Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#39090 door suzanne
18 aug 2005, 23:56
Kent iemand de procedure om een hond van Cuba (Havana) met het vliegtuig mee naar Europa te nemen? O.a. welke documenten en inentingen zijn nodig, moet het dier in quarantaine voordat het Europa binnen mag, wat zijn de kosten, etc.

#39100 door PapiChulo
19 aug 2005, 06:03
ons nieuwe aanwinst op het forum Mickey weet er iets misschien.....!;-)

#39156 door mickey
19 aug 2005, 12:21
PapiChulo schreef:ons nieuwe aanwinst op het forum Mickey weet er iets misschien.....!;-)

Hoi Suzanne, ik heb hetvolgende voor je opgezocht:

Huisdieren niet voor verkoop/handel
Men mag alleen huisdieren in Nederland invoeren als ze niet voor de verkoop of handel zijn bestemd.

Voorwaarden voor het toelaten van een hond, kat, of fret
Voor het toelaten tot Nederland van hond, kat of fret van buiten de Europese Unie moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

- het huisdier moet identificeerbaar zijn door het dragen van een duidelijk leesbare tatoeage of een elektronisch identificatiesysteem, een transponder;
- bij het huisdier moet een bewijsstuk aanwezig zijn met daarop de naam en het adres van de eigenaar;
- het huisdier moet zijn ingeënt tegen rabiës;
- het huisdier moet een bloedtest hebben ondergaan;
- bij het huisdier moet een veterinair certificaat aanwezig zijn dat is afgegeven door een dierenarts en is opgemaakt overeenkomstig de Europese richtlijnen.

Voldoet het huisdier bij controle niet aan de veterinaire eisen, dan neemt de voedsel- en warenautoriteit van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de nodige maatregelen voor het alsnog invoeren van uw huisdier. Is dat niet mogelijk, dan wordt het huisdier geweerd.

Voorwaarden voor huisdieren uit aangewezen landen
Voor het toelaten van een huisdier uit een van de hierna aangewezen landen moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

- uw huisdier moet identificeerbaar zijn door het dragen van een duidelijk leesbare tatoeage of een elektronisch identificatiesysteem, een transponder;
- uw huisdier moet zijn ingeënt tegen rabiës;
- bij uw huisdier moet een veterinair certificaat aanwezig zijn dat is afgegeven door een dierenarts en is opgemaakt overeenkomstig de Europese richtlijnen.

De aangewezen landen zijn:

- Andorra, Antigua en Barbuda, Aruba, Ascension, Australië, Bahrein, Barbados, Bermuda, Canada, Caymaneilanden, Chili, Falklandeilanden, Fiji, Frans Polynesië, Hongkong, IJsland, Jamaica, Japan, Kroatië, Liechtenstein, Mauritius, Mayotte, Monaco, Montserrat, Nederlandse Antillen, Nieuw-Caledonië, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Saint Kitts en Nevis, Saint Vincent de Grenadines, Saint-Pierre en Miquelon, San Marino, Singapore, Sint-Helena, Vanautu, Vaticaanstad, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten van Amerika, Wallis en Tutuna, Zwitserland,
- Bepaalde grondgebieden van EU-lidstaten: Groenland, Faeröereilanden, de Balearen, Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla, Frans Guyana, Guadeloupe, Martinique en Réunion, Gibraltar, de Azoren, Madeira.

Overgangsmaatregelen paspoort
Voor het toelaten van huisdieren van buiten de Europese Unie staan de lidstaten een veterinair certificaat toe dat afwijkt van het voorgeschreven model. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

- het certificaat is afgegeven vóór 3 juli 2004;
- het certificaat is nog geldig;
- in het certificaat is verklaard dat het voldoet aan de Europese richtlijnen.

Inenting
Uw hond, kat of fret moet ten minste 30 dagen voor de toelating zijn ingeënt en ten hoogste:

- drie maanden voor de toelating, als het dier is ingeënt voor het bereiken van de leeftijd van drie maanden;
- één jaar voor de toelating, als het dier is ingeënt na het bereiken van de leeftijd van drie maanden

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Kosten kan ik niets over vinden.
Groet, Mickey
#39282 door paulter_geist
20 aug 2005, 05:22
suzanne schreef:Kent iemand de procedure om een hond van Cuba (Havana) met het vliegtuig mee naar Europa te nemen? O.a. welke documenten en inentingen zijn nodig, moet het dier in quarantaine voordat het Europa binnen mag, wat zijn de kosten, etc.

