Waar kun je elk weekend terug voor je salsa shot.
#112699 door Gibi345
29 jan 2017, 14:47
Donderdag 16-02-2017 Live Orquesta Salsabor in Brebl in Nijmegen

Het Management van Orquesta Salsabor en Brebl hebben gezamenlijk besloten de succesvolle live salsa-avond met de afrocubaanse bigband Salsabor ook in 2017 voort te zetten, ook DJ Jango heeft zich hierbij aangesloten.

Orquesta Salsabor brengt de echte sfeer van de klassieke, Afrocubaanse salsa uit Cuba, Puerto en vooral Latin New York waar Latinos gezamenlijk deze sound schiepen. Met Cubaanse frontzangers, Priscilla Virdo (Argentinie) en Thomas Simmons (Curaçao), met de 5 koppige ritmesectie en maar liefst 11 blazers wordt ook deze avond weer een dans- en luisterspektakel met snelle guarachas, mambos en descargas. Orquesta Salsabor is een afrocubaanse big band, die de rijke en bijzondere afrocubaanse bigband sound (Prado, Moré) vermengt met de klassieke afrocubaanse salsa (son montuno, mambo, guaracha, descarga) uit New York (Machito). Het orkest is op dit moment een van de weinige afrocubaanse orkesten in Nederland die in deze grote bezetting met uitgebreide ritmesectie het bijzondere afrocubaanse salsarepertoire uit de jaren 70 en 80 ten gehore brengt.

In het repertoire van dit orkest vind je alle grote namen uit het heden en verleden van de Afrocubaanse salsa terug. Zoals Machito, Celia Cruz, Tito Puente, Eddie Palmieri, Spanish Harlem Orchesta, Oscar de Leon, Isaac Delgado, El Gran Combo en vele anderen. Daarmee houdt Salsabor een lange muziektraditie springlevend. In Cuba en New York hebben zich sinds de jaren ’40 een hele reeks latin bigbands met een voorliefde voor snelle guarachas en mambos van zich laten horen. Bekende voorbeelden zijn Benny Moré, Machito, Mario Bauza, Tito Puente, Fania All Stars en Charlie en Eddie Palmieri.

Perez Prado en Benny Moré y su Banda Gigante waren uniek in hun aanpak van de mambo, vooral door de charismatische zanger en bandleider Benny Moré zelf. Autodidact op muziekgebied kon hij als geen ander zijn orkest dirigeren en aanzetten tot het spelen van mambo’s waarbij de blazerssecties d.w.z. de saxen, de trombones en de trompetten elk autonome melodisch-ritmische lijnen of mambo-riffs speelden met als componist, arrangeur Perez Prado, deze secties stimuleerden tot een geweldige afrocubaanse jamsessie of descarga. Benny’s repertoire was veelomvattend: sensuele boleros konden overgaan in montunos, mambos of chachachás die werden gevolgd door een verbluffende rumba (mambo batiri) met zijn stem als stralend middelpunt.

Machito y sus Afrocubanos was de belangrijkste afrocubaanse jazz bigband in New York in de jaren ’40 en ’50. Het orkest was in zijn hoogtijdagen ongeëvenaard : met hetzelfde gemak speelden ze cubaanse son, mambo, rumba of de zogenaamde ‘Cubop’: Cubaanse mambos met Bebop-harmonie en melodie, het beste van twee werelden. Dizzy Gillespie en Chano Pozo (Cubaanse rumbero) waren verantwoordelijk voor de eerste confrontaties op dit gebied. Met Tanga schiep dit orkest een van de eerste afrocubaanse descargas. Een stijl die in Cuba en New York vanaf de jaren 50 zeer populair werd daarbij denken we Cachao Lopez, Bebo Valdes, Tito Puente, Mongo Santamaria en Charlie en Eddie Palmieri met Alegre All Stars, Tico All Stars, en Eddie Palmieri met La Parfecta met op trombones Mon Rivera en Barry Rogers die in descarga stijl geweldige mambos (monas) ten gehore brachten.

Illustere namen als Mario Bauzá, René Hernández, Chico O’Farrill en Tito Puente waren als componist, arrangeur of muzikant verbonden aan het orkest van Machito. Zij gingen later doorgaans zelfstandig als bandleider verder. Beroemd waren de bigband-battles en mambo dance-contests in de New Yorkse ballrooms als the Palladium en the Savoy. De orkesten wedijverden om de gunst van de dansers en zó kon een ware mambo-gekte gebaseerd op de afrocubaanse mambo-descarga ontstaan. Toporkesten waren die van Tito Rodríguez en Tito Puente tegenover die van Machito en Chico O’Farrill in deze jaren speelden o.a. Charlie en Eddie Palmieri bij deze illustere bigbands.

Eind jaren 60 en in de jaren ’70 was er weinig geld en animo voor bigbands, maar de latin-hype liet opnieuw van zich horen in New York met o.a. de descargas van Fania All-Stars en natuurlijk Eddie Palmieri met La Perfecta met snelle guarachas in mambo/descarga stijl doortrokken van moderne jazzharmonieën. Jazz- en Rock-invloeden gaven de latinbands in deze periode een agressieve sound mee en maakten de afrocubaanse ‘salsa’ een spreekbuis voor een nieuwe generatie latinos, die in de barrios van New York moesten overleven die Latin boogaloo, Latin Soul en Latin Rock speelden met een grote rol voor Mongo Santamaria en deze invloeden opnamen in de descargas van Fania en La Perfecta. Johnny Pacheco, Eddie Palmieri, Ray Barretto, Larry Harlow, waren allen verbonden met de Fania-All Stars.

Deze afrocubaanse descarga-traditie (met guarachas, mambos, rumbas, son montunos,descargas) werd in New York in kleinere bezettingen het zgn. conjunto door hen verder voortgezet opvallende namen zijn hierbij Eddie Palmieri en La Perfecta en Charlie Palmieri met Alegre All Stars met de aanwezigheid van de afrocubaanse percussionisten Patato Valdes, Mongo Santamaria, Candido Camero en Israel 'Cachao' Lopez. Zij zorgden ervoor dat bij deze descargas d.w.z. afrocubaanse jamsessies met veel improvisatie gebruik gemaakt werd van de 'percussie jam' van de afrocubaanse rumba abierta, bembé, rumba guaguanco en de son montuno.

Donderdag 16-02-2017 vanaf 20:30 uur, Live afrocubaanse salsa met Orquesta Salsabor,in Brebl Waalbandijk 20-22 te Nijmegen.
http://www.salsabor.nl/
https://nl-nl.facebook.com/OrquestaSalsabor
http://www.brebl.nl/

Saludos,
Gibi

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast