Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#105679 door SQS
12 nov 2013, 13:43
Hoi Cuba-kenners,

Binnenkort vertrekken wij richting Cuba. Heeft iemand recente en conrete informatie of de Mastercard van de ING in Cuba werkt? Ik heb navraag gedaan bij de ING en kreeg de volgende reactie:

In uw e-mail vraagt u of het mogelijk is om in Cuba geld op te nemen met uw creditcard. Dit is niet mogelijk. Graag lichten wij dit toe.

Betalingsverkeer van en naar Cuba is bij de ING niet mogelijk. Dit betreft alle vormen van betalingsverkeer: zowel internationale overschrijvingen als betalingen met Betaalpas en creditcard. Voor meer informatie over betalingsmogelijkheden in Cuba kunt u contact opnemen met uw reisorganisatie. Wij wensen u een fijne vakantie.

Dit staat echter haaks op de informatie die ik eerder op dit forum heb gelezen. Ik hoor graag zo spoedig mogelijk (ivm vertrek) of iemand weet door recente ervaringen of de Mastercard ING in Cuba kan worden gebruikt om geld op te nemen bij een bank etc...

Alvast enorm bedankt voor de snelle reacties!

#105683 door klaassen
13 nov 2013, 00:19
EEN NIEUW CASH PASSPORT KOPENMAAK KENNIS MET EEN VEILIGERE EN GEMAKKELIJKERE MANIER OM UW UITGAVEN IN HET BUITENLAND TE REGELEN
Cash Passport is een veilige en gemakkelijke manier om uw uitgaven in het buitenland te regelen. U kunt uw geld, voordat u op reis gaat, op de kaart laden en bij miljoenen geldautomaten, winkels en restaurants in het buitenland gebruiken.

Het is eenvoudig om zelf een Cash Passport aan te schaffen. Ga gewoon met uw geldig identiteitsbewijs (paspoort, nationale identiteitskaart (met foto en uitgegeven in een land binnen de EU), Nederlands rijbewijs (met foto) of een Vreemdelingen/Verblijfsdocument uitgegeven in Nederland), naar een GWK Travelex-vestiging, laad geld op uw nieuwe Cash Passport en u kunt vertrekken

Hier mee heb je geen probleem Ik werk er heel veel mee

Je zet er gewoon zoveel geld op wat je nodig hebt

Klaassen

#105685 door elmister
13 nov 2013, 09:56
Mastercard op Cuba is normaal geen probleem. De ING maakt er een probleem van omdat ze een tijd geleden een fikse boete kregen van de Amerikanen. Ze hadden jarenlang een vestiging op Cuba en daardoor de regels van het handelsembargo niet naleefden.

http://nos.nl/artikel/383130-boete-ing- ... cties.html

#105687 door klaassen
13 nov 2013, 15:28
Ing bank

Ja Ja Als je zo geld over maakt gewoon hier in Nederland binnen land En je zet er cuba op Dan wordt het niet over gemaakt
Want ik heb het zelf uit geprobeert
Zelf naar spanje Zet je er cuba bij Dan gaat het ook niet door
Gewoon een Master card zonder schuld aan vragen
Wat heb ik er aan Als ik terug kom van cuba met een berg schuld
Vogens mij is dat tegen woordig modern

Klaassen

#105688 door Pieterklu
13 nov 2013, 18:14
Het zou mij verbazen als de Mastercard van ING niet meer werkt in Cuba.
In januari van dit jaar heb ik hiermee nog zonder problemen geld afgehaald bij de Cadeca. Wie heeft recente(re) informatie over geld opnemen in Cuba met InG Mastercard?

#105689 door klaassen
13 nov 2013, 20:22
Of je met de master card van ing in cuba geld op kunt nemen Dat druf ik niet te zeggen Alleen ik weet wel dat de banken er heel moeilijk over kunnen doen

Klaassen
#105963 door Francin Dolman
17 dec 2013, 22:34
Was de afgelopen weken in Havana, en heb met mijn Visa-card geld gepind, eerst in Calle 16 e/ 3ra y 5ta, daarna Calle 84 esquina 5ta (beiden in Miramar).

Bij de eerste zijn drie pinautomaten, en alleen de middelste gaf cuc af (tot een dagmaximum van 1000cuc, te pinnen als 400-400-200), maar op een gegeven moment deed die het ook niet en ging ik naar Calle 84 hoek 5ta: daar moet je een trapje op en er zijn dan 4 automaten in een sort halletje, waar je tamelijk 'beschermd' staat, i.e., niet iedereen ziet wat je daar staat te doen (in Calle 16 wél). De twee recht voor je (als je binnenkomt) en de meest rechtse geven alleen moneda nacional, de derde, rechts in de hoek , ook cuc.
Op een gegeven moment (alweer!) weigerde ook deze automaat, bewerende dat ik de cijfers achter de komma niet had ingevuld (dat gaat automatisch, dus sneed geen hout).

Ik ging toen met mijn MasterCard (niet van de ING) naar een bank drie blokken verder op de 5ta, en daar kon ik geen geld opnemen omdat ik uit voorzorg (!) mijn visum thuis had gelaten, maar nee, dat visum moeten ze zien (waarom?) en ook moet je je adres opgeven (waarom?).
Ging naar huis om visum te halen, ging naar dichterbij bankfiliaal in Calle 1 entre iets en B (Vedado), waar ik inderdaad geld kon opnemen, als ik visum toonde en adres opgaf.

Tot zo ver mijn ervaringen.

#105965 door HijodelMundo
17 dec 2013, 23:09
Ach ik kon ooit eens in Sancti Spiritus met mijn MasterCard bij de CadeCa geen geld ophalen omdat op de kaar enkel de voorletters staan en niet mijn volledige naam.
Dat die 'toevallig' overeenkomen met mijn echte initialen en de anchternaam ook identhiek is aan mijn achternaam deed er niet toe. Njet!
Bij de bank aan de overkant kon het wel...

Hijo

#105966 door sandersh
17 dec 2013, 23:40
In Vedado zijn een aantal pinautomaten waar je met je creditcard (VISA) + pincode meestal kan pinnen.
Calle 17, tussen M en N.
Calle 23, hoek J.
Als het niet lukt, ga je naar Hotel Nacional. Trap af, naast het zwembad is een bank-je-. Je kunt er met je creditcard + paspoort terecht. Of cash wisselen.
#105991 door annvh
21 dec 2013, 19:01
Onze ervaring (en voordeligste) is dat je best euro's meeneemt en die ter plaatse laat omwisselen in Pesos (convertibles), de zogenaamde Cuc's. Mastercard (van niet-Amerikaanse banken) wordt vlot aanvaard maar wij hielden die als reserve. Ook Mastercard gebruikt om de (ter plaatse te betalen) verzekering van de huurauto te betalen.

#105999 door Eddy77
22 dec 2013, 13:36
Volgens mij ben je iets van 4% aan transactiekosten extra kwijt met creditcard tov cash omwisselen. Je loopt alleen wat meer risico met cash, de vraag is hoeveel dat risico je waard is.

Visa werkt in pinautomaten en bij opnemen bij de balie van de bank, met mastercard moet je naar de bank om geld te krijgen.