Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#109193 door Extralin
04 jan 2015, 15:09
Hee allemaal,

Over een aantal weken vertrek ik met een vriend naar Cuba voor 2,5 week. Ik heb nog een aantal praktische vragen en een vraag of mijn reisschema een beetje uitdagend is (of dat ik zeker nog andere plaatsen moet bezoeken!). Ik hoop dat iemand van dit forum mij hiermee kan helpen.

Eerst het schema:
4 dagen Havana, 3 dagen Vinales, 2 dagen Playa Larga, 4 dagen Trinidad (en bezoek Cienfuegos), 3 dagen Varadero (alleen voor het strand), 2 dagen Havana.

Dan mijn praktische vragen:
1. We willen per bus (viazul) gaan reizen. Kan ik hiervoor gewoon een kaartje kopen ter plaatse? Of is het van belang dat ik deze van te voren reserveer omdat ze anders volzitten?
2. Ik ben nog op zoek naar een casa een Varadero. Zijn deze er en heeft iemand tips?
3. We hebben een mastercard creditcard en een mastercard prepaid creditcard (via moneybookers). Iemand enig idee of hiermee geld is op te nemen (in de bank of pinautomaat)?
4. Omdat het vaak niet mogelijk is om met creditcard te kunnen betalen, vraag ik mij af hoeveel geld ik ongeveer nodig heb voor deze reis. Iemand een schatting wat je pp moet meenemen voor ongeveer 2,5 week? (reizen dus per bus en slapen in casas).
5. Ik heb gelezen dat ik een bewijs moet hebben van mijn zorgverzekering. Moet dit een verklaring zijn in het Engels/Spaans? Kan dit ook via de reisverzekering (hierbij heb ik ook mijn zorgkosten buitenland gedekt)?

Alvast bedankt!!
#109196 door dutchjong
04 jan 2015, 15:48
wb vraag 4: ik zou de creditcards bewaren voor geval van nood en daarnaast voor de hele reis cash Euro's meenemen. Als je van 50 Euro (60 CUC) per persoon per dag uitgaat (waarschijnlijk minder omdat jullie de overnachtingskosten, taxi's e.d. delen) dan heb je aan 1000 Euro per persoon meer dan voldoende en hou je nog reserve over. Het geld kun je zonder zorgen in je casa (in een gesloten koffer) achterlaten. Koersen in de Cadeca's zijn over het hele land hetzelfde. Bij aankomst op het vliegveld kun je dan bijv. meteen al een paar honderd Euro in CUC wisselen en bijv. 20 CUC in 480 pesos Moneda Nacional, altijd handig.
#109198 door Jogo
04 jan 2015, 19:30
1. Geen idee
2.www.casa-particular.nl
3. Alleen met VISA card kun je pinnen in Cuba, maar de pinautomaten zijn schaars.
4. Dutchjong heeft gelijk, tot je een leuke Cubaanse tegenkomt dan wordt het opeens een stuk duurder. :lol:
5.Klopt in het Engel is oke kun je gewoon opvragen bij je zorgverzekeraar.
#109199 door Joop_Siroop
04 jan 2015, 21:33
1. Ja dat kan... meestal maar niet altijd. Vooral in de vakantieperioden kunnen de bussen richting Havana (lijkt vreemd maar is zo) wel eens vol zijn. De Viazul is al lang niet meer exclusief voor toeristen. Op elk Viazul busstation kun je dus in principe een kaartje kopen voor de eerstvolgende bus. Als je een beetje Spaans kunt kun je ook de chauffeur rechtstreeks aanspreken (altijd dikke kerels die in de buurt van de bus staan te roken ;-) ). Dan is de kans dat je meekomt nog iets groter (want ze steken je ticketgeld in hun zak).

Je kunt aan je casa eigenaar vragen of ze stoelen voor je kunnen reserveren maar dat kan zelden of nooit telefonisch, daarvoor moet je langs het busstation (terminal de autobuses).

Ook wat casas betreft kun je goed terecht bij je huidige casa eigenaar. Als je vraagt of hij een casa kan regelen in de volgende plaats van je reis dan doen ze dat meestal graag voor je (vaak krijgen ze daar weer wat commissie voor). Ook als een taxichauffeur je naar een Casa Particular brengt krijgt hij commissie die in jou prijs verrekend wordt (meestal 5 Cuc per nacht).