Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#101559 door El Casinero
23 nov 2012, 11:50
Omdat je dus niet gewoon kan pinnen in Cuba, zul je dus altijd al het geld contant mee moeten nemen op vakantie (met contant wisselen krijg je doorgaans ook de beste omwisselkoers). Maar wat nu als je geld tekort komt gedurende je vakantie of ineens een onverwachte hoge uitgave moet doen. Ik zou dus iedereen adviseren sowieso ook een creditcard (VISA of Mastercard en GEEN Amerikaanse uitgever, zoals al vaker gemeld) mee te nemen om in geval van nood toch geld op te kunnen nemen (met VISA kun je pinnen, met overigen in ieder geval bij de balie geld opnemen).

Een andere reden kan zijn dat je gewoon liever niet teveel contant geld bij je hebt, omdat er geen kluisje beschikbaar is waar je verblijft en een gemiddeld nederlands vakantie zakgeld budget al gauw een verleidelijk fortuin zou kunnen zijn voor sommige Cubanen (ligt niet aan de Cubanen, die mensen heb je overal ter wereld in 3e wereld landen)!

Maar wat nu als je om wat voor reden geen credit card kan of wil krijgen?

Ik persoonlijk heb op cuba goede ervaringen gehad met de prepaid mastercard van Skrill (moneybookers). Met een prepaid credit card krijg je geen kredietlimiet, je opname limiet is datgeen je vantevoren op je account stort. Ik had van tevoren al enig onderzoek gedaan naar de diverse prepaid creditcards en die van Moneybookers bleek de goedkoopste met de meeste flexibiliteit (andere cards kennen allemaal limieten en beperkingen of waren duurder), kosten: 10 euro per jaar!

Het spannende was dat ik nog geen ervaring met dit ding had in cuba, dus niet wist of uberhaubt ging lukken om er geld mee op te nemen daar. Ook kon ik daar op het forum weinig concrete informatie over vinden, vandaar ook dit bericht!

Maar dat bleek in de praktijk prima te gaan!! Pinnen kun je niet (althans niet bij de ATM (Banco Popular de Ahorro) waar ik dat 1x probeerde), maar binnen in de bank aan de balie gaat dat prima (zolang ze verbinding hebben want dat schijnt ook nog wel eens niet het geval te zijn, had ik echter geen last van). Andere tip: ga niet in de rij staan, maar meld aan de portier bij de ingang dat je met credit card geld wilt opnemen. Ik werd meteen naar een mevrouw achter bureau verwezen die de procedure opstartte. Duurde al met al misschien 10 minuutjes maar ik liep wel met geld de deur uit! Niet vergeten paspoort mee te nemen natuurlijk EN ze vroegen mij ook mijn verblijfadres op Cuba (dus in geval van casa: adres meenemen).

Wat kostte dit geintje nou allemaal?

Je kan met deze kaart per dag maximaal EUR 250,- opnemen (zolang je genoeg saldo op je account hebt staan) en ik nam per keer 300 CUC op (2x). Er komt bij de opname 10CUC opnamekosten voor cubaanse bank bij + EUR 1,80 opnamekosten van Moneybookers. Die kosten vielen mij eigenlijk nog erg mee. Achteraf bekeken was mijn omwisselkoers (dus inclusief alle kosten) rond de 1,23 CUC voor 1 EUR t.o.v. een contante wisselkoers tussen de 1,25-1,27CUC rond die tijd. Beide keren heb ik bij de balie van Banco Popular de Ahorro geld opgenomen met deze kaart.

Zeker, contant omwisselen blijft het voordeligst, maar voor noodgevallen of bij het zonder geld raken, is dit absoluut een hele handige en veilige back-up/reserve!

Als je dus juist met zo min mogelijk contant geld op zak wilt reizen en verblijven, is dit ook een zeer acceptabel alternatief. Zie de lagere koers op je euro dan als verzekerings-/veiligheidspremie! Een kluisje in een hotel kost tenslotte meestal ook al paar cuc per dag. Neem wel je budget voor de eerste paar dagen in contanten mee en wacht ook niet met opnemen voordat al je contante geld bijna op is (en zorg dat je ook altijd een beetje extra contant achter de hand houdt), voor het geval het op een of andere manier even niet mogelijk blijkt geld op te nemen bij de bank (geen verbinding, banken gesloten etc.).

Ik ga deze laatste methode in ieder geval op mijn eerstvolgende cubareis toepassen! Let wel, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen en omdat ik er weinig over kon vinden op deze site, dacht ik deze ervaring met jullie te delen! Bij mij werkte het in ieder geval en de kosten vind ik overzichtelijk (met in achtneming van de voordelen)!

