Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#113746 door Harry
14 feb 2018, 12:20
Beste mensen, ik ga in mei naar Havana voor 10 dagen, maar wil tussendoor nog 1 of 2 dagen naar Vinales/Pinar. Het belangrijkste voor mij is om de plantage van Robaina te bezoeken. Wat is de makkelijkste (en voordeligste) manier om vanuit Havana naar bijvoorbeeld Pinar del Rio te gaan? En kan ik van daaruit naar San Luis voor de plantage?
En weet iemand iets over fietsverhuur in Havana? Het lijkt me fijn om door de stad te fietsen als ik naar een andere wijk wil.
#113747 door Pieterklu
15 feb 2018, 16:06
1. het gemakkelijkste is een georganiseerde bustour naar Pinar del Rio waarin het bezoek aan de sigarenboer is opgenomen. Bij elk hotel kun je een dergelijke tour boeken. is ook direct het duurste (vaak dagtrips vanaf 50 - 100 cuc) .
2. het meest effectief is een huurauto en daarmee naar Vinales en Pinar del Rio (65 cuc per dag)
3. comfortabel maar met complicaties is de Viazul-bus (goedkope optie circa 20 cuc voor enkel reis) naar Viñales en van daar uit door naar Pinar. Met lokaal vervoer (taxi) door naar je locatie.
4. goedkoop maar met complicaties is collectivo (gedeelde taxi) naar Viñales en Pinar en met lokaal vervoer door naar je locatie.

Fietsverhuur, op diverse plaatsen inmiddels in Havana mogelijk. Ook bij hotels. Zie eerdere posts.

Scucces
#113748 door itchycoo
16 feb 2018, 12:23
Ik zou aanraden om minstens 2 dagen te gaan en persoonlijk zou ik zelfs langer naar Pinar del Rio/Vinales gaan, want ik vond dat leuker dan Havana.

Een paar weken terug heb ik zelf de Viazulbus van Havana naar Vinales gepakt (kan ook naar Pinar, daar komt 'ie langs) en ik vond dat prima. Goede airco en de bus was vrij rustig, waardoor ik rustig een boek kon lezen. Een kaartje naar Vinales kost een tientje, dus daar kun je geen buil aan vallen. Enige waar je op inlevert is dat je aan vertrektijden gebonden bent (vroegste gaat om 9.00 uur) en de bus zal er iets langer over doen dan eigen vervoer of een taxi.

Voor fietsverhuur kun je denk ik het beste navraag doen bij je accommodatie, die weten vaak wel een adresje dan wel een familielid met een fiets.

Succes en vooral veel plezier! :)
#113749 door Harry
16 feb 2018, 22:30
Dank heren! Ik ben trouwens in 2009 al wat langer in Vinales geweest, was inderdaad de moeite waard. Maar ik heb ook het idee dat ik nog niet klaar was in Havana, dus daar ga ik nog wat lekker rondhangen.
#113751 door Janette
17 feb 2018, 21:37
Zeker de moeite waard.

Ben er december 2017 ook geweest, maar dan met huurauto die wij hadden voor een periode dat wij daar waren in Cuba.
#113754 door Harry
19 feb 2018, 10:40
@Rickenbilly; wat is er gebeurd dan? We zaten toen in een zeer rustiek zijweggetje in een Casa, waar een ossenvlees langskwam voor de boodschappen. In de tuin liepen paarden en als we verder van het dorp liepen kwamen we in de rimboe. Hoop ergens dat dat er nog wel is...

En gezien je forumnaam moet jij wel een muzikant zijn, klopt dat?
#113762 door Harry
20 feb 2018, 12:37
@Janette; wij hadden toen ook een huurauto, maar hoop het nu anders te doen. Ook omdat ik nu alleen ga en niet meer het hele eiland over ga.
#113763 door itchycoo
20 feb 2018, 14:47
rickenbilly schreef:@ Harry.
Het toerisme is met 1000% ja zegge duizend % toegenomen. Een soort pretpark is het geworden.

groet R.

Ik was er in januari en moet zeggen dat ik het toen in Viñales erg mee vond vallen met de hoeveelheid toeristen, maar volgens mensen daar was het o.a. nog door orkaan Irma betrekkelijk rustig en ik kan mij voorstellen dat het er wel eens veel drukker is. Of het is er in de jaren hiervoor écht extreem rustig geweest :P

Trinidad daarentegen was werkelijk compleet overspoeld met toeristen, vooral héél veel Duitsers.
#113765 door rickenbilly
20 feb 2018, 16:12
10 jaar geleden was het inderdaad extreem rustig met maar 1 ja één restaurant en geen paladars. Nu is de hele hoofdstraat één grote paladar en bijna alle huizen casa particulares. Ja vooruitgang hou je niet tegen!
#113789 door itchycoo
26 feb 2018, 14:15
rickenbilly schreef:10 jaar geleden was het inderdaad extreem rustig met maar 1 ja één restaurant en geen paladars. Nu is de hele hoofdstraat één grote paladar en bijna alle huizen casa particulares. Ja vooruitgang hou je niet tegen!

Oh wauw, dat is wel een flinke verandering dan. Het viel mij inderdaad al op dat (naar mijn ruwe schatting) 80% van de huizen casa particulares zijn. Een dame vertelde mij dat het afgelopen maanden relatief rustig is qua toeristen en dat veel casa houders nogal desperate zijn over het binnenhalen van voldoende gasten i.v.m. betalen van de vergunning.