Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#18321 door JH
03 feb 2005, 13:27
Hallo allemaal,

Ben pas sinds 4 dagen op dit forum en ik moet zeggen het ziet er goed uit en er is zeer veel duidelijke informatie te vinden en ook leuke wetenswaardigheidjes. Even een vraag, mijn vriend woont in Cuba en gaat daar een huis kopen. Hij vertelde dat als ik in Cuba ben dan gewoon bij hem in zijn huis kan verblijven. We moeten dan naar de immigratie, mijn vriend is eigenaar van het huis en ik krijg na betaling van een x-aantal dollars een stempel/permissie om daar te mogen verblijven. Heeft iemand hier ervaring mee? (Ik dacht namelijk dat je getrouwd moest zijn om op die manier bij iemand thuis te mogen verblijven). Graag jullie ervaringen.

Groetjes,

JH :D

#18323 door vince31
03 feb 2005, 13:31
Moet je naar het consulaat en een A2 visum aanvragen 80 euro als ik het goed heb.
En een paar dagen voor dat je komt ff die vriend bellen of mailen en die gaat dan naar immigracion en betaald daar nog eens 40 dollar zodat je daar kan verblijven.

#18324 door Cuba-Junky*
03 feb 2005, 13:42
Verschilt van stad tot stad.

Ik heb ervaring met Cardenas, daar moet je erbij zijn om dat visum te halen.

De volgende stappen heb ik een aantal keren ondernomen:
* Postzegel kopen van 0.15 Cubaanse pesos
* Naar het notaris kantoor in Cardenas met eigendoms papieren van je vriends huis, zijn ID card of paspoort, jouw pasport en toeristenkaart vervolgens maakt de notaris een akte op.
* Met deze akte ga je naar immigracion in Cardenas
* Betaal $CUC 45
* Vervolgens mag je in het huis van je vriend slapen en meerijden in hun auto.

#18333 door André
03 feb 2005, 15:02
Volgens mij kun je het net zo goed ter plekke regelen, althans dat is mijn ervaring. Als ik al een toestemming aanvroeg, dan deed ik dat ter plekke, tezamen met mijn kennissen, heeft nooit een probleem opgeleverd. Een enkele keer was melden bij inmigracion zelfs voldoende.(kind aan huis zullen we maar zeggen...) Echter ook diverse keren daar geweest zonder het te melden, maar daarmee loopt je gastheer/gastvrouw wel een risico.

#18334 door Joop_Siroop
03 feb 2005, 15:47
Echter ook diverse keren daar geweest zonder het te melden, maar daarmee loopt je gastheer/gastvrouw wel een risico.

Heb ik ook gehad en we kregen imigracion op bezoek. Is allemaal zonder
problemen geregeld (wel met hele serieuze blikken en aardige en
respectvolle houding van mijn kant).

#18337 door gero
03 feb 2005, 16:34
Misschien scheelt het hoe de verhouding is met de lokale CDR.
Als je vriend al een 'slechte' reputatie heeft t.o.v. de overheid,
is het misschien beter het visum van tevoren aan te schaffen.

Zelf nooit gedonder had, wel eens een bezoekje en toen heb
ik een spijtig pinguin-snuitje getrokken en was het ook OK :wink:

Salu2,
Gero
:lol:

#18345 door Robert
03 feb 2005, 18:03
Vince zijn info klopt niet!
Of je betaald hier die 80 en meld je daar maar betaald niets of je gaat met een toeristenvisa en krijgt er daar, in Cuba, na betaling van 40 a 45 cuc een A-2 visa opgeplakt, je zit dan wel met de eerste nacht als je smiddags of savonds aankomt.

#18365 door Cuba-Junky*
03 feb 2005, 23:42
Wel erug toevallig als de eerste nacht direct al een controle op de stoep staat ... toch? ;)

#18366 door vince31
03 feb 2005, 23:44
Ok bedankt robert weet ik ook voldoende nu mij was verteld dat ik hier een a2 visum moest halen.
En dat mijn maatje een paar dagen voor ik kom me zou aanmelden daar wat nog eens 40 dollar zou kosten.
Weer wat geleerd :)

#18393 door Cuba-Junky*
04 feb 2005, 08:03
... ook over je vriendje vince?