Na het antwoord van Mickey hoef je 'alleen nog maar' 1) bij je luchtvaartmaatschappij te informeren naar hun voorwaarden en kosten voor het vervoer, en 2) de Cubaanse regels voor uitvoer te achterhalen.

Maar waarom zou je een hond uit Cuba mee willen nemen? Aannemende dat het niet om een rashond gaat?

#39284 door Cuba-Junky*
20 aug 2005, 05:29
Maar waarom zou je een hond uit Cuba mee willen nemen?

... Verplaats het woord hond voor "Man" of "Vrouw" ...
:wink:
#39285 door paulter_geist
20 aug 2005, 05:34
iemand schreef:
Maar waarom zou je een hond uit Cuba mee willen nemen?

Nou, die mannen en vrouwen op :flag45: zijn van een soort die in :flag111: zeldzaam is. In een willekeurig asiel of asielzoekercentrum zitten in :flag111: wèl honden, maar geen Cubanen :wink: :twisted:.

#39287 door Cuba-Junky*
20 aug 2005, 06:04
Wat ben je toch begripvol Paul ...
Dus als ik het goed begrijp wil jij zeggen dat je beter een man of vrouw van een andere nationaliteit uit het asiel kunt halen ipv een Cubaan of Cubana uit Cuba .... net zoals dat je beter een hond uit het asiel kunt halen ipv er eentje uit Cuba mee te nemen.
#39290 door paulter_geist
20 aug 2005, 06:27
iemand schreef: .... net zoals dat je beter een hond uit het asiel kunt halen ipv er eentje uit Cuba mee te nemen.

Denk inderdaad dat, als het niet om een of andere rashond gaat, een hond uit het asiel in :flag111: een praktischer oplossing is dan er zelf een te importeren uit :flag45:.

Het eerste deel van je posting, inclusief de oorspronkelijke vergelijking tussen mensen en honden, laat ik daarentegen geheel voor jouw rekening CJ :wink: .

#39291 door Cuba-Junky*
20 aug 2005, 06:47
Het eerste deel van je posting, inclusief de oorspronkelijke vergelijking tussen mensen en honden, laat ik daarentegen geheel voor jouw rekening CJ .

Bezwaar:
Mag ik er u op wijzen dat het U was, mr Paul, die de oorspronkelijke vergelijking maakte tussen mensen en honden.
Nou, die mannen en vrouwen op Cuba* zijn van een soort die in Nederland* zeldzaam is. In een willekeurig asiel of asielzoekercentrum zitten in Nederland* wèl honden, maar geen Cubanen.

(*Vlaggetjes van Cuba en Nederland verplaatst voor landnamen door CJ)
#39308 door paulter_geist
20 aug 2005, 09:55
iemand schreef: Bezwaar:
Mag ik er u op wijzen dat het U was, mr Paul, die de oorspronkelijke vergelijking maakte tussen mensen en honden.

Nee hoor CJ, ga nog maar eens één posting (t.o.v. de mijne) naar boven en daar staat, in een thread over honden:

iemand schreef: ... Verplaats het woord hond voor "Man" of "Vrouw" ... :wink:

Bezwaar afgewezen :wink: :lol:.

#39312 door Cuba-Junky*
20 aug 2005, 10:22
Bezwaar afgewezen .

Meneer de edelachtbare, ik wil graag even een opmerking plaatsen over de valse beschuldiging van Mr Paul Ter Geist.
De post waar hij het over heeft,
heb ik voorgesteld om het woord hond voor Man of Vrouw te verplaatsen. Dit is geen vergelijking maar een constatering.
Ik zou het prettig vinden als u Mr Paul Ter Geist op zijn valse beschuldigingen zou willen wijzen.

Zitting geschorst voor onbepaalde tijd.
Afbeelding

#39316 door peter
20 aug 2005, 10:32
...