Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?

#82558 door Joop_Siroop
20 aug 2009, 09:50
Met je mastercard creditcard kun je in cuba probleemloos geld opnemen
bij banken, Cadeca's (Casa de cambio = wisselhuis) en hotels.
Daarvoor heb je overigens altijd je paspoort nodig.

Niet geaccepteerd zijn "echte" Amerikaanse cards als American Express
en Diners of creditcards die zijn uitgegeven door Amerikaanse banken
(zoals Citibank).

Met een Visa card is het ook mogelijk om geld te pinnen in Cuba. Er zijn
echter zeer weinig pinautomaten.

Kosten van creditcard gebruik

De algemene regel voor geldopname bij MasterCard is:

- 3% over totale, opgenomen bedrag met minimum van € 4,50
- daarnaast betaal je 1,95% over het totale bedrag voor opnames in het buitenland.

Deze kostenstructuur verandert niet als je geld van tevoren op je
creditcard stort. Dus je betaalt bijna 5% kosten voor je geldopnames met
je creditcard in Cuba.

Mastercard verklaart deze kostenstructuur als volgt: De creditcard is
bedoeld om betalingen te doen (daar kan geld mee worden verdiend door
de maatschappij) en niet om geld op te nemen (dus daar worden kosten
in rekening gebracht).

Zie verder ook dit bericht:
viewtopic.php?t=10923

(ik heb wat berichten van anderen samengevoegd in mijn bericht, excuses aan die anderen)
Laatst bijgewerkt door Joop_Siroop op 20 aug 2009, 10:35, in totaal 5 keer bewerkt.

#82570 door HijodelMundo
20 aug 2009, 16:20
Cash is altijd het goedkoopst!

Ik bevestig het verhaal van Joop hierboven. Met als voorbeeld dat ik eergisteren 350 CUC heb afgehaald met Mastercard (inderdaad met identiteitsbewijs en aan de balie). Die opname heeft mij 292 Euro gekost (althans gaat mij kosten want dat wordt natuurlijk pas volgende maand afgeschreven..)

Dat betekend een feitelijk wisslekoers van 1 euro = 1,20 CUC. De wisselkoers van die dag was 1,26...

Cash is en blijft het "goedkoopst"

Hijo

#82575 door johnenelisa
20 aug 2009, 18:01
kijk dat zijn nou antwoorden waar ik wat aan heb :D

bedankt !!

#83182 door Harry
11 sep 2009, 08:53
ik heb de kosten voor geld opnemen voor lief genoemen, had geen zin om met 1500 euro rond te sjouwen. Kost wat, maar ik vond het wel veiliger.

#83187 door Tony Cuba
11 sep 2009, 09:20
Voor de vaste Cuba gangers(die elk jaar gaan)is het toch veel makkelijker om een bankrekening te openen op Cuba.
Met "BANCO POPULAR DE AHORRO"'gaat dit perfect,alleen 50cuc als eerste inleg storten. Overschrijven via ABN-AMRO. (duurt 2 dagen)
Wij wachten altijd (zoals nu)dat de dollar heel laag staat en dan euro"s oversturen. Meestal voor 100 euro tussen de 120 en 130 cuc.
Je kunt b.v. ook elke maand een bedrag versturen om zo je vakantiegeld bij elkaar te sparen.
Het is wel gunstiger om grotere bedragen (b.v. vanaf 200 euro) te versturen i.v.b. met de transactiekosten.

#83363 door Kareltje-de-Grote
18 sep 2009, 11:23
Stel dat ik de figuurlijke €1500- cash meeneem kan ik dan terplekke een bankrekening openen, dit geld storten en die in de loop van de reis leegmaken? Als toerist zijnde, zonder vaste verblijfplaats in Cuba?

#83366 door Tony Cuba
18 sep 2009, 11:52
Ja,dat kan.

#83370 door Harry
18 sep 2009, 13:13
dat is ideaal, en dat kun je via internet regelen?

#83372 door Elisabeth
18 sep 2009, 13:55
kan ik dan terplekke een bankrekening openen, dit geld storten en die in de loop van de reis leegmaken?

Nee, dat kan volgens mij niet.

Volgens Tony kan het in Varadero wel maar ik heb zo mijn twijfels of dat wat hij zijn bankrekening noemt niet toch op naam van zijn Cubaanse vrouw staat.

Bij de BANDEC in Santiago en in Havanna kan het in ieder geval niet. Dat hebben we in januari 2009 nog eens gevraagd. Het ging om een bankrekening op mijn naam, maar op het Cubaanse adres van mijn man.

Goed, sinds januari 2009 kan er natuurlijk iets zijn veranderd.

#83375 door Tony Cuba
18 sep 2009, 14:37
Ik denk niet dat het via Internet lukt.
Wij hebben een gezamelijke bankrekening geopend bij''BANCO POPULAR DE AHORRO'' in Varadero. Zit ook in Cardenas.
Wij staan apart geregistreerd met mijn Hollandse adres en het Cubaanse adres van mijn vrouw.
Dus als ik geld opneem wanneer ik alleen op Cuba ben moet ik dat doen met mijn Nederlanse paspoort,mijn vrouw met haar Cubaanse paspoort.
Bij deze bank is het mogelijk om voor jouzelf een rekening te openen.
Bij andere banken weet ik dit niet.
''BANCO POPULAR DE AHORRO'' zit over de hele wereld.

Je zou kunnen vragen of het openen via Internet mogelijk is.
E-mail=consulta@mail.bpa.cu

#83387 door HijodelMundo
19 sep 2009, 00:42
En kan je dan ook door heel Cuba geld afhalen of alleen bij het filiaal waar de rekening loopt? Heb je ook een pinpas, of moet je minstens een week wachten voor je die krijgt?

