Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?

#105408 door Pieterklu
22 okt 2013, 17:47
Volgens mij komt er eerst een tussenstap, en die zou bestaan uit de onderlinge herwaardering tussen cuc en cup. Niet 1 : 25 zoals het nu is maar bijvoorbeeld 1 : 4. Kleine aanpassingen dus een beetje meer van hetzelfde. Langzamerhand toegroeien naar een nieuw systeem waarbij (ik denk dat) alleen de cuc overblijft en dat die de officiële munt van Cuba gaat worden. Ook officieel inwisselbaar als valuta.

#105409 door Tijn
22 okt 2013, 19:13
Dat zou, op korte termijn, goed nieuws zijn voor de (CUC)koopkracht van de 'gemiddelde' Cubaan.
Vraag me af hoe de overheid dat wil gaan financieren.

#105416 door Eddy77
22 okt 2013, 22:59
Pieter, waarop baseer je het idee dat er een revaluatie komt van de CUP voordat 1 van beide (CUP en CUC) wordt afgeschaft? Alles in het granma stuk (viewtopic.php?p=105414#105414) wijst erop dat men dit nu juist probeert te voorkomen om speculatie tegen te gaan. Ook wordt erop gewezen dat spaarrekeningen in beide valuta hun waarde zullen behouden. Zoals het hoort.

Het gaat ook niet veel veranderen voor het volk. Het belangrijkste is dat foute prikkels bij staatsbedrijven worden tegengegaan, waar 1 CUP nog 1CUC waard is. Mensen met macht bij staatsbedrijven kunnen nu met creatief boekhouden nog veel geld maken.

En waarop baseer je dat cuba volledige inwisselbaarheid van de valuta tegen internationale valuta in gaat voeren? Zelfs tot aan het IMF is er nu steun voor de visie dat kapitaalverkeer niet volledig vrij moet zijn, dus dat verwacht ik bij cuba ook zeker niet.
#105417 door JVLebbink
23 okt 2013, 10:13
Eigenlijk is dit toch heel makkelijk? CUC is toch alleen in Cuba iets waard, dus vermenigvuldig de CUC prijzen met 25 om CUP prijzen te krijgen. Schaf vervolgens de CUC af en zorg dat mensen hun CUC nog om kunnen ruilen voor X maanden (bijv. 2) .

Enig nadeel: Werkeloze Cadeca- en Bankmedewerkers (maar dat vind Raoul misschien geen nadeel).

gr,

J

#105418 door Joop_Siroop
23 okt 2013, 10:31
Even wachten nog aub want heb nog 250 Cuc hier liggen
;-)

#105419 door Pieterklu
23 okt 2013, 10:35
@Eddy55 : het verhaal over revalueren van de cup komt van een bron uit Canada of Spanje. Ik las het een half jaar geleden. Op zich zou ik dat wel snappen omdat de invoeren van een nieuw muntstelsel 9in dit geval afschaffing van cup) een lange invoeringstijd vergt. financiële administraties moeten worden omgezet, banksystemen etc. Een forse klus dus. Het omzwaaien van waarde van cup naar 4 : 1 ipv 25: 1 is veel gemakkelijker en laat mensen wennen aan de hogere waarde van cup waardoor een toegroei naar cuc of dollar (na afschaffing bloqueo) soepeler loopt.

Aansluiting bij internationaal betalings- en kapitaalverkeer lijkt mij voor Cuba een must. Het geeft vertrouwen en meerdere zekerheid aan investeerders en het is ook logisch. De meest belangrijke importstroom in buitenlandse valuta vindt plaats in dollars via de steun van de Amerikaans Cubanen aan hun familie. Cuba bevindt zich dan ook sterk in de monetaire invloedssfeer van de USA. Nogmaals, een dergelijke excersitie, is uitsluitend mogelijk na opheffing van de blokkade. Laten we niet vergeten dat de dollar eerder wettig betaalmiddel is geweest in Cuba!

#105420 door HijodelMundo
23 okt 2013, 15:25
Enerzijds heeft JVLebbink gelijk dat het makkelijk zou moeten zijn. Het gaat echter niet om 1 munt over te houden het gaat om de reevaluatie zodat 1 CUC uiteindelijk 1 CUP waard is, ergo er is dan nog maar 1 munt...

