Waar kun je elk weekend terug voor je salsa shot.

#96580 door Eddy77
15 okt 2011, 13:19
Rosir schreef:
HijodelMundo schreef:
Puerto Rico, Republica Dominicana, todo los adolescentes del caribe escuchan y disfrutan del reggaeton. Hijo

Yes ,surely… like 100% of the Dutch youth loves, Jan Smit…
Like in every place..

Most university students and graduated ( there are thousands of them) hate regueton like the death.

Some people ( no lo digo por ti hijo) here tend to include all the Cuban people in the little world they seem to hang out in Cuba. The worst is undoubtedly friend Eddy and his amig@s of the Casa de la Musica..solavaya..! :lol: :lol:

Un saludo..

Entonces, sobre Jan Smit, el es un producto del sistema politico holandes con Geert Wilders?? Empezaste a decir que el regueton es un producto del sistema politico en Cuba y que va a desaparecer con el comunismo, entonces ahora estoy perdido con la comparacion con Jan Smit.

Eso de los universitarios es mentira, ahora puedo decir lo mismo que tu conoces solo una parte del 'little world.'

Yo no tengo amistades en la Casa de La Musica y por lo demas podemos repitir la entera discusion. Quizas eso del hotel en playa del este te molesto un poco... Ese lugar no tiene absolutamente nada que ver con jineteras, chulos, policias coruptos, jejejjee. Entonces, porque trabajar ahi?
Por fin estoy de acuerdo con la opinion de Joop sobre las jineteras, escribi antes:

'In april 2010 was ik nog op een zaterdagavond bij een concert van Los 4, het toppunt van hun populariteit. De entree was 25CUC voor iederen (ook cubanen). Dus Galiano was gezellig vol en iedereen dronk Heineken of Becks en zette hun lege flesjes op de rand van het podium na het leeggedronken te hebben. En ik vroeg me af: wat is slechter? Een publiek vol met jineteras en (criminele Napolitaanse) Italianen in de Capri (een plek in een betere wijk) waar Los 4 30CUC vragen of een publiek in Galiano waar Cubanen met geld op afkomen. En dat zijn geen cubanen die door casa's te verhuren of heel hard te werken als taxichauffeur, het geld verdiend hebben om hun jeva(vrouw of vriendin) of hun tarro (minnares) mee uit te nemen??? En ik kwam tot de conclusie dat die Cubanen die geld stelen van andere Cubanen en daarmee naar Los 4 gaan kijken in Galiano en om te laten zien hoeveel geld ze hebben door hun flesjes Becks en Heineken op de rand van het podium zetten, afzichtelijker zijn... '

Y ademas los hoteles y restaurantes de lujo adonde uno nunca oye regueton no tienen nada que ver con este tipo de ladrones, jejejjee.

#96582 door Rosir
15 okt 2011, 16:35
Joop_Siroop schreef:Om deze wansmaak nou aan het regime toe te schrijven gaat mij veel te ver. En dan maar roepen dat het allemaal jineteras zijn ook.
En wat is er mis met jineteras, althans, zijn zij minderwaardig aan
andere ploeterende Cubanen. En zo ja waarom, bezien in het licht van hun
muzieksmaak ?

My English is not good but my Dutch is even worse and I want that most people who may read this do not get a wrong opinion..otherwise I would rather write in Spanish.

For the 3th time. :cry:

The “government” is not the creator of regueton, the Castros can even sing, let alone dance….But they are responsible for its massive diffusion 24 x7. The repression against any creative, critic form of art has caused that most of the talented artists have emigrated or have been marginalized from TV, radio.

The government is also responsible for the disaster in the educational system specially in the last decade that together with the loss a moral values has contributed to the formation of a generation which a very low educational level. There are the ones who conform in big part the the regueton fans. Los amigos de Eddy, on précies te zijn. :lol: :lol:

But even though, there are still thousands of Cuban young people with other musical preferences. I include my self among them.

No one with a medium level of education can stand the vulgarity of this gender 24 hours a day.

I do not think I ever wrote regueton is only for jineter@s. There are thousand of decent ( low educated) people that love regueton and are not prostitutes.

As former worker at the tourism sector I have been in Cuba in contact with lot of jineteras and believe me, some of of them are among the most beautiful creatures I have ever met, externally and internally. :oops: :lol: I have nothing against them but against the system that have make possible the existence of prostitution in the current grade. I am totally sure that in a other kind of circumstances most of these girls would have had a totally different kind of life.

