Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#112621 door Axel
13 jan 2017, 15:54
Hoi allen,
Ik ben Axel, 25, en ga van 21 februari tot 16 maart backpacken in Cuba :D Erg veel zin in uiteraard, dus ik ben nu mijn reis aan het plannen. Ik hoop dat jullie mij enkele nuttige tips kunnen geven! Ik reis alleen, en zal dus vooral gebruik maken van de Viazul bussen (of taxi collectivos als ik die ter plekke kan regelen voor een gunstige prijs). Naast uiteraard de cultuur en mensen van Cuba te leren kennen, hou ik erg van natuur, hiken, en actief bezig zijn. Nu heb ik globaal een route uitgestippeld:

Dag
1 Amsterdam/Havana
2 Havana
3 Havana
4 Havana
5 Havana/Vinales
6 Vinales
7 Vinales
8 Vinales/Cienfuegos
9 Cienfuegos
10 Cienfuegos/Trinidad
11 Trinidad
12 Trinidad
13 Trinidad/Camaguey (nachtbus)
14 Camaguey/Bayamo
15 Sierra Maestra
16 Sierra Maestra
17 Bayamo/Santiago de Cuba
18 Santiago de Cuba
19 Santiago de Cuba
20 Santiago de Cuba
21 Santiago de Cuba/Baracoa
22 Baracoa
23 Baracoa
24 Baracoa/Havana (vliegtuig)
25 Havana/Amsterdam

Hoe denken jullie hierover? Is dit een beetje relaxed te bereizen? Ik zou graag ergens willen duiken/snorkelen, waar kan ik dat het beste doen, of zijn er plekke op de route die ik daarvoor nog aan kan doen?
Weet iemand hoe het staat met Baracoa en Park Humboldt na de orkaan van oktober? Is het nog de moeite naar Baracoa te gaan?

Sorry voor de vele vragen, maar alvast bedankt voor alle advies!
#112641 door Ukraina
17 jan 2017, 17:08
Axel schreef:24 Baracoa/Havana (vliegtuig)

Heb je dat ticket al geboekt? Dat zou ik wel knap vinden, benieuwd hoe je dat hebt geregeld.
#112642 door Encantó
17 jan 2017, 20:04
Cubana vliegt alleen op dinsdag (21 feb) en zondag. Boeken kan via internet. 174 €.
Misschien vliegt Gaviota op 24/02 ? Boeken op de website van Gaviota, maar die werkt enkel met IE5 of Netscape.
#112643 door HijodelMundo
17 jan 2017, 21:24
Ukraina schreef:
Axel schreef:24 Baracoa/Havana (vliegtuig)

Heb je dat ticket al geboekt? Dat zou ik wel knap vinden, benieuwd hoe je dat hebt geregeld.

Op http://www.cubatravelnetwork.com kan je die vluchten gewoon boeken hoor (vermits beschikbaar, er zijn weinig vluchten en kleine vliegtuigen).

Niet zo moeilijk
#112644 door Encantó
17 jan 2017, 21:56
Via deze link vlieg je 25 € goedkoper (direct boeken via mytrip gaat niet)
https://www.mytrip.com/be/flights/searches/c69b3311ed9d449da92009f05c66377a/journeys/b85a2b2f5f824c8caa07c6c790b262de/reservations/new

Laat maar weten als je een andere datum (dinsdag, donderdag en zondag) nodig hebt, dan plak ik een nieuwe link.
#112653 door Axel
20 jan 2017, 14:17
Encantó schreef:Cubana vliegt alleen op dinsdag (21 feb) en zondag. Boeken kan via internet. 174 €.
Misschien vliegt Gaviota op 24/02 ? Boeken op de website van Gaviota, maar die werkt enkel met IE5 of Netscape.

Het gaat om dag 24 van mijn reis, niet 24/02. Dag 24 van mijn reis valt op donderdag 16/03. Cubana heeft dan een vlucht, maar rechtstreeks boeken lukte niet (pakte creditcard niet). Heb jij een linkje voor 16/03 Baracoa - Havana?
#112654 door Pieterklu
20 jan 2017, 14:37
@Axel: Een geweldig programma. Ik zou zo meewillen. Voldoende tijd ingepland, reisafstanden zijn heel goed te doen. De plaatsen die jij bezoekt passen uitstekend bij je interesses. Toppie dus. Veel plezier.
#112655 door Encantó
20 jan 2017, 17:03
Via mytrip lijkt het niet meer te lukken. Je kan o.a. wel boeken via www.supersaver.nl. Is ook ongeveer 25 € goedkoper dan via cubatravelnetwork.

Reistijd is 2:15 u. Dat zal wellicht een Antonov AN 26 zijn. Aerogaviota gebruikt daarvoor wel eens een AN 26 van de Cubaanse paracomando's. Dat wil zeggen dat er nauwelijks ramen in het vliegtuig zijn en instappen gebeurt via de jump ramp aan de achterzijde.

