Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#46959 door hoeda
23 nov 2005, 23:52
hoi
ik vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft

Er staat mij bij dat er mogelijkheden zijn of zijn geweest een huis/appartement te kopen in miramar door een buitenlander

#46961 door Robert
24 nov 2005, 00:47
Mij staat bij dat alleen huren mogenlijk was(en dus misschien nog is) en wel in appartementen compexen voor vanaf zo'n 500usd pm. maar wel met tenminste een jaarcontract.
voordeel daarbij was ook dat je ook je inboedel( eventueel aangevuld met een beetje handel) inport vrij mee mocht nemen.

#46966 door michiel
24 nov 2005, 08:43
wanneer een cubaan een ander huis wil, kan dat alleen door te ruilen (en eventueel bijbetalen) met een andere cubaan...het zgn. permutar...een buitenlander kan officieel NOOIT een huis bezitten, enkel op naam van een cubaan, met alle risico's van dien, dat wanneer die cubaan jou een oor aan wil naaien jij niks in te brengen hebt en je je huis (centen) kwijt bent...

#46968 door carino
24 nov 2005, 08:55
Er zijn meer mogelijkheden voor een Cubaan om een huis te krijgen.
Veel gebruikt is de zg. donación de bienes. Hierbij schenkt een familielid een (deel) van een huis, bebouwbare grond of een bebouwbaar plat dak (placa) aan een ander "familielid". Dit laatste tussen aanhalingstekens omdat dat breed gezien wordt. Er moet op een of andere manier een familieband zijn.
Wat ook veel voorkomt zijn schijnhuwelijken. Bijv. iemand heeft een huis en wil dat verkopen. Hij/zij trouwt met de potentiele koper (of een familielid) en na een jaar scheiden ze weer. Bij de boedelscheiding laat de oorspronkelijke eigenaar het huis aan zijn ex. Als dat een familielid was gaat vervolgens het 1e voorbeeld in werking.

Permutarse komt veel voor maar het lukt vaak niet omdat het erop lijkt dat bijna iedereen naar Havana wil.
Zie : http://www.sepermuta.com

Bezit voor een buitenlander was mogelijk tot aan 2000.
Zie: http://www.realestatecuba.com/residential/index.html

#47222 door André
28 nov 2005, 19:41
New! RENTAL PROPERTIES

Dream of living in Havana Full time? Maybe looking for somewhere different to spend winter? Have family or friends in Cuba and want to join them?
Afbeelding
Afbeelding

Whether you are an individual looking for a long term apartment rental or a company searching for office space we can help.

Residential Properties: We have a limited supply of 'brand new' rental units in and around Havana, Miramar/Playa districts plus the Eastern Beaches and Guanabo District. These units are available with non restricted access meaning you will be able to invite family, friends or guests. Most apartments are of the one or two bed variety but we also offer three beds and Penthouse units. Each apartment includes garage, kitchen and all other amenities.

See more of our exclusive condo apartments now! Vacation rentals or Long term

· Choose from furnished units with all modern requirements.
· For long lets we offer a Special furnishing division to allow the import of all furniture (tax free) to make up your dream condo in Havana
· Special monthly rates on car rental for short term let
· Join our private club for local expats
· Immigration assistance provided and low rates on flights and ground services from our travel partner.
· Full A-Z service from one company established in Havana since 1995
· Home helps for the aged
· Local medical insurance at low rates
· Satellite TV services
· Absolute discretion for all nationals
· Special low rates for very long lets (over 18 months)

Please contact us for confidential service and quotes

Office Space: If you are a foreign company looking for brand new modern office space we have over 20,000 sq feet of individual offices available in the Miramar/playa districts. All offices are newly built with modern pre-fitted Network sockets, Internet, Air conditioning. We can also assist.

Don’t miss this new and unique opportunity to stay in Havana today!!

