Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#104785 door lotte.posthumus
28 aug 2013, 09:29
Lieve allemaal,

Ik moet een creditcard aanschaffen voor mijn reis naar Cuba.

Wat is een betere optie?
- Creditcard Mastercard van de ING?
- Creditcard Visa van de ANWB?

Groetjes, Lotte

#104790 door Joop_Siroop
28 aug 2013, 10:40
Je kunt je in ieder geval afvragen of het slim is je lange vakantie op het
internet aan te kondigen door op een forum je echte naam te gebruiken.

Stuur me even een PB of mail (cubaforum en dan ook nog Gmail) als je het
veranderd wilt gehad hebbende.

Ik gebruik al jaren een mastercard, werkt overal in Cuba om geld op te nemen
(wel paspoort meenemen). Met de visakaart is het volgens mij mogelijk om te
pinnen... maar er zijn vast anderen die dat beter weten..

#104797 door sandersh
28 aug 2013, 20:35
Met een Visa credit card van de ANWB kan je op een paar plekken in Cuba pinnen (pincode meenemen!) bij een pin automaat. Tenzij dat ding net vandaag stuk is. In Cuba werkt alles precies omgekeerd in vergelijking met Japan. Daar bedoel ik mee dat in Japan iedere automaat altijd werkt en tot de nok toe gevuld is.
Mocht de pinautomaat in Cuba tijdelijk ter ziele zijn, ga je met je credit card naar de bank. Of naar een groot hotel, daar zitten vaak kleine dependances van de bank. Dat kost enige tijd, vraag me niet waarom, maar kan mogelijkerwijs een goed gesprek opleveren. Cubanen houden ervan om een praatje te maken met wie dan ook. Heel verfrissend.
#105461 door Enrico
27 okt 2013, 14:00
In Cuba kun je geen geld opnemen met een gewoon bankpasje, maar wel met een credit card. Als je met een credit card geld uit de flappentapper haalt, betaal je een voor bedrag aan opname kosten.
Als bij een Visa-kaart vooraf voldoende geld op een Visa-Rekening stort, betaal je die extra kosten niet. Over het bedrag dat op die Visa-rekening staat ontvang je ook nog wat rente.
Zou voor Cuba dus kiezen voor een Visa-Kaart

#105463 door dutchjong
27 okt 2013, 14:35
In de Geldgids van de Consumentbond van nov 2013 staat op bldz. 41 een berichtje van iemand die deze zomer in Cuba op vakantie was en bij de eerste geldopname met een Visa creditcard bleek dat deze geblokkeerd was.

Moedermaatschappij ICS zegt dat al haar creditcards om veiligheidsredenen blokkeren bij een geldopname buiten de EU.

Dit is kennelijk te voorkomen door vóór vertrek even te bellen naar ICS: 020 - 660 06 78 (bellen kan ook vanaf Cuba maar dan is het wel een stuk duurder!)
#105598 door Francin Dolman
05 nov 2013, 21:24
Misschien al te laat, maar voor de zekerheid:

Een MasterCard van de ING doet het niet in Cuba. Een Mastercard van een andere bank of maatschappij wél.
En aan Visa (en misschien ook aan andere maatschappijen) moet je voor de zekerheid laten weten wanneer en hoelang je naar Cuba gaat. Kleine bedragen pinnen gaat misschien nog wel, maar bij grotere bedragen blokkeren ze inderdaad.

Had het toevallig net allemaal uitgezocht.

#105602 door sandersh
05 nov 2013, 22:01
Je kunt je creditcard instellen. Als je buiten Europa reist, moet je de optie ;'wereld' aanklikken. Doen alle banken uit veiligheid omdat er nogal vaak gerommeld wordt met creditkaarten.

#106064 door Pieterklu
31 dec 2013, 13:32
Mastercard creditkaart van ING werkt perfect in Cuba. Hoe ik dat weet? Zelf geprobeerd.