Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#108524 door lies vdm
17 sep 2014, 16:38
Hallo,

wij hebben onze vliegtickets geboekt voor cuba in december.

Onze rondreis zijn we nu wat aan het bepalen voor het regelen van ons hotel en onze huurwagen.
We zouden graag 1 of 2 dagen duiken.
Daarom twijfelen we om isla de juventud in onze reis in te plannen.
Is dit de moeite? want soms lees ik ook van niets;
Of boeken we beter 2 dagen extra in varadero en gaan we daar duiken?

Als we naar isla de juventud toch zouden gaan, doen we dit dan vanuit varadero of tijdens onze rondreis.

Planning nu ongeveer:

4 nachten varadero all inclusive hotel
3 nachten havana
3 nachten vinales
2 nachten isla de juventud
3 nachten trinidad

We zouden dus ook die 2 nachten isla de juventud kunnen verzetten en extra varadero nemen en dan zo duiken. of van varadero naar isla de juventud gaan.

Ga je naar daar met huurwagen of zonder? want tijdens de rondreis willen we een huurwagen.
#108527 door Tijn
17 sep 2014, 17:28
Naar Isla de Juventud kost je een dag reizen heen en een dag terug...
Dan moet je ook nog aan de zuidwest kust zijn om te duiken (wel schitterend). Ben daar een keer geweest, in het hele hotel (90 kamers) waren drie andere gasten... Gezien je schema zou ik het dus overslaan... Als je tijd genoeg had gehad was het een aanrader want nog behoorlijk ongerept qua toerisme...
#108528 door Encantó
17 sep 2014, 18:01
Je kan met het vliegtuig vanuit Havana naar Nueva Gerona vliegen (instellen op duikcomputer). Dat is de snelste manier (maar de slechtste om te duiken). En dan per taxi verder naar hotel Colony. Ik zou me echter niet zoveel moeite getroosten. Ben zelf 3* Naui en heb slechts 1 keer gedoken in Cuba. Er is zoveel te doen...

Als je toch naar Trinidad gaat, ga dan via Bahia de Cochinos, Playa Larga. Daar zijn duikfaciliteiten (en een minder goed bungalow-hotel of kies voor overnachting op Laguna del Tesoro). Op de weg van Playa Larga naar Cienfuegos/Trinidad vind je enkele putten (ik ben vergeten hoe ze die anomalieën noemen). Kristalhelder en een aparte ervaring om hier te freediven.

Persoonlijk vind ik snorkelen / freediving interessanter en gemakkelijker dan duiken met flessen en ik zou daarvoor zeker niet naar Isla de la Juventud gaan. De wateren rond Cuba zijn praktisch overal zeer helder. De beroemd/beruchte Pepin Ferreras is afkomstig van Cuba. Het is trouwens stil geworden rond deze voormalige wereldkampioen no-limits na de dood van Audrey Mestre ...

update cenotes
Heb het gevonden:
A special attraction for the diver here are the on-shore water holes, not far from the sea, known as Cenotes.
In this area’s warm translucent waters visibility ranges between 35 and 50 meters (135 and 200 feet).
The off-shore diving zone, about 18 miles (30 km) long, can be reached without boats as it is no more than 100 meters from the shoreline.

Pepin en Audrey op Vimeo (met Pascale Bernabé).
Laatst bijgewerkt door Encantó op 17 sep 2014, 19:09, in totaal 1 keer bewerkt.
#108663 door dutchjong
04 okt 2014, 07:45
Zelf ga ik in december nog een week naar Havana en een paar dagen naar Isla de la Juventud, "a sleepy backwater even by Cuban standards", aldus de Lonely Planet. Binnenlandse vlucht is geboekt en verder laat ik het allemaal wel gebeuren wanneer ik daar aan kom. Als iemand nog een tip heeft voor een sympathieke casa particular of restaurantje dan houd ik me aanbevolen!