Email us: request@realestatecuba.com

We are the only international fully approved rental agent for Cuban Condos and Apartments plus we have a Full team of staff in Cuba.

http://www.realestatecuba.com/rental/index.html

#59230 door rickenbilly
06 aug 2006, 01:51
Er zijn weer apartementen voor buitenlanders in de aanbieding.

Gebouw Atlantico aan 1ra tussen E en F Vedado; zeezicht!

Prijzen vrij op naam van af 180.000 CUC voor ± 80 m2 met plaats in garage.

2 penthouses voor rond 1.5 milj. CUC per stuk.

groet,

R.

#59232 door michiel
06 aug 2006, 07:03
ik ga meteen mijn spaarpot stukslaan :wink:

#93055 door Jogo
22 jan 2011, 17:19
Weet iemand of het mogelijk is een huisje te kopen in Cuba en daar een casa particular te beginnen? Samen met een Cubaanse. Raoul wil het land openstellen voor buitenlandse investeerders en een groot aantal bedrijfstakken opstellen om voor jezelf te beginnen.

#93058 door Elisabeth
22 jan 2011, 17:58
Nee, dat is niet mogelijk, maar wie weet hoe het er in de toekomst uit zal zien.

Dan staan er trouwens wel meer mensen in de startblokken en zullen de prijzen waarschijnlijk snel stijgen. Maar ik zie het op kort termijn nog niet gebeuren. Tenzij het hele systeem in mekaar zakt.
#93081 door palabra
24 jan 2011, 07:12
Dit is dus wel mogelijk want ik heb het gedaan wel alles via de officiele weg advocaat, notaris en vivienda wel op naam van mijn vrouw mijn emigratie is trouwens ook ver rond en ik mocht zelfs mijn hele huisraad van hier invoeren kosteloos behalve mijn auto die mocht ik niet invoeren maar mag wel een nieuwe kopen in havana 20% duurder dan hier jammer genoeg.Trouwens in Cuba moet je de dingen door een andere bril bekijken veel cubanen rijden rond in een auto die ook niet op hun naam staat maar waar ze wel 12.000 cuc voor betaald hebben, vanwaar ze die gehaald hebben is mij na 12 jaar huwlijk nog steeds een raadsel maar ik vermoed negocia :D

#93085 door Elisabeth
24 jan 2011, 10:24
Dat is heel interessant wat je vertelt, Palabra. Vertel er eens wat meer over. als je wilt en kunt natuurlijk. Niet als je daarmee je vrouw in gevaar brengt. Ik ga er maar even van uit dat jouw vrouw in Cuba woont en geen optie heeft genomen op een duur huis bij de toekomstige golfbaan die nog moet worden gebouwd.

Jij hebt natuurlijk geen huis op jouw naam kunnen kopen, dat is me ook wel duidelijk. Je hebt dus ook in toekomst nergens recht op. Maar kon je vrouw dat wel? Ik bedoel in de zin van kopen en geen permuta of een erfenis? Die wordt namelijk ook door vivienda en al naar gelang een notaris geregistreerd.

Of heeft ze een placa gekocht? Dus het dak van een bestaand huis. Dat kan inderdaad al jaren. Met onderbrekingen weliswaar. In sommige jaren kon het plotseling weer niet.

En waar was het? Ik vermoed in Havanna. In elk geval niet in Santiago want daar is zelfs een permuta (in werkelijkheid natuurlijk een transactie waarbij geld onder de tafel moest worden betaald) van een nabij familielid in december afgewezen. De reden was dat zij een veel grotere woning, maar in een slechte wijk, tegen een veel kleinere, maar in het centrum, wilden ruilen. En dat werd niet geaccepteerd.

Woon jij trouwens al in Cuba? Wat bedoel je met "mijn emigratie is al bijna rond". Dat je je permiso de residencia al hebt kunnen regelen? Ik dacht dat dat minstens 2 jaar duurde en zoiets van EUR 5'000 kost. Is dat zo?

Dat je je huisraad éen keer zonder invoerrechten te moeten betalen mag invoeren is trouwens normaal en al jaren zo. Ook die auto had je samen met de huisraad kunnen invoeren. Alleen mag die auto niet meer dan 3 jaar oud zijn.