Hijo

#83390 door Tony Cuba
19 sep 2009, 10:05
Hallo Hijo.
Ik kan niet zeggen of je in heel Cuba het geld van de bank kan halen omdat wij alleen gebruik maken van de bank in Varadero en Cardenas.
Wij hebben geen pinpas maar kunnen die wel krijgen.
Wij gaan deze winter wel een pinpas aanvragen dus als ik meer weet laat ik het weten op dit forum.
Gr.Tony.

#83394 door Robert
19 sep 2009, 14:53
hoe dan ook voor toeristen lijkt mij dit géén goede optie.
Tot een jaar of 4 geleden had die "BANCO POPULAR DE AHORRO'' een heel goede website, nu niets meer.
Volgens mij heeft van de Cubaanse banken nu alleen de banco metropolitano nog een , redelijke, site.
Rekening openen in Havana, week wachten op je pas en dan kun je in steden pinnen. Schiet allemaal niet op voor een paar weekjes Cuba.
Zo duur is gebruik cc ook niet.
Hoe dan ook, zo denk ik erover.
#83504 door rickenbilly
27 sep 2009, 06:54
Dit is een terugkerende discussie op dit forum;

Ik heb het over Habana. Met Visa kan je geld opnemen via de pinautomaat, in elk geval op de Rampa. Verder, indien je een batig saldo hebt betaal je alleen MAX. 1,38 euro voor ELKE transactie. of je nu 100 euro of 5000 opneemt.

Maar lees wel goed BATIG saldo. Verder GEEN 2, 3 of 4 % kosten gewoon de officieele koers. In het verleden wel eens gestest door op de dezelfde dag mastercard, visa en een gelijke heoveelheid cash te wisselen. Visa was bijna altijd het voordeligst. Mastercard in elk geval nooit. Over het algemeen geven (gek genoeg) de Cadecas in de hotels de beste koers, meer dan bij de bank.

Maar goed waar hebben we het over op 1000 euro gaat het om 2 tot 5 euro maximaal verschil tussen bank of hotel. In Habana nooit rijen bij bv.hotel Presidente.

Een bankrekening kan maar lijkt me complex. Ik heb een Cubaanse pinpas bij de BM die door heel Cuba werkt maar eerlijk gezegd gebruik ik die nooit.

Cash rules.

groet,

R.
#84533 door nevita
10 nov 2009, 17:20
HijodelMundo schreef:Cash is altijd het goedkoopst!

Ik bevestig het verhaal van Joop hierboven. Met als voorbeeld dat ik eergisteren 350 CUC heb afgehaald met Mastercard (inderdaad met identiteitsbewijs en aan de balie). Die opname heeft mij 292 Euro gekost (althans gaat mij kosten want dat wordt natuurlijk pas volgende maand afgeschreven..)

Dat betekend een feitelijk wisslekoers van 1 euro = 1,20 CUC. De wisselkoers van die dag was 1,26...

Cash is en blijft het "goedkoopst"

moet je dan je euros bij de cubaanse bank wissleen?

#84537 door Kefke04
10 nov 2009, 18:19
bij de bank of bij de cadeca

#86766 door jorn2jorn
26 feb 2010, 15:27
Wij nemen nooit cash mee, maar, net als Rickenbilly, visa card, waarbij als je genoeg saldo hebt alleen maar 1,40 per transactie wordt gerekend. Geld nemen we op bij Cadeca, pinnen nog niet geprobeerd. Andere credit-cards zijn veel duurder, met die van de ING(postbank) bovenaan met als ik me niet vergis 4% provisie! Wel sjoemelt visacard een beetje met de wisselkoers, maar dat nemen we voor lief. Aanschaffen van de Visacard is via de ANWB het goedkoopst. (11 euro per jaar)

#87230 door Carine
12 maart 2010, 22:45
met Visa kan je vaker terecht, wij hadden mastercard. Maar neem sowieso cash mee, want je kunt er niet blind op vertrouwen dat een tankstation , hotel of bank altijd verbinding heeft. Regelmatig ligt de lijn er uit en heb je niets aan je credit card. De resorts in Varadero en Cayo Coco zijn uitzondering hierop. De pinpas hadden we thuis kunnen laten , nergens te gebruiken..
#88318 door delsaercindy
16 apr 2010, 12:16
zit toch nog met vragen wij hebben een mastercard van de post in Belgie. Als ik het goed kan volgen dan zouden wij toch overal in Cuba in de banken geld kunnen afhalen met een mastercard.

Kan er mij iemand hier een beetje duidelijkheid over geven

alvast mercikes

#88366 door carino
19 apr 2010, 11:41
Met MasterCard kun je overal in Cuba bij banken of in hotels geld opnemen.

#88618 door DeBastaard
28 apr 2010, 23:44
Weet iemand of het mogelijk is, om geld op te nemen met mijn pa zijn credit card? (Mastercard)

#88619 door Joop_Siroop
29 apr 2010, 03:40
Wat bedoel je???

Geld opnemen met:
- mijn pa en zijn creditkaart: ja
- de creditkaart van mijn pa: nee

#88620 door DeBastaard
29 apr 2010, 07:08
Ik bedoel dus inderdaad geld opnemen met de creditcard van mijn pa. Heb er zelf geen, dus dat wordt dan lastig...

#88629 door Tony Cuba
29 apr 2010, 08:55
Pa meenemen met creditcard,ja. :lol: