Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#22694 door mtheetje
31 maart 2005, 20:10
tati schreef: .... Lees het nog eens even goed na en kom tot de conclusie dat we beiden wel degelijk hetzelfde zeggen.

Dat zei ik toch!!
Ik schreef dit niet voor de kat zn staart ;-)
Lopen de emoties soms zo hoog op dat een dergelijke opmerking over het hoofd wordt gezien?
#26926 door PaulaA
09 mei 2005, 10:20
Beste Cuba-lovers,

Waar bijna iedereen het voor onmogelijk hield, is het me dan toch gelukt: ik heb werk voor een jaar gevonden op Cuba! Ben net terug in Nederland van 3 weken werk zoeken in Havana met als resultaat dat ik in juni ga beginnen als reisbegeleidster. Standplaats Havana, groepsreizen over het hele land! Ik ga aan de slag voor een Belgische reisorganisatie. Werkvergunning wordt geregeld.

Ik wilde dit hier alleen maar noemen, om iedereen die net als ik plannen heeft om naar Cuba af te reizen om daar te gaan wonen en werken een hart onder de riem te steken. Er zijn dus echt mogelijkheden, maar je moet een lange adem hebben een toch zeker ook een flinke dosis geluk!

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips die ik in de voorbereidende fase hier in Nederland gekregen heb.

Voor alle anderen die in dezelfde situatie als ik zitten: durf je hart te volgen!

Paula

#26928 door Donaldo
09 mei 2005, 11:49
Wat goed!

Voor welke organisatie ga je precies werken dan?

Veel plezier en vergeet niet ons up-to-date te houden!!

#26946 door Harjan Bos*
09 mei 2005, 14:23
Gefeliciteerd Paula, heb zelf ook geruime tijd als reisleider in Cuba gewerkt. Ben er nu mee gestopt, maar het is een ervaring die ik zeker niet had willen missen. Good luck en veel plezier!

#26959 door Cuba-Junky*
09 mei 2005, 17:14
Hee goed Paula, gefeliciteerd!

#26981 door marit
09 mei 2005, 18:57
Wat leuk, Paula, dat het je gelukt is!!

Heel veel plezier dan!!!

#26992 door mtheetje
09 mei 2005, 19:42
Leuk Paula, positieve berichten zijn errug fijn!
Veel geluk daar :!:

#27004 door Elisabeth
09 mei 2005, 20:58
Ik ga aan de slag voor een Belgische reisorganisatie. Werkvergunning wordt geregeld.

Gefeliciteerd Paula en veel sterkte gewenst. Ik zelf zou niet graag reisleidster in Cuba willen zijn, maar: ieder het zijne of hare!

Laat je nog eens weten of je werkelijk een werkvergunning hebt gekregen? Juist dat is vaak onmogelijk voor buitenlandse reisleiders, zoals ook Harjan hier al eens heeft geschreven.

[/code]

#27031 door Cuba-Junky*
10 mei 2005, 05:34
Na het akkefietje van Harjan zijn collega's hebben bijna alle reisleiders een werkvergunning Elisabeth.

Waarom vind jij het eigenlijk geen leuke baan? Heb je het weleens gedaan? Ik dacht namelijk ook dat er geen klap aan was en dat viel reuze mee.

#27086 door Elisabeth
10 mei 2005, 14:58
Waarom vind jij het eigenlijk geen leuke baan? Heb je het weleens gedaan?

Ja, éen keer, in Cuba. Het was wel een beetje een speciale groep en ik was voornamelijk aangesteld om te vertalen.

Het punt is, ik be helemaal geen groepsmens. Grotere groepen dan 4 personen kan ik al niet meer overzien. Ik voel me in groepen slecht op m'n gemak.

Maar: na 6 dagen bus en ontzettend veel bezoeken een scholen, ziekenhuizen, suikerfabrieken, landbouwcooperativen heb ik bij het bezoek met de groep in Santiago mijn man ontmoet, 1 dag, want we moesten meteen weer door. De job heeft dus aardige gevolgen gehad.

Maar nooit meer met een groep op pad, niet als deelnemer en niet als reisleider!

Afgezien van mijn persoonlijke instelling tegenover groepne lijkt het me gewoon vervelend om telkens weer onzin te moeten vertellen. Tenslotte is er op die reizen altijd een Cubaan bij om je in de gaten te houden. Je moet dus steeds neutraal blijven bij het beantwoorden van vragen. Dat lijkt me moeilijk. Bij onze groep was het overigens de chauffeur.

#27088 door Cuba-Junky*
10 mei 2005, 15:09
Die Cubaanse gids verstaat geen Nederlands ... ;)
Maar ik denk ook niet dat mensen die op vakantie zijn met een groeps reis op negatief verslag zitten te wachten ...

#27148 door Elisabeth
10 mei 2005, 22:34
Maar ik denk ook niet dat mensen die op vakantie zijn met een groeps reis

Er zijn heel veel verschillende mensen en ook heel veel verschillende groepen met elk hun eigen groepsdynamiek.
Ik zou niet zo simpel durven stellen dat mensen op vakantie niets negatiefs willen horen... In tegendeel, het contrast van de Cubaanse levensomstandigheden met hun eigen leven (en die kun je nu zelfs vanachter een busruit zien als je een beetje kijkt) maakt dat je je weer wat tevredener kunt voelen.

De groep waar ik mee op stap was, wilde in ieder geval alles weten, positief en negatief. En de oppasser die met ons meekwam kon goed Duits zij het dan ook dat hij met Schwyzerdütsch wat meer moeite had.

En reken maar dat er ook Cubanen zijn die Nederlands kunnen.

#27153 door Bennie
10 mei 2005, 22:53
iemand - i couldn't find it back but maybe didn't i look good enough?
does Pototo speaks/understands english?

Geen idee waarom ik ineens engels typ, sorry

#27159 door Cuba-Junky*
11 mei 2005, 05:58
Ja Bennie ... je kan gewoon in het Engels emailen naar Pototo
#27286 door myriame
11 mei 2005, 19:48
PaulaA schreef:Ben net terug in Nederland van 3 weken werk zoeken in Havana met als resultaat dat ik in juni ga beginnen als reisbegeleidster. Standplaats Havana, groepsreizen over het hele land! Ik ga aan de slag voor een Belgische reisorganisatie. Werkvergunning wordt geregeld.

Voor alle anderen die in dezelfde situatie als ik zitten: durf je hart te volgen!

Paula

Fijn voor je. Ik hoop dat je daar reuze veel meemaakt en ons af en toe wat mee laat snoepen.

bedankt voor de leuke tip ! (niet dat ik er moeite mee heb om mijn hart te volgen :lol: maar het is fijn af en toe een beetje optimische geluiden te horen op het forum) meer van dat ! :lol:
#34498 door paulter_geist
11 jul 2005, 17:55
PaulaA schreef:Beste Cuba-lovers,

Waar bijna iedereen het voor onmogelijk hield, is het me dan toch gelukt: ik heb werk voor een jaar gevonden op Cuba! Ben net terug in Nederland van 3 weken werk zoeken in Havana met als resultaat dat ik in juni ga beginnen als reisbegeleidster. Standplaats Havana, groepsreizen over het hele land! Ik ga aan de slag voor een Belgische reisorganisatie. Werkvergunning wordt geregeld....Paula

Inmiddels zou PaulaA een maand aan het werk moeten zijn, Ben benieuwd naar haar ervaringen.

#34499 door Cuba-Junky*
11 jul 2005, 17:58
Inmiddels zou PaulaA een maand aan het werk moeten zijn, Ben benieuwd naar haar ervaringen.

... zo vlak na haar eerste orkaan en een groep van 25 toeristen in paniek ....
:wink:
#34518 door paulter_geist
11 jul 2005, 20:34
iemand schreef:... zo vlak na haar eerste orkaan en een groep van 25 toeristen in paniek ....
:wink:

:lol: De spijker op zijn kop CJ!

Maarre....hoe weet jij dat? Ze werkt toch niet voor jou? :mrgreen:

#34567 door Cuba-Junky*
12 jul 2005, 08:28
Nee hoor ... ik besteed dat soort dingen uit OF ga zelf als reisleider mee ... beter :)

#40602 door PaulaA
02 sep 2005, 13:41
Hallo allemaal,

Ik had beloofd nog eens wat van me te laten horen op het moment dat ik in Cuba zou zitten. Bij deze dus.

Inmiddels zit ik ruim 2 maanden op Cuba. Toen ik op 22 juni in Cuba aankwam, ben ik hier in Havana eerst een paar dagen meegelopen met een andere reisbegeleider om te zien wat het werk inhoudt en waar ik zoal rekening mee moet houden. Daarna heb ik eigenlijk direct mijn eerste groep ‘eigen’ reizigers gekregen. Mijn tours beginnen in Havana (waar ik woon) en gaan bijna over het hele eiland tot aan Santiago. Vervolgens breng ik de mensen voor een paar dagen naar Guardalavaca en vlieg ik zelf via Holguin weer terug naar Havana.

Nu na 2 maanden heb ik inmiddels meerdere groepen begeleid en vind het nog steeds heel erg leuk om te doen. Het is toch geweldig dat je zo in de stad kunt wonen waar je je hart aan verpand hebt en dat je tijdens je werk ook nog eens het hele eiland kunt zien. Weliswaar is het hard werken (ik maak lange dagen), maar tegelijkertijd voelt het ook ontspannen aan (heel anders dan de kantoorstress in Nederland).

Mijn werkvergunning heb ik via het lokale kantoor hier in Havana na ongeveer 1 maand gekregen. Ik wacht nu nog op mijn carnet (gezien heel Cuba in augustus vanwege vakantie op zijn gat ligt, kan dit nog wel even duren) voor mijn tijdelijke verblijfsvergunning.

Ik ben inmiddels verhuisd en woon nu in een gerenoveerde woning aan de Malecon (mét 24 uur per dag stromend water én electriciteit!). Heerlijk om vanuit mijn balkon de golven tegen de muur van de Malecon kapot te zien slaan of om de verschillende kleuren van de zonsondergang te bewonderen. Bovendien heb ik de Casa de la Trova als achterburen, wat aan mij als muziekliefhebber zeker besteed is.

Natuurlijk is het niet alleen rozegeur en maneschijn, maar zijn er ook wat negatieve dingen te noemen: zo is natuurlijk niet elke groep even geweldig en zitten er soms wat ‘moeilijke’ mensen tussen die een hoop energie kosten. Ook dat hoort erbij. En dan vergeet ik bijna nog de orkaan Dennis die hier over het land geraasd is. Zelf was ik op dat moment vrij en zat in Havana. De schade is hier gelukkig relatief beperkt gebleven. Het was wel erg om vlak daarna met mijn nieuwe groep langs de zwaarder getroffen gebieden te reizen: huizen waarvan de daken volledig zijn weggevaagd, bomen die met wortel en al uit de grond zijn gerukt, etc. Om dan met een groep toeristen door een uitgestorven Trinidad te lopen waar men op bepaalde plekken zo’n 2 weken zonder electriciteit en stromend water heeft gezeten, is een zeer aparte ervaring met gemengde gevoelens. Gelukkig is de situatie daar nu ook weer redelijk begaanbaar.

Al met al ben ik dus nog erg blij met de kans die ik hier gekregen heb. Af en toe besef ik weer hoe bijzonder het is dat ik hier mag wonen en werken. Nogmaals voor al die mensen die dezelfde plannen hebben: laat je niet uit het veld slaan; de aanhouder wint! Ik hoop dat jullie iets aan mijn positieve ervaring hebben.

Saludos,

Paula

#40603 door michiel
02 sep 2005, 13:51
Geweldig dat je weer eens ff wat van je hebt laten horen, jij als onze vaste correspondent in Havana: lijkt dat je wat? Heel veel succes met je baantje daar verder en vooral veel sterkte met die onvermijdelijke zeurders, die je in elke groep wel tegenkomt...

Eigenlijk ben ik ook stikjaloers op je, maar wie niet...als je elke dag de golven ziet stukslaan op de Malecon...wil je met me trouwen? Of zullen we eerst gaan samenwonen?

#40604 door Harjan Bos*
02 sep 2005, 14:19
Leuk om weer wat van je te horen Paula. Veel plezier daaro!

#40607 door peter
02 sep 2005, 14:52
...
Laatst bijgewerkt door peter op 15 nov 2005, 20:46, in totaal 1 keer bewerkt.

#40651 door vandir
02 sep 2005, 23:39
Af en toe besef ik weer hoe bijzonder het is dat ik hier mag wonen en werken. Nogmaals voor al die mensen die dezelfde plannen hebben: laat je niet uit het veld slaan; de aanhouder wint! Ik hoop dat jullie iets aan mijn positieve ervaring hebben.

hoi PaulaA,

ik speel ook met die gedachte (niet direct voor Cuba, maar wel latino-landen en ga eind deze maand op sollicitatiegesprek, wel niet als vaste job: we zien wel).
Succes met je werk en geniet er van !!!

#40656 door Bennie
03 sep 2005, 03:32
Hey Vandir, wat is dit??
Een tipje van de sluier oplichten in een reply!
Wat zijn je plannen, aan welk land denk je (Spanje??)
Hoe kom ik daar zo op? 8)