#18405 door vince31
04 feb 2005, 10:14
Ik had al een gevoel gevoel dat je die vraag aan mij zou stellen cuba- junky :lol: .
Tja ben weer een illusie armer of zou ik zeggen een ervaring rijker 8) .
Tja heb ik toch verkeerde vrienden ontmoet lijkt het wel

#18410 door gero
04 feb 2005, 11:30
Afbeelding

#18414 door Cuba-Junky*
04 feb 2005, 12:41
suf hè is dat ...

#18419 door vince31
04 feb 2005, 12:57
nee niet suf, maar meer voorspelbaar :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

#29953 door pinneke
03 jun 2005, 14:34
dus als ik het goed begrijp kan je niet bij iedereen logeren. ze moeten een privaat huis hebben ?

#29955 door Elisabeth
03 jun 2005, 15:08
En dat niet alleen. Het kopen van een huis is in Cuba ook niet mogelijk, je kunt alleen ruilen.

Maar goed, misschien lukt het de vriend van JH inderdaad om aan eigendomspapieren te komen. Alleen een huiseigenaar kan, met toestemming van de Inmigración, buitenlanders herbergen. In principe alleen familieleden, dus echtgenoot of kind.

In Havanna is het vaak ook wel mogelijk, als vriend bij Cubanen thuis te overnachten. De huiseigenaar moet wel aantonen dat minimale faciliteiten in zijn huis aanwezig zijn. En dan ca. 40 CUC betalen.

#45136 door havanalover
31 okt 2005, 17:48
Een vreemd verhaal over dat huis kopen enz. In cuba kan je geen huis kopen enkel permutar = verwisselen tegen een ander huis. Geloof me dit is een vrij ingewikkelde materie , waarbij veel oplichtingen gebeuren. Het gaat telkens om naar cubaanse maatstaven over fortuinen 15.000 tot 30.000 cuc in het zwart wordt er gevraagd. Weinig cubanen hebben zoveel geld dus er worden oplichtingsvalstrikken gespannen. Een Cubanse of cubaan zal een buitenlander trachten warm te maken samen gaan ze naar een avocaat die een contract opmaakt (dat totaal geen waarde heeft) De permuta wordt beschreven, het geld onder tafel betaald en ....in veel gevallen staan een half jaar later de agenten van de dienst"VIVIENDA" aan de deur en die gaan alles eens doorlichten , stellen een schatter architect aan ,vragen met welk huis verwisseld is , schatten de waarde enz enz. Als er een buitenlander tussen zit vinden zij dat wel uit en het resultaat ...weg geld weg illusies. Soms kan er eens iets geregeld worden door de agenten zwaar om te kopen , maar er is geen officieel eigendoms register. Huizen op cuba is één grote corrupte boel waar veel geld te verliezen is.

#45139 door havanalover
31 okt 2005, 17:53
ter info op ongeoorloofde manier logeren bij een cubaan staat een boete van 1000 cuc de cubaan te wachen dit is +/- 5 jaar loon voor de gemiddelde cubaan. En ze vinden met hun spionage langs de plaatselijke CDR snel genoeg uit waar je uit hangt , dus niemand waagt het.

#45141 door havanalover
31 okt 2005, 18:08
en jh vergeet niet stel je vriend koopt een huis , jij mag betalen maar zal als buitenlander nooit op iets aanspraak kunnen maken ....dus weg centen. Check alles grondig uit geloof in cuba niets...en begin dan opnieuw te checken na de derde en vierde keer komt er al wat boven drijven dat stinkt...Ik heb onderandere de ganse wetgeving LEY 65 over de "vivienda" door genomen , geen aangename lectuur wel verhelderend.
Ik zelf ben gelukkig steeds door argwaanend te zijn aan de grote scams (oplichtingen) kunnen ontsnappen . Vele kleine heb ik aan mijn been gehad , maar je leert snel....cuba werkt nu eenmaal zo...veel mensen weten niet of ze dezelfde dag zullen eten of niet , na een tijdje leer je veel situaties doorzien en wordt het fun ,.....wat zou nu zijn volgende zet zijn....wel,wel hij of zij gaat dit proberen.

#45942 door lockefeerh
09 nov 2005, 22:37
uit ervaring : in Pinar del Rio geven ze GEEN A2 visum als je niet getrouwd bent, dus m.a.w. kan je enkel verblijven al escondido. Ook wel prettig, voelt altijd spannender als het niet mag hè, maandje daar gezeten en geen problemen gehad, wel steeds voorzichtig bij binnen en buiten gaan