Hoe kom je van A naar B in Cuba
#106408 door koelkast2000
07 feb 2014, 00:12
Beste Cuba-genoten,
ik hoorde van iemand in het vliegtuig vanaf Cuba een onprettig verhaal. Iemand had een auto gehuurd, ik geloof dat het een Belgisch reisleidster was en had daar een ongeluk mee veroorzaakt. Het slachtoffer overleed daarbij, maar de dame in kwestie had er geen schuld aan.
Toch heeft ze ten tijde van het onderzoek (4 jaar!) in de gevangenis moeten zitten.
Ik zit al geruime tijd regelmatig met een huurauto Cuba te doorkruisen, maar me niet gerealiseerd dat zoiets kan gebeuren.
Heeft iemand dat heel toevallig meegekregen, of iets soortgelijks meegemaakt?

mvg,
koelie

#106412 door mambize
07 feb 2014, 08:49
Zelf een auto huren in Cuba is voor velen bijna noodzakelijk. Er zijn grote afstanden te overbruggen. Je wil je eigen vrijheid, zeker als je vakantiedagen beperkt zijn en zo veel mogelijk wil zien.
Toch is het inderdaad een risico. opletten, opletten, opletten is de boodschap. Als er een ongeval is veroorzaakt, ongeacht je schuldig bent of niet, wordt er altijd een "onderzoek” ingesteld. Dit kan eventjes duren en vlug kunnen de betrokken partijen in de gevangenis belanden of op huisarrest gezet worden.

Rijden in Cuba is perfect mogelijk. je moet, ik herhaal het nog eens, heel goed opletten en gevaarlijke situaties vermijden.

-Ik heb al vele keren een auto gehuurd op Cuba, maar sinds ik kinderen heb, rij ik nooit meer 's nachts.
-Natuurlijk, maar dat geld overal, drinken is uit den boze. Laat je ook niet afleiden door de sfeer in je autootje - ja, moest je het nog niet weten, ze kunnen er wat van, ook in een auto.
-Zorg dat je passagiers ook de autogordel aanhebben. Voor vele Cubanen is dit stuk lint nog volkomen onbekend.
-Probeer, indien mogelijk, het openbaar vervoer, zoals de Viazul. Die is toch redelijk comfortabel... als je een airco van 10° kunt verdragen.

Hier enkele berichten:
http://www.thestar.com/news/gta/2013/10 ... ident.html
http://www.citynews.ca/2014/02/05/mom-d ... -accident/
Dit is de zaak waarover je spreekt:
http://www.gva.be/antwerpen/antwerpse-d ... thuis.aspx

#106420 door koelkast2000
08 feb 2014, 02:57
Bedankt voor je antwoord.
Ik snap de uitdrukking steeds beter, die hier over Cuba gebezigd wordt: Een fantastisch mooi kutland ;)

Gr. Koelie

#106440 door Encantó
09 feb 2014, 11:39
Er wordt graag overdreven over 'het risico' dat je neemt om te autorijden in Cuba. Het is zo dat de wet er 'enigszins' verschilt met wat we hier gewoon zijn. Maar het is ook zo dat geen enkele buitenlander in Cuba de gevangenis invloog bij een dodelijk ongeval zonder enige schuld.

Neem Elke Willemsen: zij reed twee fietsers omver. Eén stierf en de andere werd zwaargewond. Haar uitleg: 'ik moest plots uitwijken, de auto kreeg een klapband en is beginnen slippen'.

In Nederland zou je inderdaad een kus van de rechter krijgen en felicitaties van de jury. NIET.

Zij heeft uiteindelijk geen uitreisvergunning gekregen en is 3 jaar lang op Cuba moeten blijven als straf ≠ gevangenis. In die tijd heeft ze er trouwens haar man leren kennen, waarmee ze een zoontje heeft.

In ieder land gelden andere wetten. Als je er moeite mee hebt dat je het prision invliegt omdat je voor 100.000-den dollar computer- en satellietapparatuur het land invoert (Alan Gross), dan moet je uit Cuba wegblijven.

Mambize geeft goede raad: gevaarlijke situaties vermijden (maar moet je dat niet altijd?).

#106451 door koelkast2000
09 feb 2014, 23:09
Je hebt gelijk Encantó. Degenen, die het hier betreft, waren allen betrokken bij een dodelijk ongeval. Een kwestie van een onprettige samenloop van omstandigheden, zoals het lijkt.
Zoals ik het tot nu toe heb beleefd is, dat ongelukken over het algemeen prima te vermijden zijn, als je in het donker maar extra oplet. Fietsers zie je dan vaak pas op het laatste moment, groot licht helpt mij daar wel vaak bij.
In Nederland kan dat vaak niet, omdat er veel tegenliggers zijn. Op Cuba is de verkeersdichtheid nogal klein, dus kan dat vaak weer wel.
Als ik eerlijk ben, vind ik het rijden op Cuba een verademing, lekker rustig en overzichtelijk. Maar de in dit forumstuk aangehaalde incidenten zijn wel eye-openers, bij twijfel even de rustige oplossing kiezen, hoewel je pure pech blijkbaar niet altijd kan uitsluiten. Bedankt voor jullie reacties.

Saludos,
El constructor

#106459 door Pieterklu
10 feb 2014, 21:38
Op basis van mijn ervaringen (6 x Havana - Santiago in een dag) probeer het rijden in het donker te vermijden. Zeker als je er al een uur of 10 autorijden op hebt zitten en je er niet al te fris meer bijzit. Bijna zelf ook in slaap gevallen maar mijn mede-passagiere was gelukkig heel alert.