Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?

#88630 door DeBastaard
29 apr 2010, 08:58
Helaas had die geen vrij :(

#88635 door Kefke04
29 apr 2010, 11:58
als het een visa is en je kent de code, dan kan het wel, want dan haal je geld aan de automaat, en die doet geen paspoortcontrole.

mastercard kan inderdaad enkel in de bank.

#88637 door carino
29 apr 2010, 13:32
Als je zo'n automaat kunt vinden ja, maar reken daar niet te veel op.

#88640 door Kefke04
29 apr 2010, 14:23
In havana weet ik er wel wat, maar buiten de stad zijn ze zeldzaam.

de automaat waar ik meestal ga, die aan de via blanca in Havana, geeft trouwens altijd briefjes van 5 cuc, als je dan 400 of zo opneemt, ben je precies milionair, zo een pak briefkes

#88644 door DeBastaard
29 apr 2010, 15:07
Ik had altijd zo'n VISA van de ANWB, maar die waren we kwijt.

Net even gebeld, en er wordt nu met spoed een nieuwe gemaakt :D Die wordt dan dinsdag verzonden, en als het goed is heb ik die dan voor het weekend! De 9e vertrek ik namelijk naar La Habana 8)

#88751 door Wim
03 mei 2010, 22:24
Wel spannend, zo op het nippertje

Groet Wim
#106060 door johanna
30 dec 2013, 23:17
Ik lees bericht uit 2009 dat je met creditcard geld kunt opnemen bij banken en in hotels. Kosten rond de 5 % van opname.
Is dit nog steeds zo ?
#106062 door Francin Dolman
31 dec 2013, 09:47
Dag Johanna,

Even naar beneden scrollen, daar staan veel berichten over credit cards. Ik kopieer mijn eigen bericht:

Was de afgelopen weken in Havana, en heb met mijn Visa-card geld gepind, eerst in Calle 16 e/ 3ra y 5ta, daarna Calle 84 esquina 5ta (beiden in Miramar).

Bij de eerste zijn drie pinautomaten, en alleen de middelste gaf cuc af (tot een dagmaximum van 1000cuc, te pinnen als 400-400-200), maar op een gegeven moment deed die het ook niet en ging ik naar Calle 84 hoek 5ta: daar moet je een trapje op en er zijn dan 4 automaten in een sort halletje, waar je tamelijk 'beschermd' staat, i.e., niet iedereen ziet wat je daar staat te doen (in Calle 16 wél). De twee recht voor je (als je binnenkomt) en de meest rechtse geven alleen moneda nacional, de derde, rechts in de hoek , ook cuc.
Op een gegeven moment (alweer!) weigerde ook deze automaat, bewerende dat ik de cijfers achter de komma niet had ingevuld (dat gaat automatisch, dus sneed geen hout).

Ik ging toen met mijn MasterCard (niet van de ING) naar een bank drie blokken verder op de 5ta, en daar kon ik geen geld opnemen omdat ik uit voorzorg (!) mijn visum thuis had gelaten, maar nee, dat visum moeten ze zien (waarom?) en ook moet je je adres opgeven (waarom?).
Ging naar huis om visum te halen, ging naar dichterbij bankfiliaal in Calle 1 entre iets en B (Vedado), waar ik inderdaad geld kon opnemen, als ik visum toonde en adres opgaf.

Tot zo ver mijn ervaringen.

En de opnamekosten waren 4% als er geen saldo op je kaart staat. Stort je er van te voren geld op, dan zijn de opnamekosten 1%

#106063 door johanna
31 dec 2013, 10:48
Reuze bedankt voor dit gedegen antwoord. Daar heb ik wat aan.
Dus samenvattend is de oplossing voor contant geld opnemen.

Je gaat mét visum en Creditcard Mastercard naar een bank en zorg dat er een saldo op mijn rekening staat. De kosten zijn dan 1 % over het opnamebedrag.

De pinautomaten laat je links liggen.

#106068 door HijodelMundo
31 dec 2013, 15:51
Johana (en andere forumleden),

1. Enkel Credit cards functioneren in Cuba, geen gewone pinpassen.
2. Deze Creditcard mag NIET uitegegven zijn door amerikaanse bank (bijv. Citybank of American Express). Dan doet deze het niet in Cuba
3. Met Visa kan je geld halen uit de automaat met je pin code of aan de balie met identificatie. Met Mastercard enkel aan de balie. Ik hoor hier nu voor het eerts dat je je visum ook moet laten zien, ik vermoed dat het eerder te maken heeft met de incompetentie van de balie medewerker dan dat dit werkelijk moet.
4. Kosten voor het afhalen van geld met creditcard zijn 3% nominaal. De werkelijke kosten zijn afhankelijk van de wisselkoers. Oficieel is 1 CUC hetzelfde als 1 US dollar. Dus om 100 CUC met creditcard af te halen moet je feitelijk 100 USD betalen. Er wordt echter 103 USD aangeslagen (in de automaat of aan de balie, maakt niet uit). Vervolgens wordt die 103 USD weer van je rekening geschreven aan de hand van de wisselkoers tussen USD en EURO.
Als je dus je reele kosten wil weten moet je eigenlijk noteren hoeveel EURO je de betreffende dag had moeten wisselen om het bedrag in CUC te hebben en dat vervolgens bij thuiskomst vergelijken hoeveel euro het je feitelijk heeft gekost om dat bedrag met Credit card op te nemen...

Saludos,

Hijo

P.S. Dat 1 Dollar 1 CUC waard is is enkel bij banktransacties. Op het moment dat je contante USD wisslet krijg je nog maar 87 cent per USD.
#108413 door Kefke04
08 sep 2014, 10:27
Ik wil nog even aanvullen dat de prepaid mastercard van bpost het in cuba enkel doet om dingen mee te kopen in winkels, hotels etc.
je kan er geen geld mee ophalen in de bank.