Grote kans dat je landt in Playa Baracoa - La Habana. Dat is een vliegveld in de meest westelijke deelgemeente van Havana. Er is gratis busvervoer tot aan Aeropuerto Marti. De bus stopt ook in Centro Habana als je dat vraagt.

Ik zie dat de prijzen sedert 2010 bijna verdubbeld zijn. Daar komt bovendien de waardevermindering van de € t.o.v. de CUC ($) bij: van 1 op 1.35 naar 1 op 1.1 /:

Afbeelding
#112661 door Axel
21 jan 2017, 19:47
Encantó schreef:Via mytrip lijkt het niet meer te lukken. Je kan o.a. wel boeken via www.supersaver.nl. Is ook ongeveer 25 € goedkoper dan via cubatravelnetwork.

Reistijd is 2:15 u. Dat zal wellicht een Antonov AN 26 zijn. Aerogaviota gebruikt daarvoor wel eens een AN 26 van de Cubaanse paracomando's. Dat wil zeggen dat er nauwelijks ramen in het vliegtuig zijn en instappen gebeurt via de jump ramp aan de achterzijde.

Grote kans dat je landt in Playa Baracoa - La Habana. Dat is een vliegveld in de meest westelijke deelgemeente van Havana. Er is gratis busvervoer tot aan Aeropuerto Marti. De bus stopt ook in Centro Habana als je dat vraagt.

Ik zie dat de prijzen sedert 2010 bijna verdubbeld zijn. Daar komt bovendien de waardevermindering van de € t.o.v. de CUC ($) bij: van 1 op 1.35 naar 1 op 1.1 /:

Afbeelding

Via de site van Cubana zelf zie ik dat het een ATR-72 is en land op Aeropuerto Marti, dat is dus prima. De bus van Baracoa doet er 19 uur over naar Havana. Voor €90 extra ben ik er in 2.5 uur en heb ik nog een volle dag in Havana. Dan lijkt het mij een snel gemaakte keuze!

Dank voor je tips in ieder geval. Ik ga via Super Saver boeken.

Edit: toch geboekt met cubatravelnetwork. Via super saver kwamen er nog allemaal verborgen kosten bij voor bagage en betalen.
#112662 door Axel
21 jan 2017, 21:25
Pieterklu schreef:@Axel: Een geweldig programma. Ik zou zo meewillen. Voldoende tijd ingepland, reisafstanden zijn heel goed te doen. De plaatsen die jij bezoekt passen uitstekend bij je interesses. Toppie dus. Veel plezier.

Super, fijn om te horen, thanks voor je feedback! :D
#112663 door Encantó
21 jan 2017, 22:28
Axel schreef:Edit: toch geboekt met cubatravelnetwork. Via super saver kwamen er nog allemaal verborgen kosten bij voor bagage en betalen.

Ik heb daarjuist het boekingsproces volledig doorgenomen op supersaver. Wat erg zeg! Voortdurend popups om nog een paar euro extra te doen betalen. 't Lijkt wel of er een jinetero achter die website zit. Zo snel mogelijk vergeten dus. Inclusief bagage kwam ik op 183 € uit. Dat is 6 € meer dan via cubatravelnetwerk.com.

Maar een ATR 72 ? Die is echt op 1 1/2 uur in Havana. Ik kan me ook niet inbeelden dat er 70 passagiers instappen te Baracoa (een verharde runway en een piepklein gebouw). Ofwel wordt er een niet aangekondigde tussenlanding op Cayo Coco gemaakt. Ben benieuw als je terugkomt te lezen welke route en type toestel het was. En op welke luchthaven het landde (Playa).
#112669 door Ukraina
23 jan 2017, 13:45
Pieterklu schreef:@Axel: Een geweldig programma. Ik zou zo meewillen. ....

Hmmm, zolang je op de grond blijft ben ik het met je eens, maar als ik denk aan de terugvlucht van Baracoa bekruipt me wel een heel ongemakkelijk gevoel.
#112674 door Axel
23 jan 2017, 20:22
Ukraina schreef:
Pieterklu schreef:@Axel: Een geweldig programma. Ik zou zo meewillen. ....

Hmmm, zolang je op de grond blijft ben ik het met je eens, maar als ik denk aan de terugvlucht van Baracoa bekruipt me wel een heel ongemakkelijk gevoel.

Vanwaar dat ongemakkelijke gevoel? Slechte ervaring met binnenlandse vluchten?
#112792 door Ukraina
20 feb 2017, 00:05
Vanaf Baracoa vliegen denk ik erg oude toestellen, en sowieso Cuba en technies onderhoud daar heb ik niet zoveel vertrouwen in.
#112793 door rickenbilly
20 feb 2017, 00:46
Ik heb deze vlucht:

http://secure.cubatravelnetwork.com/bp/ ... d=14912593

Geboekt Habana Baracoa voor 250 CUP 10 usd. als resident permanente.

Geen idee wat voor vliegtuig ik vlieg in elk geval terug met een airbus vanuit Santiago Habana voor dezelfde prijs en tussendoor ± 300 km fietsen langs de kust van B. Naar S.

Ja fietsen gaan mee in het vliegtuig.

groet,

R.