A ver si me entienden.. :roll:

De Cubaanse regering noch the criminele Imperialistishe blockade zijn de makers of regueton.

Onder de Cubaanse jongere zijn er duizenden die een hekel hebben aan regueton. De grote liefhebbers van daarvan behoren tot de minder goed opgevoed..

Ik heb niets tegen jineteras. In tegen deel ik met sommige van hen heb fantastische relaties gehad.

I hope it is clear now after having spend more than 10 minutes to make these little Dutch sentences. Thank you, Google vertaler!.. :idea:

#96587 door Elisabeth
15 okt 2011, 19:25
Rosir, parece que tu eres Cubana, viviendo en los Paises Bajos? Entonces, porque escribes en Inglés?! A mi me gustaria conoscer tu opinion de Cubana sobre este tipo de música que es el Reggaeton pero no entiendo nada de lo que estas escribiendo, excepto lo que escribes en español y neerlandés.

Kennelijk beheers je ook het nederlands vrij redelijk, ik begrijp het tenminste allemaal. Dus, te pido por favor, muchacha, ponte al idioma del país en donde tu vives?!

De Cubaanse regering noch the criminele Imperialistishe blockade zijn de makers of regueton.

Nee, natuurlijk niet, ze krijgen alleen maar problemen met deze rebelse jongeren die naar concerten van de al net zo wilde bands gaan. En daar houdt het Cubaanse regime al helemaal niet van. Maar, het is natuurlijk wel éen van de mogelijke vormen tot protest. In die zin denk ik wel dat dit soort muziek een product is van de repressie door ditzelfde regime dat de Cubanen nu al meer dan 50 jaar onder de duim houdt en als kleine kinderen behandeld.

Onder de Cubaanse jongere zijn er duizenden die een hekel hebben aan regueton. De grote liefhebbers van daarvan behoren tot de minder goed opgevoed..

Oei, oei, oei, minder goed opgevoed?! Je bedoelt meer regimekritisch en minder onderdanig aan wat de staat hun in hun hoofd wil stampen? In omgekeerde zin zou dit betekenen dat de goed opgevoede jongeren óf helemaal niet naar muziek luisteren (tamelijk zelden in Cuba, denk ik) of alleen Son, Changuï, Guaguancó, Boleros en misschien nog een beetje jazz en klassieke muziek zouden beluisteren?

Mijn muziekstijl is Reggeatón ook niet en de wereld die eromheen hangt nog veel minder. Maar ik begrijp wel dat jongeren eindelijk wel eens een uitlaatklep willen hebben.

#96588 door Elisabeth
15 okt 2011, 19:28
waar Los 4 30CUC vragen

Eddie, Los 4 hebben helemaal niets over de entréeprijzen in Cuba te zeggen. Hier in Europa kunnen muzikanten dat trouwens ook maar heel beperkt maar in Cuba worden de prijzen door de uitbaters van het lokaal vastgelegd en dat is altijd de staat.

#96607 door elmister
16 okt 2011, 12:35
Elisabeth!
Hoe kom je aan deze informatie?

#96640 door Eddy77
18 okt 2011, 01:58
De discussie met Rosir wordt een herhaling van zetten, dus dat laat ik verder maar gaan. Nog 2 quotes:

No one with a medium level of education can stand the vulgarity of this gender 24 hours a day.

Dus als je hoogopgeleid bent en van regueton houdt, ben je gestoord, thanks! Maar dat lijkt me nogal paternalistisch. En in dezelfde bijdrage veroordeelt Rosir cultureel paternalisme, dus hij/zij zou ook zichzelf moeten veroordelen:

The repression against any creative, critic form of art has caused that most of the talented artists have emigrated or have been marginalized from TV, radio.

Maar goed.

@Elisabeth: ik denk dat het wel klopt en sowieso weet Elisabeth hoe dat soort dingen gaan omdat ze veel met Cubaanse artiesten werkt. Naar Elmister, ik denk dat het klopt dat de zalen de prijzen bepalen, aangezien je ziet dat prijzen van bands naar zaal erg verschillen. Er is wel 1 maar: formeel bepalen de zalen de prijs, maar dat gaat denk ik wel in overleg met de bands en dan vooral de gewilde bands waarmee je de zaal vol kunt krijgen. Want anders komen ze namelijk niet.

