Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#22406 door Hola
29 maart 2005, 21:52
De aanhouder wint... Maar voorkom in ieder geval problemen met de immigratiedienst, ze kunnen keihard zijn als ze willen. Ik ben bijna het land uitgegooid, het is dat ik wat 'Edsel'-vriendjes had...

#22408 door Elisabeth
29 maart 2005, 21:53
In Cuba zijn er wel degelijk buitenlandse bedrijven

Alleen joint-ventures Tati. De bezitsverhoudingen zijn altijd minstens 51% van de Cubaanse staat. Als je dat een buitenlands bedrijf wilt noemen, mij best. Ik zie dat anders.

Dat "buitenlandse" bedrijven hun personeel willen motiveren en dus een gedeelte van het salaris onder de tafel in devisen betalen is vrij bekend. Officieel is dat voor zover ik weet niet en dat daar bedragen van 200-300 USD (nu CUC) mee zijn gemoeid zou me ten zeerste verbazen. Misschien in een enkel geval in Havanna. In het Oosten ligt die inofficiele toeslag meer zo omstreeks de 50 USD. Sommige joint-ventures geven hun personeel ook wel iedere maand een tas met 25 stukken kip, een pak waspoeder en dat soort dingen.
Laatst bijgewerkt door Elisabeth op 29 maart 2005, 22:01, in totaal 1 keer bewerkt.

#22412 door Elisabeth
29 maart 2005, 21:58
iedereen het vooralsnog als onmogelijk houdt om daar te gaan werken (vrijwillig of tegen betaling)

Vrijwilligerswerk is best mogelijk en dat is hier ook wel gezegd. Maar dat was toch niet jouw bedoeling? Je wilde toch zoveel verdienen dat je tenminste kunt overleven?

Die reisleidster waarvan je via via hebt gehoord zal - als ze al officieel werkt - door een baas in Canada zijn uitgezonden en heeft daarvoor voor zover ik weet de goedkeuring van de Cubaanse staat nodig. Was dat niet juist de reden waarom Harjan als reisleider moest ophouden?

#22414 door tati
29 maart 2005, 22:03
Sorry Elisabeth maar je informatie is echt niet up to date. Ik denk dat ik echt wel weet hoe het op dit moment in mekaar steekt hier in Havana (Ik praat niet over andere provincies omdat ik daar geen zekerheid over heb). Als ik hier bijvoorbeeld een import bedrijf wil vestigen is dat zondermeer mogelijk en helemaal van mij. Ik krijg wel bedrijven aangewezen waar ik verplicht zaken mee moet doen. En $200/300 is wel degelijk een zeer gangbaar bedrag. De tijd dat iemand voor een zakje kippepoten voor een firma gaat werken is echt voorbij, geloof me maar.

#22416 door Hola
29 maart 2005, 22:06
tati schreef: En $200/300 is wel degelijk een zeer gangbaar bedrag. De tijd dat iemand voor een zakje kippepoten voor een firma gaat werken is echt voorbij, geloof me maar.

Uh, heb je het nu over 200/300 CUC of 200/300 pesos??? Voor buitenlanders of voor Cubanen? Het lijkt me sterk dat je als Cubaanse staatswerknemer zo veel kunt verdienen. Als jinetera wel.

#22419 door tati
29 maart 2005, 22:12
We hebben het over CUC, en niet over staatsmedewerkers maar over Cubanen die in Cuba voor een buitenlands bedrijf werken.

#22423 door Hola
29 maart 2005, 22:15
tati schreef:We hebben het over CUC, en niet over staatsmedewerkers maar over Cubanen die in Cuba voor een buitenlands bedrijf werken.

Maar iedere Cubaan die voor een buitenlands bedrijf werkt is toch in feite een werknemer van Uitzendbureau Castro B.V.? Kan je voorbeelden geven van deze 'exorbitant hoge' salarissen? Dan stuur ik al die guajiros naar La Habana! Scheelt voor ons ook weer in de maandelijkse lasten!

#22431 door tati
29 maart 2005, 22:22
Hebben al die guajiros dan een familie lid in Havana die ze moeten verzorgen, anders mogen ze niet in Havana wonen :wink:
Het is gewoon een normale verdienste tegenwoordig, ik vraag me af waarom jullie er zo verbaasd over doen. Het buitenlands bedrijf betaald gewoon in pesos cubanos uit en een zelfde bedrag in dollars aan de staat. Daarnaast ontvangt de werknemer een afgesproken salaris in dollars. De situatie die jullie schetsen is deze van een jaar of 2, 3 geleden. Ook in Cuba veranderd wel eens wat :)

#22436 door Hola
29 maart 2005, 22:26
tati schreef:Hebben al die guajiros dan een familie lid in Havana die ze moeten verzorgen, anders mogen ze niet in Havana wonen :wink:
Het is gewoon een normale verdienste tegenwoordig, ik vraag me af waarom jullie er zo verbaasd over doen. Het buitenlands bedrijf betaald gewoon in pesos cubanos uit en een zelfde bedrag in dollars aan de staat. Daarnaast ontvangt de werknemer een afgesproken salaris in dollars. De situatie die jullie schetsen is deze van een jaar of 2, 3 geleden. Ook in Cuba veranderd wel eens wat :)

Tati, ik ben meer van de door Habaneros genoemde guajiros, al wonen we in Cuba toch in een redelijk grote stad, veel mensen ken ik niet in Havanna, maar ik denk dat het eerder uitzondering dan regel is?

#22445 door tati
29 maart 2005, 22:32
We hebben het zeker niet over een meerderheid van de Habaneros maar over dat gedeelte dat voor een buitenlandse fima werkt, want daar ging de discussie toch over. Hoe groot deze groep is weet ik ook niet maar ik kom er elke dag wel eentje tegen ivm mijn werk, dus zo'n kleine selecte groep zal het ook wel weer niet zijn.

#22447 door Hola
29 maart 2005, 22:33
tati schreef:We hebben het zeker niet over een meerderheid van de Habaneros maar over dat gedeelte dat voor een buitenlandse fima werkt, want daar ging de discussie toch over. Hoe groot deze groep is weet ik ook niet maar ik kom er elke dag wel eentje tegen ivm mijn werk, dus zo'n kleine selecte groep zal het ook wel weer niet zijn.

Weer wat geleerd vandaag!

#22457 door tati
29 maart 2005, 22:38
Ben blij dat je openstaat voor de nieuwe ontwikkelingen in Cuba en niet halstarrig vasthoudt aan de oude stereotypes.

#22464 door Hola
29 maart 2005, 22:43
tati schreef:Ben blij dat je openstaat voor de nieuwe ontwikkelingen in Cuba en niet halstarrig vasthoudt aan de oude stereotypes.

Dit bedoel je toch niet cynisch?

#22482 door tati
29 maart 2005, 22:53
Nee, ik bedoel het zoals ik het schrijf. Maar al te vaak zitten de oude stereotypen in de hoofden van de mensen vastgeroest en is het onmogelijk hen de actualiteit bij te brengen. Ik ben dan ook oprecht blij dat jij er wel voor open staat.

#22522 door Elisabeth
30 maart 2005, 08:53
Als ik hier bijvoorbeeld een import bedrijf wil vestigen is dat zondermeer mogelijk en helemaal van mij.

Je bedoelt de bedrijven die in de tolvrije zone van Havanna zijn (waren) gevestigd? Die tolvrije zone is al weer afgeschaft of wordt binnenkort afgeschaft. Of het al gebeurd is of niet weet ik niet zeker.

En wat die bedragen en kippepootjes betreft: in ieder geval was het 2 maanden geleden nog zo. Wij hebben iemand in de allernaaste familie die de gelukkige ontvanger van kippepootjes in een klein (inofficieel) deel van zijn salaris in CUC uitbetaald krijgt omdat hij voor een joint-venture werkt.

Tati, als ik iets schrijf is het altijd bebaseerd op betrouwbare informatie van de kant van Cubanen. Ik twijfel er absoluut niet aan dat ook jij je bronnen hebt.

#22523 door Elisabeth
30 maart 2005, 08:58
Het buitenlands bedrijf betaald gewoon in pesos cubanos uit en een zelfde bedrag in dollars aan de staat.

Dat klopt pertinent niet.

De werknemer ontvangt een salaris in Pesos Cubanos van pakweg 380 CUP, oftewel ca. 16 CUC (een vrij goed salaris). De buitenlandse firma echter moet echter een salaris per werknemer van ca. 400-500 CUC aan de Cubaanse staat betalen.

#22545 door Cuba-Junky*
30 maart 2005, 11:59
Ik weet ook niet beter dan alle extra's (CUC), naast het officiele salaris (in CUC) wat je als werkgever aan de Cubaanse staat betaald, onder de tafel gebeurd ...

#22628 door tati
30 maart 2005, 23:44
Elisabeth schreef:De werknemer ontvangt een salaris in Pesos Cubanos van pakweg 380 CUP, oftewel ca. 16 CUC (een vrij goed salaris). De buitenlandse firma echter moet echter een salaris per werknemer van ca. 400-500 CUC aan de Cubaanse staat betalen.

Je kunt natuurlijk kissebissen over 20CUP. Als ik zeg eenzelfde bedrag zit ik er dan heel ver naast als een werknemer 380CUP verdient en de werkgever moet 400CUC betalen? Dacht het toch niet.
Ik pretendeer beslist niet alles te weten maar met deze zaken kom ik ivm mijn werk hier dagelijks in aanraking en ik weet in deze dus beslist waar ik over praat. Neem het van me aan of niet.

