Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#18650 door tonhaas
07 feb 2005, 03:35
Een nieuw onderwerp:

Ben sinds 1998 3 horloges armer, 1 camera digitaal, 2 paar schoenen, mooie fiets, driemaal gezakkenrolt, in een vechtpartij verzeilt geraakt, meerdere pogingen tot zakkerollerij overwonnen.
Ruiten van mijn casa ingegooid!!

Hoofdzakelijk in Habana maar ook in Santiago.

Gaarne ervaringen delen met het forum.

Heb trouwens in Nederland ook een stuk of 5 autoradio's, navigatie systeem, fietsen, inbraak in huis etc achter de rug. Diefstal via internet etc

MAAR wordt Cuba crimineler?

groet,

ton

Met het Carnaval 2003 November in Habana zijn 17 mensen vermoord/overleden!!

#18653 door michiel
07 feb 2005, 07:34
Mij is nog NOOIT wat overkomen in Cuba, niks gejat, niet gevochten, (afkloppen) en carnaval in november in Havana bestaat niet...

#18659 door Cuba-Junky*
07 feb 2005, 08:03
Mij ook niet ... nogmaals
Waar ligt dat toch aan?

#18710 door Harjan Bos*
07 feb 2005, 17:03
Havana is zeker crimineler geworden de laatste tijd. Ben zelf vorig jaar ook met geweld beroofd. Niet met messen of pistolen, maar heb wel de nodige klappen gehad van drie Cubanen die er daarnaar met mijn geld vandoor gingen. Dat kwam 10 jaar terug niet voor. De situatie wordt dus wel degelijk slechter en heeft naar mijn idee te maken met de huidige slechte economische situatie op het eiland. En daarnaast met de toegenomen centralisatie en controle. De mogelijkheden voor Cubanen om legaal zelf wat geld te verdienen zijn sterk teruggedraaid. Ook illegaal is dit nu veel moeilijker dan een paar jaar terug. Het 'stelen' vd staat (common practice in Cuba, wordt niet gezien als stelen maar meer als een manier om te overleven) is door de toegenomen controle en centralisatie nu veel moeilijker. Dus richten de Cubanen nu hun pijlen op de rijke toerist...

Overigens liep er al een item hierover op het forum. Weliswaar een thread die een spin off is van een eerdere thread, maar daar is toch wel wat info te vinden:

http://www.cubaforum.nl/vi ... highlight=

#18720 door André
07 feb 2005, 17:58
Mij is nog nooit niks overkomen. Ik zorg er wel voor dat ik in ieder geval niks van waarde opzichtig bij me heb.
Mijn vrouw is het al 2 overkomen dat d'r tas afgepakt werd bij het verlaten van de bank, ik heb ze daarvoor al diverse keren gewaarschuwd om in ieder geval niet alleen naar de bank te gaan.
Een keer hebben ze een halsketting van d'r nek getrokken.
Hopelijk heeft ze er nu toch iets van geleerd zullen we maar denken,
maar is eigenwijsheid een typisch cubaans kwaaltje ?

#18748 door Robert
07 feb 2005, 21:40
andré-yusaris schreef:maar is eigenwijsheid een typisch cubaans kwaaltje ?

Ja.
#18750 door papitie
07 feb 2005, 22:30
Zelf ook nog nooit iets meegemaakt. Mijn vriend met zijn vriendin één keer door onoplettend te zijn wel een tas weg.
je moet wel altijd opletten en als er iets mis gaat moet je je rug draaien en wegggaan!!!!! Nooit tegen in gaan!!!! :oops:
Ik dacht dat carnaval zeker niet in november was in Havana?????? :?:

#18751 door Joop_Siroop
07 feb 2005, 22:46
als er iets mis gaat moet je je rug draaien en wegggaan!!!!! Nooit tegen in gaan!!!!

Natuurlijk pas weggaan als je de overvaller tegen de vlakte hebt gewerkt
zodat hij begrijpt dat wat hij doet niet door de beugel kan.
:D

Ik heb met carnaval een keer een fiets uit de handen van een verbaasde
Cubaan gegrist en er als een dolle op vandoor gegaan. Hij was te
verbouwereerd om ook maar iets te doen. Iedereen lachen. Heb de fiets
uiteraard braaf teruggebracht.

#18753 door gero
07 feb 2005, 22:50
"Overvallers" en "inbrekers", nu snap ik pas waarom dit in de rubriek
"werken in Cuba" thuis hoort.