Een voorbeeld: 14feb 2011 werd Gente de Zona aangekondigd in de Salon de Los Embajadores, 1 van de 2 "disco's" in hotel Habana Libre. Het concert werd echter 2 dagen van tevoren gecancelled en 1 dag voor aanvang werd een concert in de Capri aangekondigd. Mijn interpretatie: GdZ kon het niet eens worden over de prijs en besloot om met een andere zaal in zee te gaan. Dit was bij het concert te zien. Om klokslag 1 uur begon GdZ te spelen en ze hielden pas op om 4.15uur. Terwijl ze wisten en ook berichtten over een afterparty met mensen als Yulien Oviedo in de Turquino, de andere disco in de Habana Libre. Ik vermoed dat er deels zo lang werd gespeeld om de afterparty, die slechts tot 5uur duurde, om zeep te helpen.
Maar natuurlijk, als je minder bekend bent, dan heb je veel minder of niks in te brengen. Maar dat is overal zo.

#96641 door Elisabeth
18 okt 2011, 09:41
Er is wel 1 maar: formeel bepalen de zalen de prijs, maar dat gaat denk ik wel in overleg met de bands en dan vooral de gewilde bands waarmee je de zaal vol kunt krijgen. Want anders komen ze namelijk niet.

Eddie, in Cuba werkt niets zoals hier in Europa. Dat een band niet zou komen, kunnen ze zich helemaal niet permitteren. In de meeste gevallen hebben ze de event-manager van een hotel al steekpenningen betaald om in zijn tent te MOGEN spelen. Dat gaat via de facturatie. Je kent Cuba toch, de mensen zijn heel vindingrijk op dat gebied.

Mijn interpretatie van het niet optreden in hotel Nacional: het regime wilde de bijverschijnselen van zo'n concert niet in dit hotel hebben. Tenslotte moeten ze daar ook rekening houden met de klanten. Mogelijk is ook dat ze er net op die dag een hoge funcionaris uit éen of ander buitenland hadden ondergebracht.

Hotel Capri heeft een heel andere klandizie en bovendien is het hotel binnenin waarschijnlijk door zijn bouwwijze beter te controleren dan het Nacional met z'n vele hoeken en gaten. Verder is het vlakbij het Nacional en ook daarom was het makkelijk de zaak te verplaatsen.

Hoe dan ook: ik ben het weliswaar niet met jou eens, maar toch is het een plezier om met jou te discussiëren omdat je op het gezegde ingaat en andere meningen respecteert. M.a.w., je roept niet maar wat in het luchtledige :)

#96654 door Eddy77
18 okt 2011, 22:40
Beste Elisabeth,

Thanks voor de opmerking dat ik inga op argumenten, dat doe jij ook, prettig is dat. Het kan idd zo zijn dat bepaalde krachten niet wilden dat GdZ niet in de Habana Libre zouden optreden, dus niet in de Hotel Nacional, maar dat is een klein detail, zo'n 400 meter. Er was anomisiteit en het kan idd ook zijn dat de vragende partij (de tent waar men op zou treden) de macht had... Maar ik denk nog steeds dat het GdZ was die meer de macht had, want welk gevaar levert een concert van GdZ nou op. In de Capri werd 30CUC (Cameron) gevraagd voor het bijwonen van een concert. Dat leidt ertoe dat er (1) Corrupte Cubanen komen zoals hoge politiefunctionarissen (2) hijos de mama y papa zoals de zoon van weet ik veel welke generaal die ook op het podium meezong (3) luxe jineteras, daar zijn de gasten van habana libre niet bang van... (4) toeristen met doekoe op zoek naar jineteras, in het geval van dit concert vooral italianen en idd sommigen zullen vast in drugsghandel zitten (5) enigszins vreemde toeristen met aanhang die regueton gewoon leuk vinden... zoals ik. Dus ik denk nog steeds dat het GdZ was die niet voldoende van de surplus kreeg van het concert en daarom naar de Capri uitweek, maar het kan ook zijn dat jij helemaal gelijk hebt. Ik ken de mores van het organiseren van concerten in Cuba niet, alleen wat ik observeer y eso no alcanza para nada...

#96657 door carino
19 okt 2011, 09:37
Rosir schreef:Casas de la Musica= jineter@s. Do not change my words,and what the hell has to do the American system with this? No es facil..
You are completely missing the inconsistency in your argumentation.
If you hold the cuban government responsible for the popularity of this, in your opinion, disgusting reggaeton then the why is the same kind of "disgusting" music also popular in the USA, and big parts of Europe also?
(like the video is have posted in my message)
If you know some kind of logic than you would see that the same argument lacks any value.
Hence, you cannot hold the cuban government responsible for reggaeton.

