Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#111933 door jolandacb
11 jun 2016, 15:27
Hallo,

In december gaan wij 3 weken naar Cuba. Een langgekoesterde wens. :D
Nu heb ik het volgende schema. We willen echt graag van west naar oost, dus ben ik gestart met een eerste opzet van onze reis.
We zijn wel gewend wat langer in de auto te zitten, maar uiteraard is het niet de bedoeling dat we alleen maar van hot naar her reizen, dus graag jullie advies en eventuele tips op mijn schema. Vragen die we nu hebben zijn:

1. Is het de moeite waard om door te rijden naar Santiago de Cuba en Baracoa? Baracoa willen we heen voor een paar dagen relaxen.
2. Wanneer ik nu een binnenlandse vlucht van Holguin naar Havana boek, kan ik er dan zeker van zijn dat deze vlucht ook gaat?

De internationele vliegtickets en de huurauto hebben we geboekt, de rest nog niet.

Van Naar
Dag 1 Zaterdag- Vlucht naar Havana
Dag 2 Zondag- Havana
Dag 3 Maandag- Havana naar Vinales
Dag 4 Dinsdag- Vinales
Dag 5 Woensdag- Vinales naar Playa Larga
Dag 6 Donderdag -Playa Larga naar Cienfuegos
Dag 7 Vrijdag- Cienfuegos naar Santa Clara
Dag 8 Zaterdag- Santa Clara naar Trinidad
Dag 9 Zondag- Trinidad
Dag 10 Maandag-Trinidad naar Camaguey
Dag 11 Dinsdag- Camaguey
Dag 12 Woensdag- Camaguey naar Santiago de Cuba
Dag 13 Donderdag-Santiago de Cuba
Dag 14 Vrijdag- Santiago de Cuba
Dag 15 Zaterdag- S.de Cuba naar Baracoa
Dag 16 Zondag- Baracoa
Dag 17 Maandag- Baracoa
Dag 18 Dinsdag- Baracoa naar Holguin en vlucht Holguin - Havana
Dag 19 Woensdag-Havana
Dag 20 Donderdag 20.45 vlucht Havana, via Parijs naar A'dam
Dag 21 Vrijdag Aankomst A'dam
#111934 door Tijn
11 jun 2016, 15:52
Ja, die vlucht gaat, tis gewoon een lijnvlucht... of hij op tijd gaat is natuurlijk een andere zaak... tis een lijnvlucht van Cubana.

Zou de driehoek Cienfuegos-Sta Clara-Trinidad veranderen in Cienfuegos-Trinidad-Sta Clara... Je kunt Sta Clara ook gewoon overslaan... behalve een monstrueus monument voor Che is er weinig te zien...

Realiseer je dat Baracoa-Holguin een hele dag rijden is omdat de weg erg slecht is en dat het vliegtuig niet op je wacht...

Om eerlijk te zijn ben ik blij dat ik niet mee hoef... Wat een gesjouw!

take it easy... go slow, its Cuba!
#111936 door Jogo
11 jun 2016, 20:21
Voelt als Cuba in vogelvlucht. :?
#111943 door Encantó
12 jun 2016, 11:05
Drie nachten/ vier dagen in Baracoa, vijf nachten/zes dagen in Havana. En eigenlijk moet daar dag 1 en dag 20 nog vanaf getrokken worden ( je komt de eerste dag laat aan, de laatste dag staat in het teken van vertrekken). Dat is een behoorlijk scheve verhouding.

Ik schrijf hier ook wel eens lyrisch over Baracoa. Maar eigenlijk is daar niet veel bijzonder. Zelfs Emmen wordt een wereldwonder als je een hele week tevoren in een b&b in Dokkum hebt gelogeerd. De ervaring van de rit over La farola is objectief gezien niet zo heel anders als de afdaling van de Cauberg naar Valkenburg als je nog nooit buiten Nl. bent geweest.

