Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#106041 door Nelis85
27 dec 2013, 18:32
Beste mensen,

Na al een hoop topics hier gelezen te hebben en met behulp van de Insight Guide reisgids heb ik deze week onderstaand reisschema samengesteld voor onze reis door Cuba.
Tijdens de reis willen mijn partner en ik Cuba ontdekken maar ook relaxen.
We hebben gekozen om zelf onze vakantie te plannen en voor de reis een auto te huren.

Het reisschema ziet er globaal als volgt uit:

Za 3-5: vlucht, aankomst Havana
Zo 4-5: Havana
Ma 5-5: Havana
Di 6-5: Havana -> Vinales ( ± 180 km route langst noordkust)
Wo 7-5: Vinales
Do 8-5: Vinales -> Playa Larga (± 350km via Carretera Central)
Vr 9-5: Playa Larga (strand dag)
Za 10-5: Playa Larga (Zapata)
Zo 11-5: Playa Larga -> Trinidad (verblijf in La Boca)
Ma 12-5: Trinidad (Topes de Collantes)
Di 13-5: Trinidad -> Camagüey (± 260 km)
Wo 14-5: Camagüey
Do 15-5: Camagüey -> Playa Guardalavaca ( ± 260 km)
Vr 16-5: Playa Guardalavaca
Za 17-5: Playa Guardalavaca
Zo 18-5: Playa Guardalavaca (dagje Guatemala & Birán)
Ma 19-5: Playa Guardalavaca
Di 20-5: Playa Guardalavaca
Wo 21-5: Playa Guardalavaca -> Santiago de Cuba (± 175km)
Do 22-5: Santiago De Cuba
Vr 23-5: Santiago De Cuba – Havana (binnenlands vlucht met Cubana)
Za 24-5: retourvlucht Havana

Ik twijfel voornamelijk over de laatste 10 dagen van onze reis. Zoals ik al zei willen we ook graag ontspannen vandaag 5 hele dagen Playa Guardalavaca.
Ik vraag me echter af of dit niet te lang is en we hierdoor andere mooie bezienswaardigheden in de zuidelijke regio mislopen.
Tevens heb ik lang getwijfeld over een bezoek aan Santiago. Zelf zou ik de stad graag willen bezoeken maar het voelt nu alsof deze er nog snel aangeplakt is. In eerste instantie was ik ook van plan om vanaf Holguin terug te vliegen naar Havana en Santiago niet te bezoeken.

Door de twijfels over de laatste 10 dagen heb ik onderstaand schema als alternatief gemaakt:

Do 15-5: Camagüey -> Villa Santo Domingo ( ± 230km)
Vr 16-5: Villa Santo Domingo
Za 17-5: Villa Santo Domingo -> Las Coloradas
Zo 18-5: Las Coloradas
Ma 19-5: Las Coloradas
Di 20-5: Las Coloradas -> Santiago de Cuba (±250 km)
Wo 21-5: Santiago de Cuba
Do 22-5: Santiago de Cuba (dagje strand)
Vr 23-5: Santiago De Cuba – Havana (binnenlands vlucht met Cubana)
Za 24-5: retourvlucht Havana

Mijn gevoel zegt echter dat we met dit schema teveel hooi op de vork nemen en er weinig overblijft voor ontspanning.

Heeft er iemand misschien advies voor onze reis?
In ieder geval alvast bedankt voor eventuele reacties!

Groeten, Nelis

#106117 door Nelis85
05 jan 2014, 17:53
Heeft iemand misschien nog advies of tips betreffende ons reisschema?

Een kennis van mijn partner gaf aan dat het beter zou zijn om van zuid oost naar noord west te reizen. Als je in Havana start zou je het volgens haar het mooiste al direct in het begin gehad hebben.
Ik krijg deze indruk echter niet als ik de topics hier op het forum lees.

#106119 door Pieterklu
05 jan 2014, 20:03
Nelis85@: een evenwichtig programma als ik kijk naar het evenwicht tussen bekijken/zien en ontspannen. Complimenten hoor. Het alternatief is inderdaad een beetje over de top.

Te overwegen is nog Playa Larga in een dag te doen, zodat je een dag meer kunt besteden in Santiago. In Havana starten is prima. Er zijn nog genoeg highlights over. Je kunt in havana enkele dagen praktijkervaring opdoen over hoe alles in Cuba werkt en functioneert.

Groetjes en veel plezier

#106129 door Nelis85
05 jan 2014, 21:07
Bedankt voor je reactie Pieter!

Als we beginnen met onze reis willen we sowieso dag per dag bekijken en
misschien hier of daar een dagje korter/langer blijven.