Salu2,
Gero
:lol:

#18756 door Joop_Siroop
07 feb 2005, 23:01
Vergeet het "wonen" niet.
De gevatheidsprijs van vandaag gaat naar Gero.
:D

#18766 door tonhaas
08 feb 2005, 01:22
michiel schreef:Mij is nog NOOIT wat overkomen in Cuba, niks gejat, niet gevochten, (afkloppen) en carnaval in november in Havana bestaat niet...

In 2003 was het Carnaval echter wel in November in Habana en is door de regen en koude ook nog 3 weken verlengd.

Was dat jaar uitgesteld wegens noodzakelijke reperaties aan de scholen.
In 2004 geen Carnaval ivm eveneens noodzakelijke reperaties van de ziekenhuizen en opening van meerdere dollar afdelingen om deze ziekenhuizen draaiend te houden.

#18767 door tonhaas
08 feb 2005, 01:31
iemand schreef:Mij ook niet ... nogmaals
Waar ligt dat toch aan?

Misschien de factor aanwezigheid 48 weken per jaar of 4?
Buiten de gebaande paden?

Wel eens 's nachts Lumumba of La Cuevita bezocht? een echte aanrader.
Of 'African city' in Cojimar.
Of La Lisa boven 95

Een week of 5 geleden bij het zoveel jarig (30 of 40) bestaan van Van Van en de lancering van nieuwe CD Chapeando op de Malecon ter hoogte van piragua. 2 doden en enige gewonden. EN veeeele zakkenrollers.

groet,

ton
#18768 door tonhaas
08 feb 2005, 01:34
papitie schreef:Zelf ook nog nooit iets meegemaakt. Mijn vriend met zijn vriendin één keer door onoplettend te zijn wel een tas weg.
je moet wel altijd opletten en als er iets mis gaat moet je je rug draaien en wegggaan!!!!! Nooit tegen in gaan!!!! :oops:
Ik dacht dat carnaval zeker niet in november was in Havana?????? :?:

Voor canaval zie eerder bericht.

Heb weleens een beetje last van een Jetlag maar haal de maanden zeker niet door de war.

#18769 door tonhaas
08 feb 2005, 01:36
gero schreef:"Overvallers" en "inbrekers", nu snap ik pas waarom dit in de rubriek
"werken in Cuba" thuis hoort.

Salu2,
Gero

foutje van mij maar ben relatief nieuw op dit forum en heb Joop gevraagd de boel effe te organiseren en er een echt ONDERWERP van te maken.

#18771 door Cuba-Junky*
08 feb 2005, 06:37
Da's waar, ik ben nog nooit van het toeristische pad af geweest ... dat zal het zijn.
#18775 door gero
08 feb 2005, 10:12
tonhaas schreef:wordt Cuba crimineler?

Als dit de stelling is waarom alles draait, dan denk ik,
dat het antwoord "Ja" moet zijn, maar ....
ik denk, dat dat wereldwijd zo is.

Kijk maar naar wat er hier in Nederland allemaal gebeurd.

Ja, er zijn in Cuba barrios, waar je zelfs als Cubaan beter niet
'zonder begeleiding' kunt komen.

In Nederland kan je op de snelweg beter niet onder een brug doorrijden;
gisteren een fiets op een taxi en opnieuw zijn er stenen bovenop auto's
gegooid. En dat terwijl vorige week uitgebreid in het nieuws is geweest,
dat er een vrouw op die manier is overleden.
Gelukkig hebben ze wel 4 jongeren opgepakt en aangeklaagd wegens moord !

Helaas geen incidenten (ik zou het graag willen geloven) maar het is een trend:
'de verharding van de maatschappij' heet dat.

Salu2,
Gero

#18815 door hoeda
08 feb 2005, 22:21
ik ben een santiago liefhebber, ga er morgen voor de 5de keer in 16 maanden heen.
Echter ik merk toch ook hier zeker een verharding. De eerste keren liep in 's nachts om 2 uur nog alleen naar huis, maar na een paar achtervolgingen ben ik daar maar mee gestopt.
De hele sfeer wordt gewoon agressiever, en het wordt er daardoor niet leuker op. Oorzaak? te complex om door een simpele ziel als ik geanalyseerd te worden, maar vaak hebben verslechterende economische situatie een goede voedingsbodem voor crimineel gedrag......
Jammer...

#18965 door mtheetje
12 feb 2005, 12:21
Als we de Cubanen zelf moeten geloven is de criminaliteit inderdaad aan het toenemen. Nu ken ik Cuba niet zoals het voorheen was, ik was er deze januari voor het eerst, maar ik kan me voorstellen dat het relatief (vgl met andere plekken op de wereld en Nederland inderdaad) weinig crimineel was. En dat het nu meer op de rest van de wereld gaat lijken (hypothese!)

Ik werd soms gek van het zeer goed bedoelde gewaarschuw de hele tijd door de Cubanen. Maar liep vervolgens wel rustig door Havana, omdat ik gewoon geen waardevolle spullen bij me had, geen tassen, opzichtige kettingen ed. Gewoon wat je altijd doet als je gewaarschuwt wordt voor criminaliteit, toch? En proberen zo weinig mogelijk de toerist uit te stralen.

In Cuba wonen mensen en zeker met armoede en weet ik wat voor andere redenen onstaat criminaliteit, omdat mensen nu eenmaal zo kunnen zijn net als overal op de wereld. Wel jammer op zich

#18967 door Cuba-Junky*
12 feb 2005, 12:25
Er is op de Lonely Planet een leuke discussie over dit onderwerp aan de gang ...
Voor de liefhebber:

klik hier
Laatst bijgewerkt door Cuba-Junky* op 12 feb 2005, 14:17, in totaal 2 keer bewerkt.

#18970 door mtheetje
12 feb 2005, 12:31
CJ, leuke discussie op LP inderdaad.
vooral dit advies:
"Bottom line, let someone else get robbed."

#18974 door Cuba-Junky*
12 feb 2005, 12:44
mtheetje schreef:CJ, leuke discussie op LP inderdaad.
vooral dit advies:
"Bottom line, let someone else get robbed."

Dat heb je snel gelezen in 6 minuten ....

#18975 door mtheetje
12 feb 2005, 12:46
eh ja, vierkante ogen nu

#21253 door mtheetje
18 maart 2005, 19:41
Ik heb een aanvulling op het onderwerp criminaliteit. Tis alweer een paar weken geleden, maar toch maar ff delen met jullie. Mijn mailmaatje verhuurt kamers en bij hem is ingebroken toen gewoon iedereen lag te slapen (5 volwassenen en een kind in huis), op de bovenste etage van een appartementenblok. Op de een of andere manier wist de dief dat er in dit huis iets te halen valt. Mijn amigo verhuurt nl niet alleen kamers, maar begeleidt touristen/taalcursisten en heeft daardoor een aardig salaris en een relatief goed gevuld huis. Voeg daarbij de bezittingen van de touristen en reken uit je winst. De dief was zelfs zo brutaal bij een van de meiden het licht aan te doen om zijn buit te bekijken. Toen ze wakker werd liep hij doodleuk naar de volgende kamer en haalde daar in het donker (al doende leert men) álles weg van het andere meisje. Kleding, ondergoed, tassen, toiletspulletjes, camera natuurlijk, ze had niets meer. En van mijn amigo zijn al zijn waardevolle spullen weg, oa stereo enzo. Ze hebben de dief achterna gerend, maar niet te pakken gekregen.
Vervolgens liep er dagenlang politie rond bij mijn amigo (en kon hij niet mailen, want moest zijn PC verstoppen), maar hij reageerde nogal laconiek (Cubanen hebben incasseringsvermogen, ongelooflijk). Hij vertelde me onlangs wel dat hij tralies voor de ramen heeft gedaan, zodat zijn gezinnetje voortaan weer rustig kan slapen...

#21258 door André
18 maart 2005, 20:16
mtheetje schreef:Toen ze wakker werd liep hij doodleuk naar de volgende kamer en haalde daar in het donker (al doende leert men) álles weg van het andere meisje. Kleding, ondergoed, tassen, toiletspulletjes, camera natuurlijk, ze had niets meer. En van mijn amigo zijn al zijn waardevolle spullen weg, oa stereo enzo. Ze hebben de dief achterna gerend, maar niet te pakken gekregen.

Als ik goed begrijp kon de dief rustig zijn gang gaan, ondanks dat er iemand wakker werd toen het licht aanging en ondanks dat er 5 volwassenen in huis waren. Vervolgens kon hij zich, bepakt en bezakt met o.a. kleding, tassen, camera en stereo, uit de voeten maken.
Pas toen hij wegging kwamen de vijf volwassenen in aktie en zette de achtervolging op de vluchtende dief in. Ze waren niet in staat om deze dief, die ongetwijfeld zijn handen meer dan vol had aan zijn buit, staande te houden.

#21259 door mtheetje
18 maart 2005, 20:22
ja zo vreemd als het klinkt, het is echt waar. De 1e die wakker werd was slaapdronken en dacht dat iemand uit het huis in haar kamer was (een dief doet het licht niet aan). Het 2e meisje begon te gillen. Maarja, dan moet je je bed uit enzo, kan me voorstellen dat de dief sneller was, of hulp had ...