Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#109727 door Snow
28 maart 2015, 10:34
Volgens de ING zou het mogelijk zijn om bij sommige ATM's geld met je Mastercard te kunnen pinnen. Dit is niet mogelijk maar je kunt bij alle Cadeca's, wisselkantoren, geld opnemen met je Mastercard en je paspoort. Daar betaal je op dit moment, ben nu 2 dagen terug, dan wel 6,1% kosten over. Bij Cadeca betaal je 3,2% kosten over de opname en vervolgens betaal je 2,9% over het complete bedrag aan Mastercard.
#109750 door jorn2jorn
31 maart 2015, 09:25
Bij VISA betaal je slechts 1,50 opnamekosten, mits je saldo positief blijft! Overigens hanteren ze wel een voor hun gunstigere wisselkoers. Cadeca rekende mij (vorig jaar) 8% kosten, terwijl Bandec iets meer dan 3% vroeg.
#109987 door Jogo
07 mei 2015, 14:17
Volgens mij kun je met een VISA creditcard pinnen in bijv. Havana.
#109989 door HijodelMundo
07 mei 2015, 21:05
Met pinnen doelde ik op het gebruik van een pinpas oftewel maestro kaart. Ik vermoed dat de kosten waar de ING het over heeft niet voor het gebruik van de creditcard zijn maar voor de maestro kaarten en daar kan je in Cuba hoe dan ook niets mee (ja internetbankieren...)
#109992 door hombredecuba
08 mei 2015, 09:04
Voor vakantiegangers blijft de ''VISACARD'' de beste oplossing.
Gewoon naar de bank met Visacard en paspoort geld opnemen.
Ik zou het risico met pinnen(inslikken) vermijden op Cuba.
Neem ook wat contanten mee naar Cuba.
#109995 door jorn2jorn
08 mei 2015, 11:50
Gisteren heeft m'n dochter met haar visa card 2500 cuc opgenomen in BANDEC. betaalde 3.4% provisie, dat is veel minder dan bij cadeca (8%). In totaal is er 2371 euro afgeschreven. Dit komt neer op een koers van 1,054. de officieele koers is vandaag 1,13. De wisselkoers van cash euros zal 1,08 zijn schat ik. Cash meenemen loont dus.
Je kan normaal gesproken tot 5000 zonder problemen opnemen in de cubaanse banken. Echter in ons geval bleek dat Visa een limiet van 2000 euro per dag had ingevoerd. De bank kreeg dus geen toestemming voor het gevraagde bedrag. Even gebeld met visa en de limiet werd voor die dag even opgeheven.
Je ziet in Cuba trouwens steeds meer cubanen pinnen in de winkel. Je hebt pech als je in de rij bij de kassa staat en er is iemand voor je aan het pinnen, meestal gaat dit heel langzaam en moet de chef er aan te pas komen en ben je zo 10 minuten verder. Heel normaal allemaal in Cuba... :|
ps: als je geld opneemt in Cuba met je visacard, zorg dan dat je banktegoed positief blijft, anders rekent visa 4% extra opnamekosten :evil:
#110582 door plf
24 jul 2015, 21:29
Bij de cadeca banken in de grote steden kon je met een mastercard, CUC's opnemen. (juli 2015)
Wel tegen hogere kosten, dan contante euro's omwisselen.

Ze rekenen commissie, ze wisselen van dollars naar cuc's, tegen een ongunstige koers. En de mastercard zal de dollars tegen euro's afrekenen met jouw.

Je kunt dus met mastercard geld opnemen. Kost wat meer. Goed om als backup te hebben.
h
#110588 door HijodelMundo
25 jul 2015, 08:03
Waarschijnlijk betreft het om contacten en contracten die e.e.a. mogelijk gaan maken. Waarschijnlijk is het nóg niet mogelijk...

Hoe dan ook het is onvermijdelijk dat de dag dat US Creditcards gebruikt kunnen gaan worden er aan zit te komen.

Hijo
#111272 door Gerry.v.d.H.
01 dec 2015, 16:23
Bedenk ook dat je soms met de creditcard kunt betalen. Wij zijn net terug van Cuba en hebben enkele keren benzine en ook een excursie met de creditcard betaald. En dit bleek bij thuiskomst zelfs iets voordeliger dan het wisselen van Euro's bij een bank.
Gerry
#112577 door realpino
19 dec 2016, 16:30
heeft iemand nog wat ervaring om te delen over dit onderwerp?
Laatst sprak ik een paar Canadezen in Camagüey, zij pinde met prepaid creditcards.
Dit leek mij een goed idee voor mijn vriendinnetje, goedkoper en sneller dan bijvoorbeeld enviodinero.
Ik was alleen niet zo bijdehand om te vragen van welke maatschappij de prepaid card was.
heb nu een prepaid card van mastercard (Skrill) maar lees dat er eigenlijk alleen met VISA gepind kan woorden.
verder niet zo belangrijk, ik zie het anders binnenkort wel of ie t doet.

gegroet.