Wat de binnenlandse vluchten betreft: ze vliegen beter op schema dan tui / arkelfly. In ± 40 binnenlandse vluchten was er 6 keer een vertraging van 1 à 2 uur. Eén vlucht werd om technische redenen volledig gecanceld. Doch later die dag werd er een ander vliegtuig ingevlogen en kwam ik een uur of 4 later alsnog in Playa Baracoa (Havana West) aan. Het vervangend vliegtuig was een ex-legervliegtuig van Gaviota (zonder ramen en instappen ging via de laadklep achteraan). Dit vliegtuig (een antonov an 26) wordt wel vaker gebruikt als vervangtoestel.

Om het sentiment nog wat te vergroten kijk je voor je vertrek best naar de film 1492: Conquest of Paradise. In Baracoa ga je dan op de malecon zitten en proost met het oude Duitse koppel aan je linkerzijde en twee jonge landgenoten aan je rechterzijde: 'Viva Cuba Libre" :?
#111947 door jolandacb
12 jun 2016, 20:38
Bedankt voor jullie er eerlijke reacties.
Hmm, echt blij ben ik er niet mee, maar ik had ze al wel verwacht en weet het eigenlijk ook wel.
Wat advizeren jullie ons nu, rekening houdend met het feit dat we al wel tickets van/naar Havana hebben, en een huurauto startend in Havana en eindigend in Holguin op de 20e december. Is het dan wijsheid om onze rondreis tot Holguin te maken en niet tot Baracoa?
En nemen we dan Santiago de Cuba nog wel op in ons reisplan, of is dat ook al te veel?
Wat zouden jullie doen? Gewoon nieuwsgierigheid. ;-)
Dank voor jullie hulp. Ik ben daar erg blij mee.
#111948 door Tijn
12 jun 2016, 20:46
Santiago is leuk...

Baracoa er helemaal uit en die dagen uitsmeren... zeker meer Havana!!! (bij Havana heb je ook prima stranden... boven Holguin ook...
#111963 door Robert
16 jun 2016, 12:50
Ik zou juist Vinales en Santa Clara schrappen.
Dagje langer Cienfuegos en omgeving.
Tussen Santiago en Baracoa kun je ook een tussenstop maken in Guantanamo.
#111969 door jolandacb
16 jun 2016, 18:05
Bedankt Robert, pfff, dat maakt het niet makkelijker. :D :D
Van Vinales heb ik juist positieve dingen gelezen, dus dat wil ik er wel in laten.
Santa Clara kan wel geschrapt worden, maar dat scheelt maar 1 dag.
Nog meer tips???
#111973 door Pieterklu
16 jun 2016, 19:24
Het lijkt mij een volledig 'uitgenast' programma, zonder Baracoa, zoals Tijn heeft voorgesteld. Voor wat meer ruimte maken in je programma kun je idd Santa Clara schrappen, tenzij je een fervent Ché-fan bent. Het mausoleum mag je dan zeker niet missen.
#111985 door Robert
18 jun 2016, 17:55
Dagje minder Baracoa en tussenstop in Guantanamo zou het voor mij al relaxter maken.
Maar goed ik ben dan ook van de vele stops onderweg bij van alles wat er leuk uitziet, en kwam dus ook bijna altijd in donker aan.
#111989 door jolandacb
19 jun 2016, 14:56
We willen nu inderdaad een dag Baracoa minder doen en dan de dag voor we van Holguin naar Havana vliegen, al richting Holguin rijden en dan daar nog een nacht verblijven.
Raden jullie Holguin zelf aan of is er in de buurt nog een andere leuke plek?
#111994 door Pieterklu
20 jun 2016, 10:56
Als je van een stranddagje houdt, kun je naar Guardalavaca. Persoonlijk vind ik Holguin minder interessant, en voegt deze stad, naar mijn mening, niet veel toe aan wat jullie tijdens de rondreis al gezien hebben.
#111995 door Tijn
20 jun 2016, 13:33
Eens met Pieter,

Holguin is vergeven van de toeristen en alle ellende die dat aantrekt... Gibara is leuk vissersdorpje.