodelMundo
23 aug 2014, 00:09
Sanders het ligt voorqalsnog wel aan google want het is de site zelf van google die aangeeft:
"This product is not available in your country. Thanks for your interest, but the product that you're trying to download is not available in your country."

Ik denk dat ze het enerzijds wel echt geregeld hebben maar dat er eregns in een van de vele duizenden aan programapaginas die achter al deze mooie layouts staan er ergens nog iets niet goed staat.

Bij de nieuwsberichten van Google staat het het ook vol van berichten van dat het niet lukt.

Nogmaals heel erg is het niet voor mij want ik ken de omwegen om toch lekker mijn gang te gaan maar het zou wel practisch zijn...
#108222 door hombredecuba
23 aug 2014, 09:57
Misschien moeten we meer geduld hebben.
In Juni is de top van Google afgereisd naar Cuba en heeft duidelijk de toezegging gekregen van het regime (voor wat het waard is) om Google Chrome mogelijk te maken voor Cuba.
Alleen de VS zou dit misschien kunnen blokkeren maar ik zie het voordeel niet voor de VS.
Ik zou denken hoe meer informatie voor Cubanen des te beter.
Ook omdat de VS het hebben toegestaan voor Iran en Syrie.
#108225 door HijodelMundo
23 aug 2014, 15:04
Hombre de Cuba,

Om te beginnen heeft Cuba er helemaal niets mee te maken. Het is al vanaf het begin de VS regelgeving dat Google zijn diensten niet in Cuba aanbiedt. Dwz. Als je chrome op je computer hebt dan kan je het gewoon gebruiken maar wilde je het downloaden dan lukte het niet. Want Cuba staat op de lijst van landen die terrorisme steunen en dat feit maakte het voro Google lastig zijn diensten aan te bieden. Idem in Syrie, Noord Korea en nog een handjevol landen.
Sinds gisteren heeft Google een manier gevonden om het toch aan te kunnen bieden. Aleen op het moment dat ze zeiden het beschikbaar te stellen in Cuba werkte het niet. Oftewel ze hadden de huid verkocht voor de beer geschoten te hebben.
Inmiddels is de beer goed en wel geschoten en is mijn Chrome aan het updaten...

Sludos,

Hijo
#108227 door macluc
23 aug 2014, 17:29
Toch benieuwd of het gelukt is Hijo! Ik heb ook wel eens gehoord dat download die aan de grote kant zijn afbreken vanwege de beperkte download snelheid op Cuba.
#108229 door jorn2jorn
23 aug 2014, 18:21
Hijo, jij hebt dus internet thuis. Is dit inmiddels ook voor de gewone Cubaan beschikbaar? Als ik informeer krijg ik te horen dat je alleen als buitenlander met residentie in Cuba in aanmerking kan komen. Ben wel van plan dat aan te vragen, maar daar gaat vast een flink tijdje overheen. Trouwens internet via etecsa/cubacel kost 1 cuc per Mb. Is te doen voor e-mail maar meer ook niet.
#108231 door macluc
23 aug 2014, 20:01
@hijo, Succes

@jorn2jorn(of anderen)
Heb jij recent ervaring met het etecsa/cubacel internet? Gaat dat naar behoren? Kan goedkoper zijn vergeleken met SMS denk ik. In 1mb kun je heel wat tekst kwijt.
#108246 door tfhfony
27 aug 2014, 15:44
jorn2jorn schreef:Hijo, jij hebt dus internet thuis. Is dit inmiddels ook voor de gewone Cubaan beschikbaar? Als ik informeer krijg ik te horen dat je alleen als buitenlander met residentie in Cuba in aanmerking kan komen. Ben wel van plan dat aan te vragen, maar daar gaat vast een flink tijdje overheen. Trouwens internet via etecsa/cubacel kost 1 cuc per Mb. Is te doen voor e-mail maar meer ook niet.

Bij de Casa waar ik vorig jaar verbleef in Havana hadden ze ook internet beschikbaar. Klonk lekker nostalgisch dat gepiep ;-) De eigenaresse van de casa gaf aan dat het nogal duur was, maar dat ze het betaalde van de opbrengsten van d'r casa. Ze heeft een Facebook account waar ze dagelijks op inlogt en van alles post & deelt.
Internet werkte er beter dan de douche overigens ;-) Verder wel een fijne Casa: http://www.casa-particular.nl/2-uncateg ... casa-alina
#108263 door Robert
29 aug 2014, 06:22
Natuurlijk heeft Cuba er wel degelijk ook mee te maken!
Cuba kan tenslotte besluiten welke sites te blokkeren.
En ja google chrome werkt prima maar niets is gratis, ook al lijkt het wel zo.