Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#109383 door Koolmees
16 feb 2015, 16:28
Wij zijn twee keer op rondreis geweest door Cuba, maar hebben nu een verblijf geboekt in april voor 9 dagen Havana met als doel zoveel mogelijk muziek te beluisteren. Wij zijn geen cabaretliefhebbers, maar willen helemaal opgaan in de Cubaanse muziek.

Wie heeft tips voor ons?
#109428 door havanalover
23 feb 2015, 15:48
Wat je stelt is een open vraag. Muziek smaken verschillen geweldig, hangt van persoon tot persoon af. "Casa de musica" vind ik niets (meermaals geweest in Havana Centro en Miramar - maar nogmaals smaken verschillen) oorverdovend lawaai in de Casas de Musica - (oorbeschermers zeker gewenst) (not my cup of tea) . Ik heb me laten wijsmaken dat de meeste Cubanen maar twee "muziek standen" kennen ofwel "volume uit" of "volume volledig open". Dit wil niet zeggen dat je geen prachtige muziek tegen komt. Meestal vind je toffe muziek in kleine niet te toeristische bars. Een van mijn beste muziek ervaring was het nieuwjaars openlucht concert op de Malecon een optreden van Haila Mompie, mijn all time favorite, maar tegenwoordig treed ze meer op in het buitenland dan in Havana. Het hangt een beetje af van hoe avontuurlijk je bent. Probeer "inside information" te krijgen... waar de actie en toffe muziek is. Hoe? Pap aan met lokale muzikanten, ook jineteras kunnen je vertellen waar de "place to be" op dit ogenblik is. De scene verandert nog sneller als hier omdat de toffe "plaatsen" dikwijls "illegaal" zijn.
#109433 door Koolmees
24 feb 2015, 17:18
Ik ben blij, dat ik een open vraag heb gesteld, want dit is waardevolle informatie. :D

Wij houden erg van muziek á la Buena Vista club, salsa etc.

Wij hopen op nog veel meer tips! Dank je wel Havanalover! En natuurlijk ook Dutchjong. :wink:
#109435 door havanalover
25 feb 2015, 16:43
Ja nogmaals (tot vervelens toe) smaken verschillen erg. Ik vind de Buena Vista Sociaal Club een beetje overroepen er is veel publiciteit door Ry Cooder om gemaakt. Zonder die Amerikaanse wereld promotie zou het een gewone Cubaanse band geweest zijn zoals er veel zijn. Maar je moet daarom fan zijn van de klassieke Cubaanse muziek?? Bolero's enz. Mijn smaak is iets hedendaagser Haila Mompie, en waarom niet Eddy K en de reggeaton. Afgrijselijk daaren tegen vind ik Los Van Van maar nogmaals smaken verschillen.
#109438 door havanalover
26 feb 2015, 11:34
wil nog een tip toevoegen: kijk eens op "You Tube" er staat heel wat Cubaanse muziek op. Kies volgens uw smaak er is zoals in Europa een groot verschil tussen de "klasieke Cubaanse muziek" en de "hedendaagse Cubaanse muziek" (zo iets als Opera heeft hier ook weinig luisteraars) De "Buena Vista Social Club" zijn zeker goed, maar weinig Cubanen luisteren er naar, het is meer muziek voor buitenlanders, maar Polo Montañez kent (bijna) iedere Cubaan. Prachtige onvergetelijke muziek heeft die Cubaan gemaakt. Zoek zeker eens op You Tube naar Haila Mompie en Eddy K. Hun clip (ik geloof "Entrale") opgenomen voor de Yara cinema in Havana. Meeslepende reaggeton.
#109443 door Koolmees
27 feb 2015, 20:14
Ik kreeg dit antwoord via Private Message:

Als jullie meer van muziek a la Buena Vista houden kun je beter naar Santiago de Cuba gaan. Daar bloeit de Son, de basis van de Cubaanse Salsa (die volgens Cubanen niet bestaat overigens!). Natuurlijk valt er ook in Havanna wel Son te beluisteren, maar toch een stuk minder. Op zondagmiddag zijn er in Vedado matinées in de buurt van het Instituto de la Música. Ik weet de naam helaas niet meer. Het is buiten, net als de Salon Beny Moré of Tropical in Playa. Ook matinées. Zonder goud of veel geld naar toe gaan. Het was er tenminste vroeger een wilde bedoening maar wel met goede muziek.
In Santiago heb je de Casa de la Trova natuurlijk, la Casa del Son, Casa de la Música, Café Dos Dolores, Casa de las Tradiciones, la Iris (ook Jazz), Artex (wordt nu omgebouwd) en nog veel andere waar loslopende musici spelen en dan weer verder trekken. Zo is ook Eliades Ochoa begonnen. Deze tenten zijn allemaal dicht bij mekaar in het oude centrum.
In de hotelbuurt zijn nog La Maison en Ciroa te noemen. In het hotel Santiago zijn 2 muziekclubs.
En tenslotte ben je altijd welkom bij oefenlokalen van verschillende bands. Vraag eens naar la sala de prueba van de band Son 14.
Veel plezier in Cuba

Ik houd mij aanbevolen voor meer tips, speciaal gericht op Havana. :D
#109445 door HijodelMundo
27 feb 2015, 21:29
Ikzelf ben liefhebber van Jazz en daar is "la zorra y el cuervo" op la rampa leuk voor. Jazz café is ook leuk maar zit veel meer volk om een drankje te doen, dus als je daar voor de muziek gaat is er vee storend geroezemoes.

Verder ook altijd goed deze in de gaten houden:
http://www.cubaabsolutely.com/What's-On/What's-On-Havana.php kan je ook op abonneren

Saludos,

Hijo