Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#111621 door LPCUBA
15 maart 2016, 12:41
hallo iedereen,

Ik ben een student en ga met 2 vrienden naar cuba in september voor 11 dagen.
De bedoeling van onze reis is om zoveel mogelijk van cuba te ontdekken,
maar toch een balans te vinden tussen cultuur, rust en al eens uit te gaan.

tot nu toe hadden we de volgende planning in gedachten:

Havana 3 dagen vervolgens een auto huren en:
Santa Clara 1dag
Cienfuegos 1 dag
Trinidad 1 dag
Santiago de Cuba 3 dagen
(binnenvlucht)
Havana 2 dagen

Is dit een haalbaar schema?

Alle tips en info zeker welkom,
dit is slechts een zeer ruwe schets van de reis

thanks!
#111622 door Pieterklu
15 maart 2016, 17:29
Effectief dus 2 dagen in Santago. Het is te doen maar ik vind dat het reisaandeel wel erg groot is. In mijn ogen is het in 11 dagen lastig om van Havana naar Santiago te gaan, tenzij je beide trajecten per vliegtuig aflegt.

Groetjes
#111623 door Encantó
15 maart 2016, 19:37
Waarom eerst naar Santa Clara (waar overigens weinig te zien is)? Ik zou kiezen voor de volgorde Cienfuegos - Trinidad (via de N12) - Santa Clara.

Nog beter: blijf na Trinidad slechts een halve dag in Santa Clara en rij dan verder over de Carretera Nacional naar Camagüey (4 uur). Blijf daar een dag als het kan. De autopista stopt in Jatibonico. Vanaf daar gaat het een stuk trager. Rij alleen overdag. Neem de tijd voor Camagüey-Santiago (5 1/2 u).

In 11 dagen heb je dan een flink stuk van Cuba gezien (op de keper beschouwd valt er in Cuba niet veel te zien). Op één dag heb je trouwens heel Santiago gezien. Daar is werkelijk niets. Dat is te wijten aan het Spaanse bewind (dat tot aan de Spaans-Amerikaanse Oorlog van 1898 heeft geduurd). Cuba was een wingewest. Er werd nooit een peseta geïnvesteerd. Daarom zijn er zeer weinig oude en mooie monumentale gebouwen.

[strike]De Amerikanen hebben daar vanaf 1898 verandering in gebracht.[/strike] Het Amerikaanse maffiageld en toeristen hebben daar verandering in gebracht. Hetzelfde gaat trouwens weer opnieuw gebeuren. Alleen zal het deze keer niet de maffia zijn, maar de Amerikaanse dik-buik-imperialisten. En over 50 jaar herhaalt zich de geschiedenis opnieuw.
#111625 door LPCUBA
16 maart 2016, 14:38
@pieterku @encanto

ons plan B is om van Havana te rijden (met tussenstops) naar Trinidad en zo een mooie lus te maken (alles samen 7 dagen) en terug naar Havana te rijden.
Lijkt dit een beter plan?

Zoja welke steden - naast cienfuegos en trinidad - zijn zeker aan te raden?

we hadden al een vermoeden dat de rit naar Santiago het schema te druk zou maken.

alvast bedankt voor de tips!

ps: het is cliché maar graag hadden we op bezoek gegaan bij een tabaksplantage om zelf sigaren te rollen, is dit mogelijk? 8)
#111629 door Pieterklu
16 maart 2016, 15:50
Hé LPCUBA,

Pak het dorpje en de vallei van Viñales er bij en dan kom je gelijk aan je trekken wat betreft de sigaren. Zelf sigaren rollen kan zowel in Viñales of daarna door naar Pinar del Rio waar een aantal mooie tabaksplantages en ook een sigarenfabriek is. Wat mij betreft zijn Trinidad en Cienfuegos de te bezoeken steden. Als je Ché fan bent, kun je Santa Clara nog meenemen.
Succes.

Groetjes
#111631 door Kefke04
17 maart 2016, 10:53
Hoi LPCUBA,

als je slechts 11 dagen hebt beperk je dan tot 1 kant van cuba

havana
viñales
las terazas
eventueel strand maria la gorda
santa clara
cienfuegos
trinidad

moest je nog tijd over hebben en van natuur houden ciefuego de zapata waar je ook de krokodillenboerderijen etc kan vinden.

dat is veel meer haalbaar, anders ga je je al snel een chineese toerist in europa voelen, van hot naar her maar vooral in de auto of bus