Ik heb er ook nog aan gedacht om vanuit Camagüey eerst naar Santiago te gaan om vervolgens in Guardalavaca te eindigen en terug naar Havana te vliegen vanuit Holguin.
Lijkt me misschien toch fijner om te eindigen op het strand en geen stadsbezoek meer hierna te plannen.

#106351 door Nelis85
01 feb 2014, 14:33
De kogel is door de kerk!
We hebben vandaag onze vlucht geboekt. :D
Nu kunnen we eindelijk alle leuke dingen gaan regelen!

In eerste instantie wilde ik graag een jeep huren voor onze reis. Dit, zodat ik zeker weet dat we alle plekjes kunnen bereiken waar we straks komen willen.

Ik zie echter dat een jeep toch zeker 2 keer zo duur is dan een standaard auto.
Wat adviseren jullie? Is een kleine auto (bijv. Seat Ibiza) voldoende voor een rondreis door Cuba of is groter materiaal wenselijk op de wegen?

#106352 door Robert
01 feb 2014, 16:38
Seat ibiza is prima, hyundai atos alleen als het financieel echt niet anders kan. Een vitara was voorheen 1 van de goedkoopste auto's op Cuba vlak achter de tico, maar dingen veranderen.
En per dag bekijken hoe verder, is alleen maar aan te raden.
Ik zou tussen Trinidad en Camaguey een tussenstop/ overnachting maken in Cienfuegos.

#106358 door Nelis85
01 feb 2014, 22:43
Mooi om te horen dat een jeep niet noodzakelijk is. Ik ga in elk geval wel voor een enigszins degelijke auto en dus zeker geen Geely :?

Cienfuegos lijkt me toch niet echt een handige tussenstop als ik van Trinidad naar Camaguey reis. Kan het zijn dat dit een vergissing is?

#106361 door Robert
02 feb 2014, 07:53
Je hebt natuurlijk gelijk, ik zou idd eerst een tussenstop maken in Cienfuegos en daarna Trinidad. Dagje minder playa larga.
In plaats van 1e nacht playa Larga kun je ook overwegen om 1 nacht in hotel Guama te overnachten.
Guardalavaca overslaan.
2 Overnachtingen in Holguin of omgeving, na de 2e overnachting vroeg weg en via Biran (waar je natuurlijk de Castro boerderij wilt zien) naar Guatamala (nooit bewust geweest dus voor mij onbekend) en dan of naar Cayo Saetia of richting Santiago en vragen naar een slaapplaats onderweg, of overnachten in Guatamala en daarna naar Santiago.
Blijven er nog dagen over dan op het laatst nog ergens anders strand.
Hoewel ik wel een dag eerder naar Havana zou gaan, laatste dag dus Havana en een dag minder in begin.

#106371 door sandersh
02 feb 2014, 23:26
Jammer dat mijn antwoorden steeds verdwijnen. Er schijnt iets mis te zijn met deze site.
Jeep is duur in Cuba om te huren. Alleen te doen als je een gezelschap van 4 mensen hebt. (Ik weet wat je mist want ik rij zelf in een Cherokee. Helemaal overbodig in Holland, wel heerlijk om in te rijden!).
Huur een Peugot of iets vergelijkbaars. Zeker geen Geely..
Blijf zo kort mogelijk in Guardalavaca. Daar is strand een paar hotels en verder helemaal niks.

#106375 door Nelis85
03 feb 2014, 12:59
Ik dacht dat Guardalavaca een mooie strandplaats was. We willen namelijk ook enkele dagen ontspannen aan zee.
Welke plek zouden jullie hiervoor dan adviseren?

Robert: Hoewel ik wel een dag eerder naar Havana zou gaan, laatste dag dus Havana en een dag minder in begin.

Lijkt me inderdaad een goed idee om een dagje eerder naar Havana te vertrekken en bij aanvang een dagje minder te doen.
Het advies voor de laatste periode van onze rondreis lijkt me voor ons niet helemaal handig aangezien we dus ook juist enkele dagen op het strand willen vertoeven.

Mooi om te horen dat we op een auto in elk geval kunnen besparen :D

#106376 door Robert
03 feb 2014, 14:47
Gezien de rest van wat je wilt zien zou Cayo Saetia dus een goede optie kunnen zijn, mede gezien je een huurauto hebt. Bovendien rustiger dan Guardalavaca.

#106601 door Nelis85
22 feb 2014, 19:01
We zitten in voorbereiding nog met 1 dilemma: Hoeveel dagen brengen we door in Havana.

We denken er nu nog aan om zoals het in schema op dinsdag 6-5 met een huurauto uit Havana te vertrekken en uiteindelijk een dag eerder als in het schema terug te vliegen, op donderdag 22-5.
Hiermee verblijven 3 volle dagen plus de aankomst- en vertrekdag in Havana.

We verliezen echter ook een dag in ons om door Cuba te touren. We willen zoveel mogelijk van dag tot dag bekijken. Maar dit besluit dienen we vooraf te nemen i.v.m. het boeken van een huurauto en binnenlandse vlucht.

Wat adviseren jullie. Kunnen we beter een dagje minder in Havana verblijven en maandag 5-5 al met een huurauto vertrekken of staan 3 dagen Havana in een juiste verhouding tot de rest van ons schema?

#106603 door Robert
23 feb 2014, 06:34
Robert schreef:Hoewel ik wel een dag eerder naar Havana zou gaan, laatste dag dus Havana en een dag minder in begin.

Precies, vertrek dus 5-5, dagje minder in het begin dagje meer op het einde.

#106605 door sandersh
23 feb 2014, 19:27
Nelis85, het is heel eenvoudig om vanuit Havana naar het strand te gaan.
Op Parque Central staat een rode bus die 2x per uur naar Playa de 'l Este (Santa Maria) gaat. De rit duurt 20 minuten en kost retour ± CUC 3,50.
Kan je 's morgens door de stad wandelen en 's middags gebakken vis op het strand gaan eten met een blikje ijskoud Crystal bier erbij. Als dat geen vakantie is...

#106606 door Jogo
23 feb 2014, 19:46
Geef mij maar Bucanero. :wink:

#106607 door sandersh
23 feb 2014, 20:01
:toost: Bucanero kan ook.

#106608 door Robert
24 feb 2014, 07:04
ba

#106610 door Nelis85
24 feb 2014, 20:46
Bedankt voor de snelle tips!

We gaan dan toch maar een dagje eerder vertrekken in Havana. Hopelijk zullen Fefita y Luis van onze casa in Havana het geen probleem vinden dat we een dag eerder vertrekken. Snel mijn Spaans beter onder de knie krijgen zodat ik hen kan inlichten. 8)

#106655 door Nelis85
03 maart 2014, 18:32
Wat zouden jullie verder adviseren wat betreft een binnenlandse vlucht?

We kunnen ochtends, middags of avonds vanuit Santiago de Cuba terug vliegen naar Havana.
Zelf denken we er over om avonds, om 20:25 uur terug te vliegen. Zodoende hebben we nog een hele dag in het zuiden van Cuba.
Ik heb hierbij echter mijn twijfels of we zo laat nog wel goed en gemakkelijk bij een casa terecht.

Heeft iemand hier ervaring mee?

#106657 door Jogo
03 maart 2014, 18:35
Heb ooit eens 's avonds om half elf bij een casa aangeklopt. Geen enkel probleem. Ze namen alle tijd om in te checken en boden zelfs wat te drinken aan.

#106658 door salsalieve
03 maart 2014, 18:56
Ik weet niet waar je die vluchten gezien hebt maar tegenwoordig vliegen ze alleen nog 's morgens en 's avonds. 'Vroeger' vlogen ze 4x per dag maar afgelopen aug/sept en nu ook weer in januari was dat nog maar 2x.

#106659 door Nelis85
03 maart 2014, 19:42
Ik weet niet waar je die vluchten gezien hebt maar tegenwoordig vliegen ze alleen nog 's morgens en 's avonds. 'Vroeger' vlogen ze 4x per dag maar afgelopen aug/sept en nu ook weer in januari was dat nog maar 2x.

Middags biedt Aerogaviota een vlucht aan naar Playa Baracoa in Havana.

#106663 door sandersh
03 maart 2014, 21:48
Je kunt een casa reserveren in Havana en duidelijk vertellen dat je 's avonds, tamelijk laat, aankomt. Is prettig voor de eigenaar, dan hoeft ie niet de hele dag te wachten. Als je zelf geen Spaans spreekt, laat je die reservering doen door iemand die dat wel kan.

ps. Santiago de Cuba ligt in de 'ORIENTE', dat is het OOSTEN van Cuba.

#106668 door Robert
04 maart 2014, 02:52
Het zuidoosten dan?

#106677 door Nelis85
04 maart 2014, 19:28
ps. Santiago de Cuba ligt in de 'ORIENTE', dat is het OOSTEN van Cuba.

Zoals Robert al aangeeft bedoelde ik inderdaad het zuidoosten :wink:

We wilden sowieso tijdens de eerste dagen in Havana alvast voor een casa kijken voor de laatste dagen van de vakantie. Waarschijnlijk dat we gewoon dezelfde casa proberen te boeken.