In theorie zou je er ook betalingen mee kunnen doen in winkels (als je bijv. grote aankopen zou willen gaan doen), maar hier heb ik geen persoonlijke ervaringen mee met deze card. Ik meen dat er wel ervaringen van andere forumleden zijn met betalingen met creditcards in het algemeen!
Laatst bijgewerkt door El Casinero op 25 nov 2012, 17:22, in totaal 1 keer bewerkt.

#101561 door Joop_Siroop
23 nov 2012, 12:16
Ik heb het ook eens onderzocht voor iemand en kwam er al heel snel
achter dat er een groot nadeel aan zat maar ben vergeten wat. Zal
ongetwijfeld in de kosten zitten. Moet je ook betalen om het geld er op te
zetten?

Een volledig kostenoverzicht zou helpen voor mensen die dit overwegen.

#101564 door El Casinero
23 nov 2012, 13:42
Nope, geen extra kosten om er geld op te zetten, kan gewoon met ideal en is gratis! De opnamekosten die berekend worden door moneybookers zijn dus EUR 1,80 en aan cubaanse zijde dus 10cuc (beiden zoals ik al had geschreven) en meer kosten zijn er niet berekend. Overige kosten: EUR 10,- p.jr. (had ik ook al geschreven)! Een heel groot nadeel heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken aan deze kaart. Hij werkt goed voor het doel waarvoor ik m gebruik op Cuba (en ook andere betalingen kan ik veilig doen op internet, zelfde als credit card, zonder mijn prive-betaalrekening bloot te moeten stellen). En zoals gezegd, met name bedoeld voor diegenen die niet willen of kunnen beschikken over een normale credit card (bijv. vanwege bkr-coderingen, want voor prepaid credit card aanvraag wordt geen bkr-toetsing gedaan), lijkt mij dit het beste alternatief in mijn ogen!

Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat geld terugboeken naar je prive rekening mogelijk moet zijn, dit kost weliswaar 1,80 per transactie, maar dit is me na enkele pogingen tot op heden niet gelukt ivm foutmelding bij het registreren van mijn tegenrekening op de website. Dit kan natuurlijk een individueel probleempje zijn, maar is voor mij niet bezwaarlijk, want ik kan dus gewoon in NL wel het geld opnemen via pin uiteraard (1,80 p transactie) of de kaart gebruiken voor andere betalingen (in winkels of internet), vandaar dat ik het verder ook niet meer geprobeerd heb terug te boeken, want ik kan nog steeds over mijn geld beschikken en linksom of rechtsom het gaat toch wel een keer op!! Hahahaha!!

#101565 door El Casinero
23 nov 2012, 14:09
Nog even als toevoeging dan het complete overzicht van de kosten volgens de website:

Fees

Paying in shops, restaurants or online FREE

Bank transfer top-up FREE

Receiving cash FREE

Online statement FREE

Pin re-issue FREE

Foreign exchange 2.49%

Cash withdrawal** 1.80 EUR

Annual card fee 10.00 EUR

Limits per day

Paying in shops, restaurants or online 1000 EUR

Cash withdrawals 250 EUR

**Local ATM surcharges may apply (in cuba dus 10CUC)

En er is dus een foreign exchange charge van 2,49% maar persoonlijk vind ik dat dit eenvoudigweg je wisselkoers beinvloedt. Waar het uiteindelijk om gaat is hoeveel CUC krijg ik in mijn handen en hoeveel euro heeft me dat in totaal gekost? Hierbij dan de 2 concrete afrekeningen:

1e Alles meegerekend dus 300 CUC concreet in mijn handen en is er 1x EUR242,09 van mijn account afgeschreven (inclusief alle kosten). Dus de feitelijke omwisselkoers voor deze transactie was 1 EUR : 1,2392 CUC

2e 300 CUC in mijn handen en in totaal EUR240,73 afgeschreven (inclusief alle transactie kosten), dit komt neer op feitelijke omwisselkoers van 1 EUR : 1,2462 CUC

Met de wetenschap dat de contante wisselkoers (Cadeca) in die periode tussen de 1,25 en 1,27/1,28 schommelde. (Volgende keer zal ik de concrete dagkoers noteren op de dag dat ik een opnametransactie doe.)

Mijn advies is dus wel om zoveel mogelijk het maximum te proberen op te nemen per transactie, want als je iedere dag 50cuc gaat opnemen komen de kosten (en daarmee je uiteindelijke wisselkoers) natuurlijk vele malen slechter uit!!!

#101570 door Encantó
24 nov 2012, 00:20
Is het niet simpeler om gewoon een tweede sok met contant geld mee te nemen 'voor het geval dat'? Heb de ervaring dat ik te weinig contant meeneem omdat er toch nog altijd de mogeliikheid is om met de creditcard te pinnen. Maar dat is duur geld. En denk aan de dag- en weeklimiet.