Anyway, je sweeping statement dat als je van reggaeton houdt je wel laag opgeleid moet zijn, zegt genoeg.
Ik hou best wel van een aantal nummers van Don Omar bijvoorbeeld, dus ik moet wel heel dom zijn haha.
Die komt trouwens van Puerto Rico (democratisch) ;-)

@Eddy, zeer to the point jouw weergave ;-)

#96819 door raphael
27 okt 2011, 21:06
Hi Rosir,
Ik begrijp je Engels wel en andere mensen ook, zo te zien :lol: . Naar mijn mening heeft Elisabeth toch gelijk in wat ze schrijft. Je zou na 5 jaar hier in NL, proberen in het Nederlands te schrijven, ook als het moeilijk is.
Ik ben het met je eens dat niet iedereen op Cuba van regueton houdt. Palacios de la Musica met zulke entree prijzen, vergelijkbare met een maand salaris, lijken me ook geen plekken waar de doorsnee Cubaan gaat.
Volgens me, houden Nederlanders niet van mensen te classificeren, hoog opgeleide, minder goed opgeleide, rijk, arm., etc, Komt van het calvinisme heb ik gehoord.
Toch zo als overal bestaan er verschillen wel. Je hoeft alleen maar te kijken naar de ghettowijken, zoals de Bijlmer, Schilderswijk, etc.
Ik beschouw Eddy, gezien zijn bijdragen die ik hier lees, iemand die echt van Cuba houdt. Volgens mijn moet je zijn keuze respecteren. Wat maakt het uit of hij van regueton houd? Ieder zijn eigen smaak.
Un saludo,
Raphael.

#96829 door Eddy77
29 okt 2011, 03:07
Bedankt voor je support Raphael. Regueton is wat de Cubaanse samenleving echt reflecteert op dit moment... Uit het lied llamame van Jorge y El Micha

Tu no crees en nadie, yo tampoco
Tú,loca loca…yo,loco loco

Dat reflecteert echt hoe Cuba op dit moment in elkaar zit, ja mag het k*t vinden, maar dat is wel hoe mensen zich voelen... en ook als ze als een yuma op het witte paard tegenkomen... het duurt een tijdje voor het vertrouwen echt opgebouwd is.

#97014 door Eddy77
13 nov 2011, 23:54
Dit is kennelijk het antwoord van Osmani Garcia, http://www.centrocuba.com/noticia-chupi ... o-en-cuba/

Hij gaat behoorlijk tekeer tegen de censuur en zegt dat het cubaanse volk zelf moet kiezen welke muziek ze mooi vindt en dat als zijn muziek genomineerd wordt voor de premios lucas (mooiste videoclips) op basis van het sturen van smsjes, dat dat gerespecteerd moet worden... En dat de mensen uit vele landen van het lied Chupi Chupi houden. Nou ja, lees de rest zelf maar.

Osmani Garcia sluit af met het volgende:

Algo esta mal y espero y tengo plena FE Y CONFIANZA en que la dirección del país se dará cuenta a tiempo de que tenemos un freno incoherente en la dirección de las artes del país MAS MUSICAL del MUNDO…OSMANI GARCIA LA VOZ

De zaak wordt behoorlijk gepolitiseerd door deze zanger, hij is nu kennelijk op tour in Canada, ik hoop dat hij het land weer in komt...

Een andere nieuwsfeit, de regueton huiszanger van het regime, Baby Lores, stopt met regueton, http://www.centrocuba.com/noticia-baby- ... reggaeton/. De boel lijkt behoorlijk gepolitiseerd te worden. Hij is huiszanger van het regime vanwege dit lied en heeft daarmee onder de bevolking van habana zijn reputatie om zeep geholpen en kan geeneens 5CUC meer vragen voor de entree tot zijn concerten, http://www.youtube.com/watch?v=h7N5JiMAgig, zie deze persiflage, http://www.youtube.com/watch?v=5_egHn-NCR0
#97024 door carino
14 nov 2011, 13:07
Rosir schreef:http://www.ddcuba.com/cultura/7991-el-gobierno-contra-el-chupi-chupi

Cariño:
Even your admired GOVERNMENT begins to concerns about the vulgarity of the regueton. 8)

Pero no hay peor ciego…. :? :(

You are even more stupid than I thought because you can't read either. (After living so many years in Holland and still don't now to write in Dutch)
Read very carefully: I do not admire the Cuban government
(where did I write that?).
I just made a logical argument against your biased and unlogical conclusions but aparantly this is useless.
So I will not react anymore to your contributions to this forum

#97032 door Elisabeth
14 nov 2011, 19:13
De zaak wordt behoorlijk gepolitiseerd door deze zanger, hij is nu kennelijk op tour in Canada, ik hoop dat hij het land weer in komt...