#93093 door Robert
24 jan 2011, 16:27
Eh tja Een huis 100% legaal op naam krijgen is wel mogelijk voor een Cubaan(se) mar het proces tot is vaak niet 100% legaal.
Na scheiding is het huis tenminste 50% legaal van de buitenlander.
Voldoe ja aan de voorwaarden voor cp's dan is een cp mogelijk.
Maar dat buitenlandse investeerders verhaal staat hier verre van!.
Lever je een pre in, Cubaan(se) dus, dan heb je een half jaar om je inboedel import vrij naar Cuba te brengen, daar zijn wel strenge regels voor.
Een onderdeel van recidencia voor buitenlanders is bij mijn weten nog steeds die hoge borg, en dan mag je ook je inboedel meenemen.
En, ik dacht dat het voor auto's 4 jaar was maar die maakt géén onderdeel uit van je inboedel!
Veel is natuurlijk te lezen op de site van de Cubaanse douane.
#93253 door palabra
05 feb 2011, 09:25
Wat betreft auto invoeren dit kan dus niet, geen oude en geen nieuwe dit heb ik gisteren persoonlijk van de consul gehoord. Wat betreft emmigreren dit duurt geen 2 jaar en kost geen 5000 euro, wel is het zo dat de emigratiedienst in cuba beslist of je er mag wonen ja dan nee maar meestal geen probleem want het is precies hetzelfde procede om een een cubaan naar hier te halen dit wil zeggen je moet daar iemand hebben die je uitnodigd en verantwoording voor jou op zich neemt ook moet deze persoon bij de vivienda een copy van zijn eigendomsbewijs van zijn woonst halen en dit naar u sturen dit word gevraagd op het consulaat hier.Wat je zelf nodig hebt is het volgende; een bewijs van inkomen b.v. pensioen of een spaarpotje, bewijs dat je gewerkt hebt eventueel diploma's, bewijs van woonst, uittreksel strafregister,uittreksel geboorteakte, TBC onderzoek en HIV onderzoek, indien gehuwd of gescheiden uitreksel burgelijke stand, al deze papieren moeten vertaald worden in spaans uiteraard waarna gelegaliseerd op rechtbank van 1° aanleg, ministerie van justitie, mininisterie buitenlandse zaken de medische onderzoeken moeten eerst gelegalizeerd worden bij ministerie van volksgezondheid, als je dit allemaal hebt kan je naar het consulaat voor legalisatie dat kost 100 euro per document zowel het nederlandse en de vertaling dus niet echt spotgoedkoop.Als dit gebeurd is gaat het naar cuba ter goedkeuring dit kan 2 tot 8 maand duren maarals je aan alles voldoet zal er geen probleem zijn. Indien je meer informatie wil kan je op het consulaat een planilia bekomen dat is een lijst met info wat je allemaal moet doen en nodig hebt en dat zijn de dingen hier beschreven.O ja nog ter info mijn huis staat in Santa clara en ga er pas wonen na de zomer en misschien ook dit even vermelden erfeniswetten in cuba zijn de zelfde als in nederland de reden daarvoor is dat ze beide destijds door de spanjaarden zijn opgesteld mag je navragen bij een notaris, dus niet vrezen dat je ooit buiten moet slapen :D

#93254 door Elisabeth
05 feb 2011, 14:22
Wat betreft auto invoeren dit kan dus niet, geen oude en geen nieuwe dit heb ik gisteren persoonlijk van de consul gehoord. Wat betreft emmigreren dit duurt geen 2 jaar en kost geen 5000 euro,

Wat gek, op de webstek van de Cubaanse ambassade in Duitsland staat dat er nog steeds en de pagina werd voor het laatst in 2011 geactualiseerd. Dat die kosten aan de emigratieprocedure op zich zou zijn gebonden wilde ik niet zeggen maar het klonk wel een beetje verwarrend, geef ik toe. Toch moet je nog steeds een bankrekening in Cuba openen met 5000 EUR erop. Het verband bestaat dus indirect wel.

