Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#110404 door plf
29 jun 2015, 20:47
Goede dag

Wij gaan een rondrit maken met Arke reizen.
Nu lees ik dat je met geld wisselen op 't vliegveld moet oppassen.

Daarom vroeg ik mij af, kan je ook geld wisselen in de hotels. Van enkele wordt aangegeven dat zij een currency exchange desk hebben.
Als het kan hebben ze daar dan de zelfde tarieven of hanteren ze een opslag?

Hoor het graag
#110407 door Ukraina
30 jun 2015, 20:34
Ik had zelf de indruk dat het wisselen bij de bank op het vliegveld Varedero duurder was dan in de bank in Matanzas. (12 uur eerder) Kan iemand daar meer over zeggen?
#110412 door havanalover
01 jul 2015, 14:23
Natuurlijk is geld wisselen in hotels minder gunstig. Op het vliegveld is helemaal niet aan teraden. De toerist telt meestal wel de biljetten na maar krijgt dikwijls ook een handvol munten. Dikwijls is hier één of twee cuc te kort. (of gemixed met moneda nacional) Sorry, (tegen de toerist) misteld.
Veiliger zijn banken en vooral Cadeca. (omdat hier meer toezicht is) bv In de Cadeca in Obispo in Havana is toezicht van cameras en bewakers. Jaren geleden gaf ik teveel (nieuwe eurobriefjes kleefden aan elkaar). De loketbediende gaf mij het teveel terug. Ik gaf de eerlijke Cubaan een fooi. Dat mocht niet, alles was gefilmd. Zij mocht geen geld aannemen enkel een blikje frisdrank. Iedereen had het gezien, de bewaker, de cameras, mijn echtgenote alleen de Yuma was blind geweest. Ondervinding heeft mij geleerd zeer waakzaam te zijn.
#110555 door Ukraina
23 jul 2015, 12:44
HijodelMundo schreef:Op alle luchthavens ter wereld is de wisselkoers minder gunstig dan in de rest van het land. Dat is op schiphol net zo...

Bij de privee wisselkantoortjes, ja.
Maar geldt dat ook voor officiele banken zoals ABN?
Vond het wel vreemd te constateren bij de Cubaanse bank .
#110581 door plf
24 jul 2015, 21:23
Net terug van een top rondreis. ;-)

Tav geld wisselen.
- Wij waren geland op Holguin. Daar konden we zonder problemen geld wisselen. Eurobriefjes voor CUC's. Geen toestanden, zoals gemeld op Varadero of Havana.
- Onderweg konden we in alle grote steden ook wisselen. Bij een Cadeca bank! (niet alle banken zijn Cadeca). Niet in het weekend open.
- In de grotere hotels kon je ook eurobriefjes direct wisselen.
Bij alle drie zonder commissie, toeslagen oid. Ze hielden alle een gelijke koers aan. Wel altijd een paspoort nodig.

Bij de Cadeca bank konden andere in ons gezelschap ook geld opnemen met een master credit card. Hier werd dan wel commissie voor gevraagd. (ongeveer 4 euro) En de bank boekt dollars af van je credit card. Gezien de relatie met de US tegen een 10% ongunstige koers. Je creditcard maatschappij zal die weer omzetten naar euro's. Niet gunstig dus. (commissie, ongunstige dollar -> CUC koers, + dollar naar euro)

Dus neem euro's mee. Niet gescheurd. Grotere coupures geen enkel probleem.
En voor back up een credit card.

En let goed op bij vliegveld van Havana en Varadero. Wij werden door de Cubaanse reisleiding gewaarschuwd, dat daar wel eens wat mis gaat.

Goede reis