Chupa chupa gepolitiseerd?! :lol: Familiepolitiek dan zeker!

Welk land bedoel je Eddy? Het land waar de zuigtechnieken zo populair zijn? Die komt vast niet naar Cuba terug maar blijft in Canada, net zo als 80% van alle muzikanten uit Havanna. Nou ja, bij muzikanten is dat iets aan de hoge kant misschien. Cubaanse dansers verdwijnen er nog meer in de Canadese pampa. Osmani zou wel gek zijn als hij naar de Cubaanse openluchtgevangenis terug zou gaan. En hij is wel "goed" maar niet gek zoals wij vroeger in goed Nederlands zeiden.

En nog eens, Eddy, ik weet dat je er niet aan wilt, maar musici hebben in Cuba niets te willen of te vragen op het gebied van entrées. Hier trouwens ook niet, behalve als ze een contract voor een deel van de entréeprijzen afsluiten. Dat is dan hun risiko, waarvoor ze niet alleen een tegenprestatie in de vorm van muziek moeten leveren maar ook nog de publiciteit moeten organiseren en - gedeeltelijk - betalen. De meeste musici zijn dus niet erg blij met zulke contracten. Dat doen eigenlijk alleen amateurs.

#97035 door Eddy77
15 nov 2011, 00:55
Ben benieuwd of Osmani Garcia in Canada zal blijven. Van de reguetonzangers van deze tijd is alleen Eduardo Mora van Los Salvajes in Miami gebleven, verder ken ik geen voorbeelden uit de laatste 5 jaar. Je moet op salsamuzikanten duiden met de genoemde 80%. Maar dat maakt verder niet zoveel uit.

Over entrees heb ik al aangegeven dat ik de details niet ken, maar als de organiserende plek de entree bepaalt, schat deze natuurlijk de populariteit van een zanger in en stelt aan de hand daarvan de prijs vast. Want je wilt geen lege zaal en ook geen duizenden mensen die er niet in kunnen. In die zin kan Baby Lores hogere entreeprijzen vergeten sinds een tijdje.

#97100 door Eddy77
21 nov 2011, 01:32
Beste Elisabeth,

Ik geloof dat jij bij deze case de juiste analyse hebt gemaakt mbt Osmani Garcia. Maar er zijn 2 mogelijkheden: of Osmani Garcia wil zelf in de yuma blijven of de cubaanse overheid wil niet dat hij terugkomt en is daarom een campagne tegen zijn song chupi chupi begonnen. Want waarom is El Choco bv niet aangepakt, als je deze clip bekijkt, zullen de cubaanse officielen daar ook niet al te blij mee zijn, http://www.youtube.com/watch?v=uDIuPdOs4c8. Alhoewel deze meneer heeft vastgezeten en er is de chisme en brete verspreid dat ie una menor zou hebben verkracht... Na 2 maanden was ie alweer op borgtocht vrij en dat gaat volgens mij niet als je een minderjarige hebt verkracht.
Ik ben benieuwd wat er zal gebeuren, Osmani Garcia is buiten Cuba 'niemand' en in Cuba een redelijk bekende reguetonzanger die bovendien on the rise is. Dus ik zie niet direct zijn belang om niet terug te keren.

#97125 door Abena
22 nov 2011, 20:48
Als de een graag haar puddingen schudt op de muziek van Kola Loka en de ander zwijmelt bij Quizas,quizas,quizas, en sommige yumas voelen zich de revolutionair himself bij Comandante Che Guevara,...Laat ze vooral. Muziek moet je voelen. Je kan de muziek analyseren en bekritiseren maar je kan niet wat iemand voelt bij die bepaalde muziek betwisten. Dat is zijn vrijheid. Dat is genieten. Escucha y disfruta!
A mi me encanta el regueton!