Dat is een stuk moeilijker want je moet de CUP meer waard laten worden. Die is nu 1/25 van de USD waard en je moet die waarde omhoog krijgen. Dat kan kunstmatig waardoor als je snel je CUC naar CUP wisselt (gister zaten de CADECAs al zonder CUP) zodat je er shitloads van hebt en daarna de CUP gereevalueert wordt zou je dikke winst kunnen maken!

Dat wil de regering natuurlijk niet en dat maakt dat hele proces zo lastig. In de tussentijd stormloop op de CADECAs (gebeurt gemiddeld eens in de 2/3 jaar, ben er een keer ingetrapt en doe er niet meer aan mee) en zit je daar met je stapels CUP. Als je het geld over hebt tja waarom zou je de gok niet wagen...

HIjo

#105423 door Joop_Siroop
23 okt 2013, 17:56
Zo komen ook de Cucs onder de matrassen vandaan...

#105425 door HijodelMundo
23 okt 2013, 18:31
Kijk Joop,

Dat is volgens meestal meer de reden van dit soort geruchten/berichten. Aangezien weinig cubanen actief gebruik maken van ene bankrekening is er natuurlijk altijd onduidelijkheid over het besteedbare kapitaal van de Cubanen (een idee moeten ze wel hebben ze hebben immers zelf het geld in omloop gebracht)
Maar dan nog...

De laatste keer dat er grootschalige geruchten waren kwamen er prompt 1 maand later allerlei electrische motoren op de markt a 1000 CUC, computers en andere electrische huishoud apparaten...

Maar wie weet is het deze keer serieus en gaan ze eindleijk echt naar die situatie toe van 1 op 1

Hijo

#105431 door Eddy77
23 okt 2013, 23:30
Tja, denk niet dat de cup gerevalueerd wordt ten opzichte van de cuc, want dan krijg je enorme speculatie. Plus: de cubaanse overheid heeft de middelen niet om de cup te revalueren, i.e. dat zou ook betekenen dat de reele waarde van de meeste salarissen die in cup worden uitbetaald omhoog zou gaan. Plots kun je dan met je salaris meer bucaneros kopen. Het is logischer om de huidige wisselkoers te handhaven en de salarissen nominaal te verhogen als daar ruimte voor is.

de CUC wordt wel degelijk vertrouwd, op de (kleine) zwarte markt wordt de cuc gewoon tegen de cadeca prijs verhandeld (of tussen de koop en verkoopprijs in). Mensen die elkaar vertrouwen doen dit om te voorkomen dat fidel (de cubaanse staat) de marge pakt zeg maar. Als de cuc (of cup) niet vertrouwd zou worden zou de wisselkoers op de zwarte markt anders zijn dan bij de cadeca. En dat is niet zo.

Vrij kapitaalverkeer kan leiden tot grote in en uitstroom van een munt, wat veel schommelingen in de wisselkoers zou veroorzaken en ik denk niet de cubaanse regering daaraan gaat beginnen.

Gaf eerder al aan dat de voornaamste reden voor afschaffing is dat binnen de cubaanse overheid met een 1 op 1 wisselkoers wordt gewerkt wat een incentive geeft om daarvan gebruik te maken. Een artikel van Pavel Vidal geeft inzicht in de problemen maar het is vrij ingewikkeld en technisch.

@Joop: welke van de 2 wordt afgeschaft is volgens mij nog niet duidelijk. Ik verkoop eigenlijk altijd de overblijvende cucs voor mijn terugreis, een soort gevoel dat je niet weet wat er zal gebeuren met de munt. Maar ik denk dat er wel een overgangstijd zal komen, of men nu voor cup of cuc kiest. En je gaat toch vaak genoeg, neem ik aan...

#105434 door carino
24 okt 2013, 10:02
Zie ook:
http://cubanitoencuba.com/2013/10/22/cu ... monetaria/

Volgens een bericht in de Volkskrant is het de bedoeling om de CUP in de CUC te laten overgaan door de CUC geleidelijk te devalueren en de CUP te revalueren.
Dat zou dan in 18 maanden moeten plaatsvinden en uiteindelijk op een koers van 14 ongeveer uit moeten komen.
Ergo: snel je CUC omwisselen voor CUP's :-)
Er wordt geen bron vermeld.
Als het zo wordt uitgevoerd gaat dat volgens mij grote problemen opleveren.
Een veel simpelere oplossing zou zijn om in een keer de CUC af te schaffen en alles in CUP om te wisselen.

#105440 door Eddy77
24 okt 2013, 13:17
De hervorming draait om de wisselkoers bij cubaanse staatsbedrijven, waar met een wisselkoers van 1cup=1cuc wordt gewerkt. Dit geeft een sterke incentive om inputs te importeren voor deze bedrijven. Je krijgt voor iedere cup 1cuc aan importwaarde. Die importen worden dan ook gelimiteerd voor staatsbedrijven. Zij kunnen alleen producten importeren tegen de gunstige wisselkoers met toestemming van een overheidsinstelling.

Als je de wisselkoers voor deze bedrijven van het ene op het andere moment naar 1 op 24 brengt en ze maken gebruik van inputs in cucs dan hebben ze een groot probleem. Die importen kosten plots veel meer. Dit zou staatsbedrijven de kop kunnen kosten. Omdat niet duidelijk is welke staatsbedrijven precies getroffen worden moet alles gradueel gaan.

Aan de andere kant hebben deze bedrijven geen incentive om te exporteren, want voor iedere cuc die ze verkopen krijgen ze maar 1 cup. De vraag is in hoeverre er cubaanse staatsbedrijven zijn die onder het cupregime produceren die ook producten maken die interessant voor de export zouden kunnen zijn.

De staatsbedrijven hebben ook geen incentive om te verkopen aan de toerismesector of andere gemengde bedrijven die in cuc werken, want voor 1cuc krijgen ze maar 1 cup.
Dit wordt nu kennelijk gradueel aangepakt getuige deze quote uit een interview met Pavel Vidal:

'Vidal, however, said that the process of reconciling the exchange rates of the two currencies has already begun on an experimental basis.

A whole series of transactions are made at varying exchange rates, he said. For example, he said, farmers sell agricultural supplies directly to hotels at a rate of 10 CUPs to one CUC, instead of 24 to 1.

The sugar industry also has begun to make transactions at rates different from the one CUC to one dollar rate used by state companies. It exports at 12 to 1, imports at 7 to 1, and imports fuel at a 4 to 1 rate, Vidal said, citing unofficial information.'

Dus het lijkt niet waarschijnlijk dat er voor het volk op korte termijn veel verandert. Op lange termijn kan de groei gestimuleerd worden, waarvan uiteindelijk ook de bevolking kan profiteren.

Voor achtergrond een wat ouder artikel: http://www.nuso.org/upload/articulos/3536_1.pdf

#105441 door dutchjong
24 okt 2013, 14:49
Hallo, zou je bovenstaande met een voorbeeld kunnen uitleggen want ik begrijp het niet maar vind het wel een interessant onderwerp.

Stel dat een staatsbedrijf iets importeert voor 100 USD dan zal dat bedrijf aan de buitenlandse leverancier 100 USD moeten betalen en dat product voor minstens 100 CUC cq 2500 CUP op de Cubaanse markt moeten zetten om winst te maken.

Ik begrijp nog niet waarom je niet in één keer de CUC kunt afschaffen en daarna alles omzetten naar CUP prijzen tegen de huidige koers (1 CUC = 25 CUP) en dat toeristen hun harde valuta alleen nog tegen CUP kunnen inwisselen.

#105444 door Eddy77
24 okt 2013, 21:22
'Stel dat een staatsbedrijf iets importeert voor 100 USD dan zal dat bedrijf aan de buitenlandse leverancier 100 USD moeten betalen en dat product voor minstens 100 CUC cq 2500 CUP op de Cubaanse markt moeten zetten om winst te maken. '

Staatsbedrijven kunnen nu (als ze toestemming krijgen van staatsinstantie) met 100CUP voor 100dollar importeren. Dat verstoort de boel natuurlijk.

Als je deze bedrijven in 1 keer over laat gaan op een wisselkoers van 1 op 25 dan worden de importen waarvoor ze toestemming hebben in 1 keer 25 keer zo duur. En dan moet er dus geld bij. Dit geldt evenzo voor alle inputs die ze kopen van gemengde bedrijven die in cucs hun boekhouding voeren. Waarschijnlijk heeft de cubaanse overheid niet goed overzicht over welke bedrijven het betreft en hoeveel geld die gaan verliezen door de verandering.