#22641 door mtheetje
31 maart 2005, 10:50
Volgens mij zeggen jullie dan ook min of meer hetzelfde ...

#22648 door Elisabeth
31 maart 2005, 12:53
380CUP verdient en de werkgever moet 400CUC betalen?

Natuurlijk zit je er heel ver naast!

380 CUP zijn omgerekend ongeveer 16 CUC, zoals ik boven ook al heb vermeld. Misschien kun je het nog eens nalezen.

Dat betekend dat bij een door een joint-venture-firma aan de Cubaanse staat betaald salaris van 400 CUC, 384 CUC op de bankrekening van de staat belandt en niet in de portemonnee van de werknemer.

Volgens mij een flagrant misbruik van de werknemer en een geval voor internationale vakbond (Kees weet er vast alles van af!). Maar ja, de vakbond heeft in Cuba geen andere functie dan z'n naam. Aan werknemers verdedigen daar doen ze niet aan.

#22651 door Robert
31 maart 2005, 14:54
Elisabeth schreef:Dat betekend dat bij een door een joint-venture-firma aan de Cubaanse staat betaald salaris van 400 CUC, 384 CUC op de bankrekening van de staat belandt en niet in de portemonnee van de werknemer.

wat wil je? dat alles of bijna alles naar de werknemer gaat, maar dan ook
;electrisiteitsrekening word een reeel bedrag, geen recht op subsidie.
; libretta vervalt, geen recht op subsidie.
;woon je in een huurhuis van de staat? reele huur gaan betalen, geen recht meer op subsidie.
;woon je in een eigen huis? ga maar ontroerende zaak belasting betalen
; word je ziek? betaal maar in cuc. of neem een ziektekostenverzekering te betalen in cuc, geen recht meer op subsidie.
zo zijn er nog wel een paar dingen.
en kijk dan maar of hij/zij nog blij is.

maar, steets meer mensen krijgen ook een gedeelte in cuc uitbetaald.
waren het eerst degene werkzaam voor een joint-venture en de exporterende bedrijven maar nu ook andere staatsbedrijven.

#22656 door Elisabeth
31 maart 2005, 15:48
Ja inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Jouw opmerkingen verdienen een serieuse discussie hier.

De libretta gaat trouwens volgend jaar vervallen als ik de berichten van Cubavision mag geloven. Diezelfde Cubavision praat over het wegvallen van de CUP in een nabije toekomst. Als dat allemaal klopt is Cuba goed op weg een "normaal" land te worden met alle consequenties die jij hierboven beschrijft.

Wij hebben met vrienden en familie in Cuba heel wat discussies over dit thema gevoerd, sommigen kunnen zich deze veranderingen nauwelijks voorstellen, anderen heel goed en zijn er voor. Vooral als wij ze voorrekenen welk aandeel van ons salaris waaraan opgaat en wat er over blijft (genoeg om hier en daar naar Cuba te reizen) vinden ze het te prefereren zelf verantwoordelijk te zijn.

#22668 door tati
31 maart 2005, 17:47
Elisabeth schreef:
380CUP verdient en de werkgever moet 400CUC betalen?

Natuurlijk zit je er heel ver naast!

380 CUP zijn omgerekend ongeveer 16 CUC, zoals ik boven ook al heb vermeld. Misschien kun je het nog eens nalezen.

Ik heb het nog eens nagelezen Elisabeth maar ik heb toch echt hetvolgende geschreven: De Cuban verdient een bedrag in pesos cubanos en de werkgever betaald eenzelfde bedrag in dollars aan de staat. Ik begrijp niet waarom je begint met pesos naar dollars om te rekenen. Lees het nog eens even goed na en kom tot de conclusie dat we beiden wel degelijk hetzelfde zeggen.

#22681 door Robert
31 maart 2005, 18:51
tati schreef:De werknemer ontvangt dan zowel zijn pesos cubanos als het tussen bedrijf en werknemer afgesproken bedrag in dollars/CUC, gemiddeld zo tussen de 200 en 300 dollar.

#22685 door tati
31 maart 2005, 19:15
robert schreef:
tati schreef:De werknemer ontvangt dan zowel zijn pesos cubanos als het tussen bedrijf en werknemer afgesproken bedrag in dollars/CUC, gemiddeld zo tussen de 200 en 300 dollar.

Ok, ik zal het nog even allemaal op een rijtje zetten en dan houdt ik er echt over op:

De werknemer krijgt:
-Zijn verplicht salaris in Pesos Cubanos
-Zijn dollarsalaris zoals afgesproken tussen hem en zijn werkgever

De werkgever betaald:
-De beide salarissen zoals boven vermeld
-Een bedrag in Dollars aan de staat inherent aan het PESOS salaris dat hij betaald aan de werknemer.