Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#111839 door davy777
23 mei 2016, 12:33
Gistermiddag heb ik me bezig gehouden met de planning voor 2 weken Cuba. Het is nog niet af en we kunnen misschien wel hulp gebruiken. Het is voor de eerste maal dat we naar Cuba gaan.

We willen vooral geniet van de natuur , strand met een klein vleugje cultuur. We zijn geen dansers :)

We doen alles zonder auto omdat we geen spaans spreken - en we geen vodden willen bij bv het inleveren.

Als hoofdtransportmiddel zouden we gebruik maken van Viazul.
Ergens had ik gelezen dat een taxi collectivo sneller zou zijn? Maar verder geen idee over hoe/wat/beschikbaarheid/tarieven/...

We landen/vertrekken in havana.

dag1: aankomst avond havana
dag2: havana
dag3: havana/ halve dag playa del este (eventueel)
dag 4 - dag 15:

Ik had gedacht om in 2 blokken te werken: Een aantal dagen naar het westen en een aantal dagen naar het oosten

blok1: westen(richting vinales)
blok2: oosten (max trinidad)

welke blok eerst is afhankelijk van beschikbaarheid logies.

blok 1:
dag 1: havana - las terrazas:
korte rit met viazul
verkennen natuur las terrazas
overnachten in moka
dag2: las terrazas - vinales
korte rit via viazul
aankomst middag
overnachting minimum 1 nacht in los jazmines - afhankelijk van beschikbaarheid meerdere dagen
--> zwembad, mooi zicht voor zonsopgang/ondergang
We zouden in vinales een aantal dagen blijven voor cueva del indio, rotssschildering, Gran Caverna de San Tomas (?), Los aquaticos(?), paardrijden en als uitvalsbasis voor dagtrips vanuit vinales cayo jutias/levissa

vinales bis:

Ergens heb ik gelezen dat er een microklimaat heerst, en dat het er in de zomermaanden meestal regent in de namiddag --> ja/nee, indien ja (uurtje - of echt ganse middag?)
paardrijden/fietsen/tours - ter plaatste te boeken?

We hadden graag op een cayo overnacht - maar met openbaar vervoer lijken we er niet te geraken - vandaar de georganiseerde dagtrips vanuit vinales

blok2:

Hier hebben we nog niet veel. Het was me vooral opgevallen hoe ver Trinidad is - dat ik me afvraag of het dan maar beter moeten laten.

Varadero
Trinidad + Topes de Collantes (wel heel ver 6,5u )
Zapata Peninsula - wildlife (flamingo's spotten), hoe te geraken? --> ik lees meestal met eigen vervoer + verplichte gids ter plaatse - via tour

Verder zouden we graag nog eens snorkelen :)

We kunnen dus zeker nog wat hulp gebruiken :wink:
#111850 door davy777
27 mei 2016, 21:33
nog niet veel respons precies:P

Voorlopig komen we tot volgend schema

Datum locatie activiteit hotel vervoer
dag1 Havana Aankomst avond casa/ Taxi
dag2 Havana City tripping
dag3 Havana City tripping (eventueel halve dag) playa del este
dag4 Vinales Doortocht (aankomst 12u45) Bus (4uur rijden)
dag5 Vinales Dagtrip
dag6 9 Vinales Cayo
dag7 Vinales Plantage
dag8 Trinidad Doortocht (aankomst 16u15) Bus (9u30 rijden)
dag9 Trinidad Citytrip
dag10 Trinidad playo anco/trein/...
dag11 Trinidad Guanaroca Lagoon
dag12 Varadero Doortocht (aankomst (14u05) Bus (6u30 rijden)
dag13 Varadero STRAND
dag14 Havana Doortocht (aankomst om 19u15) Bus (3uur rijden)
dag15 Havana Vertrek naar huis avond

wat in verband met microklimaat zoals hierboven?
#111853 door ClauAld
29 mei 2016, 11:10
Het klinkt alsof jullie er al goed over nagedacht hebben. Heel goed dat jullie van plan zijn een aantal dagen Vinales te doen, want het is echt een heel fijn dorp en fijne omgeving. Wij zijn er spontaan langer gebleven en als het in ons reisschema had gepast hadden we nog langer willen blijven. Los Jazmines heeft een prachtig uitzicht, maar ik zou aanraden om in een casa in het dorp te overnachten. Wij zaten 3-4 straten achter de hoofdstraat aan een onverhard weggetje, maar genoten daar volop van de rust en de manier waarop de buurtbewoners voor elkaar zorgen. Iedereen helpt elkaar, is vriendelijk en geen moeite is teveel moeite.

