Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#106873 door Rosan
21 maart 2014, 14:59
Hoi allemaal,

Ik ga begin april voor 7 weken naar Cuba (als student een coschap huisartsgeneeskunde lopen) en ik heb al een beetje rondgekeken op dit forum voor tips qua geld (oa. bij viewtopic.php?f=47&t=14177). En ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring van langere tijd naar Cuba gaan en hoe jullie dat doen met geld?

- Euro's mee nemen uit NL of dan liever Amerikaanse dollars? (en hoeveel?)
- Of toch daar met Visa-card m.n. geld ophalen?

Alvast bedankt!
Rosan
#106880 door JVLebbink
21 maart 2014, 17:10
Ha Rosan,

Lees je wat beter in over Cuba, ik snap dat je daarvoor op dit forum komt maar alleen al de vraag over dollars laat zien dat je nog niet zo best bent voorbereid om begin april naar Cuba te gaan er worden voor dollars namelijk extra kosten gerekend. Dan zou je drie dubbele kosten hebben omdat je vanuit euros naar dollars moet en dan naar cuc met extra kosten.

Ikzelf neem altijd geld in cash mee. Dat heeft mijn voorkeur omdat dit de laagste kosten heeft. Ik bewaar het natuurlijk zo veilig mogelijk. (Het zit in m'n riem, maar dat kan voor een vrouw natuurlijk onhandig/onmogelijk zijn)

J
#106882 door sandersh
21 maart 2014, 17:35
Waar ga je je co-schap lopen? -Ik wist overigens niet dat Nederlandse universiteiten een uitwisseling met Cuba hadden-. Zit je in een Casa Particular ( = guesthouse) of in een studentenflat?
Als je in een Casa Particular gaat logeren, kan je cash geld meenemen. Doorgaans wordt daar niet uit je kamer gestolen. Beter is om euro's ipv dollars mee te nemen (VS is nog steeds de vijand #1). Mocht je in een studentenflat gaan wonen, lijkt me de kans op jatten een stuk groter. Neem zo wie zo een tas met een stevig slot mee.
Een VISA creditcard (ANWB) is het veiligst. VISA werkt in Cuba. Als je in een stad zit zonder pinautomaat, kan je met je creditcard binnen bij de bank geld opnemen.
#106914 door Rosan
25 maart 2014, 13:35
Over de coschappen klopt, ze zijn er inderdaad niet regulier. Ik ben de eerste 'try-out'. Dus ik ben heel benieuwd! Ik blijf in een Casa Particular, waarmee de universiteit goede ervaringen heeft.

Ik ga inderdaad Euro's meenemen, ik denk dat kleine briefjes beter handelbaar/inwisselbaar zijn dan grote, klopt dat? Ik heb alleen nog niet zo goed zicht op hoeveel ik mee zou moeten nemen, 500,-? of meer?

Verder ben ik als student inmiddels in de molen (veel bellen) van een VISA-card aanvraag en als het goed is moet dat ook op tijd binnen komen.
#106916 door sandersh
25 maart 2014, 14:36
De grootte van je euro biljetten maakt qua wisselen niet uit. Ik zou me kunnen voorstellen dat je steeds overzichtelijke bedragen wilt wisselen. Als je ongeveer 50 dagen gaat logeren in een Casa, heb je vermoedelijk €1000,- nodig voor je slaapplek. Misschien kan je een deal maken omdat je daar ruim 2 maanden blijft. Per dag kom je met €20,- een heel eind voor eten + transport (geen prive taxi nemen, maar een veel goedkopere gemeenschappelijke taxi ='Machina'). En water in 5 liter flessen kopen, dat scheelt enorm. Mocht je een weekend naar Vinales of Trinidad willen gaan, heb je extra budget nodig. Ook een avondje uit in het Casa de la Musica is een flinke uitgave. Of wacht, misschien krijg jij een Cubaanse studentenkaart? Bij vertoon daarvan kom je voor lokale pesos naar binnen. Ook als je naar een voorstelling van het Nationale Ballet van Cuba gaat met die kaart, kan je een spotgoedkoop entreebewijs kopen. Naar de bioscoop kost voor iedereen drie keer niks.