Je kunt het hier nalezen:
http://emba.cubaminrex.cu/Default.aspx?tabid=35308

Wat de import van een auto betreft: dat schijnt inderdaad kort geleden te zijn afgeschaft. Het was binnen de 6 maanden na toekenning van de residencia samen met de huisraad altijd mogelijk. Nu kennelijk niet meer.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren met je residencia. In een Duits forum wacht een verpleegster met Cubaanse man en kinderen nu al bijna 2 jaar. Ik heb zo'n gevoel dat ze er vanaf gaan zien.

Oh ja, Palabra, je weet dat je met een residencia in Cuba niet meer vrij mag reizen niet waar? Om het land te verlaten moet je dezelfde procedure volgen als een Cubaan, waarbij ze met een buitenlander kennelijker wel soepeler omgaan.

#93255 door Robert
05 feb 2011, 14:51
Palabra,
Zou je geen auto meer in kunnen voeren dan is dat nieuw. Maar goed ik heb 1 en ander jaren geleden uitgezocht en regels willen nogal eens veranderen. Weet je zeker dat de borg verdwenen is? Heb je al op de douane site gekeken en ben je al bij een advocaat op Cuba geweest en dan bij voorkeur 1 die ook in Havana werkt en goede contacten heeft? O ja er is natuurlijk ook verschil in verblijfstatus verblijf je er als pensionado wat ik dacht dat alleen was weggelegd voor Canadezen maar daar heb ik mij nooit helemaal mee beziggehouden of als recident maar wellicht bedoel ik het anders dan ik het schrijf in ieder geval met of zonder carnet dus oa met of zonder ziektekostenverzekering zoals die voor Cubanen geld. Ja dat is iets wat mij wel een beetje afschrikt de ziektekosten verzekering zoals in NL missen en overschakelen op de Cubaanse zoals voor elke Cubaan. Daarintegen kun je je ook op Cuba verzekeren als buitenlander maar die verzekering is niet erg sociaal en daar betaal je meer naarmate je ouder word en dan betaal je misschien niet de borg als pensionado maar wel een giga bedrag voor je ziektekostenverzekering het is dan dus maar waar je voor kiest al zou ik dan uitzoeken wat een NL wereldreizigers ziektekostenverzekering kost dat zal gok ik niet veel meer kunnen kosten dan de Cubaanse verzekering voor buitenlanders zonder carnet maar dat heb ik nog nooit precies uitgezocht. En ik gok ook dat als je op die manier op Cuba woont je geen cp mag en kunt beginen de stelling is dan tenslotte dat je genoeg inkomen hebt om er te verblijven dus hoef je niet te concurreren met anderen die de inkomsten wel nodig hebben. Nou ja bij mij veranderen de plannen ook regelmatig wat voornamelijk door factoren vanuit mijn echtgenote kinderen en schoonfamilie wordt bepaald. ik was zo tot recent vast van plan om een bootje te kopen in het zuidoosten van de vs die naar pp te halen en in januari februari lekker een paar weken te kunnen genieten van een zeilbootje in de zon in de winter wat gebeurd er besluit mijn echtgenote dat NL toch beter is en moet ik weer plannen in de prullenbak gooien en verder met plannen die ik eerder al had. Auto op Cuba moet verpatst worden en hopen dat er goed op het huis en huisdieren gepast gaat worden voor een niet al te hoog bedrag ja helaas moet ik het niet hebben van mijn schoonfamilie wat zou het mooi zijn als ik het daar beter mee getroffen zou hebben mar ja een mens kan niet alles hebben. Ik ben voorlopig zeer blij dat vrouw en kids 'permanent' weer hier in dit veel te koude NL zijn en ach die wereldreis die komt er wel je moet tenslotte altijd iets te dromen houden.

