Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?

#94617 door Joop_Siroop
23 mei 2011, 07:35
Reken er op dat je grote eurobiljetten in Cuba alleen kunt wisselen bij
banken en cadeca's (speciale geldwisselpunten) en dan nog vaak met vertoon
van legitimatie. In Varadero zijn euros direct inwisselbaar maar daarbuiten
meestal niet. Grote biljetten (50 of meer, ook in Cuc) zijn in winkels of
restaurants al vaak een probleem. Als je geld gaat halen vraag dan om
biljetten van 20 en kleiner.

Ik heb de reacties hierboven verwijderd wegens onzin inhoud.

#94618 door Leo.S
23 mei 2011, 07:45
Joop,
Waarom is het vorige onzin. Uiteraard praten we over wisselen bij de bank van euro biljetten in CUC. Ik ga meerdere malen per jaar naar cuba en neem altijd cash mee in 100 euro biljetten. Wisselen bij de bank in Holguin gaat zonder problemen en legitamatie. Hoe je verder met CUC in Cuba omgaat is jouw verhaal. Kleine biljetten.

#94619 door Joop_Siroop
23 mei 2011, 08:40
Leo,

Je zou het niet denken maar ongeveer 80% van de bezoekers hier zijn mensen
die (voor het eerst) op vakantie gaan naar Cuba en algemene reisinfo zoeken.
Als iemand dan vraagt of het wisselen van biljetten van 100 euro een probleem
is in Cuba en het eerste antwoord is "geen enkel probleem" en het tweede
"biljetten van 500 is ook geen probleem" dan kunnen de mensen die dit advies
opvolgen nog aardig in de problemen komen.

Als een newbie op het safariforum vraagt "is 25 meter een veilige afstand om
een foto van een leeuw te nemen?" en de reacties zijn "geen probleem" en
"3 meter is ook geen probleem" is het wel handig om daarbij te vertellen dat
een 5 centimeter dikke glaswand tussen de leeuw en fotograaf dan geen
overbodige luxe is.

Ik wil je kennis niet in twijfel trekken maar het antwoord was erg onvolledig
en daardoor misleidend. Bij subjectieve antwoorden (welke strand is
mooier..) zal ik overigens nooit zo ingrijpen.

:-)

#94620 door smartkid
23 mei 2011, 14:04
ik wil €1000 meenemen in twee biljeten van €500 vanwege minder biljeten minder risico op verlies en zo !
goed idee of niet ?

#94621 door Joop_Siroop
23 mei 2011, 15:22
Dat kan wel omdat je dat toch bij een bank gaat wisselen (hoewel ik liever
10 van 100 zou meenemen maar dan heb je ook meer kans dat ze over één
specifiek briefje gaan zeuren, dus nieuwe biljetten).

Vraag kleine Cuc biljetten van 20 en kleiner tenzij je weet dat je enkele
grotere uitgaven doet.

#94622 door HijodelMundo
23 mei 2011, 15:51
Bij de gewone wissel kantoren (CADECA) is het geen probleem om zulke billeten te wisselen.
Zorg echter wel dat je briefjes van maximaal 20 CUC ontvangt anders heb de rest van je reis gedoen met wisselgeld en bovendien moet je vaak voor het betalen met billeten van 50 CUC je legitimatie laten zien.

Voor het wisselen in de CADECA moet je tegenwoordig altijd je legitimatie laten zien. Al is het 20 euro. Dat is sinds half April. Het kan wel zijn dat ze dat af en toe achterwegen laten of dat het in de nabije toekomst niet meer nodig zal zijn...

Hijo

#94624 door JVLebbink
23 mei 2011, 21:34
smartkid schreef:minder risico op verlies en zo !
Volgens mij geen goed idee.....minder kans op verlies lijkt me een miscalculatie. Verlies je 1 biljet ben je meteen 500 euro armer, verlies je 50euro zul je misschien wel merken maar niet voelen.

Gewoon de slippers van Joop (laatste post) en een money belt gebruiken, hoef je ook niet bij het vliegveld meteen heel veel geld te wisselen (want je moet toch op de één of andere manier bij je hotel / casa komen.