De farmers waar Vidal het over heeft die tegen een wisselkoers van 1 op 10 aan hotels verkopen, hebben nu een grote incentive om dingen achterover te drukken en tegen de cadeca wisselkoers van 1 op 25 zwart te verkopen.

'Ik begrijp nog niet waarom je niet in één keer de CUC kunt afschaffen en daarna alles omzetten naar CUP prijzen tegen de huidige koers (1 CUC = 25 CUP) en dat toeristen hun harde valuta alleen nog tegen CUP kunnen inwisselen.'

Het is niet duidelijk hoeveel staatsbedrijven nu tegen een wisselkoers van 1 op 1 inputs kopen en hoeveel zij dus gaan verliezen als je overgaat op de nieuwe wisselkoers.
Evenzo kan het zijn dat staatsbedrijven die nu voor algemeen nut dingen produceren en in cups verkopen een grote incentive krijgen om tegen cucs te gaan verkopen aan gemengde bedrijven. Want ze krijgen dan niet meer 1cup voor 1 cuc maar 25cup voor 1 cuc. Weer kan je het voorbeeld van farmers geven die Vidal ook noemt. Als ze teveel cups krijgen voor iedere cuc als ze aan hotels verkopen, dan leveren ze niet meer aan het volk. Natuurlijk kan je dat met regelgeving weer oplossen, maar daarmee wil de regering nou juist minderen.

#105453 door dutchjong
25 okt 2013, 16:50
Dus begrijp ik het goed ? Die Cubaanse staatsinstantie importeert iets voor 100 USD (en betaalt 100 USD aan die buitenlandse leverancier want die wil alleen maar harde valuta), het staatsbedrijf betaalt vervolgens 100 CUP aan die staatsinstantie voor het product en zet het vervolgens voor 100 CUC in de Cubaanse markt ?

En dan die farmers: stel die verkopen iets aan een hotel voor een CUC-CUP koers van 1 op 10. Die verkopen iets wat 100 CUP waard is en krijgen daar dan 10 CUC voor terug. Als ze dan hard naar de Cadeca rennen dan kunnen ze die 10 CUC voor 240 CUP inwisselen. Werkt het zo ?

#105454 door Eddy77
26 okt 2013, 00:54
Ja zo ongeveer. 2 maars: staatsbedrijven die in nationale valuta opereren, verkopen geen spullen in cucs, dus ze zetten alleen maar producten in cups in de markt.
En: staatsbedrijven is het verboden bij de cadeca geld om te wisselen. Maar je kan natuurlijk niet alles controleren en er zal best behoorlijk wat buiten de boeken om gebeuren. En dat wordt in de hand gewerkt door de dubbele wisselkoers van 1 op 1 binnen bedrijven en 1 op 25 bij de cadeca.

#105455 door Pieterklu
26 okt 2013, 10:21
Is het niet zo dat Cubaanse staatsbedrijven uitsluitend producten importeren tegen dollars (cuc) en dat deze producten in de interne markt (bijna) uitsluitend worden afgezet tegen cuc's (behalve misschien rijst en enkele andere primaire levensbehoeften?). Je zou dan zeggen dat die staatsbedrijven haast break-even moeten draaien.

Een ander geval is is de export van Cubaanse producten. De staat koopt of produceert goedkoop (nikkel, agrarische producten, gezondheid (artsen en verpleegsters) en verkoopt duur tegen dollars.

de kunst is dus voor de Staat om de export op te schroeven en de import te reduceren. Het duale geldstelsel verstoort de boel natuurlijk. Het belangrijkste probleem lijkt mij te zitten in de salarissen die veelal in cup worden uitbetaald. Hoe kom je - binnen redelijke termijn- zonder dat er geldontwaarding plaatsvindt naar het naar elkaar toegroeien van cup en cuc.
De enige optie lijkt mij te zijn om tegelijkertijd de prijzen te verlagen en de salarissen te verhogen, waardoor er een relatief evenwicht behouden blijft. Een zekere elasticiteit is nodig omdat geldontwaarding in die overgangsperiode op de loer ligt. Lastig daarbij is dat de Staat vooral invloed heeft op de salarissen en niet op de prijsontwikkeling van de verkoop. Zeker niet als het gaat om geimporteerde goederen.

Kortom een heel interessante maar complexe materie.