Wij zijn net terug, dus over het klimaat in de tijd dat jij gaat kan ik weinig zeggen. We hebben wel gemerkt dat de laatste dagen (eind mei dus) veel onweer ontstond boven land. Wij zaten toen langs de kust en hebben het onweer vooral over zien trekken, zonder dat er een spatje is gevallen.

De rit naar Trinidad is een lange tocht en Trinidad is zeker mooi, maar naar onze smaak iets te toeristisch. We hebben een avond en een ochtend erdoorheen gelopen en zijn toen heel snel naar het strand gegaan (ri Playa Ancon indd, maar zijn aan het begin van het schiereiland gestopt, was lekker rustig een mooi!).

Geniet van jullie reis!
tip: neem cash (euro's) mee en wissel ze daar om bij een Cadeca Cambio. Leuke ervaring om daar tussen de Cubanen in de rij te staan (heb wel geduld) en je kan er niet op vertrouwen dat een pinautomaat werkt. Bij vrienden van ons werd hun creditcard op hun aankomstdag ingeslikt door de automaat op Varadero airport. Wij hebben flink cash meegenomen en geen problemen gehad.
#111854 door davy777
29 mei 2016, 12:32
Bedankt!

4 nachten hadden we ondertussen vastgelegd in vinales, weliswaar in las jasmines voor het zwembad en uitzicht :)

Buiten de aankomst avond + 2 dagen havana, vinales, ligt nog niks definitief vast.

Wat we zeker willen doen is guanaroca lagoon waar we flamingo's willen spotten.

Cienfuegos is dichter maar we dachten dat het gezelliger ging zijn in Trinidad als uitvalsbasis.
#111856 door Pieterklu
29 mei 2016, 15:03
Goed relaxt vakantieschema @Davy777. Persoonlijk zou ik een dagje Trinidad inleveren ten gunste van een dag Havana (er bij). maar smaken verschillen uiteraard!

Veel plezier!
#111929 door davy777
11 jun 2016, 10:25
dju. Nog 1 plaats op Viazul - 1 te weinig voor havana - vinales, ook voor finales-trinidad

Maar ik had gelezen ergens in een oud topic (2010 wel, mss dat men nu professioneler is) dat reservatie sowieso nog geen recht geeft op een seat. Dat m'n werkt volgens first come first served?

En dat je best de dag ervoor je plaats reserveert in het busstation zelf reserveert?

iemand ervaring mee?

Ik had gelezen van Pieterklu ivm taxi collectivo en lastminutes tickets @viazul station.
#111931 door Pieterklu
11 jun 2016, 12:47
Ga inderdaad tijdig langs bij Viazul vestiging voor reservering. Lukt dat dan niet, kom ongeveer een uur voor vertrek naar Viazul en daar kun je vrijwel altijd nog een ticket (bij)kopen. Succes.
#112389 door davy777
24 okt 2016, 20:13
update.

't was geweldig. Super!

Uiteindelijk hebben we volgend schema gevolgd - achteraf gezien redelijk 'classic' -maar goed - we hebben genoten.

Aankomst om 22u in Havana
dag1 Havana Aankomst avond casa/ Taxi
dag2 Havana City tripping: rondleiding in havana centrum met gids/ vrij rondlopen
dag3 De bus genomen in morgen op place central naar playa del este
dag4 Vinales - doortocht met Viazul - aankomst in namiddag in Vinales dorp- iets gegeten. Vervolgens de tourbus genomen naar ons hotel op de heuvel (los jasmines), gedoucht, gezwommen, en met ons zelfde ticket terug op de tourbus voor een rondrit om een indruk te krijgen van Vinales
dag 5:uitstap naar cayo levissa - super!
dag 6: fietstocht naar cueva thomas (lastig - niet vlak en warm :) )
dag 7 wandeltocht rond de mojotes (vertrekkend in de buurt van murales)
dag 8: met transtur naar trinidad
dag 9: uitstap naar cayo playa !top
dag 10: taxi naar topes de collages - hoogste waterval van cuba (los vegas?)
dag 11: bus naar varadero (viazul)
dag 12: playa coral
dag 13: strand
dag14: havana (case el haifa in vedado! aanrader)
dag15: havana

Als we terug zouden gaan zouden we varadero vermijden - dat was het enige dat een beetje tegen viel.
Excursies zijn veel duurder, afstandelijke sfeer + veel valt er niet te beleven - en in onze ogen ook niet de mooiste stranden.

Aanrader: taxi collectivo!!!

Op voorhand waren we heel sceptisch - maar de mensen, de sfeer, de auto's - fantastisch