J

#94625 door Sandro72
24 mei 2011, 02:42
de biljetten die je meeneemt moeten puntgaaf zijn!

bij een minuscul klein scheurtje weigerd de bank het biljet,
bij cadeca niet! die doen niet moeilijk, maar als er geen cadeca in de buurt is,.......

aan 500 biljetten zou ik niet beginnen,...
die komen uit frankrijk,... en probeer er maar eens een te storten op je rekening via geld stoort automaat,...
die word niet herkend,.. eerder mee gemaakt, moest de biljetten via balie medewerkster opsturen,.. 5dagen later op me rekening@!

#94627 door HijodelMundo
24 mei 2011, 18:28
Sandro72 schreef:
aan 500 biljetten zou ik niet beginnen,...
die komen uit frankrijk,... en probeer er maar eens een te storten op je rekening via geld stoort automaat,...
die word niet herkend,.. eerder mee gemaakt, moest de biljetten via balie medewerkster opsturen,.. 5dagen later op me rekening@!

Gouden tip!

Neem cash geld mee naar Cuba en stort het hier via de automaat op je rekening... :roll: :P :lol:

Relevantie???

Hijo

#94898 door Tijn
19 jun 2011, 10:54
500 euro is geen probleem, terugstorten als je over hebt ook niet... Had vorig jaar per ongeluk een 500 biljet half doorgescheurd, eenmaal thuis mee naar de bank, plakbandje erop en automaat slikte hem zonder moeite.
Nergens problemen gehad met wisselen.

#94923 door Wim
20 jun 2011, 19:35
Toch blijft het onverstandig groot geld mee te nemen, grotere plaatsen als Havana, Holguin , Santiago etc geven op zowel Cadeca als hotel niet zo'n probleem, maar als je in kleinere plaatsen komt ( rondtrekkende etc)
dan kan je aardig negatief verrast worden. Zo is mij meermaals geweigerd € 200,-- biljetten te wisselen en ook van € 50,- die er wat verfomfaaid uitzagen... dus beter 20, 50 en eventueel 100 euri flappen, en zorg dat ze in goede staat zijn, dan kun je overal geholpen worden.

Overigens, werk zelf op een bank, biljetten van € 500,-- geven we zelden uit en sowieso al helemaal niet uit een automaat. Eerder verhaal hierboven dat € 500,-- biljetten uit frankrijk zouden komen is larie.. Joh Enschede in Nederland drukt ze ook, elk emu land drukt alle biljetten in principe, bakerpraatjes.

Saludos Wim

#94997 door cukita
26 jun 2011, 00:23
100 euro lukt nog vlot, meer is dikwijls een probleem.

vraag in elk geval kleine coupures CUC;
Ik wisselde in een cadeca in een hotel; toen mijn schoonbroer nadien 100 cuc wou wisselen in een andere cadeca bleek het een vals biljet te zijn; toen had hij de poppen aan het dansen, carnet, policia, de hele reutemeteut.
gelukkig stonden we nog buiten (op weg naar luchthaven) zodat ik het toch nog wat kon uitleggen, maar bewijs het maar.
Voor hem wast anders prison geweest. en die 100 cuc was hij kwijt natuurlijk.

#94999 door Robert
26 jun 2011, 06:00
Bij dat soort dingen, op Cuba, denk ik meteen het zal wel een echt biljet geweest zijn.
1 2Tje cadeca en politie. Toch weer even €100,- verdiend.

#95000 door Tijn
26 jun 2011, 08:31
hahaha... Robert snapt Cuba...

#104191 door wokkel
05 jul 2013, 10:10
Ik ga binnenkort met een gezelschap van drie personen naar Cuba en worstel een beetje met de vraag die hier in 2011 gesteld is. Kan iemand mij zeggen of er intussen, na twee jaar, er iets veranderd is. Is het nu wel of niet aan te raden grote coupures van euro mee te nemen om daar te wisselen. Wij wisselen meestal gezamenlijk voor elkaar. Wij weten alleen niet of we eurobiljetten van 200 en 500 mee moeten nemen. Het idee is om zo niet teveel papiergeld bij ons te hebben omdat we verwachten dat we dat na het wisselen wel zullen krijgen in cuc. 8)

#104195 door Tijn
05 jul 2013, 18:20
Nog steeds geen enkel probleem om (onbeschadigde) grote biljetten te wisselen