Contact met het thuisfront vanuit Cuba
#105433 door Enrico
24 okt 2013, 09:26
Waar kan ik in het centrum van Havana het beste een Cubaans SIM-kaartje kopen?

#105436 door Tijn
24 okt 2013, 11:55
Kopen kun je, voorzover ik weet, als buitenlander niet (moet op naam van een meerderjarige Cubaan).
Huren a 3 CUC/dag bij de Etecsa winkels. Er zit een grote op Obispo.
Niet in de rij gaan staan, ff aan de deur melden aan de portier wat je wilt.

#105443 door sandersh
24 okt 2013, 20:01
Shops and Commercial Offices ETECSA in Havana:

Telepunto de ETECSA Old Havana
Obispo street (between Habana street and Compostela street)
Open: 8:30 am - 5.00 pm
Habana Vieja

Oficina Comercial ETECSA-Vedado
17th and A street Vedado
Open: 8.30 am - 5.00 pm

Oficina Comercial ETECSA South Havana (Habana Sur)
Oficina Aeropuerto José Marti (Havana airport) Located at Terminal 3
Open: 8.30 am - 7.30 pm

#105446 door Pieterklu
24 okt 2013, 23:16
Tijn: Het is veel leuker om wel in de rij te gaan staan. Je doet leuke contacten op, omzeilt de cola niet, je bent solidair en dat schept een band. Vervelend is het al die toeristen die vinden dat ze vóór mogen!

Of er moet een aparte balie zijn voor aanschaf van een huur SIM kaartje. Het zou me niet verbazen. 400 Klanten voor een balie koop van SIM-kaart en 0 klanten aan de andere balie voor huur SIM-kaart. Es Cuba!

#105447 door Tijn
25 okt 2013, 06:07
Je moet altijd ff aan de portier vertellen waar je voor komt. De Cubanen vormen die rijen onderling, maar daar moet je Spaans behoorlijk goed voor zijn.
Er zijn inderdaad verschillende loketten voor verschillende transacties. De meeste Cubanen in de rij komen hun vaste telefoon betalen of een simkaart kopen en dat is dus een ander loket dan Kraskaarten kopen om je telefoon op te waarderen, internettoegang of in dit geval een sim huren.
Heeft niet te maken met:'ik ben tourist, ik ga voor.' maar met 'Ik kom voor dit (of dat) wanneer ben ik aan de beurt?'
De portier coordineert de verschillende rijen voor de verschillende loketten. Zie het als een nummertje trekken bij het post- of gemeentekantoor. Afhankelijk van je doel sluist de nummermaakautomaat je automatisch door naar de juiste wachtrij...
En het 'huren van een SIM loket' kon inderdaad wel eens de hele dag niets te doen hebben...
Zoals Pieterklu zegt:"Es Cuba": Een land van Lanterfanters en baliekluivers.

#105452 door sandersh
25 okt 2013, 11:34
Enrico, in de rij staan, is een dagelijks ritueel in Cuba. Laat ik je even 'bijpraten'. Omdat Cubanen 50 jaar lang hun basis voedsel met gebruik van een bonnenboekje (vgl WO II) konden ophalen, zijn ze gewend om urenlang in de rij te staan.
Bij de bakker, het voedsel depot, het immigratie kantoor, de bushalte, overal staan 'cola's' (= rijen).
Als je aankomt bij de rij, is het de gewoonte om te vragen :'Ultima?' Dat betekent: 'Wie is de laatste?'. Gegarandeerd dat je daar antwoord op krijgt.
Die laatste persoon moet je scherp in de gaten houden. Soms staat de rij niet meer keurig achter elkaar omdat mensen bv de schaduw opzoeken. Zolang jij onthoudt wie de laatste was, komt het fijn in orde. Kwestie van geduld. Wijlen mijn lieve vader zei altijd;'Boekje meenemen, heb je ten minste iets om te lezen'.