#93256 door Joop_Siroop
05 feb 2011, 15:11
kun je je ook op Cuba verzekeren als buitenlander maar die verzekering is niet erg sociaal en daar betaal je meer naarmate je ouder word

Dat is niet sociaal als je je hele leven hebt meebetaald aan het systeem. Als je uit het rijke westen komt om je laatste levensjaren in Cuba te slijten zou ik het juist wel sociaal willen noemen.

#93258 door Robert
05 feb 2011, 15:39
Zo kun je dat idd ook zien.

#93281 door Elisabeth
07 feb 2011, 18:40
Tja, het kan verkeren. Het is in ieder geval wel heel fijn voor jou dat je je kinderen weer om je heen zal hebben.

Volgens mij geldt die regeling voor Canadese pensionados nog altijd alleen maar voor de Canadezen. Anders zou misschien ook de relatief nieuwe EU-regeling in zake ziektekostenverzekering kunnen worden toegepast. Dus daar waar je pensioen vandaan komt blijft ook je verzekering bestaan, die ook in het buitenland moet betalen. Ik dacht trouwens dat dit alleen in EU-landen geldt.

Heeft jouw auto trouwens een trapaso, Robert? Als dat zo is heb ik een gegadigde die ook wel kan betalen.

#93289 door Robert
07 feb 2011, 21:39
Tuurlijk ik wil altijd alles in orde en legaal hebben.
Maar er is al een aanbetaling, optie voor 2 maanden, gedaan dus hij lijkt verkocht.

#94039 door rickenbilly
04 apr 2011, 02:37
Heb mijn carnet (permanente resident) net weer vernieuwt voor 5 jaar.

Situatie 5 jaar geleden:

Borg 5000 CUC moest alleen 24 uur op een Cubaanse rekening staan.
Auto, motorfiets, brommer, motorboot invoeren mocht niet.
Huisraad binnen 6 maanden wel.
Auto kopen via Cubalse of Cimex mocht wel; zelf importeren niet maar er zijn genoeg bedrijven in Havana die dat wel mogen. Importbelasting 100% over factuurbedrag. Lijkt hoog maar auto's in Panama kosten voor particulieren de helft van auto's in Nederland. Mijn RextonII turbo diesel voor ± 50.000 Cuc daar krijg ik hem in Nederland niet voor geleverd. Voorts geen wegenbelasting, lage onderhoudskosten, en lage verzekering.
Helaas mag ik hem prive niet verkopen en indien ik iets anders wil moet ik hem voor een uiterst belabberde prijs terug verkopen aan Cimex.

Je kunt in Nederland een expat verzekering afsluiten; OK is duur maar andere dingen hier zijn goedkooper. Gewoon de balans in de gaten houden.

Bootje mag je inmiddels bezitten en zelfs invoeren mag maar gebruik en de invoer zijn aan zoveel beperkingen onderheving dat IK er voorlopig nog maar even van af zie.

En overigens huis op je naam mag en kan ook. Zelfs 3: stad, platteland en playa.

@ Elizabeth Heb nog een Chevrolet Stylemaster cabrio te koop; met traspasso. Alles wat kapot kan gaan is vervangen en zelfs onderdelen die niet kapot gaan zijn voor de zekerheid ook vervangen. Originele 6 in lijn. 2 deurs convertible. Zijdematzwart met witte kap die hydraulisch open en dicht gaat.

groet,

~R.

groet,

R.

#94074 door Elisabeth
06 apr 2011, 10:31
En overigens huis op je naam mag en kan ook. Zelfs 3: stad, platteland en playa.

Je zegt niets over kopen. Ik neem aan, dat je dat ook niet bedoelt?

Mijn schoonmoeder heeft nameliik ook sinds meer dan 50 jaar haar huis op haar naam staan, dus al voor de revolutie. Doodgewoon omdat het haar eigendom is. En zij is natuurlijk niet de enige in Cuba.

Wat jouw auto betreft: ik heb de persoon in kwestie een SMS gestuurd. Als hij nog steeds interesse heeft, zou ik je eerst via het forum kontakteren. Hij is regelmatig in Havanna.