Persoonlijk heb ik altijd 2 briefjes van 500 € reserve die ik op een veilige plaats bij mij draag. Klein risico op diefstal en steeds goedkoopste oplossing bij onvoorzien cashgebrek.

(ps.: die 1.000 € gaan ook altijd 'mee zwemmen')

#101588 door El Casinero
24 nov 2012, 16:39
Dit is uiteraard OOK een keuze! En zo kan iedereen kiezen wat het beste bij hem/haar past! En zoals ik ook al had aangegeven, is contant geld wisselen ten alle tijden de goedkoopste optie! Heb de optie van prepaid mastercard dan ook besproken in het kader ALS ALTERNATIEF op gewone credit card en ouwe sok en dat mijn persoonlijke ervaringen ermee positief waren (het werkt in ieder geval prima) en de kosten mij ook nog eigenlijk meevielen (hooguit ongeveer € 10,- op een transactie van 300cuc en ik heb nl wel eens op dit forum hogere bedragen gelezen voor creditcard geldopnames). Aangezien ik deze optie op dit forum eigenlijk nog niet echt besproken zag, dacht ik om die reden deze persoonlijke ervaring te delen.

(Als ik naar mezelf kijk zou ik de hele tijd met 1000,- op mijn lichaam geplakt rondlopen (en zwemmen) helemaal niet zo makkelijk noch prettig vinden, maar dat is puur persoonlijk en het tientje (opnamekosten) "verzekeringspremie" betaal ik dan ook met alle plezier, maar ook dat is puur persoonlijk)

#101589 door Encantó
24 nov 2012, 18:39
ouwe sok? :shock:
Enfin, ik heb juist een account geopend bij Skrill (, the future of moneybookers) en geld overgeschreven naar dit debetsysteem. En opwaardering limiet en termijnen aangevraagd (doen daar controle op per normale post).

Ben evenwel benieuwd naar alle kosten... Ik ga daarom volgende maand ter plaatse uitproberen:
1.
252 CUC pinnen met deze kaart aan Avenida Belgica y Obrapia (nabij Parque Central, Havana) Totaal van hier (€) naar daar (CUC) zou immers moeten zijn: [200 € x 1.29777 (wisselkoers vandaag)] - [200 € x0.0249 (= commissie Skrill)] - (1.8 € * 1.2977-0.0249) (vaste onkosten Skrill van € naar CUC) = 259.554 CUC - 4.98 CUC - 2.2911 CUC = 252.283 CUC

2.
Ik zal straks 220 € overschrijven naar de Bandec, sucursal 2691 (Habana Vieja Amargura y Mercaderes) Het idee is dat van 220 € aan Cubaanse zijde, na aftrek alle kosten en commissies, ± 252 CUC overblijven:
[220 € * 1.2977 - commissie mijn bank) - 8 € kosten begunstigde - onbekende kosten zijde Cubaanse bank = totaal 252 CUC.

Volgens deze berekening zou een bankoverschrijving alvast 10 % meer kosten dan afhalen ter plaatse met behulp van deze debetcard?
Begin januari weet ik wat het voordeligste is en wat één en ander echt kost. Want daar ben ik na 50 overschrijvingen naar Cuba nog altijd niet uit.

Op het eerste gezicht lijkt mij dit een mogelijkheid voor mensen die regelmatig geld overmaken naar een relatie in Cuba. De Cubanen zouden deze kaart kunnen gebruiken om gratis geld te pinnen.. :twisted:

#101613 door El Casinero
25 nov 2012, 17:19
Ik denk dat dat laatste niet gaat lukken, want zoals ik in het originele bericht al schreef, kon ik NIET pinnen met deze kaart en moest ik dus in de bank (met legitimatie) aan de balie het geld opnemen. Dus voor het doel om geld aan een cubaan over te maken via deze kaart, is deze methode niet geschikt. Moet ik wel zeggen dat ik maar bij 1 atm (van BPA) heb geprobeerd te pinnen en daarna niet meer geprobeerd. Maar ik kan mij herinneren ergens gelezen te hebben dat met mastercard in het algemeen niet kan pinnen, alleen met visa? klopt dat?

Verder nog een opmerking over je berekening: vergeet niet dat bij de balie geldopname ook nog 10CUC kosten worden berekend. Dus ze boeken 262 cuc (uit jouw voorbeeld) en je krijgt 252 cuc, dat betekent wel dat voor de rest van je berekening je uit moet gaan van 262CUC geldopname. Echter, als ik dat doe (rekening houden met 10 CUC extra kosten) en dan jouw theoretische berekening vergelijk met mijn werkelijke transacties in de praktijk, dan ontstaat er een gigantisch verschil; ik was echt stukken voordeliger uit dan uit jouw berekening (die op het oog correct lijkt, behalve het ontbreken van 10CUC opnamekosten BPA)) zou moeten blijken. Afijn, je zult volgende maand in de praktijk kunnen vaststellen hoe het nou zit. Ik kan alleen uit eigen ervaringen spreken.

En ik neem aan dat je beide opnames bij de zelfde bank op dezelfde dag gaat doen (en hanteert de bank voor opname na bankoverschrijving de wisselkoers van moment van opname door jou of van de dag van binnenkomst van de overschrijving bij de bank?)? Maar nogmaals, deze vergelijking heeft weinig zin als de bedoeling is dat een cubaanse er geld mee moet gaan opnemen, want dat zal niet lukken.

Ik zal proberen in het oorspronkelijke bericht nog toe te voegen voor alle duidelijkheid dat mijn ervaring met mijn transacties bij BPA (Banco Popular de Ahorro) waren (en dat de kosten die aan mij berekend zijn dus alleen met deze bank te vergelijken zijn).

#101621 door HijodelMundo
25 nov 2012, 23:47
10 CUC extra kosten bij contant opnemen met credit card?

Nog nooit van gehoord noch meegemaakt (en ik heb in 8 jaar tijd behoorlijk wat opgenomen met de CC, Mastercard dus altijd aan de balie)

Er 3% kosten gerekend. Meer niet. Dus om 100 CUC te pinnen wordt er 103 USD aangeslagen.

Saludos, en encanto ik ben benieuwd naar je bevindingen. Hasta Pronto,

Hijo

#101644 door El Casinero
30 nov 2012, 01:19
Het gaat hier dan wel om een PREPAID mastercard, zou misschien een verschilletje kunnen maken. En ik geef alleen persoonlijke ervaringen weer; die 10cuc stonden echt op het bonnetje!

#102231 door Piepo777
30 jan 2013, 10:39
Beste El Casinero,

Bedankt voor de goede tip, ik heb ook een moneybookers kaart, komt dat even goed uit voor Havana :-).......trouwens moet je dan wel binnen bij de bank pinnen en je pincode invoeren ?....bedankt alvast.

#102234 door Pieterklu
30 jan 2013, 13:47
Ideetje om eens een overzichtje te maken van kosten geldopnames in vergelijking tot de goedkoopste optie (contact je euro's wisselen). Ik denk dat er forse (prijs/kosten)verschillen zijn.

#102243 door Jogo
30 jan 2013, 19:36
Is deze kaart ook andersom te gebruiken? Daarmee bedoel ik dat deze kaart aan mijn Cubaanse vriendin geef en hem vanaf hier in Nederland opwaardeer. En zij in Cuba geld bij de bank op kan nemen zodra er door mij geld op is gestort. Als het mogelijk is lijkt het mij goedkoper dan per bank geld overmaken naar Cuba.

#102244 door Piepo777
30 jan 2013, 19:42
Ja, met de Moneybookers kaart kan het ook andersom, jou vriendin betaald dan de kosten zoals ze hier beschreven staan, dus provisie + 1,80 Euro per transactie...is wel lullig als ze 10 CUC opneemt want dan tellen de kosten erg zwaar door, beste is gewoon in 1x een groot bedrag, maar moet voor jou ook financieel haalbaar zijn. Wel niet voor sinterklaas gaan spelen he, ik ken er genoeg die maar blijven storten, terwijl ze meer vriendjes als 1 heeft., haahahah.

#102245 door Jogo
30 jan 2013, 19:49
Hoi Piepo777,

Bedankt voor de uitleg. Ga hier zeker over nadenken. Er moeten wat zaken voor onze bruiloft geregeld worden en dan zal mijn vriendin ook wat dingen moeten doen en betalen. En is op deze manier handig, goedkoop en door mij goed onder controle te houden. En bedankt voor de waarschuwing. Maar deze les heb ik al eens aan den lijve ondervonden. :wink: Maar helaas voor de Cubaanse dame kom ik nogal slecht van mijn geld af. Nu al weer lange tijd gelukkig met een heel betrouwbare Cubaanse. (ja ze bestaan echt)

#103440 door Encantó
02 mei 2013, 10:53
Encantó schreef:Ik ga daarom volgende maand ter plaatse uitproberen:
1. 252 CUC pinnen met deze kaart aan Avenida Belgica y Obrapia (nabij Parque Central, Havana)...

Pinnen bleek dus niet mogelijk. Ondertussen is de website van skrill duidelijker: alleen in Europa is pinnen mogelijk. Over Cuba wordt verder in het geheel niet meer gesproken op de website.

In de bank betaalde ik bovendien ook nog eens 12 CUC 'gastos remite' bovenop de 10 CUC administratiekosten.